سئو موبایل چیست و چرا آنقدر اهمیت دارد؟

سئو موبایل یا mobile seo چیست و چرا در ٢٠٢٢ در اولویت قرار دارد؟ از زمانی که جستجوهای موبایلی در سال 2015 از جستجوهای دسکتاپ پیشی گرفتند، گوگل ایندکس کردن موبایل را اولویت اصلی خود قرار داده است. این تغییرات بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) را بی‌ثبات کرده است.

سئوی موبایل امروزه یک امر بسیار ضروری است اما آنچه چندان واضح نیست این است که نرخ سئو موبایل باید چگونه باشد و چگونه باید اجرا شود. در این پست آموزشی از کامی سئو در رابطه سئوی موبایل و نکات بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل باهم به گفتگو می‌پردازیم.

سئو موبایل چیست؟

سئو موبایل به معنای بهینه‌سازی وب‌سایت برای استفاده در دستگاه‌های تلفن همراه مانند گوشی و تبلت است. این کار شامل بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت برای کراولرهای موتورهای جستجو برای اطمینان از ایندکس شدن و رتبه‌بندی محتوای شما است. 96 درصد از جستجوهای تلفن همراه با استفاده از Google انجام می‌شوند و Google ایندکس اول از طریق موبایل (mobile first index) را در اولویت قرار داده است. به‌طور خلاصه، اگر می‌خواهید رتبه‌بندی بگیرید، پیروی از توصیه‌های گوگل در مورد سئوی موبایل ضروری است.

علاوه بر این، Google’s Mobile-First Index صفحات را بر اساس نسخه موبایلی یک صفحه رتبه‌بندی می‌کند، حتی اگر جستجوها از روی دسکتاپ انجام شوند.

چرا سئوی موبایل مهم است؟

اهمیت سئو موبایل

سئو موبایل مهم است زیرا تضمین می‌کند که بازدیدکنندگان موبایل تجربه خوبی دارند که برای دستگاه تلفن همراه آن‌ها بهینه‌شده است. از عوامل مهم بهینه‌سازی موتور جستجوی موبایل می‌توان به طراحی سایت، ساختار سایت، سرعت صفحه و شیوه‌های سئوی روی صفحه موبایل اشاره کرد.

به گفته گوگل، «وقتی افراد تجربه برندی منفی در تلفن همراه دارند، احتمال خرید از آن برند در آینده بیش از 60 درصد کمتر از تجربه مثبتی است». گوگل همچنین گزارش می‌دهد که “برخی افراد تا 70 درصد از زمان خود را صرف تلفن همراه می‌کنند”. و “نرخ تبدیل تلفن همراه 47٪ از سطوح به‌دست‌آمده در دسکتاپ است.”

اگر قبلاً از این موضوع آگاه نبودید، Google اکنون از الگوریتم Mobile-First Index  استفاده می‌کند، جایی که عمدتاً از نسخه تلفن همراه محتوا برای ایدکس و رتبه‌بندی استفاده می‌کند. تا زمان نگارش این مقاله، درصد کاربرانی که در سراسر جهان جستجوهای اینترنتی را با دستگاه تلفن همراه انجام می‌دهند، 55 درصد توسط StatCounter و 61 درصد توسط Perfect گزارش‌شده است.

با در نظر گرفتن این عوامل، به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا سئوی موبایل برای هر وب‌سایت و برندی مهم است.

9 استراتژی سئو موبایل

فاکتورهای سئوی موبایل

استراتژی سئوی موبایل شما باید با تست استفاده از موبایل گوگل آغاز شود. این ابزار مفید که در کنسول جستجوی گوگل یافت می‌شود به شما کمک می‌کند تا دریابید که آیا سایت شما در مورد قابلیت استفاده از تلفن همراه مشکلی دارد یا خیر. اگر قبلاً نوعی از نسخه سایت تلفن همراه را راه‌اندازی کرده‌اید، قبل از ادامه، تست Google’s Mobile Friendly Test را امتحان کنید.

در اینجا 9 استراتژی سئو موبایل وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را برای وب‌سایت خود پیاده‌سازی کنید.

