مزایا و معایب سئو در بازاریابی دیجیتال

مزایا و معایب سئو کدام‌ها هستند و آیا سئو برای کسب‌وکار آنلاین من مناسب است. در این پست آموزشی از کامی سئو قصد داریم در رابطه با معایب و مزایای سئو باهم به گفتگو بپردازیم. پس تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.
کاربرانی که در گوگل و سایر موتورهای جستجو دغدغه‌ها و نیازهای خود را جستجو می‌کنند معمولاً تمایل دارند از سایت‌هایی بازدید کنند که در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERPs) رتبه بالاتری دارند، زیرا آن‌ها آن وب‌سایت‌ها را مرتبط‌تر با درخواست خود می‌دانند.

مزایا و معایب سئو برای تجارت الکترونیک

اگر تابه‌حال پرسیده‌اید که چرا برخی از این سایت‌ها از بقیه رتبه بالاتری دارند، باید متوجه شوید که این نتیجه یک روش بازاریابی وب توانمند به نام بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است. بهینه سازی وب یا سئو استراتژی است که در آن موتورهای جستجو صفحه وب شمارا بالاتر از تعداد زیادی از صفحات وب مختلف در نتایج جستجو نشان می‌دهد.

مزایا و معایب سئو

بااینکه اغلب ما در رابطه با مزایای سئو شنیده‌ایم اما درعین‌حال معایبی نیز دارد. در این بخش از مقاله ما به بررسی معایب سئو و مزایای سئو به‌صورت جداگانه خواهیم پرداخت تا در آخر به‌صورت واضح مزایا و معایب سئو برای شما روشن باشد و بتوانید به‌راحتی تصمیم بگیرید که این استراتژی را روی کسب‌وکار خود پیاده کنید یا خیر.

مزایای سئو (SEO)

سئو مزایای بی‌شماری برای یک کسب‌وکار آنلاین دارد؛ اما به شرطی که این استراتژی درست و طبق اصول موتورهای جستجو چیده شود. ازجمله مهم‌ترین مزایای سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا سئو

  •  تداوم ترافیک رایگان و هدفمند
  • بازگشت سرمایه با تبلیغات معمولی
  •  کمک به برند سازی
  •  دسترسی رایگان به داده‌های مشتریان بالقوه
  •  کمک به دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی

جریان مداوم ترافیک رایگان و هدفمند از مهم‌ترین مزایای سئو

ترافیک هدفمند از مزایای سئو

یکی از مهم‌ترین مزایای سئو رایگان بودن آن است. این ویژگی سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو نسبت به سایر تبلیغاتی که در دنیای اینترنت وجود دارد یک مزیت بسیار عالی به‌حساب می‌آید. شما وقتی سایتتان را برایت موتورهای جستجو به‌صورت اصولی بهینه کردید ترافیک ارگانیک و درعین‌حال هدفمند را دریافت خواهید کرد بدون اینکه پولی به کسی بپردازید. این در حالی است که بقیه کانال‌های بازاریابی از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل ادز و… پولی هستند.
البته رایگان بودن سئو به این معنی نیست که شما هیچ هزینه‌ای نخواهید پرداخت. البته که برای بهینه سازی سایت و یا تولید محتوای وب‌سایت خودتان باید پول بپردازید. مگر اینکه خودتان این‌ کارها را بلد باشید و بتوانید آن‌ها را انجام بدهید.

رشد کسب‌وکار شما و بازگشت سرمایه بیشتر

اینترنت مکانی فوق‌العاده بزرگ است و راه بقای کسب‌وکار در این مرکز تجاری این است که با سایت‌ها و سایر شبکه‌های اجتماعی تعامل مناسبی برقرار کنید. سئو این توانایی را دارد که به 59 درصد از خریدارانی که از موتورهای جستجو مانند گوگل برای جستجوی یک نام تجاری یا کسب‌وکار نزدیک استفاده می‌کنند، اجازه دهد تجارت شمارا ببینند.

به همین دلیل است که سئو به سرمایه‌گذاری در املاک تعبیه‌شده است و بازگشت سرمایه آن فوق‌العاده است و این ویژگی یکی از مزایای سئو به‌حساب می‌آید. زمانی که آن را به‌درستی انجام دهید، بازده می‌تواند واقعاً شگفت‌انگیز باشد.

