در چند سال گذشته، بازاریابی محتوایی یا content marketing به یک استراتژی محبوب برای مشاغل در هر شکل و اندازه تبدیلشده است و هماکنون حکم مرگ وزندگی یک کسبوکار در دنیای دیجیتال به دست محتوا امضا میشود. بازاریابی محتوا، همانطور که از نام آن پیداست، یک استراتژی بازاریابی است که باهدف ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند برای جذب، به دست آوردن و درگیر کردن یک مخاطب هدف انجام میشود. این شیوه بازاریابی چندین دهه است که وجود داشته است و ثابتشده است که به کسبوکارها کمک میکند که درآمد خود را بهصورت چشمگیری افزایش دهند و اعتبار برند خود را بسیار بهبود ببخشند.
قبل از اینکه در رابطه با بازاریابی محتوایی حرف بزنیم ابتدا اجازه دهید که بفهمیم منظور ما از محتوا دقیقاً چیست. با فهمیدن این مفهمدم درک کانتنت مارکتینگ برای ما آسانتر خواهد شد.
منظور ما از محتوا چیست؟
تعریف محتوا بسیار گسترده است و انواع مختلفی از رسانهها را شامل میشود. اصطلاح محتوا به هر چیزی اطلاق میشود که میتواند بهصورت آنلاین یا بهصورت چاپی و فیزیکی به مخاطب تحویل داده شود و ارزشی برای کاربر نهایی ایجاد کند. این میتواند شامل پستهای وبلاگ، کتابهای الکترونیکی، وبینارها، ویدیو، اینفوگرافیک و موارد دیگر باشد. به عبارتی میتوان گفت محتوا سوخت دنیای دیجیتال مارکتینگ است و با استفاده از محتوا میتوان کسبوکار را از هر جنبهای دگرگون کرد.
4 نوع اساسی محتوا
بهصورت کلی چهار دسته محتوا وجود دارد:
- جاذبه
- مرجع
- وابسته
- عملگرا
این چهار سبک محتوا اغلب با یکدیگر همپوشانی دارند. بهعنوانمثال، ممکن است از یک مقاله بهعنوان یک محتوای جاذبه استفاده کنید و سپس در پایان یک فراخوان برای اقدام قرار دهید که بهعنوان یک محتوای عملگرا کار کند. در این قسمت، ما در مورد این چهار نوع محتوا، تفاوت آنها و نحوه کمک آنها به شما در رشد کسبوکار، بحث خواهیم کرد.
مقاله پیشنهادی: بازاریابی محتوایی ٢٠٢٣
محتوای جاذبه یا محتوای جذبکننده
محتوایی که هدف آن جذب خوانندگان است، محتوای جاذبه نام دارد. این سبک محتوا پایه و اساس هر استراتژی محتوایی است. شما هر محتوایی را که در وبلاگ یا شبکه اجتماعی خود قرار میدهید، هدف شما جذب کاربر است. این هدف جذب به محتوا قالب جاذبه میبخشد.
محتوای مرجع
محتوای مرجع نوعی محتوای بسیار معتبر بوده فراتر از یک پست وبلاگی یا ویدیوهای پرزرقوبرق است. وقتیکه کسبوکار شما بهعنوان یک مرجع در یک حوزه فعالیت میکند، به این معنی است که کاربران و مخاطبین شما برای هرگونه اطلاعاتی که در مورد آن حوزه نیاز دارند به شما مراجعه میکنند.
یکی از جنبههای مهم ایجاد محتوای مرجع، نشان دادن اقتدار برند شما است نه اینکه فقط بیان کند که شما در حوزه خود یک متخصص هستید. محتوای مرجع میتواند اشکال مختلفی داشته باشد. پستهای وبلاگی مرجع، پرسشهای متداول، کتاب الکترونیک و غیره .
محتوای وابسته
محتوای وابسته به مخاطبان شما این امکان را میدهد که بدانند شما به همان ارزشهایی اعتقاددارید که آنها دارند. این ویژگی باعث میشود مشتریان بیشتر خوشحال شوند و مایل به خرید از شما باشند زیرا آنها احساس میکنند که ارتباطی بین شما و آنها وجود دارد. این نوع محتوا درواقع توسط خود مخاطبین شما در پلت فرم شما تولید میشود.
