صفر تا صد ریدایرکت

ریدایرکت چیست و انواع redirect ها کدام ها هستند؟ چه زمانی ما باید از redirect استفاده کنیم؟ انواع ریدایرکت های مهم در سئو کدام ها هستند؟ این جا جایی است که ما به سوال های شما در رابطه با redirect جواب میدهیم. پس با کامی سئو همراه باشید.

هر صفحه در وب دارای یک آدرس یا به عبارتی یک URL است که مخفف عبارت Uniform Resource Locator است. گاهی اوقات، محتوا از یک URL به URL دیگر منتقل می‌شود. به این تغیر مسیر، ریدایرکت گفته می‌شود. تغییر مسیر به‌طور خودکار باعث می‌شود مرورگر از یک URL به URL دیگر برود.

redirect می‌تواند به هر URL دیگری اشاره کند: نیازی به اشاره به همان وب‌سایت نیست. ریدایرکت‌ها به دامنه‌های دیگر گاهی اوقات به‌عنوان تغییر مسیرهای متقابل دامنه شناخته می‌شوند. ریدایرکت بخش مهی در سئو تکنیکال است که باید به درستی آن را در وبسایت خود پیاده سازی کنیم.

دسته‌های کلی ریدایرکت

انواع ریدایرکت ها

راه‌های مختلفی برای تغییر مسیر مرورگر وجود دارد. ریدایرکت ها را می‌توان به دودسته تقسیم کرد:

  • تغییر مسیر سمت سرور
  • تغییر مسیر سمت مشتری

سپس هر یک از این موارد را می‌توان به چندین نوع تقسیم کرد.

ریدایرکت های سمت سرور

ریدایرکت در سرور

ریدایرکت های سمت سرور مستقیماً بر روی سرور انجام می‌شود و منجر به ارسال مقدار کمی از محتوا به مرورگر می‌شود که اصطلاحاً به‌عنوان هدر وضعیت HTTP نامیده می‌شود. سپس مرورگرها می‌دانند کجا باید بروند و بلافاصله دنبال می‌کنند. این هدرهای HTTP دارای کدی برای نوع تغییر مسیرهای سمت سرور و مکان جدیدی هستند که مرورگر باید شمارا به آن ببرد.

مرورگرها یک ریدایرکت 301 را در حافظه پنهان می‌کنند و بلافاصله آن را بدون نیاز به واکشی مجدد URL اصلی تا زمانی که حافظه پنهان پاک شود، دوباره انجام می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، این مورد در مورد تغییر مسیرهای مبتنی بر زبان یا موقعیت جغرافیایی است. مرورگرها تغییر مسیر 302 را کش نمی‌کنند، بنابراین سرور هر بار درخواست URL اصلی را دریافت می‌کند. موتورهای جستجو از تغییر مسیر پیروی می‌کنند، اما URL قدیمی را در فهرست خود حفظ می‌کنند.

ازآنجایی‌که بسیاری از سیستم‌ها به‌طور پیش‌فرض از 302 استفاده می‌کنند، به‌جای 301، موتورهای جستجو تمایل دارند از جهات مختلف با 302‌های قدیمی مانند 301 رفتار کنند.

ریدایرکت های سمت مشتری

ریدایرکت سمات کلاینت

تغییر مسیر سمت کلاینت نتیجه کدهایی است که در مرورگر اجرا می‌شود و سپس «مشتری» یعنی مرورگر را به URL دیگری هدایت می‌کند. برای اینکه بتوانید آن کد را اجرا کنید، ابتدا باید به مرورگر ارسال شود، و بنابراین همیشه راه‌حل کندتری است. تا حد امکان از تغییر مسیرهای سمت مشتری جلوگیری کنید.

دو نوع ریدایرکت سمت کلاینت وجود دارد: به‌اصطلاح متا رفرش، که صفحه را پس از یک دوره زمانی خاص به URL دیگری بازخوانی می‌کند، یا تغییر مسیر جاوا اسکریپت که URL پنجره را پس از اجرای کد تغییر می‌دهد. تعیین میزان تأثیر سئوی هر دو نوع تغییر مسیر سمت مشتری دشوار است، اما معمولاً به‌اندازه تغییر مسیرهای سمت سرور قابل‌اعتماد نیست.

انواع ریدایرکت در سئو

ریدایرکت های مهم در سئوی سایت

در این بخش با انواع ریدایرکت های معمول در سطح وب و سئو آشنا می‌شویم. این ریدایرکت ها عبارت‌اند از:

  • ریدایرکت ٣٠١
  • ریدایرکت ٣٠٢
  • ریدایرکت ٣٠٧
  • ریدایرکت ٣٠٨

ریدایرکت هاین 307 و 308 در سئو از اهمیت چندانی برخوردار نیستند و به همین خاطر در رابطه با آن ها صحبت نخواهیم کرد.

