بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣ با تغیرات چشم گیری باتوجه به گسترش ویروس کرونا و دیجیتالی تر شدن کسب وکار ها روبه رو شده است. این تغیرات در جهت بهبود بازاریابی محتوایی بوده است. هم اکنون نیز، روز به روز به روند رو به رشد خود ادامه میدهد.
در این پست آموزشی از کامی سئو قصد داریم که با ترند های جذاب بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣ آشنا شویم. پس تا آخر این مقاله با کامی سئو همراه باشید.
بازاریابی محتوایی چیست؟
بازاریابی محتوایی یا content marketing یکی از اصلی ترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ است. بازاریابی محتوایی به معنی جلب رضایت مخاطب از طریق تولید محتوای مفید است. این محتوا ممکن است که در بستر های مختلفی مانند، سایت، شبکه های اجتماعی و… ارائه شود. امروزه در سراسر دنیا و هر روزه مییلون ها ترابایت محتوا تولید میشود. هر کدام یک از این محتوا ها هدفی را به دنبال دارند.
ممکن است که هدف شما از تولید محتوا فروش خدمات، فروش محصولات، تعامل با کاربر، افزایش بازدید و… باشد. این به معنی اهداف محتوایی است. بازاریابی محتوایی نیز یکی از اهداف مهم تولید محتوا است. به صورت کلی به هر عملی که با استفاده از تولید محتوا در جهت ارئه، معرفی و فروش خدمات، محصولات و… انجام شود بازاریابی محتوایی نام دارد.
امروزه این شاخه از دیجیتال مارکتینگ طرفدارن بسیار زیادی دارد. اساسا بدون محتوا ایده ای معنی پیدا نمیکند.شما ممکن است ایده راه اندازی یک وبسایت یا یک اکانت شبکه اجتماعی داشته باشید. اما اگر سایت یا شبکه اجتماعی شما بدون محتوا باشد، هیچ ارزشی نخواهد داشت. در ادامه شما را با بهترین ترفند های بازاریابی محتوایی در ٢٠٢٣ آشنا خواهم کرد.
بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣
خوب برین سراغ اصل مطلب. اوضاع تولید محتوا در سال ٢٠٢٣ چگونه است؟ امسال و سال آینده ممکن است به کجا پیش برود؟ آیا به قول بعضی ها، محتوا هنوز پادشاه است؟ بازاریابی محتوا به یک دلیل بسیار ساده همچنان در حال شکوفایی است. محتوای خوب و باکیفیت همان چیزی است که مردم می خواهند. آنها بنرها، تبلیغات و پنجره های تبلیغاتی سرزده را نمی خواهند.
آنها لینک ها و محصولی بی ربط نمی خواهند که هیچ ارتباطی با آنها نداشته باشد. آنها نمی خواهند صندوق ورودی ایمیل آن ها پر از چیز های چرت و پرت باشد. مردم محتوای با کیفیت، مفید، مرتبط و جذاب راجع به مواردی که برایشان مهم است می خواهند.
در پاسخ به سوال بالا باید بگوییم بله، محتوا هنوز پادشاهی میکند و این پادشاهی در حال تکامل یافتن است. از طرف دیگر هزینه بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣ نسبت به سایر روش های دیگر نزدیک به ٦٢ در صد کمتر است. از طرف دیگر بازدهی سه برابری دارد. این امار، آمار جالب و قانع کننده ای برای سرمایه گذاری روی تولید محتوا است.
مهمترین ترفند های بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣
بازاریابی محتوایی در ٢٠٢٣ مانند سایر شاخه های دیگر دیجیتال مارکتینگ شاهد تغیرات و جنب و جوش هایی شده است. با رقابتی تر شدن این حوزه از دیجیتال مارکتینگ، شاهد گسترش و ابداع روش های نویینی در این زمینه شده ایم. هر روزه در سراسر دنیا بر بستر پلت فرم های آنلاین، شبکه های اجتماعی مختلف، وبسایت ها و… محتوا های گوناگونی عرصه و تولید میشود. هدف ما این است که مهمترین فاکتورهای بازاریابی آنلاین بر اساس محتوا را در سال ٢٠٢٣ با هم مورد بررسی قرار دهیم. این فاکتورها عبارت اند از:
- برگزاری کمپین های محتوایی
- بازاریابی در بستر شبکه های اجتماعی
- تمرکز رو وبلاگ ها و سئو محتوا
- استفاده از ابزار های هوش مصنوعی در محتوا
- استفاده از کانال های مختلف توزیع محتوا
تا این جا 5 مورد از مهمترین فاکتور های بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣ را نام بردیم. در ادامه باین فاکتور ها بیشتر آشنا میشویم. پس با ما همراه باشید.