این نوع بازاریابی محتوا میتواند برای کسبوکارها مفید باشد زیرا ارتباط عاطفی بین مشتری و شرکت ایجاد میکند که بهنوبه خود باعث ایجاد اعتماد و وفاداری میشود.
محتوای عملگرا
محتوای عملگرا نوعی از محتوا است که هدف اصلی آن سودآور بوده و صرفاً جهت رشد اقتصادی استفاده میشود. میتوان از آن در کمپینهای بازاریابی، فروش و روابط عمومی استفاده کرد. یک ویدیو، اینفوگرافیک، پست وبلاگ یا صفحه فرود نمونههایی از محتوای عملگرا هستند.
محتوای عملگرا اغلب در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود. ایده محتوای عملگرا بهترین راه برای جذب مخاطبان هدف و تبدیل آنها به مشتری است.
تعریف بازاریابی محتوایی
به زبان ساده بازاریابی محتوا فرآیند ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند برای جذب و درگیر کردن یک مخاطب کاملاً مشخص است که باهدف کمک به رشد کسب کار از جنبههای مختلف انجام میشود. این نوع بازاریابی از انواع کانالهای رسانهای استفاده میکند که شامل شبکههای اجتماعی، ویدئو، ایمیل و بسیاری موارد دیگر است.
انواع بازاریابی محتوا
بسیاری از افراد با شنیدن عبارت بازاریابی محتوایی خودبهخود به پستهای وبلاگ و مقالات موجود در وب فکر میکنند، بازاریابی محتوا فقط شامل این سبک از محتوا نیست و اینها تنها بخشی از انواع بازاریابی محتوا هستند. در این بخش ما به 10 تا از مهمترین سبکهای محتوا که در کانتنت مارکتینگ استفاده میشود اشاره میکنیم.
مقاله پیشنهادی: ایده های تولید محتوا
1. اینفوگرافیک
باور کنید یا نه اینفوگرافیک ها یکی از پرمخاطبترین انواع محتوا در جهان هستند. چرا؟ چون آنها بسیار بصری هستند و کاربران بهآسانی با آنها تعامل میکند.
اینفوگرافیک ها اساساً نمایشهای بصری دادهها هستند که در قالبی جذابتر از نسخههای متنی معمول ارائه میشوند. دستیابی به عمق اطلاعات در متن میتواند چالشبرانگیز باشد، اما یک اینفوگرافیک قانعکننده میتواند برای کاربران جذابتر باشد و کاربران بهتر به عمق محتوا پی ببرند.
اگر مشتریان را در بالای قیف هدف قرار میدهید، ایجاد اینفوگرافیک میتواند به هدایت آنها به سایت شما کمک کند. علاوه بر این، ارزشی که ارائه میدهید میتواند بازدیدکنندگانی را که برای اولین بار بازدید میکنند به مشتریان بلندمدت تبدیل کند.
2. پستهای وبلاگ
شاید غالبترین شکل محتوا در وب، پستهای وبلاگ و مقالهها باشند که ما آن را بیشتر بهعنوان محتوای متنی میشناسیم. محتوای متنی مناسب میتواند ترافیک ارگانیک زیادی را به سایت شما هدایت کند و درعینحال مشتریان را در مورد محصولات، نام تجاری و تخصص شما در این زمینه آگاه کند. محتوای طولانی متنی به برندها این امکان را میدهد که با پاسخ دادن به سؤالات و دغدغه کاربران ترافیکی کاملاً هدفمند ایجاد کنند.
علاوه بر این، بخش وبلاگ در وبسایتهای مختلف فرصتهای طلایی برای بهینهسازی کلمات کلیدی مطابق با جستجوی کاربران و به دست آوردن لینکهای ورودی هستند که بهطور چشمگیری به سئو و رشد ترافیک کمک میکند.
طبق آخرین تحقیقات HubSpot، مشاغلی که بهطور خاص از وبلاگها در بازاریابی محتوا استفاده میکنند، 13 برابر بیشتر احتمال دارد که بازگشت سرمایه خود را افزایش دهند. همچنین تولید این محتوا نسبت به محتواهای دیگر نسبتاً آسانتر است و ازاینرو هر شرکت یا سازمانی میتواند برای وبسایت خود وبلاگی راهاندازی کند و به بازاریابی محتوا از طریق این قالب محتوا بپردازد. پستهای وبلاگ اغلب برای هدایت ترافیک ارگانیک با ایجاد محتوای مرتبط با جستجوهای رایج مخاطبان استفاده میشوند.
