نوشتن رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ نویسی به معنای کلمه هنر و ذوق نویسندگی میخواهد. در این پست آموزشی از کامی سئو قصد داریم در رابطه با نوشتن یک رپورتاژ موفق با هم به گفتگو بپردازیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.
نحوه نوشتن رپورتاژ اگهی
تاکنون در ٢ مقاله مختلف درباره رپورتاژ آگهی و تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو برایتان گفتیم؛ و حالا وقت آن رسیده که به راز های رپورتاژ نویسی اشاره کنیم! شاید فکر کنید که متن و محتوای رپورتاژ آگهی چندان مهم نیست و فقط لینکهای آن مهم هستند. اما بخواهید یا نخواهید شما در اشتباهید. چون یک رپورتاژ حرفه ای نهایت دقت در آن به خرج داده میشود. از طرف دیگر نحوه نوشتن رپورتاژ میتواند رو ذهنیت خوانندگان آن کاملا تاثیر گذار باشد.
بنابر دلایل گفته شده نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی بسیار حائز اهمیت میباشد. پس باید در نوشتن آن نهایت دقت و ظرافت نوشتاری را به خرج دهیم. رپورتاژ نویسی از نمونه بارز ارتباط سئو و بازاریابی محتوا است که از چند لحاظ ما برای بهبود سئو سایت از اینگونه بازاریابی محتوا استفاده میکنیم.
اسرار مهم رپورتاژ نویسی چیست؟
همانطور که قبلا در رابطه با رپورتاژ ها نیز اشاره کردیم، گفتیم که مردم روز به روز در رابطه با تبلیغات ها دلسرد میشوند و به آسانی آن هارا تشخیص میدهند. اساس کار نوشتن رپورتاژ آگهی به این صورت است که شما به نحوی رپورتاژ نویسی انجام بدهید که خواننده پی نبرد که شما تبلیغات انجام میدهید.
یا اگر فهمید شما تبلیگات انجام میدهید، متن و محتوا شما طوری باشد که به گونه ای محتوای مورد نیاز کاربر باشد و در آن ایجاد نیز کند. پس نتیجه میگیریم که یک رپورتاه عالی جنبه تبلیغاتی ندارد و یا این جنبه در آن کم است.
رپورتاژ نویسی به این صورت است که میگوید شما برای معرفی خدمات، محصولات و … خود فقط در نقش فروشنده بازی نکنید. میتوانید برای مخاطب نقش یک راهنمای خرید یا یک مشاور ایفا کنید. شما باید این اصل را در نحوه نوشتن رپورتاه آگهی لحاظ کنید. از همان اول به فکر تبلیغ و فروش نباشید. سعی کنید اول در مشتری ایجاد اعتماد کنید.
از طرفی دیگر نوشتن یک محتوای حرفه ای و کاربردی میتواند توسط مخاطبان شما به اشتراک گداشته شود. این ویژگی در محتوای تبلیغاتی اصلا وجود ندارد. اما در رپورتاژ آگهی چرا. پس حرفه ای و کاربرفی بودن یکی از ویژگی های رپورتاژ آگهی است.
قانون ٧٠ به ٣٠ در رپورتاژ نویسی
یک قانون مهم و اساسی در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی پایبندی تقریبی به این قانون است. یعنی شما در محتوای رپورتاژ آگهی خود از ٣٠ درصد تبلیغات و ٧٠ درصد محتوای کاربردی استفاده کنید. سعی کنید ٣٠ درصد تبلیغاتی نیز که مینویسید، یک تبلیغات کاربردی باشد نه صرفا یک تبلیغ اساسی.
به صورت توزیع شده قانون ٧٠ به ٣٠ را ترکیب کنید و طوری بنویسید که خواننده بیشتر احساس کند که برای آن ها ارزش قائل هستید و میخواهید اطلاعات مفیدی را به آن ها بدهید.
مهمترین نکات در رابطه با رپورتاژ نویسی
وقت آن رسیده است که ما به مهمتریک نکات نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی اشاره کنیم. به این نکات دقت کنید زیرا قطعا به درد شما در رپورتاژ نویسی خواهد خورد. فقط هنگام نوشتن تمرکز خود را رو مفید بودن بزارید نه روی تبلیغاتی بودن.
١- تیتر عالی در نوشتن رپورتاژ آگهی
نوشتن عنوان جذاب یکی از مهمترین جنبه های یک رپورتاژ موفق است. عنوان میتواند کلید در دام افتادن مخاطب در رپورتاژ شما باشد. عنوان رپورتاژ شما باید به قدری قوی و جذاب باشد که احساسات خواننده را بر انگیزد و آن را ملام به کلیک و خواندن کند. همچنین توجه داشته باشید که رپورتاژ شما در کنار بهترین محتوا های قرار دارد و با بهینه سازی عنوان میتوانید تفاوت خود را رقم بزنید. به دو عنوان زیر توجه کنید:
- پودر لباسشویی ایکس بهترین پاک لکه ها
- بهترین روش های پاک کردن لکه ها از لباس
دو عنوان بالا را دیدید؟ مطمئنا در نگاه اول پی میبرید که تیتر اول یک تیتر تبلیغاتی است و کمتر مایل به خواندن آن هستید. اما تیتر دوم یک محتوای کاربردی را به کاربر معرفی میکند. در لابه لای این محتوا میتوانید شما به پودر لباسشویی ایکس خودتان اشاره کنید. این یعنی اصل نوشتن رپورتاژ آگهی برای سایت.
