٧ راه آسان و رایگان برای آنالیز سایت رقبا

آنالیز سایت رقبا یکی از واجب ترین کارهایی است که هر وبمستر یا مدیر کسب و کاری باید با آن آشنایی داشته باشد. امروزه و در حال حاضر برای اینکه که از رقبا عقب نمانید، درک و رصد کردن کار رقبا خیلی به پیشرفت بیزنس شما کمک میکند. مخصوصا اگر بیزنس شما بر بستر وبسایت قرار گرفته باشد.

در این پست آموزشی از کامی سئو قصد داریم ٧ راه آسان را برای آنالیز سایت رقبا بررسی کنیم. هر چند برای آنالیز سایت رقبا ابزارهای زیادی به نام ابزارهای آنالیز سایت وجود دارند، اما ما میخواهیم در این پست به ٧ راه رایگان آنالیز رقبا بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

با آنالیز سایت رقبا چه چیزی میتوانم از آن ها یاد بگیرم؟

هدف از آنالیز وبسایت رقبا

قبل از باز کردن محتوا و اطلاعات سایت رقبا، بفهمید که در واقع می خواهید چه چیزی را از این رقیب ها بیاموزید. در غیر این صورت، ممکن است در وب سایت های رقبای خود بیهوده وقت تلف کنید. وب سایت رقبا جایی که شما خود را با دیگران مقایسه می کنید و بیشتر و بیشتر به خود شک می کنید. تحقیق رقیب خود را با هدف خاصی شروع کنید. این رقبات میتواند آنالیز سایت رقبا در سئو ، آنالیز سایت رقبا در محتوا و… باشد.

مهمترین هدف ها از تحلیل و آنالیز وبسایت های رقیب عبارت اند از:

  • آیا سعی دارید میزان بازدید وب سایت خود را افزایش دهید؟
  • خودتان را از رقابت متمایز کنید؟
  • رتبه بندی موتور جستجوی خود را بهبود ببخشید؟
  • بدانید رقبای شما کجا تبلیغ می کنند؟
  • استراتژی شبکه های اجتماعی خود را بهبود ببخشید؟
  • دانستن این مسئله به شما کمک می کند تا به طور مثر از 7 روز آزمایش رایگان در برخی از نرم افزارهای تجزیه و تحلیل رقیب گران قیمت استفاده کنید تا وقت تلف نکنید.

چگونه وبسایت رقبای خود را پیدا کنیم؟

پیداکردن وبسایت رقبا برای آنالیز

قبل از اینکه ما به فکر جگونگی آنالیز سایت رقیب باشیم، باید رقیب خود را پیدا کنیم. شاید از قبل بدانید که این رقابت با چه کسی است. شاید الان آنها را در آن سوی خیابان نگاه می کنید. اما در بسیاری از صنایع، رقیب شما می تواند در همسایگی شما یا آن سوی دنیا باشد.

با تهیه لیستی از حدود 10 وب سایت قابل مقایسه با وب سایت خود (کسب و کار با اندازه مشابه و مخاطبان هدف) شروع کنید. این کار را می توانید با یک ابزار رایگان مانند SimilarWeb انجام دهید. URL وب سایت خود یا رقیبی را که از قبل می شناسید وارد کنید و “سایت های مشابه” را انتخاب کنید (توجه: با نسخه رایگان، به 10 نتیجه محدود می شوید).
همچنین می توانید با وارد کردن برخی از کلمات کلیدی برتر خود در گوگل و مشاهده نتایج وب سایت ها، این کار  را به روش قدیمی انجام دهید.

هنگامی که لیست رقبای خود را پیدا کردید، بفهمید کدام وب سایت ها تاکنون از همه موفق ترند. URL ها را در SimilarWeb تایپ کنید و نمای کلی از بازدید ماهانه و سایر آمارهای آنها خواهید داشت. همچنین می توانید ببینید که ترافیک آنها از کجا ناشی می شود (به عنوان مثال شبکه های اجتماعی، ایمیل، موتورهای جستجو) و از کجا مراجعه می کنند.
این یک روش خوب برای آنالیز سایت رقبا است و ممکن است متوجه شوید که وب سایتی که فکر می کنید واقعاً محبوب است، اصلاً بازدید چندانی ندارد (یا بالعکس).