کمک به برند سازی

یکی دیگر از مزایای سئو که جا دارد اینجا در رابطه با آن بحث شود کمک آن به برند سازی است. امروزه برند سازی در دنیای تجارت الکترونیک حرف اول را میزند. درصد زیادی از کاربران بیش از هر چیزی به نام تجاری یا برند شما اهمیت می‌دهند و بر اساس همین نام تجاری تبدیل انجام می‌دهند.
وقتی‌که وب‌سایت شما در رتبه‌های برتر برای مدت‌زمان زیادی قرار می‌گیرد، بدون شک نام تجاری و وب‌سایت شمارا به یک برند تبدیل خواهد کرد. از همین رو سئو یکی از مؤثرترین راه‌ها برای برند سازی به‌حساب می‌آید. وب‌سایت‌هایی مانند دیجی کالا اول یک وب‌سایت فروشگاه ساده بوده و بعد رفته‌رفته به یک برند قوی تبدیل‌شده است و همین‌الان قوی‌ترین وب‌سایت فروشگاهی در ایران است.

دسترسی رایگان به داده‌های مشتریان

با استفاده از سئو شما اطلاعات مشتری را دریافت می‌کنید، آن‌هم به‌صورت کاملاً رایگان. با نگاهی اجمالی به اطلاعات عباراتی و دیدن اینکه افراد بیشتر دنبال چه چیزی هستند، می‌توانید موارد کاربران جدیدی را که مشتریان بالقوه شما هستند پیدا کنید. اطلاعات مشتری در کسب‌وکار تا حد زیادی مهم است. با استفاده از این داده‌ها و اطلاعات می‌توانید محتوای کاملاً شخصی برای آن‌ها بسازید و با استفاده از بازاریابی محتوایی با آن‌ها تعامل ایجاد کنید تا محصولات و خدمات شمارا بخرند.

سئو برای شبکه‌های اجتماعی

یک صفحه وب با رتبه‌های بالا نیز ترجیحاً در معرض شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد. ارتباط بین سئو و شبکه‌های اجتماعی به‌صورت جانبی است. محبوبیت شبکه‌های اجتماعی برای اهداف سئو سودآور است و سئو به روشی برتر دیده شدن رسانه‌های اجتماعی را به ارمغان می‌آورد.
بنابراین، در اینجا به‌طور خلاصه مزایای سئو آورده شده است:

  •  افزایش مداوم ترافیک وب‌سایت
  •  با قرار گرفتن در لیست برتر گوگل، وب‌سایت شما به یک برند تبدیل می‌شود.
  •  هزینه کم خرید و بازگشت سرمایه بهتر
  •  در مقایسه با PPC و سایر تبلیغات پولی، نتایج کم‌هزینه هستند.
  •  سئو باعث می‌شود در بین 1.5 میلیارد وب‌سایت در وب متمایز شوید.
  •  به‌طور متوسط 67.60 درصد از کلیک‌ها به 5 نتیجه اول در گوگل می‌رود.
  •  و…

معایب سئو (SEO)

بااینکه سئو مزایای بی‌شماری دارد، اما از طرف دیگر دارای معایبی نیز است که در این بخش از مقاله مزایا و معایب سئو به آن اشاره خواهیم کرد. ازجمله مهم‌ترین معایب سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معایب سئو

  •  زمان‌بر بودن
  •  سرمایه‌گذاری در رقابت‌های سنگین
  •  عدم اطمینان از درست کار کردن آن
  •  الگوریتمی بودن
  •  امکان جریمه شدن توسط موتورهای جستجو

زمان‌بر بودن از اصلی ترین معایب سئو

احتمالاً یکی از نقاط ضعف سئو برای تجارت الکترونیک، دوره زمانی به نسبت طولانی آن است. سئو ممکن است به مدت‌زمان بین ٣ ماه الی یکی دو سال نیاز داشته باشد تا روی خوب خودش را به شما نشان دهد، آن‌هم در صورت که شما سئو را به‌درستی کارکنید.
از همین رو سئو برای نتایج کوتاه‌مدت اصلاً مناسب نیست و می‌توانید از جایگزین‌های آن مانند گوگل ادز و سایر روش‌های تبلیغات پولی در موتور جستجو استفاده کنید.

بازگشت سرمایه در درازمدت

برای ایجاد نتایج ملموس از تلاش‌های سئوی شما، به زمان طولانی نیاز دارید، این احتمال وجود دارد که برای دستیابی به بازده سرمایه‌گذاری مناسب (ROI) از هر یک از تلاش‌های خود، به سرمایه‌گذاری طولانی نیاز داشته باشید. این ممکن است برای شرکت‌های مستقلی که به درآمدهای خود در کوتاه‌مدت نیاز دارند، خوب نباشد که از آن به‌عنوان دارایی چرخان برای حفظ فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند.

نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد در رقابت‌های سنگین

انجام سئو در رقابت‌های سنگین و کلیدواژه‌های پر جستجو واقعاً سخت است و نیازمند یک سرمایه خوب برای پیشی گرفتن از رقبا است. به همین خاطر انجام سئو در رقابت‌های سنگین مزایای رایگان بودن را کاملاً نقص می‌کند و شما نیازمند هزینه کردن هستید. ازجمله مهم‌ترین هزینه‌هایی که برای سئو باید لحاظ کنید عبارت‌اند از:

به همین خاطر هزینه‌ها لازم در رقابت‌های سنگین یکی از معایب سئو به‌حساب می‌آید.