ریدایرکت 301 چیست؟

آشنایی با ریدایرکت 301

301 یک کد وضعیت HTTP است که توسط یک وب سرور به مرورگر ارسال می‌شود. یک  ریدایرکت 301 یک تغییر مسیر دائمی از یک URL به URL دیگر را نشان می‌دهد، به این معنی که همه کاربرانی که یک URL قدیمی را درخواست می‌کنند به‌طور خودکار به یک URL جدید ارسال می‌شوند. ریدایرکت 301 تمام قدرت رتبه‌بندی را از URL قدیمی به URL جدید منتقل می‌کند و بیشتر زمانی استفاده می‌شود که یک صفحه به‌طور دائم از یک وب‌سایت منتقل یا حذف‌شده باشد.

301 یکی از بسیاری از کدهای وضعیت HTTP ممکن است که احتمالاً نام برخی از آن‌ها را شنیده‌اید (ازجمله 404 – یافت نشد، 403 – ممنوع و 500 – خطای سرور). هنگامی‌که از یک صفحه وب بازدید می‌کنید و سرور به‌طورمعمول صفحه را ارسال می‌کند، کد وضعیتی که به آن صفحه پیوست می‌کند 200 است – OK.

ریدایرکت 302 چیست؟

ریدایرکت 302

درحالی‌که ریدایرکت 301 یک جابجایی دائمی URL شما است، تغییر مسیر 302 یک تغییر موقت است که هم کاربران و هم موتورهای جستجو را به مکان جدید موردنظر برای مدت‌زمان محدودی هدایت می‌کند تا زمانی که تغییر مسیر حذف شود. این تغییر مسیر 302 ممکن است به‌عنوان یک 302 یافت شده (HTTP 1.1) نشان داده شود یا به‌طور موقت منتقل شود (HTTP 1.0).

ریدایرکت 302 بسیار ساده‌تر است، زیرا می‌توان آن را با استفاده از یک متا تگ یا در جاوا اسکریپت انجام داد، نه اینکه مدیر وب‌سایت به فایل‌های سرور دسترسی داشته باشد و زمان اضافی لازم برای ایجاد تغییر مسیر 301 را صرف کند.

استفاده از ریدایرکت 302 درزمانی که باید از ریدایرکت 301 استفاده می‌کردید، زمانی که موتورهای جستجو سعی می‌کنند تعیین کنند کدام صفحه دارای ارزش بالاتری است، به مشکل تبدیل می‌شود. این احتمال وجود دارد که موتور جستجو فقط یک نسخه از صفحه را در نتایج موتور جستجوی خود فهرست کند، به این معنی که صفحه اشتباه ممکن است در لیست قرار گیرد. این مشکل در طول زمان با ایجاد زنجیره‌ای از ریدایرکت ها بر روی سایت‌های قدیمی‌تر تشدید می‌شود.

اعداد 301 و 302 چه چیزی را نشان می‌دهند؟

ریدایرکت ٣٠١ در مقابل ریدایرکت ٣٠٢

شماره این تغییر مسیرها به کد وضعیت HTTP آن‌ها اشاره دارد. پنج کلاس از کدهای وضعیت HTTP در رجیستری رسمی وجود دارد و رقم اول هر کد وضعیت، کلاس پاسخ آن را مشخص می‌کند. هنگامی‌که یک کد با عدد سه شروع می‌شود، به این معنی است که کد متعلق به کلاس ریدایرکت است.

چرا کد وضعیت مهم است؟

این اصطلاح جذاب به ارزش ویژه موتور جستجو اشاره دارد که شما برای یک URL خاص ایجاد کرده‌اید. هنگامی‌که باید به خزنده‌های موتورهای جستجو اطلاع دهید که سایت یا صفحه شما جابجا شده است، باید آن‌ها را به‌درستی به صفحه جدید هدایت کنید. بنابراین “وضعیت” تغییر ریدایرکت شما قابل‌توجه است، در غیر این صورت با خطر از دست دادن اعتبار و رتبه صفحه روبه رو خواهید شد.

هنگامی‌که URL شما به‌درستی ریدایرکت شود، با انتقال همه‌چیز به صفحه جدید خود، آب پیوند و اعتبار دامنه خود را حفظ می‌کنید، به این معنی که رتبه‌بندی موتور جستجو و قدرت لینک خود را حفظ می‌کنید. تغییر مسیر 302 به اعتبار صفحه کاری ندارد و اعتبار صفحه شمارا در مکان جدیدش نگه می‌دارد. این به‌سادگی کاربر را به مکان جدید برای شما هدایت می‌کند تا لینک شکسته، صفحه یافت نشد 404 یا صفحه خطا را مشاهده نکند.

این کار به تجربه کاربری شما کمک می‌کند، اما به‌ندرت پیش می‌آید که 302 گزینه بهتری نسبت به تغییر مسیر 301 باشد. بیایید نگاهی به زمان استفاده از هرکدام بیندازیم.