کمپین های محتوایی در بازاریابی محتوایی
بزرگترین روند بازاریابی محتوا که باید در سال ٢٠٢٣ امتحان کرد ایجاد کمپین ها است. با ظهور جوامع اسلک در سطح فناوری و تمرکز بر شخصی سازی در بازاریابی در طی همه گیر شدن بیماری کرونا، ایجاد جوامع برای تیم های بازاریابی در تمام سال یک فشار بوده است. اما برگزاری کمپین های محتوایی به طور خاص پیرامون به اشتراک گذاری و ایجاد محتوا به تیم های بازاریابی این امکان را می دهد تا حتی با منابع کمتری به گسترش دامنه دسترسی خود بپردازند.
کمپین های محتوایی میتواند شامل معرفی خدمات و محصولات در بستر های آنلاین باشد. این کار به شدت به برندینگ شما کمک خواهد کرد. برگزاری کمپین ها به برند و نام شما اعتبار میبخشد و با آن مخاطبان بیشتر به شما اعتماد میکنند. این فاکتور در سال ٢٠٢٣ به دلیل شدت گرفتن رقابت های محتوایی به شدت محبوب است و جواب میدهد. همچنین یکی از تمایز هایی است که با آن میتواند بازاریابی محتوایی خودتان را به سقف پیشرفت برسانید.
استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف برای تولید و توزیع محتوا
یکی از مهمترین فاکتور های بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣ استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف، برای توزیع و تولید محتوا است. در سال 2014، رسانه های اجتماعی در حال تبدیل شدن به مکانی برای ارسال مطالب شما بودند. در سال ٢٠٢٣ این مطلب به اوج خودش رسیده است. فیس بوک و تویتر کانال اصلی توزیع محتوا هستند. علاوه بر آن ها شبکه های اجتماعی خیلی زیادی در این زمینه وجود دارند. مهمترین شبکه های اجتماعی برای تولید و توزیع محتوا عبارت اند از:
- فیسبوک
- لینکدین
- تویتر
- اینستاگرام
- پینترست
- و…
برای فعالیت در آن ها فقط ارسال پست ها و مقالات شما کافی نیستند. شما باید ترویج و اندازه گیری کنید. هفت سال پیش، تقریباً 25٪ از بازاریابان در حال اندازه گیری فعالیت های رسانه های اجتماعی خود در سطح محتوای جداگانه بودند. اندازه گیری و چیدن استراتژی برای شبکه های اجتماعی یکی از عوامل مهم موفقیت دربازار یابی محتوایی ٢٠٢٣ است.
یک نکته مهمی که در رابطه با بازاریابی در شبکه های اجتماعی وجود دارد، این است که شما باید برای هر شبکه اجتماعی که در آن کار میکنید، استراتژه و برنامه داشته باشید. سعی نکنید بدون برنامه پیش بروید. داشتن تقویم محتوایی و عمل کردن طبق استاندارد های آن شبکه اجتماعی از مهمترین فاکتور های این فعالیت میباشد.
در یک قانون کلی باید بگیم، اگر شما از رسانه ها و شبکه های اجتماعی در بازاریابی محتوایی استفاده میکنید، حتما از ابزارهای تجزیه و تحلیل برای رسد کردن مخاطبین خود استفاده کنید. همانتور که ابزار های زیادی برای سئوی سایت وجود دارند، ابزار های زیادی هم در زمینه تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی وجود دارند.
