محتوای سئو بیس چیست و چگونه میتوان آن را تولید کرد؟ وقتی صحبت از بازاریابی دیجیتال میشود، نمیتوانید بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی محتوا را نادیده بگیرید. برای ایجاد سایتی که نهتنها در نتایج جستجو رتبه خوبی داشته باشد، بلکه در تبدیل نیز عملکرد خوبی داشته باشد، به هردوی آنها نیاز دارید. به همین دلیل است که اکثر استراتژیهای سئو شامل یک استراتژی اختصاصی نوشتن محتوای سئو شده هستند. در این پست آموزشی از انگلیش کانتنت میخواهیم صفر تا صد سئوی محتوا را باهم موردبررسی قرار دهیم.
بنابراین بیاید این سؤال را مطرح کنیم که محتوای سئو شده چیست؟ محتوا برای سئو محتوایی است که برای رتبهبندی در نتایج جستجو ایجادشده است، بنابراین هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران بهینهشده است.
اکنون، اگر آماده شروع تولید محتوای سئوبیس برای کسبوکار خود هستید، تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید. این پست نهتنها نحوه نوشتن محتوای سئو شده، بلکه نحوه نوشتن محتوای کاربرپسند را نیز پوشش میدهد.
محتوای سئو بیس چیست؟
محتوای سئو شده یا محتوای سئو بیس که بهعنوان محتوای بهینهسازی موتور جستجو نیز شناخته میشود، محتوایی است که برای کمک به رتبهبندی صفحات سایت شما در نتایج جستجو ایجاد میشود. ایجاد محتوای سئوبیس مهم است زیرا موتورهای جستجو (مانند گوگل) از محتوای شما برای تعیین رتبه آن استفاده میکنند.
ایجاد محتوا برای سئو شامل تحقیق کلمات کلیدی، نوشتن محتوا و موارد دیگر است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
چگونه برای وبسایت خود محتوای سئو شده بنویسیم؟
با رعایت 9 نکته زیر شروع به نوشتن محتوای سئو شده برای وبسایت خود کنید: این نکات عبارتاند از:
1. ایجاد محتوای قابل اشتراکگذاری
لینکها برای سئو بسیار مهم هستند. اگر سایتهای دیگر فکر میکنند محتوای شما ارزش لینک دادن را دارد، موتورهای جستجو آن را بهعنوان رای کیفیت میبینند. درعینحال، لینک دادن به سایتهای دیگر (لینکهای خروجی)، به خوانندگان کمک میکند منابع بیشتری در مورد موضوع شما پیدا کنند.
تا آنجا که لینکهای ورودی بسیار حائز اهمیت هستند، محتوای سئو شده شما باید طوری باشد که ارزش لینک دادن را داشته باشد. منظور از لینک خرید بک لینکها و لینک دادن از طریق وبلاگهای مختلف توسط خودتان نیست. منظور لینک سازی کلاهسفید است.
2. انتخاب قالب محتوای سئو بیس
درحالیکه بهینهسازی متن برای موتورهای جستجو رایجترین راه است، بهتر است در صورت داشتن منابع و محتوا، فرمتهای دیگر را نیز امتحان کنید. تصاویر، ویدئوها و اینفوگرافیک ها همگی بین کاربران وبسایت بسیار محبوب هستند و میتوانند منبع عالی برای گرفتن بازدید و بک لینک باشند.
3. استفاده از کلمات کلیدی دم بلند
کلمات کلیدی دم بلند بسیار خاص هستند و ترافیکی را جذب میکنند که احتمالاً تبدیل میشود. بهعنوانمثال، کلمه کلیدی “رستورانها در اصفهان” ممکن است جستجوهای زیادی در ماه داشته باشد، اما با رقابت زیادی همراه است. کسبوکار شما در رتبهبندی این کلمه کلیدی با مشکل مواجه خواهد شد، حتی اگر محتوای مناسب سئو شده هم ایجاد کنید.
اما از طرف دیگر بهینهسازی و تولید محتوای سئو بیس برای کلمه کلیدی مانند “رستورانهای سنتی در اصفهان” جستجوگرانی را جذب میکند که به دنبال رستورانهایی سنتی هستند و احتمالاً رقابت در آن کمتر است و تبدیل برای آن بیشتر است.
4. استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان
تگ عنوان شما سیگنال بزرگی را به گوگل و همچنین سایر موتورهای جستجو ارسال میکند. به همین دلیل است که نوشتن محتوای سئو شده شامل نوشتن یک برچسب عنوان بهینهشده است. به یاد داشته باشید، تگهای عنوان در نتایج جستجو نیز ظاهر و کاربر اولین چیزی که از وبسایت شما میبیند تگ عنوان است.
وقتی برای محتوای سئوشده خود تگ عنوان مینویسید، نکات زیر را در نظر بگیرید:
- کلیدواژه اصلی خود را در آن قرار دهید
- برچسب عنوان خود را 55 کاراکتر نگهدارید
- از کلیدواژه اصلی خود در ابتدا و در انتهای تگ عنوان خود استفاده کنید
- در صورت امکان کلمه کلیدی مرتبط خود را اضافه کنید
در رابطه با این نکات، باید عوامل زیر را نیز در نظر داشته باشید:
خوانایی: یک تگ عنوان قابلخواندن بیشتر از یک برچسب عنوان بهینهشده اهمیت دارد. بهطورکلی، زمانی که سعی میکنید تگ عنوان خود را بیشازحد بهینه کنید، با مشکل خوانایی مواجه خواهید شد. خوانایی را از یاد نبرید.
دقت: تگ عنوان به افراد انگیزه میدهد که کلیک کنند. بااینحال، اگر آنها به سایت شما بیایند و متوجه شوند که محتوای سئو بیس شما با برچسب عنوان شما مطابقت ندارد، به نتایج جستجو برمیگردند، که به رتبهبندی شما آسیب میرساند.
5. استفاده از کلمات کلیدی را در تگهای هدر
اگر با HTML آشنا نیستید این نکته را در نظر داشته باشید که تگهای هدر به خوانندگان کمک میکنند تا ببینند صفحه شما در مورد چیست و آن را بهراحتی پیمایش کنند. تگهای هدر مانند نام فصل برای یک کتاب هستند. اگر شخصی بخواهد به موضوع خاصی از محتوای شما دسترسی پیدا کند، میتواند از تگهای هدر شما برای یافتن آن استفاده کند.
تگهای هدر از H1 تا H6 متغیر است. علاوه بر کاربران، تگهای هدر نیز به موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوای شمارا درک کنند. به همین دلیل بهترین ایده در طول فرآیند نوشتن محتوای سئو بیس بهینهسازی تگهای هدر با کلیدواژه اصلی یا کلمات مرتبط است.
برای مثال، پستی که مزایا و معایب سئو را توضیح میدهد ممکن است دارای تگهای هدر زیر باشد:
- H1: مزایا و معایب سئو
- H2: مزایای سئو
- H2: معایب سئو
این تگهای هدر همچنین میتوانند چند کلمه کلیدی مرتبط با این موضوع را مورد هدف قرار دهند، ازجمله:
- فواید سئو
- معایب seo
- فواید و خطرات seo
با گنجاندن یک یا دو کلمه کلیدی در تگهای هدر صفحه خود، موتورهای سریعتر محتوای شمارا درک میکنند. همچنین بهعنوان یک امتیاز، این عمل کار را برای بازدیدکنندگان سایت آسانتر میکند تا مطالب شمارا بهتر و آسانتر مرور کنند و آنچه را که میخواهند پیدا کنند.
6. استفاده از کلیدواژهها در سراسر متن
هر محتوای سئو شدهای باید بیش از یک کلمه کلیدی را هدف قرار دهد. این به این دلیل است که مردم از کلمات یا عبارات مختلفی برای پرسیدن یک سؤال استفاده میکنند. استفاده از کلیدواژه اصلی و کلیدواژههای فرعی و مرتبط در بدنه متن و هدینگ ها و عنوانها به بهینهسازی بهتر محتوای شما کمک زیادی میکند.
سعی نکنید که از کیورد استافینگ یا تکنیک بمباران کلمات کلیدی استفاده کنید. خزندههای وب نیز در طول سالها بسیار پیشرفته شدهاند. آنها در تشخیص کیورد استافینگ بسیار دقیق هستند.
