انواع محتوا برای بازاریابی محتوایی کدام ها هستند؟ کدام نوع مختلف محتوا برای وب سایت بهترین محتوا است؟ این جا جایی است که به همه سوالات شما در رابطه با انواع مختلف محتوا در وب صحبت میکنیم. پس با کامی سئو همراه باشید،
محتوا واحد پول اینترنت است و صدها نوع محتوا وجود دارد که برندها می توانند روی ایجاد آنها تمرکز کنند تا مخاطبان را درگیر کنند، به بازارهای هدف جدید برسند، ارزشی برای مشتریان فراهم کنند و مشتریان بالقوه جدید را جذب کنند.
اما با توجه به انواع مختلف محتوا که در بازار وجود دارد، برای برندها دشوار است که بدانند روی کدام یک از آنها تمرکز کنند، بنابراین امروز قصد داریم به بررسی هفت نوع محتوای برتر برای وب و نحوه استفاده از آنها برای افزایش بازدید سایت بپردازیم. ابتدا شما را دعوت میکنم که با فیلم اسلایدی زیر با انواع مختلف محتوای وب آشنا شوید، سپس در ادامه به بررسی هر کدام یک از آن ها میپردازیم.
انواع محتوا کدام ها هستند؟
اگر بخواهیم که محتوای وب را دسته بندی کنیم و برای آة ها مرزی تعیین کرده باشیم، طبیعتا به چندین دسته و زیر دسته مختلف تقسیم میشوند. اما در دسته بندی کلی ما، ما آن را به 7 دسته مختلف و محبوب تقسیم میکنیم. انواع محتوا برای وب که تا کنون موثر واقع شده اند، عبارت اند از :
- وبلاگ نویسی
- فهرست ها
- اینفوگرافیک
- مطالعات موردی
- راهنمای استفاده
- ویدیو
- کتاب های الکترونیکی
1. وبلاگ ها – مهترین نوع محتوا در وب
وبلاگ نویسی به اندازه عمر اینترنت وجود داشته است، اما این روش در طول سال ها پیچیده تر شده است، به خصوص وقتی صحبت از کسب و کارهایی باشد که از وبلاگ ها برای جذب مخاطبان استفاده می کنند. وبلاگ ها یکی از انواع محتوا هستند که هم اکنون در سطح وب یکی از ستون های بازاریابی محتوایی به حساب می آیند.
وبلاگهای امروزی، مطالبی مرتبط، با کیفیت و به خوبی نوشته شده در مورد موضوعاتی هستند که مخاطبان شما آن را جالب میدانند، بنابراین میتوانند ابزاری عالی برای ایجاد قدرت، اعتماد، و روابط و در نتیجه جذب افراد باشند. از دیگر مزایای وبلاگ این است که پستها به راحتی نوشته و منتشر میشوند، بهشدت قابل اشتراکگذاری هستند و به راحتی توسط موتورهای جستجو کشف میشوند، البته با رعایت اصول سئوی محتوا برای آن ها.
بهترین شیوه های وبلاگ نویسی:
اگر برای وبلاگ خود میزبانی ندارید، می توانید از خدماتی مانند WordPress، Tumblr، Medium و Blogger استفاده کنید. با این حال، وبلاگ نویسی یک تعهد منظم است، و شما باید آماده باشید که هر چند روز یک بار پست کنید. شما باید همیشه در هر پست یک فراخوان برای اقدام قرار دهید و وبلاگ ها را به یکدیگر و به محتوای دیگر پیوند دهید تا به خوانندگان کمک کنید تا اطلاعات بیشتری درباره شما و برند شما پیدا کنند.
شما همچنین باید پست های خود را با کلمات کلیدی مرتبط بهینه کنید، البته تا زمانی که به طور یکپارچه و طبیعی کار شده باشند. در نهایت، مطمئن شوید که بر موضوعاتی تمرکز میکنید که مخاطب هدف شما را مورد علاقه قرار میدهد و از تخصص خود در این موضوعات برای ایجاد اقتدار و اعتماد استفاده میکنید. به صورت خلاصه وبلاگی یکی از انواع محتوا است که به شدت به دیده شدن شما در وب کمک میکند.
2. فهرست ها یکی از انواع محتوا محبوب
مقالات فهرست ممکن است تا حدودی فریبنده به نظر برسند، اما بسیار محبوب هستند و یکی از انواع محتوا محبوب هتند. یکی از دلایلی که آنها بسیار محبوب هستند این است که خواندن آنها آسان است، قابل اسکن هستند، از نظر بصری جذاب هستند، و وقتی درست انجام شوند، جالب و قابل اشتراک گذاری هستند.