ویدیو مارکتینگ و پخش زنده ویدیو
ویدیو مارکتینگ یکی از مهمترین ترند های بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣ است. هم اکنون در بیشتر شبکه های اجتماعی و وبسایت ها روزانه هزاران ساعت فیلم ساخته میشود. از طرف دیگر محتوای ویدیویی طرفداران بسیار بیشتری نسبت به سایر محتوا ها دارد.
امروزه شبکه های اجتماعی و سایت های مانند یوتیوب، اینستاگرم، تیک تاک و… در سراسر چهان غوغا به پا کرده اند. روازنه با حجم بیش از حدی از تولید محتوای ویدیویی روبه رو هستیم و این روند رو به افزایش خواهد رفت. این یعنی محتوای ویدیویی به مرور جای بیشتر محتوا های موجود در سطح اینترنت را خوهد گرفت. بنابراین یکی از فاکتور های مهم فعلی و آینده بازاریابی محتوایی، ویدیو مارکتینگ است.
از طرف دیگر ترند دیگری که در حوزه ویدیو مارکتینگ ٢٠٢٣ بسیار رایج و محبوب است، لایو ها یا پخش زنده ویدیو است. هم اکنون این ترند در اینستاگرام بسیار رایج و محبوب شده است. مخاطبین خود به خود دوست دارند که لایو های زنده را ببیند. پخش زنده ویدیو میتواند گزینه فوق الحاده مناسبی برای بازاریابی محتوا ٢٠٢٣ باشد. شما در لایو های خود میتواند به نعرفی محصولات و خدمات خود بپردازید. میتوانید به مشکلات مخاطبینتون پاسخ دهید یا به تبلیغ برندتان بپردازید.
به آمار زیر در رابطه با بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣ دقت کنید
اگر به آمار بالا در رابطه با بازاریابی محتوایی دقت کنید، میبینید که محتوای ویدیویی با اقتدار در سطح بالا ایستاده است. بعد از آن محتوای وبلاگی و کتاب های الکترونیکی قرار دارند. این نشان از این دارد که محتوای ویدیوی بی رقیب است و هم اکنون یکی از مهمترین ترفند های بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣ است. اما چرا؟ بازاریابان به طور فزاینده ای به ویدیو اعتماد می کنند زیرا مردم به طور فزاینده ای آن را تماشا می کنند:
- مردم بیش از 2 میلیارد فیلم در روز در توییتر تماشا می کنند.
- تخمین می زنند 82٪ از ترافیک اینترنت مصرف کنندگان در سال ٢٠٢٣ به ویدیو اختصاص یابد.
- روزانه به طور متوسط 8 میلیارد بازدید ویدیویی در فیس بوک وجود دارد.
- بیش از نیمی از کاربران آنلاین – 55٪ – هر روز فیلم مشاهده می کنند.
- ویدیوهای اجتماعی 1200٪ اشتراک بیشتری نسبت به متن و تصاویر به دست می آورند.
پس این یعنی سرمایه گداری روی ویدیو مارکتینگ ارزشش را دارد.
پست های وبلاگی و بازاریابی از طریق سئو بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣
محتوای وبلاگی مانند مقالات و پست های وبسایت ها و شبکه های اجتماعی هنوز هم یکی از پرطرفدارتین ترند های بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣ است. ارتباط سئو و بازاریابی محتوا ناگسستنی است و هر روز هم این ارتباط ارزش بیشتری به خود میگیرد. بازاریابی محتوایی از طریق موتورهای جستجو به عنوان یکی از روش های کسب درآمد از سئو اهمیت ویژه ای دارد و بسیاری از افرادی که در حوزه وب فعال هستبد از این طریق کسب درآمد میکنند.
اما در این رابطه کیفیت محتوا هنوز از کمیت مهمتر است، اما طی چند سال گذشته یک مسیر صعودی ثابت برای ارسال پست وبلاگ وجود داشته است. و این روند ادامه خواهد یافت. میانگین پست وبلاگ در سال 2014، 808 کلمه بود، اما در سال 2017، 1142 کلمه بود. 41٪ افزایش طول محتوا داشته است.
