چیدن استراتژی محتوا برای وب

استراتژی محتوا برای وب و شىکه های اجتماعی یکی از مهمترین اقدامات بستر های آنلاین در بازاریابی محتوایی است. کار در هر زمینه کاری نیازمند داشتتن یک استراتژی است. برای کار تولید محتوا نیز داشتن این استراتژی بسیار اهمیت دارد.

به مجموعه اهداف، نوع، روش قرارگیری و نحوه بروزرسانی محتوا در یک وب سایت را استراتژی محتوا وب می گوییم. همانطور که می دانیم هر سایتی یا کسب وکاری با یک برنامه مشخص احداث و مدیریت می شود که آن برنامه بیزینس پلن 2 نام دارد. بیزینس پلن یک سایت، شامل بخش های مختلفی است که قسمتی از آن به محتوا و بازاریابی مربوط می شود.

مراحل استراتژی محتوا

قدم های مهم استراتژی محتوا

برای برنامه ریزی در این قسمت از پلن، شخصی به نام استراتژیست محوا وارد عمل شده و تولیدکنندگان محتوا را مدیریت می کند. فعالیت در این حوزه نیاز به شناخت دقیق مخاطبان و خدماتی که وبسایت به آن ها ارائه می دهد دارد.

البته همه این ها در پلن، توسط مشاورین کارآفرینی 8 درج می شود و فقط کافیست استراتژیست طبق آن هر چند روز یکبار برنامه کاملی به تیمِ تولید محتوای وبسایت بدهد و وظیفه تیم را مشخص کند. بدست آوردن این شغل نیاز به تجربه بلندی در محتوا سازی دارد که به نوعی یک ترفیع درجه محسوب می شود. قدم های استراتژی محتوا برای وب شامل مراحل زیر است که به هر کدام یک از بخش ها میپردازیم:

  • بررسی طرح کسب و کار
  • پردازش اطلاعات
  • گزینش نتایج
  • ارجاع

قدم اول: بررسی طرح کسب و کار

در مرحله اول استراتژی محتوا وب، طرح را بایستی بررسی نمود و نکاتی که با مخاطبین و محتوا مربوط می شوند را بیرون کشید. متعارفاً یک قالب پایه برای درج محتویات پلن وجود ندارد و آن هم به دلیل تعدد کسب و کارهای مختلف و روش های نگارش مختلف است. به جدول زیر توجه کرده و هر اطلاعاتی که می توان در این سطور وارد کرد را از پلن بیرون بکشید.

جدول استراتژی محتوا

قدم دوم: پردازش اطلاعات

قدم دوم در استراتژی محتوا برای وب، پردازش اطلاعات است. این به چه معناست؟ در مرحله بعد می خواهیم ایده 2 های نو برای تولید محتوا پیدا کنیم که این کار نیاز به پردازش و ایجاد ارتباط میان اطلاعاتی که بدست آورده ایم می شود.
روش های زیادی می توان برای پرداختن به داده ها کشف کرد اما روشی که من استفاده می کنم بارش فکری نام دارد، دقیقا همانند چیزی است که زنگ نگارش، معلم فارسی مان به ما یاد داد.

به تصویر زیر توجه کنید:

پردازش اطلاعات در استراتژی محتوای وب

هر خدمت و محصولی که در قالب قبل لیست کردیم را به طور جداگانه در یک دایره می نویسیم و دور آن واژه ها یا عناوینی که با آن مرتبط هستند را نوشته و سعی می کنیم برای هر کدام از واژه ها یک محتوا در نظر بگیریم.

قدم سوم: گزینش نتایج در استراتژی محتوا برای وب

پس از این که ایده های مان لیست شد، بایستی آن ها را گزینش کنیم تا بهترین شان مشخص شود. در واقع مهم ترین قسمت، همین بخش استراتژی محتوا  برای وب است که نتیجه هم آهنگ با پلن را به ما می دهد.

برای گذر از این مرحله می بایست سوالاتی راجب هر ایده بپرسیم که به ترتیب شامل موارد زیر می شوند؛ هدف این محتوا چیست؟ چه ربطی با اهداف پلن دارد؟ برای کدام دسته از مخاطبین است؟ اگر برای هرکدام پاسخ منطقی نیافتیم آن ایده را دور ریخته و ایده بعدی را بررسی می کنیم.

قدم آخر: ارجاع

در انتها، ایده ها را لیست خواهیم کرد، قالب هر کدام را انتخاب و در نهایت به تیم تولید محتوا جهت عملی سازی ارائه می دهیم.

