اصول تولید محتوا چیست و چگونه یک محتوای عالی برای وبسایت خود بسازیم؟ در این پست آموزشی از کامی سئو قصد درایم با اصول و قواعد تولید محتوا آشنا شویم تا بهتر ین محتوا را برای وبسایت خود بسازیم و یا اگر سفارش تولید محتوا میگیریم آن را به بهترین شکل ممکن برای کارفرما انجام دهیم.
از آنجا که بازاریابی محتوا از حالت ابتدایی، فرمهای آفلاین به یک فرم دیجیتالی منتقل شد (حدود سال 2004)، و با محرک هایی مانند پلتفرمهای بازاریابی محتوا به اوج خودش رسید، سطح تمرکز با توجه به اهمیت محتوا به سرعت افزایش یافته است.
این واقعیت وجود دارد که کلمات و نحوه دوخت آنها به هم می تواند بسیار ذهنی باشد. به عنوان مثال، یک مقاله مملو از اصطلاحات تخصصی، زبان فنی در یک حوزه خاص ممکن است از نظر برخی از کاربران کیفیت بالایی داشته باشد، اما برخی دیگر ممکن است احساس کنند که موضوع اصلا جالب و باب میل آن ها نیست.
در زیر به پنج تا اصول تولید محتوا اشاره میکنیم که ممکن است این اصول به درد شما برای تولید محتوای وبسایت و یا حتی شبکه های اجتماعی شما بخورد. ابتدا به فیلم اسلایدی زیر دقت کنید، سپس به دنبال اصل ماجرا میرویم.
انواع مختلف محتوا
روزانه انواع و اقسام محتوا در بستر وب و شبکه های اجتماعی قرار میگیرد. محتوا مهمترین عنصر دیجیتال مارکتینگ است و بدون محتوا کسب و کارها رشد نخواهند کرد. رایج ترین نوع محتوا در بستر وب و شبکه های اجتماعی عبارت اند از:
- محتوای متنی یا وبلاگی
- محتوای ویدیویی
- محتوای تصویری یا اینفوگرافیک
همچنین مطالعه مقاله ما در رابطه با انواع محتوا شما را با محتوا های بیشتری برای بازاریابی اینترنتی آشنا میکند و شما با تولید این محتوا ها به شرط رعایت اصول تولید محتوا میتوانید به موفقیت چشم گیری برسید.
پنج اصول تولید محتوا
پنج اصل اساسی پشت محتوای با کیفیت وجود دارد. تجربه هرکس متفاوت است، اما من معتقدم که در سطح بالایی، برخی اصول اساسی در مورد ایجاد محتوا (برای وب) وجود دارد که همیشه ثابت خواهند ماند.
این اصول تولید محتوا میتوانند مبنایی برای کل محتوایی که در وب منتشر میشود باشد. این اصول موارد زیر هستند:
- ارزش
- دقت
- نوشتن برای خواننده نهایی
- منحصر به فرد بودن
- بهینه سازی
ارزش در تولید محتوا
قبل از هر چیز، آنچه محتوای شما واقعاً به خواننده نهایی ارائه می دهد باید یکی از مهم ترین ملاحظات هنگام تولید محتوا باشد. هنگامی که مردم شروع به خواندن چیزی می کنند، حتی از عنوان مطلب، آنها شروع به انجام این کار کرده اند زیرا به دنبال چیزی هستند. خواه این اطلاعات در رابطه با یک محصول، یک مقاله یا هر چیزی باشد.
این بدان معنی است که آنچه شما ایجاد می کنید واقعاً باید به آن نکات مفید و مرتبط برای مخاطبان مورد نظر شما توجه کند. اگر محتوا ارزش واقعی ندارد، در وهله اول ایجاد آن چه فایده ای دارد؟ پس ارزش محتوا یکی از مهمترین اصول تولید محتوا است.
دقت از اصول تولید محتوا
گاهی اوقات، چیزی میتواند واقعاً خوب به نظر برسد و خوب خوانده میشود، معتبر به نظر میرسد، از نظر لحن صدا کاملاً مشخص است… اما در واقع ناقص است، زیرا از محتوای واقعی آن نادیده گرفته شده است.
دقت به ـحنی زدن به خال هدف است. اما این به چه معناست؟ شما وقتی که یک محتوا تولید میکنید باید با تمام دقت به خال هدف بزنید و درد کاربر را رفع کنید.
البته نوع دیگری از دقت وجود دارد که باید در اینجا به آن توجه کرد، و آن این است که اطمینان حاصل شود که همه چیز به درستی نگاشته شده است، از غلط املایی اجتناب می شود و قالب بندی از نظر سبک به صورت دقیق (به عنوان مثال، واضح کردن سرفصل ها/زیر عنوان ها) است. بنابراین به عنوان یکی از اصول تولید محتوا باید به آن توجه داشته باشیم.