بنابراین اکنون می دانید که رقبای شما چه کسانی هستند و چه نوع ترافیکی را به خود اختصاص می دهند. عالی! اکنون چند روش رایگان برای آنالیز سایت رقبا وجود دارد؟

١- آنالیز محتوای سایت رقبا

آنالیز محتوای وبسایت رقبا

فقط به این دلیل که یک رقیب بازدید زیادی دارد، به این معنی نیست که در بازی برنده شده اند. گاهی اوقات یک وب سایت برای محتوایی که خیلی خوب نیست هم بازدید زیادی دارد.
به همین دلیل بسیار مهم است که فراتر از آنالیز ترافیک بروید و نگاهی دقیق به آنچه در صفحات رقبا وجود دارد، داشته باشید. چه اطلاعاتی را پوشش می دهند؟ آیا فاصله های مشخصی وجود دارد؟ آیا آنها بخش سوالات متداول دارند؟ آیا آنها نیازهای کاربران را پوشس میدهند؟ و… .
آنچه در اینجا به دنبال آن هستید ایده هایی برای محتوا است که می توانید بهتر از آنچه در وب سایت خود قرار داده اید قرار دهید. از یک نسخه آزمایشی رایگان BuzzSumo استفاده کنید تا ببینید محتوای پردرآمد آنها چیست و سپس ببینید آیا می توانید چیز بهتری ایجاد کنید.

سعی کنید محتوای شبیه آن ها و اما بهتری از آن ها تولید کنید. بهتر در این جا به این معنی است که محتوایی را تولید کنید که دقیقا به خال هدف بزند و در عین حال از محتوای سایت رقبا امکانات بیشتری داشته باشد. مثلا اگر وبسایت رقبا در یک پست آموزشی حاوی ١٠٠٠ کلمه و پنج عکس بود، شما سعی کنید که طول محتوا را کمی بیشتر کنید، تصاویر بهتر و بیشتری به آن ها بیافزایید، برای آن ویدیو تولید کنید و مهمتر از همه نیاز کاربران را در آن پیش بینی کنید و به آن ها پاسخ دهید.

 

آنالیز محتوای سایت رقبا یکی از مهمترین قدم های آنالیز سایت رقبا است. به این دلیل که محتوا جوهره هر وبسایتی است و خواهد بود. فارغ از هر رقیبی سعی کنید که اصول سئو محتوا را رعایت کنید.

٢- آنالیز برندینگ رقبا

توجه به برندینگ برای آنالیز رایگان وبسایت وبسایت رقبا

یکی دیگر از راه های آنلیز سایت رقبا بررسی برندینگ آن ها است. آیا آنها آرم دارند؟ رنگ مارک آنها چیست؟ آیا آنها “ظاهری” دارند که به طور مداوم از آن استفاده می کنند؟ شاید آنها سعی می کنند به دنبال نوع خاصی از شخصیت – پیچیده، بازیگوش، گران قیمت  و.. باشند. در کل نقطه تمایز آن ها را بررسی کنید.
با دانستن هویت تجاری رقبا، می توانید از آن الگوبرداری کنید یا نام تجاری خود را متفاوت کنید. صرف مقداری وقت با برندینگ شخصی خود، از جمله گرفتن آرم و آیکن، می تواند جلوه و حرفه ای بودن شما را برای برجسته سازی به شما بدهد. پس نتیجه میگیریم که برای متفاوت بودن باید اول تفاوت دیگران را بررسی کنیم.

٣- ببینید از چه ابزارهای وب سایتی استفاده می کنند

شناسایی ابزار های وبسایتی برای آنالیز وبسایت رقبا

هر وبسایتی از ابزارهایی استفاده میکند. برای آنالیز وبسایت رقبا میتوانید از ابزارهایی که آن ها استفاده میکنند مطلع شوید. در ادامه ابزاری به شما معرفی مینیم که با آن بتوانید ابزارهای سایت رقبا را بررسی کنید.

