مهمترین ابزار های سئو (آپدیت ٢٠٢١)
ابزار های سئو به عنوان یک دستیار برای یک وبمستر، بزرگترین نقش را در یک پروژه بهینه سازی سایت دارند. این ابزار ها به صورت پولی و رایگان بر بستر پلت فرم های آنلاین و اینترنت موجود میباشند. افزایش سرعت و دقت در پروژه های سئو بدون آن ها امکان ندارد.
به دلیل اهمیت زیاد ابزراهای سئو، در این مقاله از کامی سئو قصد داریم که شما را با ٢٧ تا از بهترین ابزار های کاربردی سئو آشنا کنیم. به صورت مختصر هر کدام را معرفی میکنیم و کار آن را به عنوان یک دستیار برای وبمستران و مدیران سایت توضیح میدهیم. پس با ما همراه باشید.
مهمترین ابزار های آنالیز سئو سایت
با این ابزار سئو سرعت و قابلیت استفاده سایت خود را در چندین دستگاه بررسی کنید. یک URL وارد کنید و این ابزار زمان بارگیری و عملکرد آن URL را در دسک تاپ و موبایل آزمایش می کند. سپس عملکرد سایت شما را با نمره 0 – 100 درجه بندی می کند. دقیقاً به شما می گوید که بارگیری سایت با توجه به معیارهای مختلف با چه سرعتی انجام می شود و زمینه هایی را برای پیشرفت نیز پیشنهاد می کند.
2. Ahrefs Webmaster Tools
کار اصلی: آنالیز سئو تکنیکال سایت
محدودیت ها: 5000 اعتبار خزنده در هر پروژه در ماه
برای ابزارهای مدیر وب Ahrefs ثبت نام کنید، وب سایت خود را تأیید کنید. با این ابزار سئو می توانید وب سایت خود را برای بیش از 100 مورد تخصصی در زمینه سئو حسابرسی کنید. این ابزار همچنین پیشنهاداتی در مورد چگونگی رفع آنها ارائه می دهد. همچنین مکانیزمی را پیشنهاد می دهد که می توانید پیوند داخلی خود را بهبود ببخشید، که برای افزایش رتبه در موتورهای جستجو مفید است.
این ابزار همچنین به شما امکان می دهد رتبه بندی کلمات کلیدی ارگانیک سایت خود و همچنین افرادی که به شما لینک می دهند را ببینید. این ابزار یکی از بهترین ابزارهای سئو برای وبمستران و سئو کاران است.
3. Answer the Public
ارائه صدها ایده کلمه کلیدی بر اساس یک کلمه کلیدی واحدمحدودیت ها: دو جستجوی رایگان در روز
کلمه کلیدی مربوطه را وارد کنید، Answer the Public لیست بزرگی از کلمه کلیدی طولانی و مرتبط به آن کلمه کلیدی شما را می دهد. علاوه بر این به سوالات متداول شما در رابطه با این کلمه پاسخ می دهد. این ابزار نیز یکی از مهمترین ابزرهای سئو در زمینه تحقیق کلمات کلیدی است. ابزار های مشابه آن ابزارهایی مانند کیوردتولز و گوگل ترند هستند.
این ابزار هم اکنون برای کشور ایران آپشنی ندارد. آن هم به خاطر تحریم ها است. بنابر این اگر در حوزه سئو میتوانید از ابزار های دیگر مانند کیورد تولز استفاده کنید. هر چند با جستجوی کلمات کلیدی خودتان در آن با زبان فارسی هم یک سری کلمات جالب به شما پیشنهاد می دهد.
4. Google Analytics
این ابزار سئو خیلی مهم است و تقریبا اغلب ما اسم آن را شنیده ایم. گوگل آنالتیکس آمار وب و اطلاعات آماری بازدید کنندگان سایت را نشان میدهد.
محدودیت ها: محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد، اما کویری هایی که ترافیک ارگانیک را ارسال میکنند در آن پنهان است.
کاملاً قدرتمندترین ابزار رایگان تجزیه و تحلیل موجود است، Google Analytics تقریباً هر ترافیکی را که می توانید در وب سایت خود تصور کنید، ردیابی می کند – از کجا می آید، کدام صفحه آن را دریافت می کند و غیره. اگرچه این ابزار فقط برای سئو نیست، اما همچنان یک ابزار مفید در سئو است و به شما میگویید که آیا از جستجوی ارگانیک ترافیک می گیرید.
تنها عیب گوگل آنالتیکس این است که شما نمیدانید با کدام کله کلیدی در یک صفحه رتبه میگیرید. برای جبران این نقص میتوانید آن را به ابزار هایی مانند keyword hero وصل کنید.
این ابزار یکی از بهترین ابزار های تجیه و تحلیل همه رفتار های کاربر در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. نصب آن برای هر پلت فرم آنلاینی که رفتار کاربران براش مهم است، ضروری است.
