صفرتاصد کنونیکال

یک تگ کنونیکال به شما امکان می‌دهد به موتورهای جستجو بگویید که برخی از URL های مشابه درواقع یکسان هستند. گاهی اوقات شما محصولات یا محتوایی دارید که می‌توانید آن‌ها را در چندین URL یا حتی چندین وب‌سایت پیدا کنید. با استفاده از تگ های کنونیکال(یک نوع تگ HTML با ویژگی rel=canonical)، می‌توانید بدون آسیب رساندن به رتبه‌بندی  صفحات خود، آن‌ها را در سایت خود داشته باشید.

در این مقاله آموزشی از کامی سئو ، ما درباره اینکه تگ کنونیکال چیست، چه زمانی از آن‌ها استفاده کنیم و چگونه از چند اشتباه رایج جلوگیری، صحبت خواهیم کرد!

تگ کنونیکال چیست؟

تگ rel=canonical که اغلب ” تگ کنونیکال ” نامیده می‌شود، یک تگ HTML است که به مدیران وب‌سایت کمک می‌کند تا از مشکلات محتوای تکراری جلوگیری کنند. این کار را با تعیین یک تگ کنونیکال انجام می‌دهد.

ایده این کار بسیار ساده است. اگر چندین نسخه از یک محتوا دارید، یک نسخه “متعارف” را انتخاب کرده و موتورهای جستجو را به سمت آن هدایت میکنید. انجام این کار مشکل محتوای تکراری را حل می‌کند که موتورهای جستجو نمی‌دانند کدام نسخه را در نتایج خود نشان دهند.

به‌عنوان‌مثال، تگ کنونیکال برای مقاله سئوی وردپرس ما به شکل زیر است:

<link rel=”canonical” href=”https://kamiseo.ir/wordpress-seo/” />

مزایای SEO rel=canonical

انتخاب یک تگ کنونیکال مناسب برای هر مجموعه از URL های مشابه، سئو سایت شمارا بهبود می‌بخشد. این به این دلیل است که موتور جستجو می‌داند کدام نسخه متعارف است و می‌تواند تمام پیوندهایی را که به نسخه‌های مختلف اشاره می‌کنند به‌عنوان پیوند به نسخه متعارف حساب کند. در مفهوم، تنظیم یک کنونیکال شبیه تغییر مسیر 301 است، فقط بدون تغییر مسیر واقعی.

تاریخچه rel=canonical:

عنصر تگ کنونیکال توسط گوگل، بینگ و یاهو در فوریه 2009 معرفی شد

فرآیند متعارف ساز آدرس ها با تگ کنونیکال

وقتی چندین URL برای یک محصول دارید، متعارف سازی فرآیند انتخاب یکی از آن‌هاست. خوشبختانه این انتخاب در بسیاری از موارد آسان است که کدام یکی را انخانب کنیم. اما در برخی موارد، ممکن است آن‌قدر این انتخاب آسان نباشد. اما باز هم این مشکل جای نگرانی نیست. بسیار ساده است: یکی را انتخاب کنید! متعارف نکردن URL های شما همیشه بدتر از متعارف کردن URL های شما است.

نحوه تنظیم URL در تگ کنونیکال

بیایید فرض کنیم شما دو نسخه از یک صفحه دارید که هرکدام دقیقاً – 100٪ – محتوای یکسانی دارند. تنها تفاوت این است که آن‌ها در بخش‌های جداگانه سایت شما قرار دارند. در عین حال فرض میکنیم که هر دو نسخه از این محتوا ایندکس شده اند و در صفحات سرپ هستند. . بنابراین موتورهای جستجو کدام نسخه را باید در نتایج نشان دهند؟

به‌عنوان‌مثال، این URL ها را در نظر بگیرید:

https://example.com/wordpress/seo-plugin/
https://example.com/wordpress/plugins/seo/

