متا تگ های گوگل و اهمیت آن ها (متا تگ های سئو و غیر سئویی)

متا تگ های گوگل (اعم از متا تگ های سئو و غیر سئویی)به موتور جستجو گوگل کمک می‌کنند که با استفاده از آن‌ها کنترل  صفحه وب را به دست بگیرد و شناسایی یک صفحه برای آن آسان باشد. meta tags ها علاوه به موتورهای جستجو به کاربرها هم کمک می‌کنند که صفحه را بهتر درک کنند.

در فیلم کوتاه زیر ابتدا با متا تگ های مهم گوگل آشنا می‌شویم و اهمیت متا تگ ها در سئو سایت را باهم یاد می‌گیریم.

درک گوگل از متا تگ ها

متا تگ های گوگل و سایر موتورهای جستجو، کدهای HTML ای هستند که به خوانایی آن به موتورها کمک می‌کنند و راهی عالی برای دارندگان وب‌سایت است تا اطلاعات مربوط به سایت‌های خود را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهند. هدف اصلی از به کاربردن متا تگ ها درک بهتر محتوا است تا محتوا را به‌صورت دقیق برای کاربران درازای جستجو برگرداند.

متا تگ ها می‌توانند برای ارائه اطلاعات به همه نوع مشتری استفاده شوند و هر سیستم فقط متا تگ‌هایی را که درک می‌کند پردازش می‌کند و بقیه را نادیده می‌گیرد. متا تگ ها به بخش <head> صفحه HTML شما اضافه می‌شوند و عموماً به این شکل هستند:

نحوه به کار بردن متا تگ های گوگل

گوگل چه متا تگ هایی را میفهمد؟

متا تگ هایی که گوگلک میفهمد

در زیر فهرستی از متا تگ های گوگل را آورده‌ایم که گوگل قادر است آن‌ها را درک کند و استفاده از این متا تگ ها در صفحه، باعث می‌شود که گوگل سایت ما را بهتر درک کند. بخشی از لیست زیر از متا تگ های مهم سئو هستند که بایستی در صفحه آن‌ها را به نحو احسن پیاده‌سازی کنیم. اما برخی از متا تگ های دیگر برای سئو مهم نیستند.

متاتگ های سئو آن هایی که برای موتورهای جدتجو مهم هستند، نقش به سزایی در درک موتورهای جستجو از محت٢ای سایت ما ایجاد میکنند. متاتگ ها و استفاده بهینه از آن ها یکی از ستون های اصلی سئو کلاه سفید است.

متا تگ های سئو کدام ها هستند؟

متا تگ های سئو در گوگل

متا تگ های سئو که در نتایج موتورهای جستجو میتوانند موثر واقع شوند عبارت اند از:

  • متا دیسکریپشن
  • متا تایتل
  • متن جایگزین تصاویر
  • تگ نوفالو
  • تگ نو ایندکس
  • متا تگ viewport

متا تگ description (متا توضیحات) از متا تگ اهای مهم سئو سایت

از این برچسب یا متا تگ گوگل برای ارائه توضیحات کوتاه صفحه استفاده می‌شود. در برخی موارد، این توصیف در قطعه نمایش داده‌شده در نتایج جستجو استفاده می‌شود. این متاتگ به شکل زیر به‌کاربرده می‌شود.

<meta name=”description” content=”A description of the page” />

برای اطلاعات بیشتر در مورد متا دیسکریپشن و نحوه بهینه سازی آن ها برای موتورهای جستجو، مقاله ما را تحت عنوان بهینه سازی متا دیسکریپشن مطالعه بفرمایید.

متا تگ title (از متاتگ های مهم سئو)

تگ تایتل، یک  قطعه کد HTML است که به توصیف محتوای داخل یک صفحه وب می‌پردازد. محتوای این تگ در تب  بالای مرورگر و همچنین در نتایج جستجو به نمایش درمی‌آید. وجود عبارات کلیدی در تایتل صفحه، هنوز یکی از قدرتمندترین سیگنال‌های رتبه‌بندی در موتورهای جستجو در بخش سئو داخلی (سئو صفحه) است.

<meta name=”title” content=”A title of the page” />

برای اطلاعات بیشتر در مورد عنوان صفحه و نحوه بهینه‌سازی عنوان، مقاله ما را تحت عنوان بهینه‌سازی عنوان سئو را مطالعه بفرمایید.

آپدیت جدید گوگل در مورد تگ تایتل

گوگل اخیرا آپدیت جدیدی در مورد تگ تاتیل و نحوه پرکردن آن توسط گوگل، در صورتی که تگ تایتل شما مناسب نباشد ارائه کرده است که ما در مقاله آپدیت تگ تاتیل در گوگل به آن اشاره کرده ایم.

متن جایگزین برای تصاویر یا تگ ALT

متن جایگزین تصاویر (Alt) به تگ image اضافه می‌شود و به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای تصاویر را به‌خوبی درک کنند. موتورهای جستجو از طریق این متا تگ می‌توانند محتوای داخل عکس را به‌خوبی درک کنند. پر کردن این متا تگ بخش مهمی از بهینه سازی تصاویر است و باید پر شود.

اگرچه جستجو در بخش تصاویر آن‌چنان زیاد نیست و شاید برای خیلی از کسب‌وکارها مهم نباشد، اما به‌هرحال متا تگ متن جایگزین یکی از متا تگ های سئو است که برای گوگل اهمیت زیادی دارد.

no index meta tags

متا تگ نو ایندکس (noindex) در شرایطی به کار می‌رود که شما بخواهید صفحه را دور از ایندکس کردن موتورهای جستجو نگه‌دارید. این تگ می‌تواند یکی از تگ های سئو باشد زیرا با استفاده از آن می‌توان صفحات کم‌اهمیت را در نتایج موتورهای جستجو نشان نداد.

متا تگ nofollow (از متا تگ های گوگل در لینک سازی)

یکی دیگر از متا تگ های گوگل در سئو تگ نوفالو است که وبمسترها با استفاده از آن به گوگل می‌فهمانند که کدام لینک‌ها را دنبال کنند و کدام‌یک از آن‌ها را دنبال نکنند. این تگ برای انتقال پیج رنک‌ها مهم است و بخشی از قواعد لینک سازی است که باید به‌صورت اصولی از آن استفاده شود. استفاده از آن به صوت زیر است :

<a href=”http://www.example.com/” rel=”nofollow”>Link Text</a>

 متا تگ Content Type

این متا تگ بیانگر نوع کاراکترهای به‌کاربرده شده در محتوای صفحه است و اهمیت ویژه‌ای دارد و بهتر است آن را خالی نگذاریم. این متا تگ یکی از متا تگ های مهم سئو است که به شکل زیر به‌کاربرده می‌شود.

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″ />
<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=ISO-8859-1″>

متاتگ robots یا googlebots

این متا تگ ها رفتار خزیدن و نمایه‌سازی موتورهای جستجو را کنترل می‌کنند.
برچسب <meta name = “robots”> برای همه موتورهای جستجو اعمال می‌شود، درحالی‌که تگ <meta name = “googlebot”> مختص Google است.
در مورد متا برچسب‌های متضاد روبات‌ها (یا googlebot)، برچسب محدودکننده‌تر اعمال می‌شود. به‌عنوان‌مثال، اگر یک صفحه دارای برچسب max-snippet: 50 و nosnippet باشد، تگ nosnippet اعمال می‌شود. مقادیر پیش‌فرض ایندکس هستند، (به بات های گوگل میگویید که آن را دنبال کنند) و نیازی به تعیین آن‌ها نیست.
همچنین می‌توانید این اطلاعات را در هدینگ صفحات خود با استفاده از دستورالعمل هدر HTTP “X-Robots-Tag” مشخص کنید. این امر به‌ویژه زمانی مفید است که اگر می‌خواهید فهرست بندی (قابلیت ایندکسینگ) فایل‌های غیر HTML مانند گرافیک یا انواع دیگر اسناد را محدود کنید.

این متا تگ به‌صورت زیر استفاده می‌شود:

<meta name=”robots” content=”…, …” />

<meta name=”googlebot” content=”…, …” />

متا تگ google nositelinkssearchbox

یکی دیگر از متا تگ های گوگل nositelinkssearchbox است که هنگامی‌که کاربران سایت شمارا جستجو می‌کنند، نتایج جستجوی Google گاهی اوقات یک کادر جستجو مخصوص سایت شمارا به همراه سایر لینک‌های مستقیم به سایت شما نشان می‌دهد. این برچسب به گوگل می‌گوید که جعبه جستجوی لینک‌های سایت را نشان ندهد.

<meta name=”google” content=”nositelinkssearchbox” />

متا تگ notranslate

وقتی گوگل تشخیص می‌دهد که محتویات یک صفحه به زبانی نیست که احتمالاً کاربر می‌خواهد بخواند، گوگل اغلب لینکی به ترجمه در نتایج جستجو ارائه می‌دهد. به‌طورکلی، این متا تگ گوگل به شما این فرصت را می‌دهد که محتوای منحصربه‌فرد و قانع‌کننده خود را در اختیار گروه بسیار بیشتری از کاربران قرار دهید.

بااین‌حال، ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که این امر مطلوب نیست. این متا تگ به Google می‌گوید که شما نمی‌خواهید ما ترجمه‌ای برای این صفحه ارائه دهیم. که به‌صورت زیر استفاده می‌شود.

<meta name=”google” content=”notranslate” />

متا تگ nopagereadaloud

با استفاده از دستورات صوتی دستیار Google “این صفحه را بخوانید” و “آن را بخوانید”، مرورگرهای وب از بلند خواندن صفحه برچسب گذاری شده جلوگیری می کند.

<meta name=”google” content=”nopagereadaloud” />

متا تگ google-site-verification

برای تأیید مالکیت Search Console می‌توانید از این متا تگ گوگل در هدر بالای سایت خود استفاده کنید. لطفاً توجه داشته باشید که درحالی‌که مقادیر نام و ویژگی‌های محتوا باید دقیقاً با آنچه در اختیار شما قرار می‌گیرد (ازجمله حروف بزرگ و کوچک) مطابقت داشته باشد، مهم نیست که برچسب را از XHTML به HTML تغییر دهید. قطعه کد این متا تگ به‌صورت زیر است.

<meta name=”google-site-verification” content=”…” />

متاتگ http-equiv

این نوع متا تگ گوگل محتوای صفحه و مجموعه کاراکترها را مشخص می‌کند. مطمئن شوید که مقدار ویژگی محتوا را با نقل‌قول احاطه کرده‌اید – در غیر این صورت ممکن است ویژگی charset به‌اشتباه تفسیر شود. توصیه می‌شود در صورت امکان از Unicode/UTF-8 استفاده کنید.

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”…; charset=…” />

<meta charset=”…” >

متا تگ  http-equiv=”refresh”

این متا تگ گول پس از مدت‌زمان مشخصی کاربر را به URL جدیدی می‌فرستد و گاهی به‌عنوان یک‌شکل ساده تغییر مسیر استفاده می‌شود. بااین‌حال، توسط همه مرورگرها پشتیبانی نمی‌شود و می‌تواند برای کاربر گیج‌کننده باشد. W3C توصیه می‌کند که از این برچسب استفاده نشود.  جای آن توصیه می‌شود از ریدایرکت 301 سمت سرور استفاده شود.

<meta http-equiv=”refresh” content=”…;url=…” />

متا تگ viewport

این تگ به مرورگر می‌گوید که چگونه صفحه‌ای را در دستگاه تلفن همراه ارائه دهد. وجود این برچسب به Google نشان می‌دهد که صفحه سازگار با تلفن همراه است. می‌توان گفت که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از متا تگ های سئو در گوگل در نظر گرفت.

<meta name=”viewport” content=”…”>

متا تگ rating

یک صفحه را دارای محتوای بزرگسال برچسب گذاری می کند تا نشان دهد که توسط نتایج جستجوی ایمن فیلتر شده است.

<meta name=”rating” content=”adult” />

<meta name=”rating” content=”RTA-5042-1996-1400-1577-RTA” />

سایر نکات قابل ذکر است در مورد meta tags

  • Google می‌تواند متا تگ های HTML و XHTML را بدون توجه به کدی که در صفحه استفاده می‌شود بخواند.
  • به‌استثنای تأیید google-site، حروف بزرگ و کوچک معمولاً در متا تگ ها مهم نیستند.
  • این یک لیست منحصربه‌فرد از متا تگ ها نیست. اگر متا تگ ها برای سایت شما مهم هستند، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، اما Google متا تگ هایی را که نمی‌شناسد نادیده می‌گیرد.

دستورالعمل های داخلی

مستقل از متا تگ‌های گوگل سطح صفحه، می‌توانید بخش‌هایی از یک صفحه HTML را از قطعات حذف کنید. می‌توانید این کار را با افزودن ویژگی data-nosnippet به یکی از تگ‌های پشتیبانی شده HTML انجام دهید:

  • span
  • div
  • section

برای مثال :

دستور العمل های داخلی متا تگ ها

منبع:

https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/special-tags?hl=en

دیدگاه خود را بنویسید