5. Google Search Console
به جرات میتوان گفت که سرچ کنسول گوگل مهترین ابزار سئو در زمینه تجزیه و تحلیل همه جنبه های سایت است. مسلط بودن به آن از واجبات برای یک سئو کار حرفه ای است. چون مال خود کمپانی گوگل است، خیلی خیلی اهمیت دارد.
کار آن آنالیز مداوم وب سایت، هشدارها و گزارش خطاها
محدودیت ها: تنها محدودیت این ابزار آن است که فقط تا ١٠٠٠ لینک برتر سایت و ١٠٠٠ تا کلمه کلیدی برتر را در پنل خودش به کاربر نشان میدهد.
کنسول جستجوی Google به شما طعم آنچه را که موتور جستجوگر پرکاربرد درباره وب سایت شما می داند می دهد. می توانید از آن برای بررسی و رفع مشکلات فنی در وب سایت خود، دیدن داده های مهم SEO مانند کلیکها، ایمپریشن ها، نمایش و موقعیت متوسط رتبه بندی، ثبت نقشه سایت و موارد دیگر استفاده کنید.
اگر رتبه بندی در موتورهای جستجو مانند Bing و Yandex برای شما مهم است، توجه داشته باشید که آنها نیز “کنسول جستجو” خود را دارند. سرچ کنسول گوگل از بهترین ابزار های سئو است. در ایننجا به بخش کمی از کاربرد های آن اشاره کرده ایم.
6. Ahrefs’ Backlink Checker
کاربرد این ابزار سئو: تجزیه و تحلیل لینک جامع
محدودیت ها: برای 100 لینک برتر برتر رایگان است
نسخه رایگان Ahrefs ‘Backlink Checker صد بک لینک برتر به هر وب سایت یا URL را به همراه تعداد کل بک لینک ها و دامنه های ارجاع دهنده (پیوندهای سایت های منحصر به فرد)، رتبه بندی دامنه (DR) و رتبه بندی URL (UR) را در صورت لزوم نشان می دهد.
یک کاربرد این ابزار مهم سئو تحلیل رقبا از لحاظ لینک سازی و سئو خارجی آن ها است. با این ابزار میتوانید بفهمید که رقبای شما از کجا لینک گرفتن و دقیقا چه کاری در زمینه لینک سازی انجام میدهند.
7. Google Ads Keyword Planner
با این ابزار سئو بدانید مردم به دنبال چه چیزی هستند
محدودیت ها: برای دیدن میزان دقیق جستجو، باید یک کمپین تبلیغاتی اجرا کنید
شیوه کار بدین گونه است که، یک کلمه کلیدی یا گروهی از کلمات کلیدی را در ابزار وارد کنید، Google Keyword Planner انواع مختلف آمار مفید را برای راهنمایی استراتژی کلمات کلیدی شما باز می گرداند، مانند:
حجم جستجوی ماهانه، رقابت و حتی اصطلاحات پیشنهادی که ممکن است در نظر نگرفته باشید. این ابزار در زمینه تحقیقات کلمات کلیدی یکی از ابزارهای سئو میباشد، که کار با آن راحت است و دیتای خوبی به سئو کار میدهد.
8. SERPSim
نحوه مشاهده صفحات وب خود را در نتایج جستجوی Google پیش نمایش کنید
محدودیت ها: ندارد
قبل از انتشار صفحه وب خود، ببینید که چگونه عنوان و توضیحات متای شما در نتایج جستجو نشان داده می شود. این ابزار سئو برای دسک تاپ و موبایل کار می کند.
مشکلات مربوط به شیوه نمایش صفحه خود را بررسی کنید و بلافاصله آنها را برطرف کنید. این ابزار برای آنالیز سایت در نمایش بتایج مناسب است.
9. Google Trends
یکی از ابزار های تحقیق کلمه کلیدی در سئو است. از کشور ایران و وب فارسی به خوبی پشتیبانی میکند و رایگان است. با این ابزار میتوانید لیستی از کلمات کلیدی با قدرت آن ها را مشخص کنید و استفاده کنید.
گوگل ترند از ابزارهای سئو برای نشان دادن محبوبیت جستجوی نسبی عنوان ها است.
محدودیت ها: رایگان و بدون محدودیت
Google Trends عبارات جستجوی محبوب را در طول زمان نشان می دهد، که برای کشف تغییرات فصلی محبوبیت جستجو در میان موارد دیگر مفید است. همچنین با این ابزار میتوانید چندین اصطلاح یا کلمه کلیدی را برای مقایسه محبوبیت نسبی مقایسه کنید.
10. Ahrefs’ SEO toolbar
با این ابزار آنالیز سایت میتوانید لینک های خراب و شکسته، ریدایرکت های، لینک های nofollow و عناصر موجود در صفحه را برای هر صفحه وب بررسی کنید
محدودیت ها: آنالیز سئو فنی و سئو داخلی سایت در آن رایگان است، اما برای دیدن معیارهای سئو در SERP به یک حساب Ahrefs نیاز دارید.