مثال صحیح استفاده از تگ rel=canonical

وضعیتی که در بالا توضیح داده شد اغلب اتفاق می‌افتد، به‌ویژه در بسیاری از سایت های فروشگاهی . ، یک محصول می‌تواند چندین URL مختلف داشته باشد. اما این دقیقاً همان چیزی است که rel=canonical برای آن اختراع شد. در این مورد، rel=canonical را به‌صورت زیر اعمال می‌کنید:

یکی از دو صفحه خود را به‌عنوان نسخه متعارف یا نسخه اصلی انتخاب کنید. این صفحه باید نسخه‌ای باشد که فکر می‌کنید مهم‌تر است. اگر اهمیتی نمی‌دهید، سپس یکی را انتخاب کنید که بیشترین لینک یا بازدیدکننده را دارد. وقتی همه این عوامل برابر هستند بدون توجه یکی را انتخاب کنید.
یک تگ کنونیکال rel=canonical از صفحه غیرمتعارف به صفحه متعارف اضافه کنید. بنابراین اگر ما کوتاه‌ترین URL را به‌عنوان تگ کنونیکال خود انتخاب کنیم، URL دیگر به کوتاه‌ترین URL در بخش <head> صفحه پیوند داده می‌شود. مانند این:
<link rel=”canonical” href=”https://example.com/wordpress/seo-plugin/” />
به همین راحتی است.

کاری که تگ کنونیکال انجام می‌دهد، «ادغام» دو صفحه در یک صفحه از دیدگاه موتور جستجو است. این‌ کار یک ریدایرکت بدون هدایت کاربر است. پیوندهای هر دو URL اکنون به‌عنوان نسخه واحد و متعارف URL به‌حساب می‌آیند.

تنظیم تگ کنونیکال در Yoast SEO

با ویژگی تگ کنونیکال افزونه Yoast SEO، می‌توانید به‌راحتی یک تگ کنونیکال را به یک پست یا صفحه اضافه کنید. فقط در صورتی باید این کار را انجام دهید که بخواهید canonical را به چیزی متفاوت از URL صفحه فعلی تغییر دهید. Yoast SEO در حال حاضر URL معمولی صحیح را برای تقریباً هر نوع صفحه در نصب وردپرس ارائه می‌دهد.

برای پست‌ها، صفحات و انواع پست سفارشی، می‌توانید تگ کنونیکال را در تب پیشرفته متاباکس Yoast SEO یا در نوار کناری ویرایشگر بلوک وردپرس ویرایش کنید:

برای دسته‌ها، برچسب‌ها و سایر اصطلاحات طبقه‌بندی در سایت وردپرسی، می‌توانید تگ کنونیکال را در همان مکان در متاباکس Yoast SEO یا در نوار کناری تغییر دهید.

چه زمانی باید از تگ های کنونیکال استفاده کنید؟

حال نوبت به این سوال میرسد. چه زمانی باید از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟ ما پاسخ به این سوال را در چند سناریوی مختلف بررسی میکنیم.

محتوای تکراری

زمانی که سایت شما از مشکل محتوای تکراری در صفحات خود رنج میبرد، Canonicals می‌تواند به شما کمک کند. محتوای تکراری نوعی اشتباه در محسابات کاربر است که برای یک کلمه کلیدی احتمال دارد چند محتوا تولید کرده باشد.

ریدایرکت 301

اگر مطمئن نیستید که آیا ریدایرکت 301 انجام دهید یا یک کنونیکال برای یک صفحه تنظیم کنید، چه‌کاری باید انجام دهید؟ پاسخ ساده است: همیشه باید تغییر مسیر را انجام دهید، مگر اینکه دلایل فنی وجود داشته باشد. اگر نمی‌توانید تغییر مسیر دهید به خاطر اینکه به تجربه کاربر آسیب می‌زند یا مشکل‌ساز است، یک تگ کنونیکال تنظیم کنید.