نبود اطمینان از کار کردن سئو

ورود به اولین صفحه از نتایج موتورهای جستجو، یکی از مهم‌ترین اهدافی است که باید با سئوی خود به آن‌ها برسید. رسیدن به صفحه اصلی واقعاً چیزی است که باعث ایجاد تفاوت در جستجو می‌شود، زیرا 75٪ از مشتریان جستجو احتمالاً هرگز از این صفحه اول عبور نمی‌کنند و بقیه را نادیده می‌گیرند. بهینه سازی وب هیچ اطمینان سریعی را به شما نمی‌دهد که با استفاده از کدرهایی که انجام می‌دهید به صفحات اولیه نتایج جستجو خواهید رسید و این مورد نیز یکی از معایب سئو است.

الگوریتمی و مبهم بودن

هیچ‌کس واقعاً جزئیات پیچیده واقعی الگوریتم گوگل را نمی‌داند. آنچه فکر می‌کنید در رتبه‌بندی جستجو مهم است. آنچه استادان سئو ادعا و توصیه می‌کنند ممکن است درست نباشد.

فقط گوگل می‌داند بنابراین فقط گوگل کنترل کامل دارد. شما کنترلی بر میزان فعالیتی که تولید خواهید کرد و چه نوع حرکتی از تمام تلاش‌های سئوی خودخواهید داشت، ندارید. درنتیجه، بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف سئو عدم کنترل است. شما در اختیار یک الگوریتم هستید.

امکان جریمه شدن

امکان جریمه شدن از معایب اصلی سئو

گوگل همیشه با به‌روزرسانی‌هایی مانند پاندا، پنگوئن، مرغ مگس‌خوار، فرد و بقیه الگوریتم‌ها غیرقابل‌پیش‌بینی است. تلاش‌های متعددی که توسط بهینه‌ساز موتور جستجو برای دستیابی به نتایج صفحه اول انجام می‌شود، ممکن است به معنای واقعی کلمه یک‌شبه از بین برود؛ اما نه لزوماً و اگر شما اصولی و درست کارکرده باشید این اتفاق نخواهد افتاد.

این برای یک بازاریاب دیجیتال بسیار ناراحت‌کننده است که ببیند تمام تلاش‌هایش بیهوده مانده است به همین خاطر این مورد نیز یکی از معایب سئو است. بنابراین، در اینجا به‌طور خلاصه معایب SEO را بیان می‌کنیم:

  •  نتیجه گرفتن از سئو می‌تواند زمان زیادی را ببرد
  •  بازگشت سرمایه ROI به زمان زیادی نیاز دارد
  •  برای رقابت‌های سنگین نیاز به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی دارد
  •  تضمینی برای کارکرد آن وجود ندارد
  •  توسط یک الگوریتم کنترل می‌شود
  •  اعمال شما می‌تواند جریمه در پی داشته باشد

مقاله پیشنهادی: تفاوت تبلیغات کلیکی با سئو

نتیجه‌گیری

همان‌طور که قبلاً توضیح داده شد، سئو منبع اصلی ترافیک برای وب‌سایت‌ها است و همچنین باید بخشی از کمپین کلی بازاریابی دیجیتال شما باشد. بااین‌حال ما در این پست آموزشی سعی کردیم که شمارا با مزایا و معایب سئو به‌صورت کلی آشنا کنیم. آگاهی از معایب و مزایای سئو به شما این امکان را می‌دهد که بهتر بتوانید در رابطه بااینکه سئو را برای کسب‌وکار خود به کار ببرید یا خیر تصمیم بگیرید.

تولید محتوا (راز اصلی سئو)

بدون شک تولید محتوای اصولی از مهمترین پایه های سئو است. برای اینکه وبسایت شما از لحاظ سئو وبسایت موفق و ایده آلی باشد و بتواند از رقبا پیشی بگیرد به تولید محتوای اصولی نیاز دارد. محتوایی که نه تنها برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد بلکه فقط و فقط جهت رفع نیاز کاربر نوشته شده باشد.

اگر برای وبسایت خود نیاز به تولید محتوا اصولی و درست حسابی دارید، هم اکنون از طریق وبسایت کامی سئو میتوانید آن را سفارش دهید. برای این کار کافی است از صفحه سفارش تولید محتوا متنی ما دیدین کنید و فرم سفارش را پرکنید و یا از طریق راه های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.

منابع:

https://www.firestarterseo.com/what-are-the-advantages-and-disadvantages-of-seo/

https://www.sabaseo.com/seo-benefits-and-drawbacks/

۱ دیدگاه دربارهٔ «مزایا و معایب سئو در بازاریابی دیجیتال»

دیدگاه خود را بنویسید