مقاله پیشنهادی: 5 راه برای کسب درآمد از وبلاگ
3. پادکست
پادکستها بهعنوان نسخههای صوتی پستهای وبلاگ معروف هستند. تفاوت اصلی آنها با پستهای وبلاگ این است که آنها اغلب طولانیتر و دقیقتر هستند.
آنها همچنین به شما این فرصت را میدهند که شخصیت خود را به شیوهای صمیمیتر و واقعیتر نشان دهید. بهصورت متوسط هر پادکست، بین 10 دقیقه تا بیش از دو ساعت طول میکشد و هماکنون به یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی محتوا تبدیلشده است. در حالت ایده آل، یک پادکست باید سرگرمکننده و همچنین آموزنده باشد تا کاربر قانع شود که به آن گوش دهد.
4. ویدیو
مهمترین نوع محتوا در بازاریابی محتوا ویدیو است. امروزه برای ویدیو مارکتینگ پلتفرمهای محبوب و مشهوری مانند یوتیوب وجود دارد که به بستری مناسب برای تبلیغکنندگان تبدیلشده است.
یک ویدیو شمارا در کانون توجه مخاطبان قرار میدهد و تأثیرگذاری آن نسبت به سایر سبکهای دیگر محتوا بیشتر است. به عبارت ساده، محتوای ویدیویی هر نوع ویدیویی است که یک برند در بازاریابی یا تبلیغات در هر کانالی استفاده میکند. این میتواند ابزار بسیار قدرتمندی باشد که توانایی این را دارد کسبوکار شمارا دگرگون کند.
سهولت استفاده و در دسترس بودن ویدیو در چند سال گذشته، آن را به شکل محتوایی ضروری برای مشاغل در هر شکل و اندازه تبدیل کرده است. مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک معتقد است که بیشتر محتوای آنلاین در آینده نزدیک ویدیو خواهد بود. ویدیو در قالبهای مختلفی اعم از:
- ویدیوی کوتاه
- ویدیوی آموزشی
- ویدیوی زنده
- و غیره
در خدمت بازاریابی محتوا است.
محتوای ویدیویی باکیفیت بالا آینده بازاریابی است. هماکنون بازاریابی ویدئویی به بخشی ضروری از استراتژی بازاریابی هر شرکتی تبدیلشده است زیرا راه جدیدی را برای شرکتها برای انجام تجارت با مشتریان خود فراهم میکند. این نوع بازاریابی محتوا محبوبترین شکل محتوا در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی است. فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب مهمترین پلتفرمهایی هستند که از این قالب محتوا بهعنوان ستون بازاریابی خود استفاده میکنند.
مقاله پیشنهادی: انواع محتوا برای بازاریابی
5. کتابهای الکترونیکی
در برخی از حوزهها مردم محتوای طولانی را دوست دارند زیرا مجبور نیستند از منابع متعدد به دنبال اطلاعات باشند. اینجاست که کتابهای الکترونیکی بهعنوان یک محتوای ایده آل وارد صحنه میشوند.
کتابهای الکترونیکی معمولاً در قالب فایلهای پیدیاف و… تولید میشوند و در اختیار کاربران قرار میگیرند. این کتابها حول یک موضوع مشخص نوشته میشوند و میتوان از آنها بهعنوان یک محتوای مرجع استفاده کرد.
کتابهای الکترونیکی میتوانند رتبهبندی شمارا برای کلمات کلیدی افزایش دهند و همچنین اطلاعات سرنخ را جمعآوری کنند و بینش ارزشمندی را برای خوانندگان فراهم کنند.
6. پستهای شبکههای اجتماعی
شکی وجود ندارد که هر کسبوکاری باید در برخی ظرفیتها از رسانههای اجتماعی استفاده کند. اما استفاده از پلتفرمهای شبکه اجتماعی بهعنوان شبکههای توزیع محتوا بهتنهایی کافی نیست. همچنین باید محتوایی را ایجاد کنید که مختص کانالهای مختلف شما باشد.