از منظر تولید محتوا، نوشتن فهرست ها نیز آسان است، زیرا وقتی موضوع و شماره ای دارید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که جاهای خالی را پر کنید. با این حال، این بدان معنا نیست که شما می توانید بدون فکر کردن در مورد محتوا، فهرستی را جمع آوری کنید، زیرا حتی این نوع محتوا نیز باید آموزنده و با کیفیت باشد.
بهترین شیوههای فهرستنویسی:
همیشه به یاد داشته باشید که عنوانهای فرعی خود را در فهرست شمارهگذاری کنید، و مطمئن شوید که شماره با عنوان مطابقت دارد. در غیر این صورت، خوانندگان را گیج خواهید کرد. مانند سایر انواع محتوا، فهرست ها باید هنوز دارای مقدمه و نتیجه گیری باشند و باید با کلمات کلیدی مرتبط بهینه شوند. شما می توانید به تعداد دلخواه اعداد در لیست های خود داشته باشید و لیست های طولانی به اندازه لیست های کوتاه تر قابل قبول هستند، اما جزئیات همیشه مهم هستند.
ارائه عناوین جذاب و منحصر به فرد بخش مهمی از نوشتن مقالات فهرست است، اما مطمئن شوید که عنوان با محتوا مطابقت دارد.
3. کتاب های الکترونیکی
کتابهای الکترونیکی نوعی محتوای طولانی هستند و همانطور که از نام آن پیداست، کتابهای الکترونیکی هستند که اغلب به صورت فایل دانلودی PDF یا با فرمت HTML در دسترس هستند. این نوع محتوا می تواند به شما یک خروجی عالی برای به اشتراک گذاشتن دانش و تخصص خود در مورد یک موضوع خاص بدهد.
کتابهای الکترونیکی چندین مزیت دارند، از جمله تولید سرنخ، ایجاد قدرت، افزایش فهرست ایمیلها و افزایش محتوای کلی شما. یکی از بهترین راه های برند سازی با انواع محتوا، استفاده از کتاب های الکترونیکی است.
بهترین شیوه استفاده از کتاب الکترونیکی:
تمرکز اصلی یک کتاب الکترونیکی باید ارائه راه حل باشد. در غیر این صورت، برای مخاطبان شما ارزشی نخواهد داشت. بنابراین، زمان صرف شده برای تبلیغات را به حداقل برسانید و بیشتر روی راه حل های کلی تمرکز کنید. یک قانون کلی خوب برای کتاب های الکترونیکی: عناصر تبلیغاتی را بین 5 تا 10 درصد محتوا نگه دارید. این نوع محتوا مستلزم تحقیق، زمان و نوشتن با کیفیت است، بنابراین بهتر است قبل از شروع برنامه ریزی داشته باشید.
محتوا لزوماً نباید همیشه سبز باشد، اما اگر اینطور باشد، سالها بازده سرمایهگذاری را دریافت خواهید کرد و میتوانید از کتاب الکترونیکی برای دستیابی به مخاطبان جدید تا مدتها پس از انتشار آن استفاده کنید. کتابهای الکترونیکی میتوانند طولانی باشند، بنابراین مطمئن شوید که محتوا را با استفاده از فصلها، عنوانهای فرعی، گلولهها، گرافیک، اینفوگرافیک و سایر عناصر قالببندی جالب تقسیم کنید. همچنین باید برای عنوان و طراحی زمان بگذارید زیرا این کار خوانندگان را جذب و درگیر می کند. به عنوان یکی از انواع محتوا وب، کار کردن روی کتاب های الکترونیکی برای دیده شدن و برند سازی شما ارزشش را دارد.
4. محتوای اینفوگرافیک
اینفوگرافیکها از جمله محبوبترین انواع محتوا هستند که میتوانید ایجاد کنید، و این به این دلیل است که اطلاعات زیادی (مانند آمار، تحقیقات و دادههای دیگر) را به روشی بصری که جذاب، قابل هضم و قابل اشتراکگذاری است، ارائه میکند.
در واقع، اینفوگرافیکها سه برابر بیشتر از سایر انواع محتوا در رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند، بنابراین میتوانند در ساخت بک لینک و همچنین افزایش مخاطبان به شما کمک کنند.