استراتژی محتوا برای وب به چه معناست؟

استراتژی محتوایی برای وب، شبکه های اجتماعی و… یک گرایش نسبتاً جدید در فضای دیجیتال مارکتینگ است. این زمینه از دیجیتال مارکتینگ با تجربه کاربر (UX)، طراحی رابط، توسعه وب، سئو، بازاریابی محتوا، روابط عمومی و بازاریابی سنتی “آفلاین” مشترک است.

استراتژی محتوا برای وب چگونه است

در این مقاله برخی از مفاهیم برجسته استراتژی محتوا برای وب، چگونگی تطابق آن با دیگر شاخه های دیجیتال مارکتینگ را برجسته می کند و برخی از دستورالعمل های عملی را به اشتراک می گذارد که هر کسی در فضای دیجیتال – به ویژه کسانی که در استراتژی محتوا تازه وارد هستند – باید قبل از شروع به کار خود آنها را در نظر بگیرد. استراتژی برای محتوا یک مسئله بسیار مهم در بازاریابی محتوایی است، که باید آن را رعایت کنیم.

١٠ نکته ارزشمند در استراتژی محتوا

١٠ نکته ارزشمند در رابطه با استراتژی محتوا برای وب

برای آنکه در وبسایت خودمان طبق یک استراتژی محتوایی بریم جلو، بایستی یک سری نکات را رعایت کنیم. رعایت این نکات باعث می شود که عمل استراتژی محتوا برای وب، زودتر به نتیجه برسد. در این جا به ١٠ تا از مهمترین این نکته ها اشاره میکنیم.

رعایت این نکات، اگر چه اجباری نیست و شاید برای هر سایتی امکان پذیر نباشد. اما در صورت رعایت کرردن این نکات، اثر بخشی فوقالعاده ای خواهد داشت.

١- استراتژی محتوا نیازمند کار تیمی است

کار تیمی در استراتژی محتوا

همه ما بارها و بارها جمله “محتوا سلطان است” را شنیده ایم. اما محتوا به تنهایی نمی تواند یک پروژه دیجیتالی را زنده نگه دارد . محتوا باید با رشته های همکار و مرتبط با خود همکاری نزدیک داشته باشد.

به گفته کریستینا هالورسون ، مدیرعامل BrainTraffic و بنیانگذار ConFab ، کار گروهی در مورد استراتژی محتوا ضروری است. رشته های همتا که باید در مرحله استراتژی محتوا بسیار مهم مورد مشاوره قرار گیرند عبارتند از:

  • تجربه ی کاربر
  • طرح
  • ساختار اطلاعات
  • نوشتن متن
  • توسعه
  • بهینه سازی برای موتور جستجو(seo)
  • بازار یابی
  • روابط عمومی و برند سازی
  • ذینفعان تجاری

خواه یک تیم بزرگ یا کوچک باشید، ضروری است که یک نگاه کلی به ایجاد و اجرای محتوا در نظر گرفته شود. کار تیمی به انسجام و جدیت کار کمک می کند. همچنین اعتبار و ارزش کار نزد مخاطبان محسوس می شود و آن ها را علاقه مند میکند.

نمیشود یک استاد کاری هم بنا باشد، هم سیم کش، هم لوله کش و…. با این شرایط کار کیفیت مناسبی نخواهد داشت و پروژه به شکست میخورد.

2. در استراتژی برای وب افرادی که محتوای شما را ایجاد می کنند را در نظر بگیرید

نکات ستراتژی محتوای وب

همانطور که گفته شد، هدف اصلی یک استراتژی محتوای موثر، برآوردن انتظارات کاربران و تحقق اهداف تجاری است.

Halvorson، یکی از نویسندگان مشترک استراتژی محتوا برای وب و یکی از اولین استراتژیست های محتوای وب، چارچوبی را ایجاد کرد که نه تنها به محتوای واقعی بلکه به افرادی که محتوا را ایجاد می کنند تمرکز دارد. اعتقاد وی این است که با در نظر گرفتن روند کار و عوامل اصلی هنگام تدوین استراتژی محتوا ، می توانیم محتوای مفید و قابل استفاده تری را به مخاطبان آنلاین ارائه دهیم، در حالی که اهداف تجاری را برآورده می کنیم.