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی اساساً به موتورهای جستجوی متمرکز بر برند تبدیل میشوند. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته، معلوم شده است که 40 درصد از مصرفکنندگان از یک شبکه اجتماعی برای تحقیق در مورد خدمات و محصولات جدید استفاده میکنند. علاوه بر این، مصرفکنندگان بیشتر از برندهایی خرید میکنند که در شبکههای اجتماعی خود فعال و با مخاطب تعامل دارند هستند.
امروزه بسیاری از کانالهای شبکه اجتماعی ویژگیهای جدیدی را منتشر کردهاند که کسبوکارها میتوانند از آنها برای تعامل بیشتر با فالوورهای خود و سرعت بخشیدن به چرخه فروش استفاده کنند. بهعنوانمثال، در اینستاگرام میتوانید استوری ایجاد کنید یا لایو زنده را با بینندگان خود به اشتراک بگذارید. حتی میتوانید ابزارهایی مانند نظرسنجی یا پرسش و پاسخ ارسالی را برای تعاملیتر کردن کارها بگنجانید.
همچنین پلتفرمهای شبکه اجتماعی خرید مستقیم محصولات را از طریق پستها برای مشتریان آسانتر از همیشه میکنند. اینستاگرام اکنون به برندها اجازه میدهد تا لینک مستقیم محصول را در پستهای منتشرشده و همچنین در استوری های خود قرار دهند.
7. مطالعات موردی
مطالعات موردی اغلب توجه را به خود جلب میکند زیرا موفقیت شگفتانگیز یک فرد را برجسته میکند. آنها ذاتاً انگیزهبخش و نشاطآور هستند که میتواند برای کسبوکار شما نیز موفقیتآمیز باشد.
آنها اساساً داستانهای موفقیتآمیزی هستند که قدرت شرکت شما و خدمات آن را نشان میدهند. آنها همچنین بر خریداران B2B بسیار تأثیرگذار هستند. 79 درصد از این مشتریان، مطالعات موردی را بر هر نوع بازاریابی محتوا ترجیح میدهند. زیرابه آنها کمک میکرد تا تصمیم خرید آگاهانهتری بگیرند.
ایجاد این محتوا زمانبر است و شما باید با مشتریان و مشتریان قبلی ارتباط برقرار کنید تا مطمئن شوید که با ایجاد یک مطالعه موردی در مورد آنها موافق هستند. همچنین برای اثبات این نتایج به دادههای مشخصی نیاز خواهید داشت.
مقاله پیشنهادی: تولید محتوای سایت فروشگاهی + بهترین ترفندهای shop content
8. وبینارها
اگر میخواهید بدون تماس یا اقدام خاصی با مخاطبان خود بهصورت صمیمی ارتباط برقرار کنید، یک وبینار برگزار کنید. در یک وبینار میتوانید همزمان بادهها یا حتی صدها نفر صحبت کنید. وبینارها در دو نوع:
- زنده
- از پیش ضبطشده
وجود دارند. هر دو وبینار زنده و از پیش ضبطشده مزایای مشابهی را با ویدیوهای سنتی ارائه میدهند، اما تعامل در آنها بسیار بالاتر از ویدیوهای سنتی است.
وبینارها ارزش زیادی را ارائه میدهند زیرابه میزبان اجازه میدهند با شرکتکنندگان ارتباط برقرار کند و این تعامل به برند شما اعتبار خواهد بخشید.
9. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
اگر کسبوکار شما بهطور مداوم محصولات، بهروزرسانیها یا اطلاعات جدیدی برای به اشتراک گذاشتن با خوانندگان دارد، یک کمپین بازاریابی ایمیلی معمولاً بهترین ابزار برای این هدف است.
بازاریابی ایمیلی فرآیند بازاریابی دیجیتال برقراری ارتباط با مخاطب از طریق پیامهای پست الکترونیکی (ایمیل) است. پیامهای ایمیل معمولاً دارای هدف تجاری هستند، اما برای آموزش و اطلاعرسانی به گیرنده در مورد موضوعات موردعلاقه نیز استفاده میشوند.
