اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا سئو فعالیت میکنید احتمالاً واژه بانس ریت یا نرخ پرش را شنیدهاید. اگر دقیقاً نمیدانید نرخ پرش چیست یا چگونه از آن استفاده کنید تا آخر این مقاله با کامی سئو همراه باشید.
قبل از اینکه بتوانید این معیار را بهبود بخشید، باید بدانید چه عواملی در بانس ریت بالا یا پایین نقش دارند. نرخ پرش بهخودیخود یک عامل رتبهبندی در الگوریتم گوگل یا یک فاکتور سئو نیست، اما میتواند معیار خوبی برای کمک به بهبود محتوای سایت باشد و در با بهبود آن میتوان رتبهبندی را بهبود بخشید.
بانس ریت چیست؟
بانس ریت یک معیار تجزیهوتحلیل وب است که نسبت بین بازدیدهای بدون تعامل از صفحه را نسبت بهکل بازدیدهای اندازهگیری میکند.
هنگامیکه شخصی از وبسایت شما بازدید میکند و یک صفحه را بدون انجام هیچ اقدامی در یک بازه زمانی مشخص مشاهده میکند، اینیک “پرش” است؛ بنابراین، اگر صفحه اصلی شما درمجموع 1000 بازدید داشته باشد و 500 بازدید از این بازدیدها فوراً صفحه را ترک کرده باشند، نرخ پرش شما 50٪ است. تعامل کاربر شامل مواردی مانند پخش یک ویدیو، دانلود محتوا، اشتراکگذاری، خرید و… است.
نرخ پرش در مقابل نرخ خروج
نرخ خروج کاربر با نرخ پرش یا بانس ریت اشتباه گرفته میشود، زیرا هر دو درصد بازدیدهای پایانیافته در یک صفحه وب را اندازهگیری میکنند. بااینحال، تفاوت اصلی این است که نرخ خروج برای بازدیدهای تکصفحهای و چندصفحهای اعمال میشود.
- نرخ خروج نشاندهنده درصد تمام بازدیدهای صفحه است که آخرین بار در صفحه بوده است.
- نرخ پرش نشاندهنده درصد بازدیدهایی است که در آن صفحه، ورودی تنها بازدید از صفحه مورد بازدید بوده است.
متأسفانه، تعریف از بانس ریت بسیار گسترده است، دقیقاً به همین دلیل است که معیاری است که بهطور گسترده درک نشده است.
چرا نرخ پرش مهم است؟
بانس ریت یک معیار سئو بهصورت غیرمستقیم است و بسیار مهم است زیرا میزان جذابیت محتوای شمارا اندازهگیری میکند. نرخ پرش بالا ممکن است به این معنی باشد که مردم آنچه را که میخواهند در وبسایت شما پیدا نمیکنند. یا ممکن است نشانه این باشد که شما نیاز به بهبود محتوای خود یا تجربه کاربری در وبسایت خوددارید. دلیل هر چه باشد، معمولاً به این معنی است که شما فرصتهای تبدیل را از دست میدهید.
تجزیهوتحلیل دقیق بانس ریت به شما کمک میکند تعدادی از عناصر قابلیت استفاده در وبسایت خود را بهبود بخشید، مانند ناوبری، قرار دادن تماس برای اقدام (CTA) و افزایش کیفیت محتوا.
بانس ریت بهویژه هنگام مقایسه صفحات مختلف در سایت شما با یکدیگر بسیار مفید است. بهعنوانمثال، اگر یک موضوع خاص دارای نرخ پرش غیرمعمول پایین یا بالا باشد، ممکن است نشان دهد که مخاطبان شما آن موضوع را ترجیح میدهند یا دوست ندارند.
نرخ پرش نیز ابزار مفیدی برای مقایسه بخشهای ترافیک با یکدیگر است. آیا یک کانال بازاریابی دیجیتال بهتر از دیگران عمل میکند؟ آیا ترافیک جستجوی ارگانیک نرخ پرش بهتری نسبت به فیسبوک دارد؟ آزمایش کانالهای A/B در برابر یکدیگر میتواند به شما کمک کند تعیین کنید روی کدام کانالها باید تمرکز کنید.
