کارشناس تولید محتوا به چه کسی گفته می شود؟
کارشناس تولید محتوا (Content production expert) به زبان ساده یعنی، کسی که یک محتوا را خلق و مدیریت کند. اما بحث این جاست که هر تولید کننده ی محتوایی، کارشناس محتوا نیست. همه ما به گونه ای میتوانیم یک نوع محتوا تولید کنیم. اما درصد کمتری از ما کارشناس این حرفه هستیم. وقتی ما سفارش تولید محتوای متنی به وبسایتی میدهیم باید کارشناس آن ویژگی هایی که در این مقاله آن را مورد گفتگو قرار میدهیم را داشته باشد.
تولید محتوا باتوجه به این که دنیا دنیا هر روز به سوی دیجیتالی تر شدن پیش روی می کند، پس هدف از واژه کارشناس تولید محتوا این جا، کسی است که محتوای الکترونیکی خلق کند. این محتوا می تواند، مقاله، عکس و… باشد. یک کارشناس محتوا باید علاوه بر تخصص در ابزار های فنی تولید محتوا، دارای روحیه خستگی ناپذیر و ماجراجویی نیز باشد.
یک Content production expert باید به اصول های اولیه روانشناسی آشنا باشد. بتواند هدف از محتوایی را که تولید می کند را درک کند. خودش را جای مخاطبش بگذارد و توانایی پاسخگویی به نیاز آن ها را داشته باشد. همچنین توانایی خواندن ذهن مخاطب و نیاز های آینده آن ها متناسب با محتوایی که تولید میکند را داشته باشد.
یک کارشناس باید به خوبی بتواند فکر کند و با ذهنیت باز و اطلاعات کافی محتوا را تولید کند. ایده پردازی و توانایی خلق نیز یکی دیگر از ویژگی های بارز آن است. در این مقاله به مهمترین مهارت های کارشناس تولید محتوا اشاره میکنیم. پس تا آخر با ما همراه باشید.
در فیلم کوتاه زیر ابتدا به چند مهارت لازم برای یک کارشناس محتوا اشاره میکنیم و ضرورت آن ها را بیان میکنیم.
مهارت های لازم برای کارشناس تولید محتوا
یک کارشناس تولید محتوا باید مهارت های گوناگونی داشته باشد. کارشناسی که فن بیان، ادبیات و تسلط به ابزار های فنی را بهخوبی نداشته باشد دچار مشکلاتی سر راه می شود. و باید به مرور این مهارت ها را کسب کند. در این جا به مهمترین این مهارت ها اشاره میکنیم و توضیحات مختصری در باره هر کدام میدهیم.
- مسلط به اینترنت و جستجو
- آشنایی با انواع محتوا
- آشنایی با سیستم های مدیریت محتوا و وبسایت
- مسلط به ابزار های تولید محتوا
- آشنایی به سئو و بهینه سازی محتوا
- آشنایی به شبکه های اجتماعی
- آشنایی با اولیه با زبان هایی مانند زبان انگلیسی
- آشنایی به دستور زبان و نگارش زبان هدف
- آشنایی به بازاریابی محتوایی
- آشنایی با کپی رایتینگ
- آشنایی با گوگل آنالتیکس
اینترنت و ابزار های جستجو از نیاز های ضروری کارشناس تولید محتوا
امروزه آشنایی با اینترنت، نه تنها برای یک کارشناس تولید محتوا بلکه برای همه اقشار مختلف جامعه ضروری است. یک کارشناس محتوا باید به خوبی بتواند با اینترنت و ابزار های جستجو کنار بیاد. بتواند با آن ها به نحو احسن کار کند و نیاز های خودش را با آن بر طرف کند.
یکی از مهمترین ابزار های اینترنتی که باید یک تولید کننده محتوا بتواند با آن کار کند، موتورهای جستجو هستند. توانایی سرچ صحیح و اصولی و آشنایی با کلمات کلیدی از نیاز های ضروری یک تولید کننده محتوا است. در صورتی که یک کارشناس نتواند این ها را به خوبی درک کند و با هاشون کار کند، در نتیجه شناخت کافی از نیاز مخاطبان هدفش را نیز کسب نمیکند.
آشنایی با انواع محتوا
به عنوان یک کارشناس تولید محتوا، هر فرد باید با انواع محتوا برای بازاریابی آشنا باشد. از جمله مهمترین محتواهایی که یک کارشناس محتوا باید به تولید آن ها مسلط باشد عبارت اند از :
- محتوای متنی
- محتوای تصویری و اینفوگرافیک
- محتوای ویدیویی
- محصول نویسی
- راهنمای مطالعه
- مطالعات موردی
- و…
سیستم های مدیریت محتوا
یکی دیگر از ابزار هایی که باید یک کارشناس تولید محتوا بتواند با آن کار کند، سیستم های مدیریت محتوا(Content Management System) هستند. cms ها ابزار هایی هستند که وبسایت ها از آن ها جهت مدیریت محتوا ها استفاده میکنند. وردپرس در این میان از محبوبیت خاصی برخوردار است و تقریبا بیش از نیمی از وبسایت های کنونی با آن ساخته می شوند.