به زبان ساده، بازاریابی ایمیلی فرآیند استفاده از ایمیل بهعنوان کانال فروش است. برای انجام این کار، باید یک لیست ایمیل بزرگ از افرادی داشته باشید که داوطلبانه برای دریافت پیامهای شما ثبتنام کردهاند.
10. ابزار
ایجاد آخرین نوع محتوا یعنی ابزارهای آنلاین و آفلاین در مقایسه با سایرین نسبتاً دشوار است، اما میتواند نتایج شگفتانگیزی نیز به همراه داشته باشد. هماکنون در سطح وب ابزارهای بسیاری وجود دارند که مورد استقبال کاربران بسیاری قرارگرفتهاند.
از این ابزارها میتوان به دو جهت استفاده کرد:
- فروش ابزار
- فروش تبلیغات از طریق ابزار
از نمونههای بارز این ابزارها میتوان به وبسایتهای فشردهسازی عکس اشاره کرد که هماکنون بهوفور از آنها در سطح وب استفاده میشود.
استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟
یک راه عالی برای مؤثرتر کردن بازاریابی محتوای شما، استفاده از یک استراتژی مدرن و برنامهریزیشده است. استراتژی بازاریابی محتوا در مورد بهینهسازی و نوآوری مستمر محتوا است. هدف استراتژی بازاریابی محتوای دیجیتال این است که به توسعه و بهکارگیری استراتژیهای جدید ادامه دهید تا زمانی که مخاطبان مشتری شما به اوج تعامل خود دست یابند.
مهمترین بخش استراتژی بازاریابی محتوا، درک مخاطبان هدف شماست. مهم است که بدانید برای چه کسی محتوا تولید میکنید. این کار به شما کمک میکند محتوای جذابی را ایجاد کنید که برای آنها ارزشمند باشد.
بهمنظور ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق، برای بازاریابان مهم است که بتوانند سه مؤلفه اصلی بازاریابی محتوا را در استراتژی خود متعادل کنند:
- قابلیت اعتماد
- اقتدار
- اعتبار
که به آن مثلث بازاریابی محتوا میگویند.
قدمهای استراتژی بازاریابی محتوا
هر استراتژی بازاریابی محتوا برای خود دارای قدمها و مراحلی است. بهصورت کلی بهکارگیری مراحل زیر در یک استراتژی کانتنت مارکتینگ از اهمیت بالایی برخوردار است:
- مخاطبان خود را تعریف کنید: مشتری هدف شما کیست، چه نوع محتوایی را دوست دارد؟
- نحوه دسترسی به آنها را مشخص کنید (استراتژی رسانههای اجتماعی، سئو، بازاریابی محتوا و…).
- یک استراتژی بازاریابی محتوا برای دستیابی به مخاطبان هدف خود با محتوای موردنظر و نحوه انجام این کار ایجاد کنید.
- استراتژی بازاریابی محتوایی خود را توسعه دهید و آن را بهینهسازی کنید.
- استراتژی بازاریابی محتوای خود را نظارت و اندازهگیری کنید تا ببینید چقدر خوب عمل میکند و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنید.
- مراحل 3 تا 6 را در صورت لزوم تکرار کنید.
ایجاد اعتماد و موفقیت در طولانیمدت نیازمند محتوای قوی و باکیفیت است. ایجاد یک برند قوی پایه و اساس موفقیت است.
مزایای استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟
- اولین مزیت بازاریابی محتوا این است که با افزایش دید آنلاین شرکت شما، آگاهی از برند را افزایش میدهد. هنگامیکه مردم برای اطلاعاتی که شما در آن حوزه کار میکنید دغدغههای خود را جستجو میکنند، احتمالاً وبسایت یا وبلاگ شمارا پیدا میکنند که این امر هم ترافیک بیشتری را برای شما ایجاد میکند و هم شمارا بهعنوان یک شرکت متخصص و معتبر در دید کاربر جلوه میدهد.
- ثانیاً، بازاریابی محتوا میتواند با ارائه اطلاعات ارزشمند در مورد شرکت شما به افزایش وفاداری مشتریان کمک کند. آنها بهاحتمالزیاد به برند شما اعتماد خواهند کرد زیرا همانطور که گفتیم آنها متقاعد شدهاند که شما منبع اطلاعاتی قابلاعتمادی هستید.
