برچسب گذاری در سایت و استفاده از تگ ها در بخش مقالات، محصولات و صفحات مختلف سایت امروزه خیلی رایج است، اما استفاده از برچسب ها در سایت باید طبق اصول و روش های صحیح و تجربی باشد. در غیر این صورت ممکن است به سئوی سایت ما آسیب بزند، در این مقاله از کامی سئو قصد داریم شیوه استفاده از برچسب ها را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.
بر چسب (tag) چیست؟
برچسب ها یا tag ها مطالب و کلیاتی در مورد مقاله ها و صفحات وبسایت ما هستند. استفاده از تگ های در وبسایت به کاربران کمک میکند که به محتوای سایت ما دسترسی آسانتری داشته باشند و به موتورهای جستجو نیز کمک میکنند که محتوای ما را بهتر درک کنند و ایندکس بهتری نیز داشته باشند. کاربرد برچسب ها در سایت بسیار فراوان است، اما در صورتی که اصولی و صحیح از آن ها استفاده شود.
تفاوت برچسب با دسته بندی در چیست؟
برچسب ها در سایت نوعی دسته بندی هستند که دسته های مختلف را با هم دیگر ربط میدهند. برچسپ ها به محتوای هر مقاله ای که مینویسید یا محصولی که میسازید بستگی دارد، اما دسته بندی ها بر اساس موضوع یک نوشته یا دسته های یک محصول انجام میگیرد.
مثال: فرض کنید شما یک دسته بندی دارید به نام آموزش سئو دارید، از طرفی یک مقاله تحت عنوان لینک سازی خارجی دارید که در دسته آموزش سئو قرار میگیرد. اما چون لینک سازی بخشی از سئوی خارج از صفحه است میتوان از تگ یا برچسب سئوی خارجی نیز برای آن استفاده کرد. برچسب گذاری در سایت خیلی حساس است و باید به باید ها و نباید های آن دقت کنیم.
اصول برچسب گذاری در سایت شامل چه مواردی است؟
برای اینکه ما در وبسایت خودمان برچسب گذاری صحیح انجام بدیم، باید به موارد زیر در برچسب گذاری در سایت دقت کنیم. در ادامه هر یک از این موراد را با هم بررسی میکنیم،
- استفاده از برچسب کوتاه
- تعداد برچسب های کم برای هر موضوع
- استفاده مجدد از تگ های قدیمی در نوشته های جدید
- عدم استفاده از کلمه کلیدی به عنوان بر چسب
- دقت کردن به تفاوت بر چسب با دسته بندی
- عدم استفاده از یک تگ دوبار در صفحه
١- استفاده از برچسب کوتاه در برچسب گذاری در سایت
به توصیه متخصصین سئو بهتر است که برچسبی که استفاده میکنید کوتاه و حداکثر تا سه کلمه باشد. شما باید سعی کنید که در کوتاه ترین کلمات و عبارات بخش های مختلف سایت را با استفاده از برچسب ها به همدیگر ارتباط بدهید. کوتاه بودن برچسب ها به این موضوع بر میگردد که برچسب نباید زیاد تخصصی شود و بتوان از آن در مقالات و محصولات دیگر نیز استفاده کرد.
٢ – تعداد برچسب های کم
زیاد بودن تعداد برچسب ها در یک مقاله یا یک صفحه کاربران سایت شما را سردرگم میکند و این چندان جالب نیست و به تجربه کاربرای سایت شما ضربه میزند. حدود ٢ تا ٤ برچسب در هر نوشته کافی است.
در غیر این صورت ممکن است برچسب گداری در سایت معایبی داشته باشد که به سئوی سایت و همچنین ساختار سایت ما ضربه بزنند. از جمله معایب برچسب گذاری زیاد در سایت موجب ایجاد صفحات زیاد و بی کیفیتی در سایت اشاره کرد.