نحوه محاسبه بانس ریت
برای محاسبه بانس ریت برای یک صفحه وب، کل بازدیدیهای پرش وار را بر مجموع کل بازدیدیها صفحه تقسیم کنید. سپس در 100 ضرب کنید تا به درصد برسید.
محاسبه نرخ پرش گوگل = (بازدیدها همراه پرش / مجموع بازدیدهای یک صفحه) * 100
مهم است که به یاد داشته باشید که نرخ پرش یک صفحه بسته به منبع ترافیک و همچنین دوره زمانی که برای مشاهده انتخاب میکنید میتواند بهطور قابلتوجهی متفاوت باشد.
ما معیارهای نرخ پرش را در سطح صفحه تعریف میکنیم، اما هر صفحه بر نرخ پرش کلی یک وبسایت نیز تأثیر میگذارد. برای بهبود نرخ پرش یک وبسایت، درک نحوه عملکرد هر صفحه مهم است.
نرخ پرش خوب چیست؟
بهطورکلی، هرچه نرخ پرش وبسایت شما کمتر باشد، بهتر است. بااینحال، هیچ معیار استانداردی برای «بانس ریت خوب» در مقابل «بانس ریت بد» وجود ندارد. این معیار بر اساس حوزه، نوع محتوا، هدف جستجو و صفحه فرود بسیار متغیر است. تمرکز بر معیارهای دیگر مانند زمان در صفحه و نرخ تبدیل برای درک عملکرد وبسایت شما مؤثرتر است.
هنگام ارزیابی نرخ پرش در سایت خود، مقایسه آن با میانگین حوزه یک کار بسیار مفید است.
میانگین بانس ریت بر اساس هر حوزه چقدر است و چگونه آن را بیابیم؟
Contentsquare در گزارش معیار تجربه دیجیتال 2021 خود دریافت که میانگین نرخ پرش 47 درصد بوده است. برای محاسبه نرخ پرش از ابزار Benchmarking در گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا ببینید وبسایت شما چگونه با استانداردهای صنعتی مقایسه میشود.
در این ابزار ابتدا حوزه خود را انتخاب کنید. گوگل آنالیتیکس معیارهای خود را ارائه میدهد تا ببیند آیا وبسایت شما دارای نرخ پرش معمولی است یا خیر.
آیا نرخ پرش بالا بد است؟
ازآنجاییکه تعریف گستردهای دارد، هنگام پرسیدن سؤالات عمومی مانند “نرخ پرش بد چیست؟” باید مراقب باشید؟ بههرحال، انواع مختلف محتوا دارای بانس ریت متفاوتی خواهند بود -حتی در یک حوزه خاص.
بنابراین، هنگامیکه متریک را تجزیهوتحلیل میکنید، به هدف جستجو در پشت صفحات جداگانه فکر کنید. بهعنوانمثال، وقتی هدف کاربر از جستجو دریافت یک پاسخ چند کلمه باشد، انتظار نداشته باشید که مدتزمان زیادی سر صفحه شما ماندگار شود.
معمولاً پستهای وبلاگ و مقالهها مدتزمان ماندگاری بیشتری نسبت به صفحات دیگر دارند. ازآنجاییکه محتوای طولانی به شما امکان میدهد موضوعات را بهطور کاملتری پوشش دهید، معمولاً ماندگاری کاربر در آنها بیشتر است.
در دنیای سئو و تجارت الکترونیک، نرخ پرش بالا بر تبدیلها تأثیر میگذارد. بهعنوانمثال، اگر فروشگاه اینترنتی شما تصاویر باکیفیت پایین، اطلاعات بسیار کم، یا زمان بارگذاری کند داشته باشد، کاربران ممکن است فوراً وبسایت شمارا ترک کنند و اینیک اتفاق بد برای وبسایت شما خواهد بود.