بهترین روش های تولید اینفوگرافیک:
ایجاد یک اینفوگرافیک یک هنر است و موارد زیادی وجود دارد که هنگام طراحی باید از آنها آگاه بود. برای یک چیز، مهم است که فضای سفید زیادی را در قطعه قرار دهید تا آن را تمیز و منظم نگه دارید. بسیاری از اینفوگرافیک ها همچنین محتوا را به بخش هایی تقسیم می کنند تا اطلاعات را جدا نگه دارند و از رنگ های مکمل برای حفظ علاقه استفاده می کنند. برای اطمینان از وضوح، یک عنوان توصیفی ایجاد کنید و از فونت های واضحی استفاده کنید که به راحتی قابل خواندن باشد.
5. محتوای ویدئویی
ویدئو فرم بسیار موفقی از انواع محتوا است و انتظار میرود تا سال 2030، 80 درصد از کل ترافیک وب را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این، 96 درصد از مصرفکنندگان ویدیوهای محصول را مفید میدانند و نزدیک به 75 درصد احتمال بیشتری دارد که پس از تماشای یک ویدیو خرید کنند.
هر نوع محتوای ویدیویی به شما کمک می کند مخاطبان خود را جذب کنید، اشتراک گذاری ها و نظرات را افزایش دهید، تبدیل ها را افزایش دهید و ترافیک وب سایت خود را هدایت کنید. انواع دیگر ویدیوهایی که می توانید در نظر بگیرید عبارتند از مصاحبه، نمایش های فراخوان، نگاهی به پشت صحنه در دفتر، و ویدیوهای توضیح دهنده.
بهترین شیوه های تولید محتوای ویدیویی:
دقیقاً مانند کتاب های الکترونیکی و سایر اشکال محتوا، هدف اصلی یک ویدیو باید ارائه ارزش به مخاطبان از طریق پاسخ دادن به سؤالات، ارائه راه حل ها، پرداختن به دغدغه مخاطب یا ارائه اطلاعات مرتبط باشد.
به یاد داشته باشید، شما در حال تولید محتوا هستید، نه تبلیغات. ویدیوها را بین دو تا سه دقیقه نگه دارید و حتماً یک CTA در پایان قرار دهید که بینندگان را به صفحه فرود یا وب سایت شما می فرستد. هنگامی که ویدیوی شما آماده شد، آن را در سایت هایی مانند Vimeo و YouTube آپلود کنید تا بازدهی بیشتری داشته باشید، آنها را در پست های تکمیلی جاسازی کنید و از طریق وبلاگ خود به اشتراک بگذارید. ویدیو یکی از انواع محتوا است که آینده بازاریابی محتوایی به شدت به آن وابسته است.
6. راهنمای استفاده
دستورالعملها و محتوای آموزشی مشابه پستهای وبلاگ طولانی هستند که در مورد چگونگی انجام هر کاری از دستیابی به یک کار گرفته تا ساختن چیزی و موارد دیگر به عمق زیادی میپردازند. ماهیت دقیق آموزش شما به مخاطبان و صنعت شما بستگی دارد، اما این نوع محتوا برای به اشتراک گذاشتن تخصص، ایجاد اعتماد و افزایش لیست ایمیل عالی است.
همچنین راهنما های استفاده یکی از انواع محتوا وب هستند که میتوانند ایده جذابی برای تولید محتوای فروشگاهی باشند. شما میتوانید نحوه استفاده از محصولات را در قالب یک پست به اشتراک بگذارید و به رشد کسب و کار خود با این محتوا کمک کنید.
نحوه نوشتن راهنمای استفاده:
یکی از مهم ترین نکاتی که باید در مورد آموزش ها به خاطر بسپارید این است که آنها باید از نظر نوشتاری با کیفیت بالا باشند زیرا باید واضح، مختصر و دقیق باشند و به خوانندگان بگویید که چگونه کار را انجام دهند. چیدمان و طراحی باید خوانایی قطعه را آسان کند، باید کار را به مراحل قابل مدیریت تقسیم کند، و احتمالاً باید شامل گرافیک، نمودار، اسکرین شات، فیلم و سایر عناصر گرافیکی باشد تا نکات مهم یا مراحلی که به سختی انجام می شود را نشان دهد.