- سومین مزیت بازاریابی محتوا این است که به شما امکان میدهد با مشتریان بالقوه و فعلی ارتباط برقرار کنید که این تعامل موجب میشود شما سود بیشتری کسب کنید. در اصل، بازاریابی محتوا راهی مؤثر برای ایجاد وفاداری مشتری و همچنین ایجاد درآمد است. بازاریابی محتوا میتواند به شما کمک کند تا حضور قوی آنلاین داشته باشید و روابط خود را با مشتریان خود توسعه دهید که این کار به رشد تصاعدی شما کمک میکند.
مقاله پیشنهادی: نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی (رپورتاژ نویسی)
بازاریابی محتوا و سئو
همانطور که گفتیم اینترنت به بخشی جداییناپذیر از زندگی ما تبدیلشده است و در کنار آن روزانه بالغبر میلیونها گیگابایت به محتوا و دادههای موجود در سطح اینترنت افزوده میشود. این حجم عظیم از محتوایی که روزانه تولید میشود باعث ایجاد مشکل بزرگی شده که گاهی اوقات یافتن محتوای موردنظر را دشوار میکند. اینجاست که سئو وارد میشود. با استفاده از بهینهسازی برای موتورهای جستجو یا بهاختصار سئو، میتوانید زمانی که افراد به دنبال دغدغههای خود در موتور جستجو هستند محتوای خود را در بالای نتایج موتور جستجو به آنها نشان دهید.
سئو یک استراتژی بازاریابی است که از بهینهسازی موتور جستجو برای کمک به رتبه بالاتر وبسایت در صفحه نتایج موتور جستجو استفاده میکند. هدف از سئو ایجاد محتوایی است که توجه خزندههای وب را به خود جلب کند و سپس صفحات بر اساس فاکتورهای موتور جستجو رتبهبندی کند. هر چه در موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشد، ترافیک بیشتری دریافت خواهد کرد. سئو مهمترین جنبه بازاریابی دیجیتال است زیرا بدون سئو، کسبوکارها را نمیتوان بهصورت آنلاین پیدا کرد.
درک نحوه استفاده از کلمات کلیدی برای اهداف سئو از پایههای اصلی سئو است. شما قابل از اینکه محتوایی ایجاد کنید لازم است تحقیقات کلمات کلیدی را برای آن انجام دهید و کلماتی را پیدا کنید که بهطور طبیعی با محتوای شما مطابقت دارند و توسط مردم جستجو میشوند تا در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بالاتری داشته باشند. بهصورت کلی سئو از فاکتورهای بسیار زیادی تشکیلشده است که هرچه شما این فاکتورها را بیشتر در محتوای خود ایجاد کنید، شانس شما برای دیده شدن از طریق موتور جستجو بیشتر است.
سخن پایانی
همه ما میدانیم که موفقیت یک تجارت آنلاین تا حد زیادی به محتوایی که تولید میکند بستگی دارد. استراتژی بازاریابی محتوا به بخش بزرگی از توسعه یک برند تبدیلشده است و محتوا و بازاریابی محتوایی مادر همه شیوههای دیگر بازاریابی آنلاین دیگر است.
هماکنون تولید محتوا و ایجاد یک استراتژی مناسب برای آن حکم مرگ وزندگی یک کسبوکار را دارد و بهتر است که قبل از هر تجارت آنلاینی به فکر ایجاد یک استراتژی محتوایی مناسب باشید. اگر برای سایت خود خواستار محتوای کاملا حرفه ای هستید، هم اکنون از طریق صفحه سفارش تولید محتوای متنی، اولین و مهمترین قدم را برای بازاریابی محتوایی خود بردارید.
کامل بهرامی: دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه ارومیه هستم. به حوزه کامپیوتر، برنامهنویسی و فناوری اطلاعات علاقهمندم و در حوزههای مذکور در مکتب خونه، مجله فرادرس، هاست ایران، مدیااد، تپسل، متریکس، سبز لرن و غیره تولید و ویراستاری محتوا انجام میدهم. هماکنون سه سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و بالای 6000 مقاله در سطح وب دارم. از سال ١٤٠١ به بعد به عنوان ویراستار و مدیر تیم نویسندهها در مکتب خونه فعالیت مستمر دارم.