7. بهینهسازی تصاویر در محتوا (بهینهسازی متن جایگزین)
اگرچه اکثر بازدیدکنندگان سایت تگهای جایگزین تصویر شمارا نمیبینند، اما آنها برای سئو ضروری هستند. موتورهای جستجو نمیتوانند محتوای بصری را مانند چشم انسان پردازش کنند و برای تعیین اینکه چه چیزی در صفحه شما ظاهر میشود به این توضیحات تکیه میکنند.
هنگامیکه متن جایگزین را به تصویر خود اختصاص میدهید، نکات زیر را در نظر بگیرید:
- تصویر را دقیقاً همانطور که به نظر میرسد توصیف کنید
- در صورت امکان از کلیدواژه اصلی استفاده کنید
- متن جایگزین تصویر را تا 125 کاراکتر نگهدارید
اگر قبلاً متن جایگزین را برای تصاویر خود قرار ندادهاید، اکنون زمان شروع این کار است. متن جایگزین تصویر علاوه بر مفید بودن برای سئو در بعضی از موارد برای کاربران نیز مفید است.
8. مرور آسان محتوا
قابلیت استفاده و مرور آسان محتوا یک عامل رتبهبندی SEO است که اغلب نادیده گرفته میشود. شما میتوانید یک راهنمای عالی سئو شده بسازید، اما اگر نتوانید محتوای خود را بهگونهای قالببندی کنید که خواندن آن آسان باشد، برای به دست آوردن رتبهبندی خوب و جذب ترافیک به مشکل خواهید خورد. به همین دلیل است که در هر استراتژی نوشتن محتوای سئو بیس باید به قالببندی و سازماندهی محتوا فکر کند.
متداولترین نکات برای اینکه محتوای سئو پسند شما ازنظر قابلیت استفاده بهینه باشد عبارتاند از:
- استفاده از تگهای هدر برای سازماندهی محتوا
- محدود کردن پاراگرافها به حدود سه خط یا جمله
- استفاده از تصاویر یا ویدیوها برای تجزیه محتوا
- داشتن فونت مناسب
- استفاده از جدول محتوا
- و…
9. لینک سازی داخلی
یک روش خوب برای ایجاد محتوای سئو شده شامل استفاده از لینکهای داخلی در بدنه محتوا خواهد شد. این حرکت به گوگل و همچنین کاربران کمک میکند تا بقیه محتوای شمارا ببینند و به موتورهای جستجو نیز کمک میکند تا محتوای جدید شمارا بهتر ایندکس کنند. اهمیت لینک سازی داخلی برای وبسایت بسیار زیاد است و میتوان با کمک نوشتن یک محتوای سئو شده آن را بهبود بخشید.
نتیجه گیری
تولید محتوای سئو بیس از نیازهای مبرم هر کسب وکاری متکی به موتورهای جستجو است. برای آةکه ما بیشترین ترافیک را برای وبسایت خود به ارمغان بیاوریم لازم است که محتوای مطابق با أصول سئو و کاربرپسند را تولید کنیم. بدون بهینه سازی محتوا امکان دیده شدن پست ها یا مقالات شما بسیار پایین است. نکاتی که دربالا گفته شده است میتواند به شما درجتولید یک محتوای سئو شده عالی کمک کند.
برای یادگیری صفر تا صد سئوی یک مقاله یا نوشین یک مقاله سئو بیس پیشنهاد میکن آموزش ما را در رابطه با نوشتن یک مقاله سئو شده حتما بخوانید.
منابع:
https://searchengineland.com/guide/seo/content-search-engine-ranking
سفارش تولید محتوای سئو شده
اگر شما در حوزه وب فارسی کار میکنید و دوست دارید برای وبسایت خود مقالات و محتوای کاملاً حرفهای تولید کنید، هماکنون میتوانید از طریق وبسایت کامی سئو سفارش تولید محتوای متنی خود را تکمیل کنید. خدمات ما شامل:
- تولید محتوای سئو شده
- تولید محتوای رپورتاژ
- محصول نویسی
- و…
بهترین تعرفهها در کنار محتوای باکیفیت را با ما تجربه کنید.

کامل بهرامی: دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه ارومیه هستم. به حوزه کامپیوتر، برنامهنویسی و فناوری اطلاعات علاقهمندم و در حوزههای مذکور در مکتب خونه، مجله فرادرس، هاست ایران، مدیااد، تپسل، متریکس و… تولید و ویراستاری محتوا انجام میدهم. هماکنون سه سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و بالای 6000 مقاله در سطح وب دارم.