انتخاب نام دامنه قدم اول برای راه اندازی کسبو کار بر بستر وبسایت است. در این پست آموزسی از کامی سئو قصد داریم به مهمترین نکات انتخاب یک دامنه بپردازیم و آن را در انتخاب های خود لحاظ کنیم.
چند نکته قبل از انتخاب نام دامنه
انتخاب بهترین نام دامنه ممکن، برای وبسایت شما یک امر کاملاً حیاتی باشد. نام دامنه شما چیزی است که سزاوار ساعتها، اگرنه روزها تفکر است و اغراق نیست اگر بگوییم که در برخی شرایط، انتخاب اشتباه میتواند یک تجارت را خراب کند. نام دامنه برای سالهای آینده به متن لنگر یا لینک یک برند تبدیل خواهد شد. قبل از ثبتنام دامنه، ضروری است که کار را از قبل انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که بهترین انتخاب را انجام دادهاید.
بهطور خلاصه: انتخاب نام دامنه چیزی است که هر صاحب وبسایت برای اطمینان از بهترین عملکرد به آن نیاز دارد. در ادامه بحث شمارا دعوت میکنم با مهمترین نکات خرید دامنه قبل از راهاندازی وبسایت آشنا شوید.
انتخاب پسوند مناسب دامنه
پسوندهای متفاوت و زیادی برای انتخاب نام دامنه وجود دارد. شایانذکر است که ازلحاظ سئو فرقی ندارد کدامیکی از پسوندهای دامنه را انتخاب کنید. اما ممکن است ازلحاظ تجربه کاربری کمی این قضیه متفاوت باشد. ازنظر فنی،com تنها یکی از بسیاری از نام دامنه است و پسوند دامنه قابلاستفاده (TLD) است. برخی از گزینههای محبوب دیگر عبارتاند از.net،org،co،edu،biz و حتی.shop یا.blog.
اگرچه همه این TLD های فانتزی جذاب هستند، اما تقریباً بهتر است که همیشه از com استفاده کنید زیرا:
- مردم بیشتر از هر دامنه دیگری با دامنه.com آشنا هستند.
- دادهها نشان میدهد که 47 درصد از وبسایتها از com استفاده میکنند.
تایپ و به خاطر سپردن نام دامنه آسان باشد
حتی اگر یک وبسایت ازلحاظ سئویی وضعیت خوبی داشته باشد ولی نام دامنه آن مبهم و گنگ باشد شرایط طبق مراد پیش نخواهد رفت. این میتواند به معنای محدود کردن خلاقیت و حتی بازدید باشد، زیرا تجسم و به خاطر سپردن دامنهها با املای عجیبوغریب کلمات، خط تیرههای متعدد یا سایر کاراکترها، اعداد و غیره بسیار دشوار است.
مردم بهمحض شنیدن یا پس از توضیح بسیار کوتاه باید بدانند چگونه آن را بنویسند. همچنین سعی کنید از کلماتی که بیش از یک املای مشترک دارند، مانند ambience (که میتواند املای ambience نیز باشد) خودداری کنید. اگر مجبور به استفاده از یکی از این موارد هستید، سعی کنید دامنه دیگری را با آن املای جایگزین ثبت کنید. این نکته در انتخاب نام دامنه بسیار حائز اهمیت است.
از فرهنگ عامیانه و خودداری کنید
تصور کنید که امروز با استفاده از عبارت xtreme در یک دامنه، سعی در جذب جمعیتی زیاد داشته باشید. ممکن است مخاطبان هدف شما نسلی جوان باشند و شما واژهای قدیمی را انتخاب کنید که این مورد برای وبسایت شما خوشایند نخواهد بود.