از یک سرویس رایگان مانند Builtwith استفاده کنید تا نگاهی به ابزارها و افزونه هایی بیندازید که رقبا در وب سایت های خود اجرا می کنند. خواهید دید که وب سایت وی در کجا میزبانی می شود، از چه سرویس های ایمیلی استفاده می کنند و ممکن است ایده هایی را برای ابزارهایی که می خواهید در سایت خودتان امتحان کنید نیز بدست آورید.

٤- رقبا را در شبکه های اجتماعی رصد کنید

آنالیز و رسد کردن شبکه های اجتماعی رقبا

بسیاری از ابزارهای ردیابی شبکه های اجتماعی وجود دارد. اما مراقب نرم افزارهای گران قیمتی باشید که بیش از حد وقت شما را می گیرند. برای یک نمای کلی از فعالیت های رقابتی خود در شبکه های اجتماعی، می توانید به سادگی آنها را دنبال کرده و آنچه را در خبرهایشان می بینید مشاهده کنید. امروزه در داخل کشور اینستاگرام، تلگرام و تا حدودی فیس بوک و یوتیوب به کانال های محبوبی تبدیل شده اند.

آما میتوانید با سر زدن به شبکه های اجتماعی آنها، شیوه خدمات رسانی و استقبال از آن ها را رصد کنید، میتوانید نقطه ضعف آن ها را پوشش دهید. به شکل بهتری خدمات رسانی کنید. این کار یک شیوه کاملا عملی وخوب برای آنالیز بیزنس رقبا  و آنالیز سایت رقبا به صورت رایگان است. شما میتوانید فاکتور های زیر را از این کار استخراج کنید:

  • چه پست هایی دارند که عملکرد خوبی دارند؟
  • آیا کاری وجود دارد که شما متفاوت انجام دهید؟
  • آیا آنها 100 بار در روز ارسال می کنند؟
  • زمان پاسخ آنها چگونه است؟
  • آیا آن ها نیاز کاربرانشان را رفع میکنند؟

این سوالات به شما کمک می کند تا استراتژی رسانه های اجتماعی خود را بسازید.

٥- به صفحه قیمت گذاری آنها نگاه کنید

توجه به قیمت رقبا برای آنالیز وبسایت رقبا

به قیمت رقبا نگاهی بیندازید. همیشه قیمت ها یکی از دغدغه های اصلی کاربران بوده است. قیمت میتواند یک فاکتور تعین کننده در افزایش نرخ کلیک به فروش باشد. فاکتورهای زیر در آنالیز سایت رقبا از لحاظ قیمت گذاری خیلی مهم هستند.

  1. چه ویژگی هایی ارائه می دهند؟
  2. قیمت آنها با قیمت شما چگونه مقایسه می شود؟
  3. آیا آنها از تخفیف و تبلیغاتی استفاده می کنند؟

اگر آنها صفحه قیمت ندارند، فرصت خوبی برای شماست. اگر رقبای شما چنین نکرده باشند، ممکن است ترس از قیمت های شما ترسناک باشد، اما شفافیت در قیمت گذاری در واقع چیز خوبی است. به علاوه می توانید ویژگی ها و مزایایی را ارائه دهید که آنها این ویژگی ها را ندارند.

٦- آنالیز رقابت در سئو

توجه به استراتژی سئو وبسایت رقبا

آنالیز رقابت در سئو برای کسب و کارهایی که از وبسایت استفاده میکنند همیشه مورد توجه بوده است. مهمترین این آنالیز ها به موراد زیر برمیگردد.

  1. آنالیز کلمات کلیدی رقبا
  2. آنالیز لینک سازی و بک لینک های سایت رقبا
  3. آنالیز سئو محتوای سایت
  4. و…

تعدادی ابزار های سئو وجود دارد که می تواند در بک لینک های رقبا، کلمات کلیدی، معرفی ها و موارد دیگر جستجو کند.
اگر در SEO تازه وارد نیستید، با یک ابزار رایگان مانند SEMRush شروع کنید. URL وب سایت رقبایتان را وارد کنید و متوجه می شوید که کلمات کلیدی که باعث ایجاد ترافیک ارگانیک (ترافیک از موتورهای جستجو) به سایت آنها می شوند (نسخه رایگان SEMRush تعداد محدودی جستجو و نتیجه دارد، اما راهی عالی برای شروع کار است).