سفارش تولید محتوای متنی سئو شده
در سال 2020، متوسط طول یک پست وبلاگ با رتبه برتر 1447 کلمه است. فقط به یاد داشته باشید که تعدا کلمات زیاد مهم نیست. بازدید کنندگان کیفیت می خواهند. آنها پست های مفصل، مرتبط و مفید می خواهند. اما هنوز محتوای با کیفیت و طولانی روش ایده آلی برای بازاریابی محتوایی است.
اصولا بازاریابی پست های وبلاگی از طریق سئو وبسایت صورت میگیرد. سئوی محتوا یکی از مهمترین فاکتور های بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣ است. اگر به آمار بالا نگاه کنید، میبینید که بازاریابی از طریق وبلاگ ها و مقالات بعد از ویدیو مارکتینگ و کتاب های الکترونیکی در رده سوم قرار دارد. امروزه مقالات سئو شده در سطح وب یکی از پر طرفدارترین محتوا ها به حساب می آیند. همچنین یکی از بهترین ترند های محتوایی، استفاده از محتوا تاپیک کلاستر است که در وب اهمیت زیادی دارد.
استفاده از ابزار های هوش مصنوعی در ٢٠٢٣ برای بازاریابی
هوش مصنوعی در سئو و بازاریابی محتوا به دنبال ایجاد انقلابی بزرگ است. هوش مصنوعی به سرعت فضای بازاریابی محتوا را تغییر می دهد. امروزه ابزارهایی وجود دارند که می توانند برای شما محتوا ایجاد کنند، سازندگان انسانی را تقویت کرده و استراتژی محتوای دقیق تری را به شما بدهند.
مهمترین کاربرد های ابزار های هوش مصنوعی در بازاریابی محتوا عبارت اند از:
- تولید و سئو محتوا با هوش مصنوعی
- استراتژی محتوا با ابزار های هوش مصنوعی
- شخصی سازی محتوا با هوش مصنوعی
- کپی تبلیغات و خطوط موضوع ایمیل
- خبرنامه ها
ابزار های مهمی در رسته های بالا برای بازاریابی محتوای ٢٠٢٣ وجود دارد. هر کدام از آن ها میتوانند مفید باشند و به ما کمک زیادی بکنند. اگر مایل به شناخت این ابزار ها هستید، مقاله سایت https://www.marketingaiinstitute.com/blog/ai-tools-content-marketing را مطالعه بفرمایید.
پیش بینی ها از بازاریابی محتوایی در ٢٠٢٣
شناسایی روندها در حال وقوع یک چیز است. پیش بینی دقیق روندها قبل از وقوع آنها چیز دیگری است. اما اگر این کار را انجام دهید، در خط مقدم و جلوتر از رقبای خود هستید. پس چه چیزی ممکن است در ٢٠٢٣ برای بازاریابی محتوایی ایده آل باشد؟
محتوای اصلی با فرمت طولانی
محتوای وبلاگ ها طولانی تر می شوند. ویدئو در حال گسترش است. مارک های بزرگی مانند اپل، گوگل و فیس بوک با تقسیم درآمد بین پلتفرم و سازندگان، سرمایه های کلانی در برنامه های اصلی خود به کار میبرند.
سرویسی مانند Facebook Watch – فضای ویدئویی درخواستی behemoth رسانه های اجتماعی – بستری را فراهم می کند که به سازندگان محتوا امکان می دهد مخاطبان خود را پیدا کنند و یک جامعه مختص به خود ایجاد کنند. این دو هدف از بزرگترین اهداف بازاریابی محتوا ٢٠٢٣ است. مزیت این تاکتیک، جدا از محبوبیت، دامنه و پتانسیل آن و توانایی درآمدزایی از خود محتوا است.
محتوای فوق العاده شخصی
روش های قدیمی تولید محتوا هزاران یا میلیون ها نفر را به آن ها سوق می داد. اگرچه این بسته به کیفیت و موضوع محتوا هنوز هم می تواند این ایده ها کارساز باشد، اما روش های بهتری در آینده وجود دارند.