چرا بازدیدکنندگان پرش میکنند (دلایل خوب)
در سناریوهای زیر، بانس ریت بالا ممکن است لزوماً چیز بدی نباشد. این دلایل مشکلات مربوط به قابلیت استفاده وبسایت شمارا منعکس نمیکنند، اما بخشی طبیعی از فرآیند جستجو هستند.
مشکلشان رو حل کردی
اگر مشکل یک بازدیدکننده را حل کنید و به دغدغه آنها در کمترین زمان ممکن پاسخ دهید، آنها نیازی به جستجوی بیشتر در سایت شما ندارند و بهاحتمالزیاد سایت شمارا ترک میکنند. این در مورد سایتهای اطلاعاتی مانند Wikipedia، Dictionary.com و غیره بسیار رایج هستند.
اما خبر خوب این است که حتی اگر بازدیدکننده به سایت شما بازگشته باشد، بهاحتمالزیاد در آینده به سایت شما باز میگردد، زیرا شما بلافاصله مشکل آنها را حل کردهاید. پایین بودن بانس ریت اینگونه صفحات لزوماً به معنی بد بودن آنها نیست.
فقط دارند تحقیق میکنند
کاربران ممکن است پس از مشاهده صفحه شما آن را ترک کنند زیرا ممکن است در مرحله تحقیق برای یک خرید هستند. آنها محتویات صفحه شمارا بررسی میکنند و سپس برای انجام تحقیقات بیشتر به نتایج جستجو برمیگردند. این ماهیت فرآیند خرید است و لزوماً نباید بهعنوان یک مشکل از جنبه بانس ریت تلقی شود.
این اتفاق بهویژه در مورد محتوای وبلاگ صادق است. کاربران ترجیح میدهند از منابع اطلاعاتی زیادی استفاده کنند.
کاربران فقط در حال بازدید از ویترین هستند
همچنین این امکان برای بازدیدکنندگان وجود دارد که از سایت شما خارج شوند زیرا آنها فقط در حال بازدید از ویترین فروشگاه شما هستند. داشتن دکمه “افزودن به لیست علاقهمندیها ” در سایت شما میتواند راهی مؤثر برای تبدیل خریداران ویترین به خریداران واقعی باشد.
چرا بازدیدکنندگان پرش میکنند (دلایل بد)
متأسفانه، دلایل بدی نیز وجود دارد که چرا یک شخص ممکن است از وبسایت شما خارج شود. بیشتر آنها حول محور تجربه کاربری ضعیف هستند و دلایل منجر به بالا رفتن بانس ریت میشوند. شناسایی و رفع این مشکلات میتواند بهطور قابلتوجهی تعامل کاربران را در سایت شما بهبود بخشد.
هدف جستجوی نادرست
بازدیدکنندگان ممکن است از سایت شما خارج شوند زیرا محتوا باهدف جستجو آنها مطابقت ندارد. بهعبارتدیگر، محتویات صفحه با آنچه کاربر واقعاً به دنبال آن بوده است، مطابقت ندارد.
برای مثال، اگر شخصی «بهترین کفشهای دویدن» را جستجو کند و صفحه شما فهرستی از بهترین کفشهای رسمی را به او نمایش دهد، اینیک تجربه بد است و چیزی نیست که او میخواهد. همین امر به بانس ریت صفحه شما آسیب خواهد زد.
اگر میخواهید کاربر را از جهش بازدارید، بسیار مهم است که محتوای صفحه باهدف کلمات کلیدی جستجو هماهنگ باشد. این کار را میتوان با بهینهسازی عنوان و بهینهسازی متا دیسکریپشن نیز ایده آل تر کرد.
برای اینکه محتوای شما نیاز کاربر را برآورده کند، فقط انجام تحقیقات کلمات کلیدی و تولید محتوا برای آن کافی نیست، شما همچنین باید نتایج رقبا را در سرپ تجزیهوتحلیل کنید و هدف پشت آن کلمات کلیدی را درک کنید. این فرآیند به افزایش درصد بازدیدکنندگان واجد شرایط از جستجوی ارگانیک کمک میکند که میتواند تبدیلها و تعامل را بهبود بخشد و بانس ریت را نیز بهبود ببخشد.
سرعت بارگذاری کند صفحه
با دسترسی گسترده به اینترنت باند پهن و دستگاههای تلفن همراه که از سرعت اینترنت نسبتاً خوبی برخوردار هستند، مردم انتظار دارند صفحات وب سریع بارگذاری شوند. اگر زمان بارگذاری صفحه خیلی کند باشد، افراد حتی قبل از اینکه محتوای صفحه شمارا ببینند، پرش میکنند.
شما میتوانید سرعت بارگذاری وبسایت خود را از طریق تعدادی از اقدامات زیر بهینه کنید و به بهبود بانس ریت وبسایت خود کمک کنید:
- هرگونه اسکریپت یا پلاگین غیرضروری را حذف کنید
- یک میزبان وب سریع را انتخاب کنید
- بارگذاری تنبل را بهگونهای تنظیم کنید که تصاویر فقط زمانی بارگیری شوند که شخصی صفحه را به پایین پیمایش کند
- عناصر صفحه بزرگ را که بارگذاری آنها زمان بیشتری میبرد (تصاویر، GIF و غیره) حذف کنید.
- اجرای حافظه پنهان مرورگر که عناصر خاصی را در مرورگر کاربر ذخیره میکند تا هر بار نیازی به بارگیری مجدد نباشد.
- و بسیاری از موارد دیگر که میتواند به بهبود سرعت بارگذاری صفحه کمک کند و بانس ریت را بهبود ببخشد
تبلیغات مخرب بیشازحد
اگر صفحه شما مملو از تبلیغات زیاد باشد، کاربران شما بهمحض بارگیری صفحه سایت شمارا اسپم گونه تلقی میکنند و وبسایت را ترک میکنند. داشتن تبلیغات متعدد در یک صفحه که تجربه کاربر را مختل میکند و زمان بارگذاری صفحه را افزایش میدهد برای بازدیدکنندگان وبسایت ناخوشایند است و میتواند اعتماد به یک برند را کاهش دهد.
تبلیغات همچنین میتواند باعث شود که چیدمان یک صفحه بهطور ناگهانی تغییر کند و حرکت در صفحه را برای کاربران دشوار کند. این نهتنها کاربران را آزار میدهد، بلکه میتواند به رتبهبندی موتور جستجوی شما نیز آسیب برساند زیرا گوگل تغییر صفحه را بهعنوان بخشی از فاکتور رتبهبندی تجربه صفحه در نظر میگیرد. با توجه به نکات گفتهشده، تبلیغات از یک جنبه میتواند به بانس ریت شما ضربه بزند.
محتوای کم کیفیت
اگر صفحات شما دارای محتوای قدیمی و بیکیفیتی هستند، بازدیدکنندگان شما دلیلی برای ماندن در صفحات شمارا ندارند. اگر میخواهید بازدیدکنندگان را از پرش دور نگهدارید، به محتوای باارزش و باکیفیتی نیاز دارید که تخصص شمارا نشان دهد و موضوع موردنظر را بهطور کامل پوشش دهد.
یک استراتژی محتوای خوب تعریفشده یکی از بهترین راهها برای درگیر نگهداشتن بازدیدکنندگان با برند شما است. پستهای وبلاگ باید بهطور کامل موضوعات مرتبط را پوشش دهند، به سؤالات کلیدی کاربر پاسخ دهند و محتوای موردنیاز دیگر را نیز از طریق لینک سازی داخلی پوشش دهند.