فراموش نکنید که در صورت امکان فهرستی از مطالب مورد نیاز را درج کنید و مطمئن شوید که تمام اطلاعاتی که خوانندگان برای رسیدن به هدفشان نیاز دارند را به طور کامل بررسی کرده اید.
7. مطالعات موردی
مطالعات موردی روش خوبی برای مرتبط ساختن مسائل است زیرا از مثالهای کهن الگویی برای نشان دادن نقاط درد و چالشهایی که ممکن است مخاطب شما با آن مواجه شود، استفاده میکند.
دلیل دیگر انتخاب محتوای خوب این است که به مشتریان بالقوه نشان می دهد که چگونه برند، محصولات یا خدمات شما می توانند به حل مشکلاتی که ممکن است تجربه می کنند کمک کند، و این باعث تقویت روابط قوی و ایجاد وفاداری می شود. به صورت کلی محتوای مطالعات موردی یکی از انواع محتوا هستند که در سطح وب و برای بازاریابی کاربردهای خاص خودشان را دارند.
بهترین روش های استفاده از انواع محتوا مطالعه موردی:
برای ایجاد یک مطالعه موردی موثر، با خلاصه کردن مشکلی که مشتری با آن مواجه بود شروع کنید. در مرحله بعد، ضمن ارائه مثالهای عملی و گام به گام که مشتریان بالقوه میتوانند از آن برای تکرار فرآیند استفاده کنند، راه حل را بررسی کنید. در نهایت، خلاصه ای از نتایجی را که مشتری شما با استفاده از محصولات یا خدمات شما به دست آورده است، ارائه دهید و بر این نکته تأکید کنید که چگونه نتایج، مشکل را حل کرده و زندگی مشتری شما را بهتر کرده است.
برای اینکه محتوا جذاب و قابل ربط باشد، آن را بیشتر به عنوان یک داستان موفقیت در نظر بگیرید تا یک مطالعه موردی، و بر چگونگی و چرایی داستان تمرکز کنید. در نهایت، ارائه یک نتیجهگیری که شامل یک CTA قوی باشد را فراموش نکنید. این نوع محتوا میتواند نقطه عطفی برای برند شما باشد.
نتیجه گیری
اکنون که با انواع محتوا در بازارتیابی اینترنتی آشنا شدیم و فهمیدیم محتوا راهی است که شما اطلاعات را ارائه می دهید، مخاطبان را درگیر می کنید، ترافیک را هدایت می کنید، مکالمه را شروع می کنید، و در غیر این صورت با مشتریان و مشتریان احتمالی به صورت آنلاین ارتباط برقرار می کنید. بنابراین، انتخاب نوع محتوای مناسب برای کسب و کار و مخاطبانتان، می تواند استراتژی محتوای شما را به سطح بالاتری برساند و به شما در دستیابی به اهدافی که می خواهید برسید کمک کند.
این 7 نوع محتوا برخی از محبوبترین محتوا در سرتاسر وب هستند و با استفاده از بهترین روشهای ذکر شده در اینجا، میتوانید محتوای درجه یک ایجاد کنید که به رشد کسب و کار شما کمک کند.
منابع :
https://www.searchenginejournal.com/content-marketing/content-types/
https://digitalmarketinginstitute.com/blog/7-most-popular-types-of-content-and-how-to-use-them
سفارش تولید محتوای سایت
اگر دوست دارید تجربه بهترین محتوا برای وب سایت خود را داشته باشید، همین الان از طریق صفحه سفارش تولید محتوا با تیم کامی سئو در ارتباط باشید. محتوایی که توسط تیم ما تولید میشود کاملا تخصصی است و به شما کمک میکند که بهترین محتوا را در وبسایت خود به اشتراک بگذارید. خدمات ما شامل انواع محتوا از جمله :
- نوشتن مقالات وبلاگ
- محصول نویسی
- اینفوگرافیک
- نوشتن راهنمای استفاده
- و…
کامل بهرامی: دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه ارومیه هستم. به حوزه کامپیوتر، برنامهنویسی و فناوری اطلاعات علاقهمندم و در حوزههای مذکور در مکتب خونه، مجله فرادرس، هاست ایران، مدیااد، تپسل، متریکس، سبز لرن و غیره تولید و ویراستاری محتوا انجام میدهم. هماکنون سه سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و بالای 6000 مقاله در سطح وب دارم. از سال ١٤٠١ به بعد به عنوان ویراستار و مدیر تیم نویسندهها در مکتب خونه فعالیت مستمر دارم.