نوار ابزار Ahrefs SEO یک افزونه رایگان Chrome و Firefox است که به شما امکان می دهد لینک های شکسته را بررسی کنید، ریدایرکت های مجدد را ردیابی کنید و پیوندهای nofollow را برای هر صفحه وب برجسته کنید. همچنین یک گزارش از سئوی داخلی ایجاد می کند که شامل بررسی موارد زیر است:
- عنوان سئو
- توضیحات متا
- تعداد کلمه صفحه
- سرصفحه ها
- برچسب های Hreflang
- تگ کنونیکال
- برچسب های OG
اگر به یک حساب Ahrefs نسخه پریمیوم شده دسترسی داشته باشید، همچنین می توانید معیارهای مهم کلمات کلیدی مانند حجم جستجو، CPC و دشواری کلمات کلیدی را در SERP مشاهده کنید. این ابزار از مهمترین ابزار های سئو است. که برای آنالیز سئو سایت به خصوص در بخش سئو داخلی بسیار مهم پر کاربرد است.
11. Moz Local Listing Score (ابزار سئو محلی)
از ابزار های سئو محلی سایت است، با این ابزار میتواند سئوی محلی سایت خود را تحلیل کنید.
محدودیت ها: داده ها فقط برای سه کشور ایالات متحده، کانادا و انگلیس در دسترس هستند.
Moz داده های بیش از 10 منبع مختلف – از جمله Google ،Yelp و Facebook – را جمع می کند تا تجارت و کسب و کار شما را در مورد نحوه آنلاین بودن آن ارزیابی کند.
12. Yoast SEO، افزونه ورد پرس و از ابزار های سئو
یکی از مهمترین و بهترین افزونه های وردپرس در زمینه آنالیز سئو سایت است. کمتر کسی که با وردپرس کارکرده با آن آشنایی ندارد. این افزونه محبوبیت زیادی درمیان وبمستران وردپرسی دارد و یکی از ابزار های سئو وردپرس است.
پست های وبلاگ خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. این ابزار مناسب برای تولید محتوای سئو شده و نوشتن یک مقاله سئو شده است.
محدودیت ها: این افزونه در دو نسخه رایگان و پولی موجود میباشد. که پیشنهاد میشود که نسخه پولی آن را در وبسایت خود نصب کنید. بسیاری از ماکت های ایرانی نیز پریمیوم این افزانه را میفروشند.
با این افزونه کلیدواژه اصلی پست وبلاگ خود را وارد کنید و Yoast SEO نحوه بهینه سازی پست وبلاگ خود را برای بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو پیشنهاد می دهد. رعایت نکات سئو محتوا و نکات نگارشی از مهمترین امکانات این ابزار سئو هستند. همچنین با آن میتوانید سایت مپ خود را بسازید. ریدایرکت انجام بدید و بسیاری از کاربرد های دیگر.
13. JSON-LD Schema Generator For SEO
نحوه نمایش صفحات وب خود را در نتایج جستجو سفارشی کنید (ساخت اسکیما)
محدودیت ها: بدون محدودیت
این ابزار یکی از ابزار های سئو در زمینه ساخت اسکیما برای سایت است. در این سایت نام نویسی میکنید و کد های مربوط به اسکیمای مورد نظر را میسازید و آن را در سایت خود پیست میکنید.
14. Classy Schema Structured Data Viewer
با این ابزار سئو بررسی کنید آیا داده های ساختاری شما( Structured Data) به درستی پیاده سازی شده است یا خیر
محدودیت ها: بدون محدودیت
همیشه اطمینان حاصل کنید که جنبه های فنی سئو را به درستی اجرا می کنید. از این ابزار برای دیدن اینکه آیا Structured Data صفحات سایت شما به درستی انجام شده است. اگر آن را درست پیاده سازی نکرده باشید به شما راه کار میدهد.
مقاله معرفی ابزار های سئو در حال کامل شدن است. به زودی بیشتر ابزار های آنالیز سئو سایت در این مقاله قرار میگیرند.
کامل بهرامی
کامل بهرامی: دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه ارومیه هستم. به حوزه کامپیوتر، برنامهنویسی و فناوری اطلاعات علاقهمندم و در حوزههای مذکور در مکتب خونه، مجله فرادرس، هاست ایران، مدیااد، تپسل، متریکس، سبز لرن و غیره تولید و ویراستاری محتوا انجام میدهم. هماکنون سه سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و بالای 6000 مقاله در سطح وب دارم. از سال ١٤٠١ به بعد به عنوان ویراستار و مدیر تیم نویسندهها در مکتب خونه فعالیت مستمر دارم.
۲ دیدگاه دربارهٔ «٢٧ تا از پرکاربردترین ابزار های سئو»