  • اجزای محتوا
  • ماده تشکیل دهنده محتوا
  • موضوعات، لحن، سبک، چه پیامی برای برقراری ارتباط نیاز داریم
    ساختار  محتوا
  • چگونگی اولویت بندی و تقسیم محتوا به عناصر سازنده
    اجزای افراد و تعامل کنندگان
  • گردش کار – فرآیند، ابزار و منابعی که برای ایجاد و نگهداری محتوا نیاز داریم
    حاکمیت محتوا
  •  ثبات، یکپارچگی و کیفیت محتوا

٣- نوشتار خود را با سطح سواد مخاطب خود مطابقت دهید

تطابق محتوا با سطح سواد مخاطب در استراتژی محتوای وب

آنجلا کولتر از Electronic Ink یک سری آزمایشات کاربر را با افراد با سطح سواد متفاوت انجام داد. نتایج تحقیقات وی نشان می دهد که کاربران با سطح سواد پایین در تکمیل کارهای اساسی در وب سایت هایی که محتوای آنها برای افراد با سطح سواد بالا نوشته شده است، خیلی راحت نیستند. و احتمالا به دنبال منابع دیگری بروند.

هنگام استفاده از وب سایت هایی که به سطح سواد پایینی نیاز دارند ، کاربران با سواد پایین کارهای خود را سریعتر و و گذرا انجام می دهند. و این هم شاید برای آن کاربران زیاد جذاب نباشد.

در هر زمینه ای که شما تولید محتوا انجام میدهید، باید شما خودتان را جای مخاطبینتان بگذارید. اگر مخاطبین شما مردم عادی هستند، ساده و واضح محتوا تولید کنید. یا اگر مخاطبانتان دانشجویان تحصیلات عالی هستند، طبق سواد آن ها محتوا تولید کنید.

٤- استراتژی بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی در استراتژی محتوای وب

هر کسی که در روزنامه نگاری سر رشته ای داشت باشد با Five W و H روزنامه نگاری آشنا است: چه کسی ، چه چیزی ، چرا ، کی ، کجا و چگونه.(what, where, when, why, who, how)

بعضی ها استدلال می کنند که یک موضوع یا محتوا کامل نیست مگر اینکه به هر شش سوال پاسخ داده شود. در روزنامه نگاری هم یک خبر یا یک داستان کامل نیست، مگر اینکه با این شش سوال پاسخ داده شود.

بنابراین این موضوع چه ارتباطی با استراتژی محتوا برای وب دارد؟

  • چرا – مورد و اهداف تجارت را بدانید. چرا این پروژه را آغاز کرده اید؟
  • چیست – پیام چیست؟
  • چه کسی – مخاطب کیست؟
  • کجا – پیام از کجا خوانده می شود (مکان ، دستگاه ، زمینه)؟
  • چگونه – چگونه باید مطالب را ارائه دهیم / ساختار دهیم؟
  • چه وقت – زمان بندی فرآیند ایجاد و انتشار محتوا.

شما باید به سوالات بالا در رابطه با محتوای خود پاسخ دهید. اگر بتوانید به همه سوالات پاسخ دهید، حدودا راه زیادی را در رابطه با بازاریابی محتوایی خود یافته اید.

٥- لحن و صدا در استراتژی محتوا برای وب

لحن و صدا در استراتژی محتوای وب

صدا و لحن از ابزارهای “خط مقدم” فوق العاده قدرتمند در جعبه ابزار استراتژیست محتوا هستند. بنابر این از آنها باید در استراتژی محتوا برای وب باید استفاده کرد.

صدای مارک تجاری، شخصیت و هویت آن را منعکس می کند. که باید در تمام مطالب سازگار باشد. از طرف دیگر، متناسب با متن مطالب باشد.

به گفته کیت کیفر لی، مسئول محتوا در MailChimp ، لحن نام تجاری باید بسته به وضعیت احساسی خوانندگان متفاوت باشد. به عنوان مثال، شوخ طبعی در یک صفحه خوش آمد گویی می تواند محبوبیت و وفاداری ایجاد کند. اما در یک پیام هشدار می تواند دقیقاً برعکس باشد.

MailChimp چنان به صدا و صدا علاقه مند است که وب سایتی به نام www.voiceandtone.com ایجاد کرده اند. این وب سایت به نویسندگان آنها نشان می دهد که چگونه از صدای MailChimp برای انواع مختلف محتوای نام تجاری (پست های وبلاگ، توییت ها، “پیام های هشدار انطباق” و حتی جوک های  آنها) استفاده کنند. این یک منبع عالی برای تیم آنها و بسیار مفید برای هر کسی است که می خواهد راهنمای صوتی  را برای برند تجاری خود ایجاد کند.