آیا یک صفحه باید تگ کنونیکال خود ارجاع دهنده داشته باشد؟

در تصویر بالا، صفحه غیرمتعارف را به نسخه متعارف پیوند می‌دهیم. اما آیا یک صفحه باید برای خودش یک rel=canonical تعیین کند؟ این سؤال یک موضوع بسیار موردبحث در بین سئوکاران است.  قویاً توصیه می‌شود که یک تگ کنونیکال متعارف در هر صفحه وجود داشته باشد، و Google آن را تأیید کرده باشد. این به این دلیل است که اکثر CMS ها پارامترهای URL را بدون تغییر محتوا مجاز می‌کنند. بنابراین‌همه این URL ها محتوای یکسانی را نشان می‌دهند:

  • https://example.com/wordpress/seo-plugin/
  • https://example.com/wordpress/seo-plugin/?isnt=it-awesome
  • https://example.com/wordpress/seo-plugin/?cmpgn=twitter
  • https://example.com/wordpress/seo-plugin/?cmpgn=facebook

مسئله این است که اگر یک مرجع متعارف خود ارجاع دهنده در صفحه ندارید که به بهترین نسخه URL اشاره می‌کند، در معرض خطر قرار می‌گیرید و باعث ایجاد مشکل محتوای تکراری برای شود. بنابراین افزودن یک تگ کنونیکال به URL ها در سراسر سایت شما یک حرکت خوب SEO است.

تگ های کنونیکال بین دامنه‌ای

شاید محتوای یکسانی در چندین دامنه داشته باشید. برخی از سایت‌ها یا وبلاگ‌ها مقالاتی را از وب‌سایت‌های دیگر به‌طور مستقل منتشر می‌کنند.

اما اگر به HTML هر یک از آن مقاله‌ها نگاه کرده باشید، یک پیوند rel=canonical پیداکرده‌اید که مستقیماً به مقاله اصلی ما اشاره می‌کند. این به این معنی است که همه لینک هایی که به نسخه آن‌ها از مقاله اشاره می‌کنند در رتبه‌بندی نسخه متعارف ما حساب می‌شوند. آن‌ها از محتوای ما برای جلب رضایت مخاطبان خود استفاده می‌کنند و ما از آن سود واضحی می‌گیریم.

مشکلات رایج cononical

مثال‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه اجرای اشتباه rel=cononical می‌تواند به مشکلات بزرگی منجر شود. من چندین سایت را دیده‌ام که در آن سایت‌ها در صفحه اصلی خود به یک مقاله اشاره‌کرده‌اند، فقط برای اینکه ببینند صفحه اصلی آن‌ها از نتایج جستجو محو می‌شود یا خیر. اما این‌همه مشکلات تگ کنونیکال نیست. چیزهای دیگری وجود دارد که هرگز نباید با rel=canonical انجام دهید. در اینجا مهم‌ترین آن‌ها ذکرشده است:

یک بایگانی صفحه‌بندی شده را در صفحه 1 متعارف نکنید. rel=canonical در صفحه 2 باید به صفحه 2 اشاره کند. اگر آن را به صفحه 1 نشان دهید، موتورهای جستجو درواقع پیوندها را در آن صفحات بایگانی عمیق‌تر فهرست نمی‌کنند.
آن‌ها را 100٪ مشخص کنید. به دلایل مختلف، بسیاری از سایت‌ها از پیوندهای مرتبط با پروتکل استفاده می‌کنند، به این معنی که بیت http / https را از URL خود خارج می‌کنند. این کار را برای متعارفان خود انجام ندهید. شما یک اولویت‌دارید، پس آن را نشان دهید.
متعارف خود را بر اساس URL درخواست قرار دهید. اگر از متغیرهایی مانند دامنه یا URL درخواستی استفاده می‌کنید که برای دسترسی به صفحه فعلی در حین تولید canonical خود استفاده می‌کنید، این کار را اشتباه انجام می‌دهید. محتوای شما باید از URL های خودآگاه باشد. در غیر این صورت، همچنان می‌توانید همان محتوا را در – برای مثال – example.com و www.example.com داشته باشید و هر یک از آن‌ها را برای خود متعارف کنید.
چندین پیوند rel=canonical در یک صفحه باعث خرابی می‌شود. وقتی در افزونه‌های وردپرس با این مورد مواجه می‌شویم، سعی می‌کنیم با توسعه‌دهنده‌ای که این کار را انجام می‌دهد ارتباط برقرار کنیم و به آن‌ها آموزش دهیم که این کار را نکنند، اما هنوز هم اتفاق می‌افتد. و وقتی این کار انجام شود، نتایج کاملاً غیرقابل‌پیش‌بینی هستند.
بیشتر بخوانید: 6 اشتباه رایج در سئو و نحوه جلوگیری از آن‌ها »