نوشتن برای مخاطب هدف
چیزی که ما نویسندگان ممکن است در مواردی مقصر باشیم، کمی خودپسندی است و این اصول تولید محتوا را کاملا نقض میکند. من گاهی در این مورد کاملاً مقصر هستم. پیچیده شدن و غوطه ور شدن در دیدگاه های خود، پیش فرض ها و مفروضات واقعاً می تواند پایان خوانده شده را برای مخاطبان شما کم رنگ یا حتی تحریف کند. همچنین به مشتریان خود فکر کنید. آنها روی شما حساب می کنند تا چیزی بسازید که واقعاً با مشتریان بالقوه یا مشتریان فعلی آنها طنین انداز شود – آنها در واقع به دنبال نظر شما در مورد این موضوع نیستند.
برای اینکه بخواهید خواننده نهایی خود را در ذهن نگه دارید، باید بتوانید محتوای پیشنویس خود را در مراحل مختلف در طول فرآیند پیشنویسی و ویرایش ارزیابی و بررسی کنید تا ببینید آیا هنوز نقصی وجود دارد یا خیر. سعی کنید تا حد امکان از چشم های عینی استفاده کنید. در صورت لزوم از کسانی که در این حوزه متخصص هستند حتی کمک بگیرید.
یونیک بودن محتوا
کلید تولید محتوا که واقعاً مردم را درگیر خود می کند اغلب در این است که چقدر محتوا منحصر به فرد و مرتبط است. آیا چیزی متفاوت یا هیجان انگیز تولید میشود یا نه؟ آیا چیز دیگری را دوباره کار می کند و آیا این یک تفاوت در محتوا ایجاد میکند یا خیر؟
کافی است بگوییم، برای اینکه شانسی داشته باشید که محتوای شما واقعاً مورد توجه خواننده نهایی قرار بگیرد، باید زمان و انرژی کافی برای آن کنار گذاشته شود. مهم نیست که یک پست اجتماعی یک باره باشد یا یک مقاله وبلاگ، به هرحال یونیک بودن محتوا از اصول مهم تولید محتوا است.
در این بازار سخت رقابتی این یونیک و منحصر به فرد بودن است که شما را جدا میکند. اگر دوست دارید که بهترین نتیجه ها را از آنچه که تولید میکنید داشته باشید، توجه به این اصل بسیار ضروری و مهم است.
بهینه سازی محتوا
اگر شما یک وبلاگ و یا یک وبسایت دارید، بدون شک آن را راه اندازی کرده اید که از طریق موتورهای جستجو ورودی بگیرید. اما این چطور ممکن است؟ جواب کوتاه است، این کار با بهینه سازی یا سئو محتوا ممکن است.
اگر شما بهترین محتواها را بسازید و از انواع ترفندها و میدیا ها برای کاربر پسندی آن تلاش کنید، در صورتی که محتوای شما بهینه نباشد شما عملا با شکست مواجه میشوید. پس توجه به اصول سئوی محتوا یکی از موارد مهمی است که در تولید محتوا باید به آن توجه داشته باشیم در غیر این صورت محتوای ما در گوشه ای از وبسایت ما دست نخورده باقی خواهد ماند.
نتیجه گیری
آنچه من سعی کردم در بالا بیان کنم، واقعاً برداشت شخصی من از آنچه که یک محتوا چگونه خوب باشد، است. ایجاد محتوای متنی می تواند یک کار پیچیده باشد و همه ما این را میدانیم و اجرای این اصول گاهی اوقات مشکل خواهد بود. با این حال، اجرای این نکات اصول تولید محتوا میتواند به بیشتر دیده شدن شما کمک کند و راهی باشد برای رفع نیاز کاربران و از طرفی افزایش بازدید از مطالب شما.
منابع مورد استفاده :
https://digital-freelancer.org/blog/principles-quality-content-creation
https://www.thedrum.com/opinion/2019/11/20/five-content-creation-principles-live
کامل بهرامی: دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه ارومیه هستم. به حوزه کامپیوتر، برنامهنویسی و فناوری اطلاعات علاقهمندم و در حوزههای مذکور در مکتب خونه، مجله فرادرس، هاست ایران، مدیااد، تپسل، متریکس، سبز لرن و غیره تولید و ویراستاری محتوا انجام میدهم. هماکنون سه سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و بالای 6000 مقاله در سطح وب دارم. از سال ١٤٠١ به بعد به عنوان ویراستار و مدیر تیم نویسندهها در مکتب خونه فعالیت مستمر دارم.