نحوه عملکرد گوگل در موتور جستجو برای خیلی از ما ها مبهم است. بیشتر افراد جامعه امروزه به نحوی از گوگل استفاده میکنند، بدون اینکه بفهمند موتور جستجو گوگل چگونه عمل میکند. دانستن اینکه واقعا گوگل چگونه عمل میکند هم زیاد برای اقشار مختلف جامعه مهم نیست. آن ها فقط نتیجه برایشان مهم است و لازم هم نیست که آن ها نحوه عملکرد آن را درک کنند.
در این پست آموزشی از کامی سئو قصد داریم نحوه عملکرد جستجو در گوگل را با هم تحلیل کنیم تا به دوست داران این حوزه کمکی کرده باشیم. پس با ما همراه باشید.
نحوه عملکرد موتور جستجو گوگل چگونه است؟
گنجاندن مطالب و محتوای خود در نتایج جستجوی گوگل رایگان و آسان است. حتی لازم نیست سایت خود به گوگل معرفی کنید، چون بازهم گوگل شما و مطالب شما را پیدا میکند. گوگل یک موتور جستجوی کاملاً خودکار است که از نرم افزاری معروف به “خزنده وب” استفاده می کند که به طور منظم در وب جستجو می کند و سایت هایی را برای افزودن به فهرست خودش پیدا می کند.
در حقیقت، اکثریت قریب به اتفاق سایت های ذکر شده در نتایج گوگل به صورت دستی برای گنجاندن و فهرست بندی برای گوگل ارسال نمی شوند، اما هنگامی که خزنده های وب شرکت گوگل در وب خزیده می شوند، این سایت ها به طور خودکار پیدا می شوند و اضافه می شوند. این یعنی سلطه کامل گوگل در دنیای وب. در ادامه بیشتر با نحوه عملکرد گوگل در موتور جستجو آشنا میشویم.
جستجوی گوگل اساساً در سه مرحله کار می کند:
گوگل با استفاده از ٣ مرحله :
- خزیدن (crawling)
- فهرست بندی یا نمایه سازی (indexing)
- ارائه نتایج
به پاسخ به کوئری مورد جستجو کاربران پاسخ میدهد. این سه مرحله اساسا، إرایند طی شده توسط موتور جستجو گوگل است که خودش حاوی پیچیدگی های بسیار زیادی است.
خزیدن در گوگل (crawling):
گوگل با برنامه های خودکار به نام خزنده در وب جستجو می کند و صفحات جدید یا به روز شده را جستجو می کند. گوگل آدرس آن صفحات (یا نشانی های اینترنتی صفحه) را در یک لیست بزرگ ذخیره می کند تا بعداً آنها را مشاهده کنید. گوگل صفحات را با روشهای مختلف پیدا می کند، اما روش اصلی پیگیری لینک از صفحاتی است که قبلاً برای گوگل شناخته شده اند.
نمایه سازی درگوگل (indexing):
گوگل صفحاتی را که با خزیدن در مورد آنها یاد گرفته است، بازدید می کند و سعی می کند آنچه را که در هر صفحه وجود دارد تجزیه و تحلیل کند. گوگل محتوا، تصاویر و فایل های ویدئویی موجود در صفحه را تجزیه و تحلیل می کند و سعی می کند بفهمد صفحه در مورد چیست. این اطلاعات در فهرست گوگل ذخیره می شود، یک پایگاه داده عظیم که در بسیاری از سرورها ذخیره می شود.
ارائه نتایج جستجو در گوگل:
هنگامی که یک کاربر در گوگل چیزی را جستجو میکند، گوگل سعی می کند با بالاترین کیفیت نتایج را تعیین کند. “بهترین” نتایج دارای عوامل زیادی است، از جمله مواردی مانند موقعیت کاربر، زبان، دستگاه (دسکتاپ یا موبایل) و پرس و جوهای قبلی. این ارائه نتایج طبق الگوریتم های گوگل در موتور جستجو عمل میکند. به عنوان مثال، جستجوی “تعمیرگاه های دوچرخه” پاسخ های متفاوتی را به یک کاربر در پاریس نسبت به یک کاربر در تهران نشان می دهد. گوگل پرداختی را برای رتبه بندی صفحات بالاتر قبول نمی کند و رتبه بندی به صورت الگوریتمی انجام می شود.
امیدوارم که مقاله کوتاه ما در رابطه با نحوه عملکرد گوگل در موتور جستجو مورد توجه شما عزیزان قرار گرفت باشد.
منبع:
https://developers.google.com/search/docs/basics/how-search-works
کامل بهرامی: دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه ارومیه هستم. به حوزه کامپیوتر، برنامهنویسی و فناوری اطلاعات علاقهمندم و در حوزههای مذکور در مکتب خونه، مجله فرادرس، هاست ایران، مدیااد، تپسل، متریکس، سبز لرن و غیره تولید و ویراستاری محتوا انجام میدهم. هماکنون سه سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و بالای 6000 مقاله در سطح وب دارم. از سال ١٤٠١ به بعد به عنوان ویراستار و مدیر تیم نویسندهها در مکتب خونه فعالیت مستمر دارم.