٣- استفاده مجدد از تگ ها در نوشته های جدید
تعداد و نوع برچسب ها در برچسب گذاری محتوا باید به گونه ای باشد که چندین مقاله یا چندین صفحه را به هم ارتباط دهد. اگر شما یک برچسب انتخاب کرده اید که فقط برای یک مقاله یا یک صفحه کاربرد دارد، این کار کاملا اشتباه است و به سئوی سایت شما ضربه میزند و اساسا صفحات بی ارزشی را تولید میکند.
٤- عدم استفاده از کلمه کلیدی به عنوان برچسب
خیلی از اوقات بنده به شخصه دیدم که از کلمه کلیدی به عنوان برچسب در یک صفحه استفاده میکنند. این کار کاملا اشتباه است و به شدت به سئوی صفحه شما ضربه میزند. زیرا دوتا صفحه مختلف، یکی با خود مقاله یا محصول و یکی با برچسب برای این کلمه کلیدی به وجود می آید و این دو صفحه باهم رقابت میکنند. پس در طریقه ایجاد برچسب در سایت باید به این موضوع دقت کنیم.
٥- به تفاوت برچسب و دسته بندی دقت شود
همانطور که گفتیم، دسته بندی با تگ فرق دارد، پس نحوه به کاربردن آن ها نیز فرق دارد. بڕچسب ها یک موضوع کلی تری را ارائه داده و با برچسب ها فرق دارند. کاربرد برچسب ها در سایت کمتر از دسته بندی ها است ولی این به معنی کم اهمیت تر بودن آن ها نیست. هرگز از نام یک دسته بندی در سایت خود به عنوان برچسب استفاده نکنید.
٦- از یک برچسب فقط یک بار در یک صفحه استفاده شود
استفاده از یک برچسب در یک صفحه دو یا چند بار کاملا اشتباه است. این طریقه استفاده از برچسب در سایت دو صفحه با یک موضوع برای سایت ما ایجاد میکند و کاملا کار اشتباهی است.
خطرات استفاده از تگ های اشتباه در سایت
استفاده از برچسب ها اگر چه به هدف بهبود سئو داخلی و ارتباط بهتر صفحات مختلف یک وبسایت و یا حتی افزایش بازدید از طریق موتورهای جستجو استفاده میشود، اما برچسب گذاری اشتباه در سایت ممکن است ما را با مشکلات جدی روبه رو کند که در این مقاله به آن ها اشاره میکنیم. از جمله اشتباه در برچسب گذاری در سایت ممکن است ما را با :
- محتوای تکراری
- کنیبالیزیشن
- زامبی پیج ها
روبه رو کند. استفاده نادرست از برچسب ها ساختار سایت ما را بد کرده و این باعث ضربه زدن به سایت میشود. در ادامه با هر کدام از این خطرات بیشتر آشنا میشویم.
محتوای تکرای با برچسب گذاری
یکی از عوامل ایجاد محتوای تکراری یا duplicate content ها، استفاده غیر اصولی از برچسب ها است. همانطور که در بالا اشاره کردیم استفاده از یک برچسب دو یا سه بار در یک صفحه با ادبیات و ترکیباتی متفاوت در صورت که کانسپت کلمه کلیدی مشابهی داشته باشند، محتوای کاملا تکراری ایجاد میکنند.
مثلا فرض کنید ما در یک مقاله تحت عنوان بهینه سازی سئو تکنیکال سایت، از برچسب سئو تکنیکال و از برچسب سئو فنی هم زمان استفاده کنیم. سئو تکنیکال و سئو فنی یک معنی و یک کانسپت دارند و نباید از این دو برچسب در صفحه هم زمانا ستفاده شود.
کنیبالیزیشن با تگ ها در سایت
هم نوع خواری یا کنیبالیزشن هنگامی اتفاق می افتد که برای یک کلمه کلیدی خاص چند صفحه مختلف در نتایج موتورهای جستجو ظاهر شود. برچسب گذاری در سایت به صورت اشتباه میتواند باعث بروز چنین اتفاقی شود که برای سئوی سایت بسیار مضر است.