برنامهریزی برای موفقیت بلندمدت به معنای انتخاب یک آدرس وب با جذابیت کلاسیک است، نه چیزی که در عرض چند سال از محبوبیت خود را از دست بدهد. بهطور مشابه، در انتخاب نام دامنه از زبان عامیانه خودداری کنید یا فقط از عامیانهای استفاده کنید که همه مخاطبین هدف را پوشش میدهد و همگی با آن واژه آشنا هستند. با دسترسی جهانی اینترنت، غیرقابلتصور نیست که شما افرادی را که انگلیسی یا فارسی را بهعنوان زبان دوم صحبت میکنند جذب کنید.
انتخاب نام دامنه کوتاه
همانطور که بحث کردیم، یک نام دامنه خوب بهراحتی قابلیادآوری است و کوتاه کردن آن کمک زیادی به این کار میکند. اگرچند کلمه در دامنه وجود داشته باشد، افراد باید همه آنها را به خاطر بسپارند و ترتیب قرار گرفتن آنها را به خاطر بسپارند، نه اینکه آنها را درست بنویسند. امروزه نام دامنههای تککلمهای زیادی در دسترس نیست، اما ما باید به دنبال یک استراتژی کلیدی برای یافتن دامنههای کوتاه باشیم. این هم یک روش خوب برای بهینه سازی نام دامنه است که باید هنگام انتخاب نام دامنه وبسایت باید به آن توجه کنیم.
مطابق نام دامنه و شبکههای اجتماعی
همیشه قبل از اینکه نام دامنه خود را انتخاب کنید به شبکههای اجتماعی مرتبط با برند یا کسبوکار خود نگاه کنید و بهترین و نزدیکترین آنها را به هم انتخاب کنید. اگر بتوانید همه آنها را هم نام قرار دهید بسیار عالیتر خواهد بود. ایده ل است که نام دامنه و نام اکانت های شبکههای اجتماعی مطابقت داشته باشند تا برندی قویتر ایجاد شود.
بازدیدکنندگان از یافتن مشتری شما بهصورت آنلاین احساس اطمینان بیشتری میکنند و وقتی همهکارهای جالبی را که انجام میدهید به اشتراک بگذارید، اعتبار بیشتری خواهند داشت.
از استفاده از نام برندهای معروف خودداری کنید
با تمام پسوندهای دامنه جدید موجود، ممکن است افرادی وسوسه شوند که اعتبار یک برند معتبر را از بین ببرند یا با آن رقابت کند. تصور کنید که یک دامنه را با استفاده از کلمه digikala همراه با پسوند دامنهای که بهتازگی منتشرشده است، ثبت کنید و سپس از آن برای بازاریابی محصولات خود استفاده کنید که امیدوارید مردم را با آن تحت تأثیر قرار دهید.
با این کار نهتنها به اعتبار خودتان ضربه میزنید و دیدگاه کاربر را نسبت به برند خود بهعنوان یک برند متقلب تغیر خواهید داد میتواند عواقب قانونی هم از سوی این برندها برای شما به همراه داشته باشد. در انتخاب نام دامنه برای سایت، همیشه سعی کنید از نام های تجاری مختص خودتان استفاده کنید.
عدم استفاده از خط تیره و خط فاصله
اگر یک نام دامنه از دو کلمه استفاده میکند، ممکن است به نظر شما مناسب باشد که یک خط فاصله یا خط تیره برای خوانایی اضافه کنید. مشکل این است که مردم ممکن است خط فاصله را به خاطر نداشته باشند و در سایت شخص دیگری قرار بگیرند.
قبلاً این باور رایج بود که تجزیهوتحلیل دامنههای خط تیره برای موتورهای جستجو آسانتر است، بنابراین ارزش سئو بهتری دارند ولی با داکیومن هایی که خود گوگل بیرتون داده معلوم شد این کار یک فاکتور سئو به حساب نمی آید. بااینحال، امروزه مشخصشده است که موتورهای جستجو درواقع فرقی بین این دامنهها با سایر دامنهها قائل نیستند.