ما همچنین سایت MozBar رایگان را نیز توصیه میکنیم. این به شما تصویری از “اقتدار دامنه” رقبا، نشان می دهد که عملکرد آنها در نتایج موتور جستجو چقدر قوی است. استفاده از این ابزارهای آنالیز سایت رقبا میتواند تا حدودی به شما در آنالیز سئو سایت رقبا کمک کند.

٧- مشتری شوید (آنالیز دقیق و رایگان رقبا)

تبدیل به مشتری شدن برای آنالیز سایت رقبا

ممکن است از ایده هزینه کردن برای یک رقیب خوشتان نیاید، اما مهم است که غرور خود را کنار بگدارید و آن را انجام دهید. درسایت رقیب ثبت نام کنید و خرید کنید. سپس تحلیل کنید که:

  • روند کار چگونه بود؟
  • چه چیزی خوب کار کرد و چه چیزی نه؟
  • به جریان تسویه حساب آنها دقت کنید
  •  اطلاعاتی که در حال جمع آوری هستند را یادداشت کنید
  •  توجه داشته باشید که لحن صدای نام تجاری آنها چگونه است
  •  آیا کاستی هایی وجود دارد که بتوانید از آنها استفاده کنید (مثلاً شاید زمان حمل و نقل آنها خیلی کند باشد)؟
  • اگر خبرنامه دارند، در آن ثبت نام کنید تا بتوانید برگه هایی را که انجام می دهند حفظ کنید. سعی کنید با یک سوال مشترک با خدمات مشتری تماس بگیرید و ببینید پاسخ آنها چگونه است.

هیج کسب و کاری کامل نیست. شما میتوانید به راحتی شکاف های سایت قوی ترین رقبایتان را پیدا کنید. پس یک راه مفید برای آنالیز سایت رقبا به صورت رایگان، به مشتری تبدیل شدن برای آن سایت است. با این کار میتوانید به راحتی کمی ها و کاستی های آن ها را پوشش دهید.

چه زمانی باید آنالیز وبسایت رقبا انجام دهم؟

با دیدن رقابت خسته نشوید. بهترین زمان برای این کار این است که وقتی یک وب سایت جدید راه اندازی می کنید، با در نظر گرفتن یک طراحی مجدد، به دنبال یک موضوع وبلاگ یا چیزی برای نوشتن باشید. سعی کنید که کار وبسایت موفق رقیب را انجام دهدید. کپی نکنید اما بهتر عمل کنید. سعی کنید که تفاوتی را که شما را از هر وبسایت دیگری جدا میکند را پیاده سازی کنید.
در پایان، بیشتر تحقیقات رقبا چیزی را به شما نمی گویند که از قبل نمی دانید: ایجاد ترافیک و موفقیت آنلاین به معنای پایبندی به اصول اولیه است:

  • نوشتن مطالب خوب
  • با استفاده از رسانه های اجتماعی و سایر ابزارهای روابط عمومی
  • ایجاد لینک ها
  • استفاده از ابزارهای سئو

آنالیز سایت رقیب هر زمانی انجام شود میتواند به بهبود کارایی بیزنس شما کمک کند. اما اگر در اوایل راه هستید، آنالیز سایت رقبا به شما کمک بیشتری میکند.

نتیجه گیری: استفاده از وب سایت رقیب به نفع خود

وب سایت رقبا ابزاری است برای بهتر کردن سایت خود، نه چیزی که از آن بترسید. این روش های رایگان به شما یک تصویر اساسی از اینکه رقبای شما چه هستند، میزان بازدید آنها چگونه است و همچنین معیارها و ایده هایی را برای استفاده در وب سایت خود به شما می دهد. حتی بهتر، شما میتوانید فرصت های طلایی را از دل سایت رقبا با آنالیز سایت رقبا دریافت کنید.

یکی از راه های معقول برای پی بردن به شیوه کار رقبا، بررسی فاکتورهای سئو در وبسایت رقبا با استفاده از ابزارهای موجود است. پس هرگز از رقبا غافل نباشید.

۶ دیدگاه دربارهٔ «٧ راه آسان و رایگان برای آنالیز سایت رقبا»

دیدگاه خود را بنویسید