٢- اطلاعات درست و صداقت در رپورتاژ نویسی
یکی دیگر از فاکتورهای رپورتاژ نویسی رعایت اصل صداقت و رو راستی با کاربر است. شاید این مسئله برای خود شما هم پیش آمده باشد که متنی را که احساس کنید با شما صادق نیست را همون اوایل رها میکنید.
یکی از تکنیک های نوشتن رپورتاژ استفاده از زبان عامیانه و صادقانه است. سعی کنید تا حد امکان از ابهامات و پیچیدگی های متن رپورتاژ دوری کنید. اصل مطلب مسئله را با زبان ساده به کاربر بگید. این به معنی این نیست که تبلیغ خودتان را مستقیا به کاربر بگید. این دو مسئله با هم فرق دارند.
یک مسئله دیگر در نگارش رپورتاژ آگهی تخصص است. رپورتاژ را به کسی بدهید بنویسد که تخصص کافی در نوشتن و در عین حال در رابطه با اصل کار که حوزه کاری یا محتوا است داشته باشد. تخصص و تبحر در نوشتن در مخاطب یک اعتماد پایدار ایجاد میکند. همچنین در نوشتن رپورتاژ سعی کنید که به تمام سوالات کاربر در رابطه با محتوایی که نوشته اید، پاسخ دهید.
٣- ویژگی های سایت منتشر کننده رپورتاژ
هم اکنون سایت های زیادی در حوزه انتشار رپورتاژ فعالیت میکنند. مهمترین این سایت ها سایت های خبری و مجله ای پر بازدید هستند. اما هر سایت خبری و مجله ای مناسب برای این کار نیست. یا شاید بهتر است بگم برای انتشار رپورتاژ شما شاید مناسب نباشد. مهمترین اقدامات برای اینکه شما رسانه مناسب را پید اکنید:
- مخاطبان آن را بشناسید
- لحن و کلام رسانه را با نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی خود بسنجید
- نوع محتوا های دیگر آن رسانه
بهترین کار این است که شما مخاطبان آن رسانه را به خوبی بشناسید و نزدیکترین رسانه را به نحوه محتوای خود انتخاب کنید. تعداد بازدید کننده زیاد مهم نیست. بلکه تعداد افرادی که از محتوای شما بازدید میکنند، مهم است.
٤- محتوای خشک ننویسید و از همه امکانات محتوایی استفاده کنید
یکی از اشتباهات رایج در تولید محتوا استفاده از محتوای خشک و خالی است. هر چقدر متن شما عالی و قانع کننده باشد، اما باز هم جذاب نیست و احتمال اینکه خواننده تا آخر ان را بخواند کم است. پس سعی کنید بسته به پرسونای مخاطب و نوع محتوایی که مینویسید از انواع محتوا استفاده کنید.
استفاده از ویدیو، تصویر، اینفوگرافیک، آمور و ارقام و… میتواند خیلی به شما در نوشتن رپورتاژ آگهی کمک کند. پس سعی کنید این اصل رپورتاژ نویسی را از یاد نبرید.
٥- زیاده گویی نکنید و بی راهه نروید
یکی دیگر از نکات نوشتن رپورتاژ آگهی توجه به این موضوع است که متن رپورتاژ شما باید، کافی باشد و لی اضافی نباشد. از به کاربردن جملات و محتوای بیخودی و بی ربط در داخل متن رپورتاژ خود داری کنید. همه جیز را صاف و پوست کنده به کاربر بگید. امروزه کمتر خواننده ای تا آخر یک مقاله یا یک متن را به دقت میخواند. سعی کنید متن های رپورتاژ زیاد طولانی هم ننویسید. شاید هم ماهیت محتوا متن طولانی را طلب کند، ما سعی کنید زیاد کشش ندهید.
استفاده از تیتر ها و تصاویر جذاب خواننده را بیشتر به ادامه خواندن رپورتاژ تشویق میکند. سعی کنید از ترکیبات جذاب محتوایی استفاده کنید تا مخاطبان محتوای شما را بخوانند و نسبت به آن واکنش نشان دهند.
٦- داستان سرایی در رپورتاژ
داستان سرایی همیشه ترند جذابی در تولید محتوا بوده. هیج متنی مانند متن داستان گونه مخاطب را جذب خودش نمیکند. هر محتوایی میتواند پشت آن یک داستان سرایی نهفته باشد. میتوانید از تجربیات خود و دیگران در رابطه با موضوع محتوا بگویید. متن را روایی کنید و آن را گونه ای جلوه دهید که انگار یک داستان واقعی را روایت میکنید.