زیاده روی در استفاده از برچسب ها در سایت میتواند در بروز کنیبالیزیشن نقش اساسی داشته باشد. پس دقت کنیم که زیاده روی در استفاده از تگ ها اصلا مناسب نیست.
به وجود آمدن زامبی پیج ها با برچسب
یکی دیگر از معایبی که استفاده زیاد و غیر اصولی از برچسب ها در سایت دارد به وجود آمدن صفحات بی ارزش و بدون بازدید به عنوان زامبی پیج میشود. در حال حاضر گوگل به وجود زامبی پیج ها اهمیت زیادی میده و به عنوان یک سینگنال منفی از آن یاد میکند. پس دقت کنیم که به عنوان یکی از اصول برچسب گذاری در سایت، با رعایت نکات گفته شده از به وجود آمدن زامبی پیج ها جلوگیری کنیم.
روش های اصلاح برچسب گذاری اشتباه
اگر در برچسب گذاری دچار اشتباه شده اید و هم اکنون صفحات بی ارزش زیادی تولید کرده اید یا دچار محتوای تکراری شده اید، نگران نباشید هنوز هم راه کارهایی جهت جلوگیری و بهبود وضع موجود، وجود دارد. مهمترین راه کار ها عبارت اند از:
- حذف کردن برچسب
- ریدایرکت ٣٠١
- تگ کنونیکال
حذف برچسب
اگر چه حذف برچسب گزینه چندان جالبی به حساب نمی آید اما گر شما گزینه مناسبی برای ریدایرکت آن برچسب ندارید و یک صفحه ٤٠٤ ایده آل دارید، تنها راهش حذف برچسب است.
ریدایرکت ٣٠١
یک گزینه ایده آل برای دورماندن از مضرات برچسب گذاری اشتباه، استفاده از ریدایرکت ٣٠١ است. با این کار شما میتوانید برچسب را حذف کرده و آن را به صورت دائم به مشابه ترین صحفه از سایت، یا برچسب دیگری از سایت که مشابه و مناسب است ریدایرکت کنید.
استفاده از تگ کنونیکال
یکی دیگر از راه های رفع برچسب های اشتباه در برچسب گذاری در سایت، استفاده از تگ کنونیکال است. میتوانید از این تگ برای برچسب ها استفداه کنید و محتوای اصلی آن را با این تگ به گوگل معرفی کنید و هیچ گونه نگرانی نداسته باشید.
نتیجه گیری
برچسب گذاری در سایت اگر به صورت اصولی و درست انجام شود، نه تنها مضر نخواهد بود، بلکه رابط کاربری آسانتری برای یوزرها و همچنین به افزایش بازدید ارگانیک نیز کمک زیادی میکند.
برچسب گذاری صحیح در سایت یکی از مهمترین فاکتورهای سئو تکنیکال است و به صورت قابل ملاحظه ای به رشد وبسایت شما از هر جنبه ای کمک میکند. سعی کنید که نکات بالا را به صورت کاملا جدی و اصولی در سایت خود اجرا کنید تا استفاده از برچسب ها در سایت برای شما مفید واقع شوند.
با تشکر: کامل بهرامی، مدیر وبسایت کامی سئو
منبع :
https://resources.observepoint.com/blog/website-tagging-strategy
https://yoast.com/tags-and-categories-difference
کامل بهرامی: دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه ارومیه هستم. به حوزه کامپیوتر، برنامهنویسی و فناوری اطلاعات علاقهمندم و در حوزههای مذکور در مکتب خونه، مجله فرادرس، هاست ایران، مدیااد، تپسل، متریکس، سبز لرن و غیره تولید و ویراستاری محتوا انجام میدهم. هماکنون سه سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و بالای 6000 مقاله در سطح وب دارم. از سال ١٤٠١ به بعد به عنوان ویراستار و مدیر تیم نویسندهها در مکتب خونه فعالیت مستمر دارم.