  • طراحی تعاملی یا واکنش گرا
  • از URL های جداگانه برای موبایل و دسکتاپ استفاده نکنید
  • از پاپ اپ استفاده نکنید
  • محتوا را در نسخه موبایل پنهان نکنید
  • اطمینان حاصل کنید که صفحات شما قابل خزیدن هستند
  • از فرمت فلش پلیر اجتناب کنید و از HTML5 برای ویدیو استفاده کنید
  • بهینه‌سازی سرعت صفحه
  • از مسدود کردن CSS، جاوا اسکریپت و تصاویر خودداری کنید
  • جستجوی محلی را در اولویت قرار دهید

1. طراحی واکنش گرا اصل اول سئو موبایل

موبایل فرندلی بودن یا واکنش گرا بودن

موبایل فرندلی بودن یا سایت واکنش گرا اصل اول در سئو موبایل است. سایت خود را بر روی چندین دستگاه تست کنید تا مطمئن شوید که تجربه کاربری شما در دیوایس های مختلف آسیبی نمی بیند. امروزه اندازه‌های مختلف صفحه‌نمایش وجود دارد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای تمام پارامترهای مارک‌های اصلی بهینه و پاسخگو باشد. این شامل بارگیری تمام منابع سایت، پنهان نکردن محتوا و قابل پیمایش است؛ اما چرا طراحی ریسپانسیو کلید سئوی موبایل است؟

  • دردسرهای سئو را کاهش می‌دهد
  • بسیار کاربرپسند است
  • همه محتوا در یک URL به اشتراک گذاشته می‌شود
  • ریدایرکتی وجود نخواهد داشت و بنابراین وب‌سایت ازلحاظ سرعت بهینه‌تر می‌شود

2. از URL های جداگانه برای موبایل و دسکتاپ استفاده نکنید

درگذشته، اکثر سایت‌ها یک نسخه دسکتاپ و یک نسخه جداگانه برای موبایل داشتند. اکنون، داشتن URL های مجزا نه‌تنها برای سئو مضر است، بلکه مدیریت تگ‌ها و URL های جداگانه برای همه محتوا نیز دردسرساز است. جستجوی تلفن همراه اکنون اولویت Google است، بنابراین داشتن URL یکسان برای همه دستگاه‌ها و طراحی پاسخگو و آماده برای موبایل تنها راه ممکن است.

3. عدم استفاده از پاپ آپ های سرزده

یک واقعیت مهم وجود دارد و این است که هیچ‌کس از پاپ آپ ها خوشش نمی‌آید، حتی گوگل. پاپ‌آپ‌های روی تلفن شما می‌توانند کل صفحه را بپوشانند و بستن آن غیرممکن است و این به‌شدت به تجربه کاربری آسیب می‌رساند. آن‌ها خسته‌کننده، آزاردهنده هستند و نرخ پرش شما مستقیماً با آن بالا می‌رود. اگر ملزم به استفاده از آن‌ها در وب‌سایت خود هستید باید با استراتژی و با آگاهی از آن‌ها استفاده کنید. از پنجره‌های بازشو و تبلیغات بینابینی مانند:

  • پاپ آپ های پوشش‌دهنده محتوا
  • پاپ آپ هایی که باید قبل از دسترسی کاربران به محتوای شما بسته شوند
  • طرح‌بندی صفحه فریبنده که کاربرانی را که به‌طور تصادفی روی آن‌ها کلیک می‌کنند هدایت می‌کند
  • تبلیغاتی که باعث ایجاد وقفه در کاربران هنگام حرکت بین صفحات می‌شود
  • و…

در صفحات خود خودداری کنید. این کار به نفع سئو موبایل شما است.

4. محتوا را در نسخه موبایل مخفی نکنید

کنید Google نمی‌تواند محتوایی را که از دید کاربران تلفن همراه پنهان است را کراول و ایندکس کند درگذشته افراد برای بهبود سرعت صفحه یا بهبود تجربه تلفن همراه محتوا را مخفی می‌کردند. امروزه این عمل برای سئوی شما بسیار مضر است. مجدداً، Google نسخه سایت تلفن همراه شمارا نسخه می‌داند، بنابراین پنهان کردن محتوا به این معنی است که قابل خزیدن نیست و بنابراین در Mobile-First Index قرار نمی‌گیرد. نسخه دسکتاپ و موبایل خود را مقایسه کنید و مطمئن شوید که هیچ‌چیز در آن‌ها پنهان نیست.

5. مطمئن شوید که صفحات شما قابل کراول هستند

اگر گوگل نتواند کل صفحه شما و تمام محتوای آن را کراول کند، چگونه متوجه خواهد شد که صفحه شما برای موبایل فرندلی است یا خیر؟ برای فهمیده این موضوع کافی است از طریق پنل سرچ کنسول خود این کار را پیگیری کنید تا مطمئن شوید که محتوای شما قابل کراول کردن هستند.

6. از مدیاهای فلش پلیر استفاده نکنید و از HTML5 برای ویدیو استفاده کنید

همه افراد فلش پلیر را روی گوشی خود نصب نکرده‌اند، به این معنی انیمیشن‌هایی با این فرمت را نمی‌بینند و این باعث می‌شود که تجربه کاربری بدتری نسبت داشته باشند. علاوه بر این، با دور شدن بیشتر مرورگرهای اینترنتی از Flash، شما نیز باید این کار را انجام دهید. اگر می‌خواهید انیمیشن یا ویدیو را به صفحه اضافه کنید، حتماً به‌جای آن از HTML5 استفاده کنید.

7. بهینه‌سازی سرعت صفحه

سرعت صفحه در سئو موبایل

دستگاه‌های تلفن همراه مجموعه‌ای از مشکلات خاص خود را ازجمله سخت‌افزار و اتصال دارند. بسته به قدرت پردازش یک دستگاه، بارگیری سایت شما نسبت به دسکتاپ ممکن است بسیار بیشتر طول بکشد. به همین ترتیب، ازنظر اتصال به اینترنت، دستگاه‌های تلفن همراه می‌توانند زمان بارگذاری کندی را تحمل کنند.

برای دستیابی به‌سرعت بهینه، سعی کنید ریدایرکت ها را به حداقل برسانید، تصاویر را بهینه کنید و کد را به حداقل برسانید. سعی کنید از ابزار سرعت صفحه گوگل برای رفع این مشکل استفاده کنید. این روش هم به سئو موبایل شما کمک زیادی میکند.

8. از مسدود کردن CSS، جاوا اسکریپت و تصاویر در سئو موبایل خودداری کنید

درگذشته، همه دستگاه‌های تلفن همراه نمی‌توانستند از CSS، جاوا اسکریپت یا همه انواع تصاویر پشتیبانی کنند. به همین دلیل توسط مدیران وب‌سایت‌های موبایل مسدود شدند. این روزها اکثر دستگاه‌ها می‌توانند این عناصر را نمایش دهند و بنابراین نباید آن‌ها را مسدود کرد زیرا گوگل می‌خواهد آن‌ها را برای دسته‌بندی شناسایی کند و این یک اصل مهم در سئو موبایل است.

9. جستجوی محلی را در اولویت قرار دهید

محتوای موبایل شما باید برای جستجوهای محلی بهینه شود. تمام اطلاعات مربوط به نام و مکان کسب‌وکار شما باید در ابرداده وب‌سایت شما قرار داده شود. با توجه به اینکه یک‌سوم جستجوهای Google در سال 2020 جستجوهای محلی است، اگر فضای فیزیکی یا جنبه محلی کسب‌وکار خوددارید، ضروری است که از این مزیت استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

جستجوی موبایل همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت را نشان نمی‌دهد. گوگل آن را در اولویت خود قرار داده است که اساساً به این معنی است که شما باید سئو موبایل را در اولویت قرار دهید تا سریع مطالب شما ایندکس و رتبه‌بندی شود. خوشبختانه، این روزها ایجاد و راه‌اندازی یک سایت واکنش گرا، سازگار باتجربه کاربری و سازگار با موبایل کار سختی نیست. گوگل حتی ابزارهای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به شما در برآوردن نیازهای آن‌ها کمک می‌کند.

منابع:

https://optinmonster.com/mobile-seo/

https://mailchimp.com/resources/what-is-mobile-seo/

سفارش محتوای متنی با کامی سئو

محتوا ستون اصلی هر وبسایتی است که بدون آن امکان رتبه گیری در صفحات وب را ندارید. برای سفارش بهترین محتوای میتوانید از طریق صفحه سفارش تولید محتوا هماهنگی های لازم را برای سفارش بهترین محتوای سایت انجام دهید.

دیدگاه خود را بنویسید