اما دقت داشته باشید که هر محتوایی را نمیتوان داستانی کرد. هدف هم از داستانی کردن داستان های کهن رستم و سهراب نیست. حتی گفتن از تجربیات خودتان در ارتباط با موضوع نیز یک داستان است. یا روایت تجربه دیگران و … .
فرض کنید شما برای یک دارو و یا یک لاغری میخواهید شروع به نوشتن رپورتاژ آگهی یا محتوا کنید، شما مطمئنا این متن را برای کسی مینویسید که از چاقی رنج میبرد. میتوانید از یک نمونه بارز یکی از مشتری های خودتان که از استفاده از روش های دارویی که معرفی میکنید، بگید. با این روند احتمال اینکه دعوت به اقدام شما جواب دهد بیشتر است.
٧- دعوت به قدام
مهمترین هدف هر محتوایی در آخر سر دعوت به یک اقدام است. این دعوت به اقدام در رپورتاژ نویسی هم قطعا وجود دارد. شما باید در آخر یک هدفی از نوشطن رپورتاژ آگهی خود داشطه باشید. هدف ها میتواند متفاوت باشد. اما همه آن ها CTA دارند.
اما میپرسید که چگونه ما از خواننده بخواهیم کاری انجام دهد؟ پاسخ واضح است، مستقیما از او بخواهید که یا با شما تماس بگیرد، یا به صفحه محصول شما سربزند یا… . ابتدا مسئله را برای آن روشن کنید و راه حل مشکل را به او پیشنهاد بدهید. در این رابطه برای اینکه احتمال CTA را بالا ببرید، از کوپن های تخفیف و یا مشاوره های رایگان و خدمات بیشتر نیز استفاده کنید.
٨- سئو محتوا در رپورتاژ نویسی
نکات بالا در رابطه با نوشتن رپورتاژ آگهی، بیشتر جنبه پرسونای مخاطب و ترفند های رپورتاژ نویسی را از دید کاربر شناسی و ایجاد احساس و انگیزه را بیان میکرد. اما خود نگارش رپورتاژ آگهی نیز میتواند یک جنبه دیگر نیز داشته باشد. از این جنبه میتوان به عنوان جنبه فنی رپورتاژ نویسی یاد کرد. مهمترین نکات در رابطه با این موضوع:
- نوشتن رپورتاژ به صورت یک مقاله سئو شده
- انتخاب عنوان مناسب
- به کاربردن کلمات کلیدی به صورت اصولی در آن
- بهینه سازی عنوان و بهینه سازی متا دیسکریپشن
- رعایت کلیات اصول سئوی محتوا
نوشتن یک رپورتاژ آگهی خوب و بر اساس اصول سئو محتوا میتواند علاوه بر بازدید هایی که از طریق سایت منتشر کننده به سوی شما می آید، بازدیدی هایی از طریق خود موتورهای جستجو نیز به سمت محتوا شما بیایید. پس به اصول سئو محتوا در رپورتاژ نویسی پایبند باشید.
سفارش تولید محتوا سئو شده، شامل رپورتاژ آگهی، مقاله سئو شده، محصول نویسی و… در کامی سئو
سخن پایانی
رپورتاژ نویسی یک هنر است. قلمی میخواهد که خواننده مجذوب کلمه به کلمه آن کند.قبل از اینکه شما شروع به کار رپورتاژ نویسی کنید و دست به قلم شوید نیاز دارید که منابع مختلفی را مطالعه کنید و تمرین کنید. به نکات گفته شده در بالا در رابطه نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی دقت کنید. همچنین اصول سئو محتوایی را نیز در رپورتاژ های آگهی را نیز در نظر بگیرید، تا با یک تیر دو نشان بزنید.
نویسنده: کامل بهرامی
کامل بهرامی: دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه ارومیه هستم. به حوزه کامپیوتر، برنامهنویسی و فناوری اطلاعات علاقهمندم و در حوزههای مذکور در مکتب خونه، مجله فرادرس، هاست ایران، مدیااد، تپسل، متریکس، سبز لرن و غیره تولید و ویراستاری محتوا انجام میدهم. هماکنون سه سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و بالای 6000 مقاله در سطح وب دارم. از سال ١٤٠١ به بعد به عنوان ویراستار و مدیر تیم نویسندهها در مکتب خونه فعالیت مستمر دارم.
بسیار عالی. ببخشید تعرفه رپورتاژ نویسی با مقاله های معمولی فرق داره؟ یا یکییه؟
بله فرق دارند. معمولا هزینه نوشتن رپورتاژ کمی بالاتره
بسیار عالی و مختصر یود مرسی
خواهش میکنم دوست عزیز
درود بر شما. محتوای سایت شما بسیار عالی و کاربردی بوده است. از تحربیات استفاده شد. پایدار باشید.