طراحی سایت غیرحرفهای
اگر میخواهید بازدیدکنندگان بیشتری را در سایت خود نگهدارید، وبسایت شما باید تجربه کاربری بینظیری ارائه دهد. این به معنای داشتن یک طراحی حرفهای، تصاویر باکیفیت بالا، اثبات اجتماعی (توصیهها، بررسیها و غیره) و یک منوی آسان برای پیمایش و… است. برای اعتماد بیشتر به بازدیدکنندگان، تمام اطلاعات تماس و همچنین اطلاعات دقیق در مورد برند خود و کسانی که پشت آن هستند را درج کنید.
علاوه بر این، هرگونه مهروموم اعتماد مرتبط، مانند نماد اعتماد الکترونیک و بقیه گواهیها نیز میتواند به این امر کمک کنند و نهایتاً با دستبهدست هم دادن همه عوامل بانس ریت یا نرخ پرش را بهبود ببخشند.
نحوه ارزیابی بانس ریت
تجزیهوتحلیل بانس ریت وبسایت شما بسیار مفید نیست زیرا افراد به دلایل مختلف از صفحات خارج میشوند و کشف علت خروج آنها به شما کمک میکند برای بهبود تجربه کاربری تلاش کنید. شما میتوانید با ارزیابی نرخ پرش یک صفحه، بینشهای مفیدی به دست آورید، اما هنوز تصویر کاملی در مورد اینکه چرا بازدیدکنندگان ممکن است از صفحه خارج شوند، دریافت نمیکنید.
برای افزایش دادههایی که از صفحات منفرد جمعآوری میکنید، در اینجا سه روش دیگر برای ارزیابی بانس ریت وجود دارد:
بخشبندی مخاطبین برای بهبود نرخ پرش
تقسیمبندی مخاطبان یکراه عالی برای اندازهگیری میزان نرخ پرش است. این به شما بینشی میدهد که چگونه گروههای مختلف مردم با صفحات وبسایت شما تعامل دارند.
راههای زیادی برای تقسیمبندی مخاطبان وجود دارد:
- سن
- درآمد
- اشتغال
- سابقه خرید
- محل
- دستگاه
- و…
نحوه تعامل هر گروه با صفحات مختلف سایت شمارا تجزیهوتحلیل کنید. آیا هیچ بخشی انواع خاصی از محتوا را ترجیح میدهد و بیشتر از سایر بخشها در سایت شما باقی میماند؟ آیا هر بخش دارای بانس ریت بسیار بالاتر یا کمتری نسبت به سایر موضوعات است؟ با درک نحوه تعامل گروههای مختلف مردم با وبسایت شما، میتوانید تغییراتی در صفحاتی ایجاد کنید که بهاحتمالزیاد منجر به پرش میشوند.
منبع پرش
تجزیهوتحلیل نرخ پرش بر اساس منبع ترافیک نیز مفید است. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که بازدیدکنندگان از یک منبع خاص مانند رسانههای اجتماعی بالاترین نرخ پرش رادارند.
از طرف دیگر، ممکن است متوجه شوید که ترافیک جستجوی ارگانیک دارای نرخ پرش قابلتوجهی کمتری است.
برای منابعی که بانس ریت بالاتری دارند، میتوانید روش استفاده از آن منبع را تغییر دهید، میزان استفاده از آن را کاهش دهید یا کلاً آن را رها کنید. منابع ترافیکی با نرخ پرش پایین یک فرصت بالقوه رشد هستند.
محتوا
همچنین میتوانید نرخ پرش را بر اساس نوع محتوا تجزیهوتحلیل کنید. این به شما بینشی میدهد که کدام نوع محتوا برای بازدیدکنندگان کموبیش جذاب است. آیا بازدیدکنندگان پستهای وبلاگ یا ویدیوها را ترجیح میدهند؟ آیا صفحات محصول خاصی وجود دارد که بیشتر یا کمتر تعامل داشته باشند؟
تجزیهوتحلیل بانس ریت بر اساس محتوا میتواند به شما کمک کند تعیین کنید روی چه نوع محتوایی تمرکز کنید و کدام ارزش تلاش را ندارد.