عدم استفاده از اعداد
یکی دیگر از نکاتی که باید در انتخاب نام دامنه به آن توجه کنیم عدم استفاده از اعداد و ارقام در نام دامنه است. مانند خط فاصله استفاده از اعداد در دامنه نیز میتوانند مشکل ایجاد کنند و تجربه کاربری مناسبی برای مخاطب شما نباشد. مگر اینکه شما روی برندینگ خود قبلاً بهخوبی کارکرده باشید. مانند سایت ورزش 3 که خوبی این کار را انجام داده است.
انتخاب نام دامنه انعطآف پذیر
یکی از ویژگیهایی که یک نام دامنه باید داشته باشد انعطافپذیری آن است. بهعنوانمثال دامنه “shutter.photography” ممکن است برای یک وبلاگ عکاسی عالی باشد. بااینحال، اگر تصمیم دارید در مورد سایر حوزههای هنری نیز مطالب بنویسید، مثلاً در حوزه خوشنویسی گیر خواهید کرد و کاربر نام دامنه شما بیربط میداند. بنابراین آینده را نیز در نظر بگیرید و دامنهای را انتخاب کنید که تمام نیازهای شمارا پوشش دهد.
استفاده از کلمات کلیدی حوزه مربوطه در دامنه
یک نکته مهم در انتخاب نام دامنه، استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه است. اگر شما در حوزه خاصی مشغول به فعالیت هستید بهتر است که از کلمات کلیدی آن حوزه در دامنه اصلی خود استفاده کنید. منظور از کلمات کلیدی استفاده از کلمه اصلی شما در نام دامنه است. اگر شما در حوزه فروش کفش کار میکنید بهتر است در نام دامنه خود از shoes استفاده کنید مگر اینکه در آینده بخواهید حوزه فعالیت خود را گسترش دهید.
یا اگر وبسایت شما یک وبسایت فروشگاهی است بهتر است همراه نام دامنه اصلی از واژه shop یا kala استفاده کنید. این به کاربران و همچنین به موتورهای جستجو بهتر میفهماند که وبسایت شما یک وبسایت فروشگاهی است. بهصورت کلی استفاده از کلیدواژه اصلی در نام دامنه توصیه میشود. اگرچه ازلحاظ سئو و بهینهسازی برای موتورهای جستجو زیاد تأثیرگذار نیست ولی به لحاظ تجربه کاربری بهتر است.
نتیجهگیری
انتخاب نام دامنه مناسب یکی از مهمترین قدمهای راه اندازی یک وبسایت برای کسبوکار آنلاین است. کاربران اولین چیزی که با آن در کسبوکار شما بر بستر وب روبهرو میشوند نام دامنه است. نام دامنه شما باید خوانا، عاری از ابهام و املای آن آسان باشد و کاربران بتوانند بهراحتی آن را حفظ کنند.
از طرفی نام دامنه شما باید یونیک و مختص به خودتان باشد و سعی نکنید که از هیچ سایت یا نام تجاری دیگری تقلید کنید. همچنین استفاده نکردن از حروف و اعداد در نام دامنه نیز مهم و بهتر است که استفاده نشود. انتخاب یک نام دامنه انعطافپذیر نیز برای آیندهنگری کسب و کار شما حائز اهمیت است.
https://mediatemple.net/blog/web-development-tech/10-tips-before-you-buy-a-domain-name/
سفارش تولید محتوای متنی
برای سفارش تولید محتوای متنی درجه یک، هم اکنون از طریق صفحه سفارش تولید محتوا با ما در ارتباط باشید.
کامل بهرامی: دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه ارومیه هستم. به حوزه کامپیوتر، برنامهنویسی و فناوری اطلاعات علاقهمندم و در حوزههای مذکور در مکتب خونه، مجله فرادرس، هاست ایران، مدیااد، تپسل، متریکس، سبز لرن و غیره تولید و ویراستاری محتوا انجام میدهم. هماکنون سه سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و بالای 6000 مقاله در سطح وب دارم. از سال ١٤٠١ به بعد به عنوان ویراستار و مدیر تیم نویسندهها در مکتب خونه فعالیت مستمر دارم.