با ایجاد هرچه بیشتر نقاط داده و ایجاد ابزارهای بیشتر و بیشتر برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل آنها، توانایی تولید و ایجاد محتوای شخصی بسیار آسان تر می شود. به عنوان مثال، ابزارهایی مانند YouTube’s Director Mix به مارک ها اجازه می دهد تبلیغات ویدئویی و ویدیویی را برای صدها و هزاران بخش مختلف مخاطب، براساس انواع منابع داده و رفتار کاربر، شخصی کنند آن هم همه به صورت خودکار.
محتوای پویا می تواند به کاربران کمک کند دقیقاً نوع محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند. همیشه مرتبط بودن محتوا مهم بوده است، اما انتظار می رود در 12 ماه آینده ارتباط و شخصی سازی محتوا بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این ترند میتوانی یک ترند بسیار جالب بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣ باشد.
بازاریابی محتوای فوق محلی
منظور از محتوای فوق محلی، محتوایی است که متناسب با جغرافیای یک منطقه است. همانطور که میدانیم سئو محلی این روز ها اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. پس با این وجود احتمال دارد در آینده محتوای محلی نیز اهمیت ویژه ای پیدا کند.
باتوجه به شناخت منطقه و آداب و رسوم و عقاید مردمان آن منطقه میتوان محتوای فوق محلی تولید کرد. این گونه از روش بازاریابی نیز امکان دارد در آینده ترند جذابی باشد. پس سعی کنید رو این استراتژی ها کار کنید.
اشتباهات رایج در تولید محتوا و بازاریابی محتوایی
یکی دیگر از ترفند های بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣ دوری از اشتباهات رایج در تولید محتوا و بازاریابی محتوایی است. اشتباهاتی که خواسته و ناخواسته ممکن است برای هر کسب و کاری پیش بیاید. به خصوص که امروزه کاربران رو محتوا خیلی حساس شده اند و با هر محتوایی سازگار نیستند. مهمترین اشباهات رایج در تولید محتوا میتواند شامل موارد زیر باشد:
- فقط تبلیغاتی بودن محتوا
- بهینه سازی نکردن محتوا
- کافی نبودن محتوا
- اضافی بودن محتوا
- محتوای خشک
- محتوای اشتباه
- عدم فراخوانی به اقدام
- و…
از مهمترین فاکتورهای بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣ به علت افزایش بیرویه داده ها و اطلاعات در بستر اینترنت و وب، توجه دوری از این فاکتور ها است. پس باید بیشتر به این نکات توجه کنیم.
نتیجه گیری
بازاریابی محتوایی همیشه از اهمیت بالایی در دنیای دیجیتال مارکتینگ برخوردار بوده است. مهمتری نکته در بازاریابی محتوایی توجه به اصل مشتری مداری است. یعنی محتوایی تولید و ساخته شود که همه نیاز های کاربر را پوشش دهد.
در رابطه با بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣ لازم است که بدانیم که امروزه استفاده از کانال های مهم پخش و توزیع محتوا مانند شبکه های اجتماعی خیلی مهم است. همچنین ویدیو مارکتینگ و بازاریابی ویدیویی نقش به سزایی در رشد کسب و کارها دارد. همچنین باتوجه به حجم سرسام آور محتوا، توجه بیشتر به محتوای تخصصی، شخصی و محلی از اهمیت بالاتری برخوردار استت.
منابع :
https://neilpatel.com/blog/content-marketing-and-beyond/
https://blog.hubspot.com/marketing/content-marketing
کامل بهرامی: دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه ارومیه هستم. به حوزه کامپیوتر، برنامهنویسی و فناوری اطلاعات علاقهمندم و در حوزههای مذکور در مکتب خونه، مجله فرادرس، هاست ایران، مدیااد، تپسل، متریکس، سبز لرن و غیره تولید و ویراستاری محتوا انجام میدهم. هماکنون سه سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و بالای 6000 مقاله در سطح وب دارم. از سال ١٤٠١ به بعد به عنوان ویراستار و مدیر تیم نویسندهها در مکتب خونه فعالیت مستمر دارم.
۶ دیدگاه دربارهٔ «ترفند های بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣»