الگوریتم Page experience گوگل

الگوریتم جدید تجربه صفحه یا الگوریتم page experience چیست؟

الگوریتم Page experience (الگوریتم تجربه صفحه )یکی از جدیدترین الگوریتم های گوگل است. فاکتور های آن مجموعه عواملی است که میزان رضایت کاربر برای تعامل با یک صفحه را اندازه گیری می کند.

Google این اصطلاح را با پیوستن به برخی از شاخص های تجربه ای که قبلاً در رتبه بندی استفاده شده بود ، مانند موبایل فرندلی بودن ، HTTPS ، برنامه های متفرقه و مرور ایمن و سه معیار عملکرد وب معروف به Core Web Vital ، این اصطلاح را ایجاد کرد.

کار های مهم الگوریتم تجربه صفحه یا page experience

از ماه مه 2021 ، Google از سیگنال های Page Experience برای اهداف رتبه بندی استفاده می کند. این سیگنال ها شامل موارد زیر خواهد بود:

موبایل فرندلی 
مرور ایمن 
HTTPS (ssl و اهمیت آن)
میانگین موارد سرزده 
Core Web Vital 

هسته اصلی Google یا Core Web Vital مجموعه ای از معیارهای واقعی  است که جنبه های اصلی تجربه کاربر را تعریف می کند. این سنجه ها ابعادی را که در وب استفاده می شود مانند زمان بارگذاری صفحه ، تعامل صفحه و پایداری صفحه اندازه گیری می کنند. (در واقع ، این معیارها تعیین می کند که کاربر از صفحه بماند یا خارج شود).

فیلم کوتاه زیر در رابطه با این الگوریتم است

اهداف الگوریتم تجربه صفحه

الگوریتم Page Experience برای تعین میزان رضایت کاربر

 

هدف این الگوریتم تجزیه و تحلیل رفتار کاربران است ، یعنی از زمانی که آنها وارد سایت می شوند تا زمان ترک آنها یا بهتر است بگوییم تجربه کاربر را بررسی می کند.

تجربه صفحه(الگوریتم page experience) از تجربه اتصال به یک صفحه وب ، مناطق مختلف درک و احساس کاربر را اندازه گیری و تعیین می کند. نتیجه بهینه سازی این موارد تجربه لذت بخشی را برای کاربران به ارمغان می آورد و از طرف دیگر مدیران سایت را راهنمایی می کند تا در جهت برآوردن انتظارات کاربران از نسخه موبایل سایت گام بردارند. به دست آوردن درک بهتری از وب سایت ها و مشاغل پیشرفت می کنند.

هدف از تجربه صفحه نشان دادن سایتهایی در نتایج اولیه موتورهای جستجوی گوگل است که کاربر پسند هستند ، بنابراین می توان نتیجه گرفت که این الگوریتم گوگل می تواند انقلابی در سئو ایجاد کند.

تجربه صفحه علاوه بر رفتار کاربر ، معیارها و فاکتورهای دیگر سایت را نیز در نظر گرفته و بر اساس آنها تصمیم می گیرد به صفحات سایت امتیاز مثبت دهد. هرچه تجربه صفحه یک سایت بهتر باشد ، Google بیشتر آن سایت را در نتایج جستجوی اولیه نشان می دهد.

اهمیت الگوریتم page experience در سئو

اهمیت الگوریتم page experience در سئو

 

گوگل همیشه به دنبال رتبه بندی وب سایت های مورد علاقه کاربران بوده است. بیایید مثالی بزنیم. فرض کنید شما می خواهید یک جفت کتون ورزشی بخرید و یک نام تجاری نایک ، آدیداس یا .. در گوگل جستجو کنید. هر روز افراد زیادی مانند شما هستند که به دنبال یک مارک  تجاری هستند. بنابراین مارک ها و برند های تجاری یکی از عوامل مهم در رتبه بندی خواهد بود.

هنگامی که افراد نام تجاری شما را جستجو می کنند ، Google متوجه می شود که محبوبیت برند شما در حال افزایش است و این بر همه رتبه بندی شما تأثیر می گذارد. اما اینکه مارک بودن تأثیر زیادی در سئو دارد ، موضوع جدیدی نیست و بسیاری از سایت های موفق برندهای مشهوری نیستند و شما می توانید با بهبود تجربه کاربر و رعایت سایر استانداردهای گوگل در این موتور جستجوی هوشمند به موفقیت های زیادی دست پیدا کنید.

بدون شک تجربه کاربری بخش مهمی از رتبه بندی شما خواهد بود. سالهاست که تجربه کاربری در یک وب سایت عامل رتبه بندی در گوگل است ، تنها تفاوتی که در سری بعدی بروزرسانی ها مشاهده خواهد شد جزئی بودن این تجربه است. به این ترتیب ، تجربه کاربر در هر صفحه از یک وب سایت (نه کل) بررسی و اندازه گیری می شود. با توجه به این که یکی از اهداف الگوریتم page experience بهبود تجربه کاربری است، پس تاثیر به سزایی در سئو دارد.

الگوریتم تجربه صفحه در مقابل UX

الگوریتم page experience در مقابل رابط کاربری

 

تجربه صفحه(page experience) زیرمجموعه تجربه کاربرUX) است.

اگرچه جنبه های UX مانند کیفیت محتوا یا طراحی بصری را در نظر نمیگیرد ، اما تجربه صفحه بر جنبه های فنی محصولات وب متمرکز است که به طور معمول تجربه کاربر را تحت تأثیر قرار می دهد.

تمام سیگنال های الگوریتم Page Experience اساساً در کنترل تیم توسعه دهنده ایجاد وب سایت هستند. و همه آنها تأثیر مستقیمی بر تجربه کلی کاربر دارند.این یکی از دلایلی است که ابتکار عمل Google در ارتقا صفحه تجربه به طور مثبت بر وب تأثیر می گذارد.

ساده سازی گزارش تجربه صفحه

گزارش Page Experience در Search Console اوایل امسال راه اندازی شد تا به ناشران و صاحبان سایت راهی برای درک سریع نحوه عملکرد سایت های خود در برابر سیگنال های تجربه صفحه ارائه دهد. امروز، گوگل نسخه جدیدی را راه اندازی کرده که با حذف ابزارک های Safe Browsing و Ad Experience از گزارش Page Experience، گزارش را ساده کرده و نحوه رسیدگی به داده های مفقوده را برطرف می کند.

حذف ابزارک های مرور ایمن و Ad Experience

حذف ابزارک های مرور ایمن و Ad Experience
نمودار به روز شده از عوامل تشکیل دهنده سیگنال تجربه صفحه ، یعنی Loading (LCP) ، Interactivity (FID) ، Visual Stability (CLS) ، Mobile Friendliness ، HTTPS و No Intrusive Interstitials.

سیستم های مرور ایمن در Google برای حفظ امنیت کاربران در اینترنت طراحی شده است. گاهی اوقات سایت ها قربانی ربوده شدن شخص ثالث می شوند، که می تواند باعث شود هشدارهای مرور ایمن در سطح وب ظاهر شود. گوگل میداند که این مسائل همیشه تحت کنترل صاحبان سایت نیست، به همین دلیل است که میگوید، که مرور ایمن به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده نمی شود و در گزارش Page Experience نشان داده نمی شود. هرگونه پرچم مرور ایمن همچنان در Search Console خارج از گزارش الگوریتم Page Experience ظاهر می شود.
به طور مشابه، ویجت Ad Experience را حذف کرده تا از نمایش اطلاعات یکسان در دو بخش Search Console جلوگیری شود. گزارش Ad Experience همچنان به عنوان یک ابزار مستقل در دسترس خواهد بود که می توانید از آن برای بررسی وضعیت سایت خود و شناسایی تجربیات تبلیغاتی که استانداردهای تبلیغات بهتر را نقض می کند، استفاده کنید. به عبارتی دیگر، گزارش Ad Experience هرگز به عنوان عاملی برای تجربه صفحه استفاده نشده، بنابراین این تغییر بر وضعیت تجربه صفحه سایت شما تأثیر نمی گذارد.

بهبودهای دیگر گزارش الگوریتم Page experience

همراه با دو به روزرسانی ذکر شده در بالا، گول پیشرفت های بیشتری در نحوه مدیریت گزارش داده های مفقود شده در الگوریتم Page experience ارائه میدهد:

  • بنر “بدون اطلاعات اخیر” به گزارش Core Web Vitals و گزارش Page Page اضافه شد.
  • رفع اشکال که باعث می شود گزارش هنگام عدم وجود داده های Core Web Vitals “Failing HTTPS” نشان داده شود.
  • متن حالت خالی را در گزارش Page Experience و گزارش Core Web Vitals بازنویسی کرد.

منبع:

https://developers.google.com/search/blog/2021/08/simplifying-the-page-experience-report?hl=en

 

۱ دیدگاه دربارهٔ «الگوریتم Page experience گوگل»

دیدگاه خود را بنویسید