آشنایی با این سیستم ها و توانایی کار با آن ها برای هرکسی که کارشناس محتوا است و قصد دارد رو وبسایت کار کند ضروری است. شـما رو هر وبسایتی که بخواهید کار کنید، حتما یک سیستم مدیریت محتوا دارد. این سیستم ها در ایجاد، حذف، بارگذاری و… محتوا کاربرد دارند.
ابزار های تولید محتوا برای کارشناس تولید محتوا
یکی دیگر از از مهارت های یک کارشناس تولید محتوا، توانایی کار با ابزار های تولید محتوا است. ابزار های سخت افزاری و نرم افزاری زیادی وجود دارند که یک تولید کننده محتوا باید به آن ها مسلط باشد.
امروزه ابزار های زیادی برای خلق محتوای الکتورنیکی وجود دارد، نرم افزار هایی مانند فتوشاپ و برنامه های مشابه، آفیس، ویرایشگر های ویدیو، ضبط کننده صدا، دوربین و… . آشنایی حداقلی با این ابزار ها ضروری است و هرکسی که بخواهد در این حوزه کارکند، باید با این ابزار ها آشنا باشد. باتوجه به این که رقابت در بازار محتوا شدید می باشد و هر روز ابزار جدید و نرم افزار جدیدی نیز به بازار می آید، به روز نگه داشتن توانایی ها متناسب با این ابزار ها ضروری است.
در حال حاضر کمتر مخاطبی به محتوای بی کیفیت و معمولی قانع می شوند. در نتیجه شما باید خودتان را به روز و به روز تر نگه دارید و با ابزار های متناسب با حوزه ای که کار میکنید، به خوبی آشنا باشید و خودتان را به روز نگه دارید.
سئو و بهینه سازی محتوا
باتوجه به این که محتوای وبسایت ها جز محبوبترین و پر بازدیدترین محتوا های سطح اینترنت هستند. پس اهمیت ویژه ای دارند. هر تولید کننده محتوایی که بخواهد برای یک وبسایت نویسندگی یا تولید محتوا کند باید به اصول بهینه سازی محتوا آشنا باشد. پس آشنایی با سئو و بهینه سازی محتوا یکی از مهمترین مهارت های یک کارشناس تولید محتوا می باشد.
اینکه چگونه یک محتوای سئو فرندلی بنویسید و چگونه محتوا هایی را که ساخته اید را بهینه کنید، خیلی به شما کمک می کند. خواندن مقاله خوب ما در رابطه با اصول سئوی محتوا خالی از لطف نیست و بسیار مفید می باشد. تولید محتوای سئو شده به عنوان یکی از روش های کسب درآمد از سئو خیلی ترند شده و بسیاری از کارشناسان تولید محتوا از آن درآـد کسب میکنند.
یا اگر در حوزه نویسندگی و تولید محتوا برای وبسایت کار میکنید، نوشته مقاله سئو شده را مطالعه بفرمایید. همچنین برای آشنایی بیشتر با بازار تولید و سئوی محتوا، مقاله هزینه تولید محتوا متنی نیز برای شما مفید واقع خواهد بود.
آشنایی با شبکه های اجتماعی
همه ما می دانیم که شبکه های اجتماعی به بخش جدا ناپذیری از زندگی ما تبدیل شده اند. هر کدام از ما روزانه وقت زیادی را در آن ها سپری می کنیم. و حجم زیادی از محتوایی که امروزه به وجود می آید مربوط به این شبکه های اجتماعی است.
از همین رو یکی از مهارت های مهم یک کارشناس تولید محتوا، تسلط به این ابزار ها می باشد. شما به عنوان یک کارشناس محتوا باید به خوبی بتوانید با آن ها کارکنید و برای آن ها محتوا تولید کنید. امروزه هر بیزنس یا سازمانی را که شما فرض کنید، علاوه بر بستر وبسایت حداقل در یک شبکه اجتماعی نیز فعالیت دارد. پس یادگرفتن کار با آن ها یکی از نیاز های مبرم می باشد.
آشنایی با زبان های زنده دنیا یکی از مهارت های مهم کارشناس تولید محتوا
همه ما میدانیم که زبان اصلی اینترنت و تکنولوژی زبان انگلیسی است. بیشترین حجم محتوا در سراسر دنیا مربوط به این زبان می باشد و هر روز هم بر حجم این محتوا ها افزوده می شود. پس ما وقتی به منابع مهم و مطالعاتی نیاز داشته باشیم به آن محتوا ها احتیاج شدید پیدا می کنیم.
