تقویم محتوا و جادوی آن برای کسب و کار های آنلاین

تقویم محتوا یکی از ضروری ترین کار هایی است که باید یک کارشناس تولید محتوا به آن پایبند باشد. تقویم محتوایی یعنی این که شما در هر رسانه اجتماعی یا وبسایتی کار میکنید، برای محتوایی که تولید میکنید استراتژی خاصی را پیروی کنید. 

تقویم محتوا ، برنامه ای است که شامل اطلاعات مربوط به زمان انجام مراحل مختلف پروژه های محتوایی شما می باشد. به عنوان مثال ، تقویم شما ممکن است به شما بگوید که هر  پست باید چه زمانی تکمیل شود ، چه زمانی باید ویرایش شود و چه زمانی مقاله نهایی انتشار داده شود.

تقویم محتوا یعنی پیاده سازی استراتژی در تولید محتوا

این اطلاعات می تواند به اندازه کافی ساده باشد و برای بیزنس های کوچک توسط یک نفر مدیریت شود.  اما در صورت عضویت در یک تیم کار بسیار پیچیده تر می شود. در نتیجه نیاز به یک تقویم بیشتر احساس می شود. استفاده از تقویم به شما کمک می کند تا محتوا و وظایف خود را سازماندهی کنید و در صورت لزوم تعیین تکلیف مجدد کار آسان تر می شود.

 تقویم های محتوا تقریباً یک ضرورت برای بستر های آنلاین اینترنتی است اگر شما چندین نفر را در وب سایت خود کار کنید. با این وجود ، حتی اگر خودتان باشید می توانند به کار شما بیایند ، زیرا به شما کمک می کنند تا منظم کار کنید و استراتژی محتوایی بهتری ایجاد کنید. امروزه تقویم محتوایی از مهمترین فاکتورهای بازاریابی محتوایی ٢٠٢١ است.

اهمیت تقویم محتوا برای کسب و کار ها

اهمیت تقویم محتوا در رشد کسب و کارها

همانطور که میدانیم روند آنلاین شدن کسب و کار ها رو به رشد است. با این وجود هر روزه به بیزنس های آنلاین در سطح اینترنت و بر بستر شبکه های اجتماعی و وبسایت ها افزوده می شود. جو رقابتی بیشتر و بیشتر شده است و کسب و کار ها باچالش هایی برای بازار یابی آنلاین روبه رو هستند.

در این میان بازار یابی محتوایی و تولید محتوا اهمیت ویژه ای دارد. حتی اگر شما پایبند به روش های تبلیغاتی هم باشید نیازمند تولید محتوا هستید. برای تولید محتوای موفق نیازمند استراتژی هستید. استراتژی محتوا شامل بخش های مختلفی می شود.

 که در این میان تقویم محتوا یکی از مهمترین و ضروری ترین این بخش ها است. به خصوص اگر شـما یک وبسایت دارید و میخواهید کسب و کارتان را رونق دهید. باید براش تولید محتوا کنید و برای آن نیز تقویم های محتوا و استراتژی محتوا داشته باشید.

مهمترین مزیت ها و اهمیت های تقویم برای تولید محتوا

مزایای تقویم محتوا شامل چیست

مهمترین این مزیت ها شامل موارد زیر می شود.

1- تنوع مطالب شما حفظ خواهد شد و مخاطبان ثابت شما احساس خستگی کمتری خواهند کرد. یعنی اینکه اگر شما منظم باشید و سر وقت و طبق مقررات خود پست انتشار کنید، مخاطب به آن عادت میکند. یک دفعه چند پست تازه را باهم نمیبیند. یا چند هفته منتظر یک پست نمیماند.

2- هیچ نوع محتوایی را فراموش نمی کنید و مطالب قبلی شما رها نمی شوند. با این کار ذهن شما بازتر می شود و در تولید محتوا دست شما بازتر می شود. 

3- مخاطبان شما ارزش محتوای شما و زمان و هزینه ای را که برای تهیه ، تولید و انتشار هزینه می کنید درک می کنند. در نتیجه به کار شما ارزش میدهند و بیزنس آنلاین شـما اعتبار پیداخواهد کرد. پس تقویم محتوا می تواند به اعتماد سازی هم کمک کند. همچنین تعامل کنندگان محتوای شما متوجه می شود که مطالب به صورت سازمان یافته و هدفمند منتشر می شود.

5- به راحتی می توانید بازخورد مطالب منتشر شده را دنبال کرده و موفقیت یا عدم موفقیت هر بخش یا مقاله را جداگانه ارزیابی کنید. میتواند نقاط قوت خود را بهتر کنید و همچنین نقطه ضعف های خود را با آن بیابید.

6- از آنجا که شما یک برنامه هدفمند و از پیش تعیین شده در تقویم تولید محتوا دارید ، در انتخاب و انتشار محتوا هوشمندانه عمل می کنید. یکی از مهمترین مشکلات تولید محتوا انتشار و تولید محتوای با کیفیت پایین است. به این ترتیب ، حتی اگر چیز جالب ، جالب و ارزشمندی به ذهن شما خطور کند ، مجبور خواهید شد آن را حفظ کنید تا براساس تقویم محتوا ، در زمان مناسب منتشر شود. به زبان ساده: شما از تولید محتوای روزمره دور می شوید.

٧- ارزش سئویی، همانطور که می دانیم سئو به طور کلی به دو بخش تولید محتوا و لینک سازی تقسیم می شود. در بخش تولید محتوا و رعایت تقویم محتوایی نقش خوبی در سئوی سایت به صورت غیر مستقیم دارد. میپرسید چگونه؟ بله، ما این جا هستیم که به سوال شما پاسخ دهیم. اگر شما به صورت منظم و سر وقت پست هاتون را منتشر کنید، گوگل به زمان مقرر شما عادت میکند و به شـما سر میزند. این کار باعث بهتر و سریعتر ایندکس شدن مطالب شما می شود. 

تقویم محتوایی شامل چه چیز هایی است؟

اجزای تشکیل دهنده تقویم محتوا

تقویم محتوا شامل بخش های گوناگونی می شود. اگر بخواهیم به صورت جزئی تری آن را بررسی کنیم، این بخش ها خیلی زیاد می شوند. حتی میتوان گفت که تقویم محتوایی بسته به شبکه اجتماعی، سایت و حتی نوع سایتی که داریم فرق میکند. اینجا به صورت کلی به مهمترین این بخش ها اشاره میکنیم.

١- نوع محتوا: شما قبل از اینکه محتوا را تولید کنید باید نوع آن را تعین کنید، که متنی باشد، ترکیبی باشد، ویدیویی یا… باشد. یک عنوان مناسب نیز برای خودتان انتخاب کنید.

٢- مخاطبین محتوای خود را بشناسید، قبل از نوشتن در تقویم محتوایی خود درج کنید که مخاطبین من کی ها هستند و آن ها را شناسایی کنید.

٣- نویسنده محتوا را انتخاب کنید. اگر خودتان مینویسید که هیچی، اما اگر تیم دارید ، مناسب ترین آن را متناسب با پستی که میخواهید توکید کنید را انتخاب کنید.

٤- در مورد کلمات کلیدی برای پست(در وب) و در مورد هشتگ ها(تویتر، اینستاگرام و…) به خوبی تحقیق کنید و طبق آن ها پیش بروید و استراتژی پست را بچینید.

٥- شروع به نوشتن محتوا کنید و آن را اصولی و طبق استاندارد ها بنویسید.

(آموزش نوشتن مقاله سئو شد و طبق استاندارد های گوگل)

٦- کانال های انتشار محتوا را بیابید و مناسب ترین بستر را انتخاب کنید.

٧- تاریخ، روز و ساعت انتشار محتوا را تعین کنید. اگر در بستر شبکه های اجتماعی فعالیت میکنید، پر بازده ترین زمان را بیابید و آن را منتشر کنید. و اگر در بستر وب کار میکنید، سر یک تایم مشخصی پست هاتون را منتشر کنید. 

٨- برای ویرایش و بروزرسانی محتوا نیز میتوانید فاکتور هایی را که لازم است دوباره تکرار کنین را اجرا کنید. 

اما یک نکته مهم در رابطه با تقویم محتوا در بروز رسانی و ویرایش محتوای وبسایت وجود دارد. این نکته این است که شما بهتر است روز و تاریخ بروز رسانی هایتان با روز و تاریخ تولید محتوای جدید، متفاوت باشند. مثلا یک روز پست جدید منتشر کنید، یک روز بروز رسانی کنید. ولی ساعت انتشار و بروز رسانی بهتره که یکی باشد.

ما در پایین چند نمونه از تقویم محتوا را می آوریم، شما میتوانید از آن ها الگوبرداری کنید.

ابزار های ساخت تقویم برای تولید محتوا

ابزار های ساخت تقویم محتوا

به طور کلی ابزار های ساخت یک تقویم محتوایی به چهار دسته کلی زیر تقسیم می شوند. 

١- اپلیکیشن های موبایلی و دسکتاپی

اپلیکیشن های زیادی در رابطه با ایجاد یک تقویم برای محتوا وجود دارد. تقریبا هر گوشی هوشمندی یک اپلیکیشن تقویمی برای کار های روزانه دارد. نرم افزار های گوگل مانند google sheets نیز در این زمینه میتواند مفید باشد.

٢- وب سایت ها(با دادن قالب آماده تقویم محتوایی)

وب سایت های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند. دوتا از مهمترین این وبسایت ها وبسایت ترِلو (trello)، وبسایت ASANAو بسیاری از وبسایت های دیگر. 

٣- نرم افزار های آفیس :

شما میتوانید با نرم افزار های آفیس مانند اکسل ، ورد و پاورپوینت برای خودتون یک تقویم محتوایی زیبا بسازید.

٤- روش های سنتی مانند دفتر و خودکار برای نوشتن تقویم:

اگر حوصله نرم افزار و وبسایت ها را ندارید و دوست دارید ساده کار کنید، با چند تا کا‌غذ A4 برای خودتان یک تقویم محتوا بنویسید.

دو نمونه از تقویم محتوایی سایت کامی سئو

قبلی
بعدی

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

۲ دیدگاه دربارهٔ «تقویم محتوا و جادوی آن برای کسب و کار های آنلاین»

دیدگاه خود را بنویسید

سلام

هر سوالی در رابطه با سفارش تولید محتوا و مشاوره محتوا داشتید از ما بپرسید

SocialSocialSocial