rel=شبکه‌های متعارف و اجتماعی

فیس‌بوک و توییتر rel=canonical را نیز گرامی می‌دارند، و این ممکن است منجر به موقعیت‌های عجیب‌وغریب شود. اگر یک URL را در فیس‌بوک با یک اشاره متعارف در جای دیگر به اشتراک بگذارید، فیس‌بوک جزئیات را از تگ کنونیکال به اشتراک می‌گذارد. درواقع، اگر دکمه «پسندیدن» را به صفحه‌ای اضافه کنید که در جای دیگری دارای نشانه متعارف است، تعداد لایک را برای تگ کنونیکال نشان می‌دهد، نه برای URL فعلی. توییتر نیز به همین صورت عمل می‌کند. بنابراین هنگام به اشتراک‌گذاری URL ها یا هنگام استفاده از این دکمه‌ها از این موضوع آگاه باشید.

استفاده‌های پیشرفته از rel=canonical

هدر پیوند متعارف HTTP

گوگل همچنین از هدر پیوند متعارف HTTP پشتیبانی می‌کند. هدر به شکل زیر است:

پیوند: <https://www.example.com/white-paper.pdf>؛ rel = “متعارف”
هدرهای HTTP پیوند متعارف می‌تواند هنگام متعارف سازی فایل‌هایی مانند PDF بسیار مفید باشد، بنابراین خوب است بدانید که این گزینه وجود دارد.

استفاده از rel=canonical در صفحات نه‌چندان مشابه

درحالی‌که من این را توصیه نمی‌کنم، می‌توانید از rel=canonical به‌شدت استفاده کنید. گوگل آن را تا حد مسخره‌ای مورداحترام قرار می‌دهد، جایی که می‌توانید یک محتوای بسیار متفاوت را به محتوای دیگری متعارف کنید. بااین‌حال، اگر گوگل شمارا در حال انجام این کار دستگیر کند، دیگر به قوانین سایت شما اعتماد نخواهد کرد و آسیب بیشتری به شما وارد خواهد کرد…

استفاده از rel=canonical در ترکیب با hreflang

ما همچنین در راهنمای نهایی خود برای hreflang در مورد قوانین متعارف صحبت می‌کنیم. این به این دلیل است که ضروری است وقتی از hreflang استفاده می‌کنید، قوانین متعارف هر زبان به خودش اشاره کند. هنگام اجرای hreflang، مطمئن شوید که نحوه استفاده از canonical را به‌خوبی درک می‌کنید. در غیر این صورت، ممکن است کل اجرای hreflang خود را از بین ببرید.

نتیجه‌گیری: rel=canonical یک ابزار قدرتی است

Rel=canonical یک ابزار قدرتمند در جعبه‌ابزار SEO است. به‌خصوص برای سایت‌های بزرگ‌تر، فرآیند متعارف سازی می‌تواند حیاتی باشد و منجر به بهبودهای عمده سئو شود. اما مانند هر ابزار برقی، باید از آن عاقلانه استفاده کنید، زیرا برش دادن خود آسان است. امیدوارم این راهنما به شما در درک این ابزار قدرتمند و چگونگی (و زمان) استفاده از آن کمک کرده باشد.