بعضی وقت ها برای تولید یک محتوا میبینیم که در وب فارسی چنین محتوایی یا چنین ایده ای وجود ندارد. پس ما به وب انگلیسی یا سایر زبان ها پیدا میکنم. پس ما باید حداقل به سرچ کردن و توانایی درک سطحی از محتوا های زبان انگلیسی به دانش خوبی برسیم. اگر هم شما از مترجم های آنلاین استفاده میکنید، باید ذکر کنیم که آن ها آنقدر دقیق نیستند و نیاز به ویرایش دارند. پس حتما آشنایی با زبان انگلیسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید یکی از مهارت های کارشناس تولید محتوا باشد.
ادبیات، دستور زبان و نگارش
رعایت اصول نگارشی مطابق با دستور زبان و ادبیاتی که در متن ها و گفتاری که به کار میبرید، بسیار حاحز اهمیت است. نحوه گفتار و نوشتار شما شخصیت کسب و کار شما را نشان می دهد. از همین رو رعایت این نکات و تسلت بر آن ها یکی از مهارت های کارشناس تولید محتوا می بایست باشد.
آشنایی با قوانین و اصول نگارشی برای نوشتن یک مقاله جذاب و کاربر پسند بسیار حائز اهمیت است. کاربری که یک متن و کپشن استاندارد را میخواند، به محتوای شما علاقه مند می شود و برای آن ارزش و اعتبار قایل می شود.
مقاله ١١ نکته طلایی در رابطه با نوشتن مقاله و مطالب در وبسایت در این رابطه می تواند برای شما مفید باشد.
آشنایی با بازاریابی محتوایی
یکی از تکنیک های قدرتمند بازاریابی در تجارت الکترونیک، بازار یابی محتوایی است. بازار یابی محتوایی به زبان ساده یعنی اینکه یک کسب و کار با تولید محتوای اصولی کاربرانش را قانع کند یا کاربران را جذب کند.
البته یک تعبیر دیگر از بازاریابی محتوایی نیز رایج است. اینکه ما برای محتوای خود بازار یابی کنیم و از طریق آن کسب و کارمان را رونق ببخشیم و معرفی کنیم. هردوی این ها میتواند درست باشد.
یک کارشناس تولید محتوا باید با انواع روش های بازاریابی محتوایی اعم از کار با ابزار های تولید محتوا، توزیع محتوا آشنا باشد. از همه مهمتر اینکه بتوانددر محتوایی که تولید می کند، قدرت جذب قرار دهد.
کتاب سئو محتوای برای کارشناسان تولید محتوا
اگر شما به دنبال تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا و سئوی محتوا هستید، کتابچه ما در رابطه با سئوی محتوا میتواند به شما خیلی در این رابطه کمک کند. هم اکنون میتوانید با دانلود کتاب سئو محتوا توانایی های لازم برای وارد شدن به این حرفه را کسب کنید.
درآمد کارشناس تولید محتوا
یک کارشناس تولید محتوا میتواند درآمد از صفر تا چندین میلیون تومان در ماه داشته باشد. بسته به توانایی و زمانی که شما برای کار کردن میگذارید این عدد متفاوت خواهد بود. شما میتوانید پروژه های مختلف تولید محتوا بگیرید و به راحتی در خانه کسب درآمد کنید. برای این کار لازم است که با وظایف یک کارشناس تولید محتوا به خوبی آشنا باشید.
شما حتی میتوانید از تولید محتوا کسب درآمد دلاری داشته باشید.برای این کار لازم است که کمی به انگلیسی مسلط باشید و یک رزومه عالی برای خود بسازید تا بتوانید با شرکت های خارجی کار کنید.
نتیچه گیری
یک کارشناس تولید محتوا وظایف گوناگونی دارد. برای اینکه شما به یک کارشناس تولید محتوای حرفه ای تبدیل شوید وبتوانید از آن طریق کسب درآمد داشته باشید، لازم است که با مواردی که در بالا به آن ها اشاره شده است به خوبی آشنا باشید. امروزه شغل تولید محتوا یک شغل بین المللی به حساب می آید و هر روز متقاضی های بیشتری برای آن پیدا میشود.
سفارش تولید محتوای متنی سئو شده
هم اکنون بهترین محتوای سئو شده را برای وبسایت خود از طریق صفحه سفارش تولید محتوا سفارش دهید. خدمات ما در این راستا:
- تولید مقالات وبلاگ
- محصول نویسی
- پیاده سازی محتوای تاپیک کلاستر
- و…
کامل بهرامی: دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه ارومیه هستم. به حوزه کامپیوتر، برنامهنویسی و فناوری اطلاعات علاقهمندم و در حوزههای مذکور در مکتب خونه، مجله فرادرس، هاست ایران، مدیااد، تپسل، متریکس، سبز لرن و غیره تولید و ویراستاری محتوا انجام میدهم. هماکنون سه سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و بالای 6000 مقاله در سطح وب دارم. از سال ١٤٠١ به بعد به عنوان ویراستار و مدیر تیم نویسندهها در مکتب خونه فعالیت مستمر دارم.
۵ دیدگاه دربارهٔ «کارشناس تولید محتوا کیست و مهارت های لازم برای کارشناس تولید محتوا»
دیدگاهها غیرفعال هستند.