٦- سئو هنوز زنده است و خواهد ماند. (سئو در استراتژی محتوای وبسایت)

سئو در استراتژی محتوا برای وب

با به روزرسانی های اخیر الگوریتم های گوگل مانند Panda و Penguin، افراد از ژانرهای دیجیتال مختلف ادعا کرده اند که SEO از بین رفته است. اما در واقع چنین نیست. هنوز هم تولید و سئوی محتوا یکی از بزرگترین کانال های بازاریابی اینترنتی است.

شما اگر هدفتان تولید محتوا برای وب است، باید استراتژی محتوا برای وب بچینید. این دو موضوع سئو و محتوای وب با هم عجین شده اند. برای هر محتوایی در وب، سئو بیشترین سود آوری و بازدهی را می آورد. رعایت اصول سئوی محتوا از مهمترین ارکان یک وبسایت است که بخشی از سئو داخلی سایت است.

بنابریان یکی از مهمترین استراتژی های محتوایی برای وب، سئو است. سئو هنوز هم زنده است. تا وقتی که دیجیتال مارکتینگ زنده است، سئو هم زنده است. اما شاید روش ها و قوانین تغیر کنند. پس برای محتوای وب و بهره وری از آن، به سئو و روش های سئو تکیه کنید.

٧-بخش بندی و قسمت قسمت کردن محتوا

بخش بندی محتوا در استراتژی

هنگامی که صحبت از پیاده سازی محتوا در سیستم مدیریت محتوا (CMS) می شود ، شکستن قسمت های زیادی از محتوا به “تکه های” کوچکتر از اهمیت حیاتی برخوردار است. واین یک مسئله مهم در تدوین استراتژی محتوا برای وب است.

برای هر یک از محتواهای خاص، اگر CMS شما فقط یک قسمت WYSIWYG گسترده برای وارد کردن محتوا داشته باشد، بعداً در صورت نیاز به جدا کردن آن به قطعات کوچکتر بسیار دشوار است.

روش صحیح، طبق گفته Lovinger، این است که توسعه دهندگان وب (یا هر کسی که مسئول تنظیم CMS است) زمینه های جداگانه ای برای بخشهایی که محتوای شما را تشکیل می دهند داشته باشد. با تقسیم کردن مطالب خود به بخشهای مختلف، می تواند در ارائه های مختلف جریان یابد و به روشهای انعطاف پذیر مورد استفاده قرار گیرد. مثلا:

نسخه دسک تاپ یک صفحه وب ممکن است همه “اجزای صفحه” را نشان دهد – به عنوان مثال عنوان ، خلاصه ، 4 x تصویر ، یک ویدئو ، 800 کلمه کپی ، 3 نقل قول ، چند بررسی ، لیستی از خواندن بیشتر توصیه شده و دکمه اشتراک را نشان دهد.
در حالی که نسخه موبایل همان صفحه وب ممکن است فقط برای مهمترین ” آن ها را نشان دهد. پس این مسئله میتواند  به نوعی مهم باشد.

٨. استفاده از محتوا تاپیک کلاستر در وب

یکی از مهمترین استراتژی های محتوا وب، استفاده از شیوه محتوا تاپیک کلاستر است. محتوا تاپیک کلاستر امروزه رایج ترین نوع تولید محتوا در وب میباشند که بسیار بهتر و سریعتر شما را به رتبه های برتر گوگل میرسانند. پس سعی کنید در استراتژی محتوایی وبسایت خود حتما از این شیوه تولید محتوا استفاده کنید.

برای اینکه بهتر و بیشتر محتوا تاپیک کلاستر را درک کنید، مقاله ما را در رابطه با محتوا تاپیک کلاستر مطالعه بفرمایید.

منبع مقاله سایت ورد ستریم

سفارش تولید محتوای وب با کامی سئو

سفارش تولید محتوای سئو شده از سایت کامی سئو

 

اگر به دنبال سفارش تولید محتوا طبق استراتژی برای سایت خود هستید، هم اکنون از طریق صفحه سفارش تولید محتوای متنی، بهترین محتوا ها را برای سایت خود سفارش دهید.

۱ دیدگاه دربارهٔ «چیدن استراتژی محتوا برای وب»

دیدگاه خود را بنویسید