چه زمانی باید از تغییر مسیر 301 استفاده کنید؟

زمان استفاده از ریدایرکت ٣٠١

 

هنگامی‌که یک وب مستر به‌اشتباه از تغییر مسیر 302 استفاده می‌کند درحالی‌که باید از تغییر مسیر 301 استفاده می‌کرد، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای وب‌سایت شود. ازآنجایی‌که موتورهای جستجو به هر ریدایرکت متفاوتی واکنش نشان می‌دهند، باید مطمئن شوید که مسیر درست را تنظیم کرده‌اید. در غیر این صورت، موتور جستجو ممکن است تشخیص دهد که یکی اشتباه است و ارسال ترافیک به صفحه اشتباه را متوقف کند.

با دانستن تفاوت‌های بین ریدایرکت‌های 301 و 302، می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید و به بهینه‌سازی عملکرد بهینه‌سازی موتور جستجوی وب‌سایت خود کمک کنید، و همچنین مطمئن شوید که هیچ‌یک از سئوی ایجادشده در صفحه قبلی خود را از دست نمی‌دهید.

چندین مورد وجود دارد که استفاده از ریدایرکت 301 که یک تغییر مسیر دائمی است، گزینه بهتری است.

برخی از نمونه‌ها عبارت‌اند از:

  • زمانی که می‌خواهید دامنه‌ای را انتقال دهید
    زمانی که لینکنها به هر URL قدیمی باید به صفحه جدیدی ارسال شوند. به‌عنوان‌مثال: اگر در حال ادغام دو وب‌سایت هستید.
  • شما از چندین آدرس مختلف برای دسترسی به سایت خود استفاده می‌کنید. شما باید یک URL واحد را به‌عنوان مقصد ترجیحی خود انتخاب کنید و از تغییر مسیرهای 301 خود برای ارسال ترافیک به وب‌سایت جدید خود استفاده کنید.
  • شما برای همیشه نام دامنه وب‌سایت خود را تغییر داده‌اید و می‌خواهید تا حد امکان از سایت قدیمی خود خارج شوید.
  • شما سایت خود را در یک CMS جدید راه‌اندازی کرده‌اید و ساختار URL شما تغییر کرده است
  • شما در حال تبدیل سایت خود از http به https هستید.

هنگامی‌که ریدایرکت 301 تنظیم می‌شود، صفحه جدید شما با تغییر مسیر 301 در نتایج موتورهای جستجو نشان داده می‌شود. کد 301 به موتورهای جستجو می‌گوید که شما سایت خود را برای همیشه منتقل کرده‌اید و تمام ترافیک باید از محتوای قدیمی شما به محتوای جدید هدایت شود. سپس موتورهای جستجو می‌توانند رتبه‌بندی موتورهای جستجو و سیگنال‌های ارزش را به سمت URL جدید هدایت کنند زیرا این مکان را به‌عنوان خانه جدید و دائمی شما درک می‌کند.

علیرغم اینکه این گزینه در اکثر سناریوها بهترین انتخاب است، مواقع خاصی وجود دارد که استفاده از تغییر مسیر 302 گزینه بهتری است.

چه زمانی باید از تغییر مسیر 302 استفاده کنید؟

زمان استفاده از ریدایرکت ٣٠٢

علیرغم این واقعیت که ریدایرکت 302 به سئو کاری ندارد، چند سناریو وجود دارد که در آن استفاده از یکی منطقی‌تر است. این سناریویی کمتر رایج است، فقط به این دلیل که اغلب به‌طور موقت یک صفحه وب را جابجا نمی‌کنید، اما شرایطی وجود دارد که مناسب است. نمونه‌ای از چنین زمانی در یک محیط تجارت الکترونیکی است.

نمونه های استفاده از redirect 302

  • به‌عنوان‌مثال، اگر محصولی دارید که دیگر برای فروش در دسترس نیست، مانند کالای فصلی یا موجود نیست، می‌توانید یک ریدایرکت 302 ایجاد کنید و کاربران را به صفحه دسته‌بندی فروشگاه اینترنتی خود بفرستید. ازآنجایی‌که آن‌ها نمی‌توانند محصول را در آن زمان سفارش دهند، منطقی است که محصولات مشابهی را که در حال حاضر در دسترس هستند به آن‌ها نشان دهیم. 302 به موتورهای جستجو می‌گوید که وب‌سایت به‌طور موقت آفلاین است و ارزش صفحه باید دست‌نخورده باقی بماند تا اینکه به URL دیگری منتقل شود.
  • یکی دیگر از دلایلی که مدیران وب ممکن است از تغییر مسیر 302 بر روی 301 استفاده کنند، جلوگیری از تأخیر پیری گوگل (در این مورد در یک دقیقه بیشتر) است که با ریدایرکت 301 مرتبط است. بااین‌حال، این می‌تواند برای گوگل مشکل‌ساز شود، زیرا درنهایت باید بررسی کند که آیا مدیر وب واقعاً قصد استفاده از تغییر مسیر 301 را داشته است یا خیر.
  • گوگل سعی می‌کند این تصمیمات را بگیرد، زیرا می‌خواهد تجربه موتور جستجو را بهبود بخشد. گوگل همچنین می‌داند که وب مسترها اغلب از تغییر مسیر 302 استفاده می‌کنند درحالی‌که تغییر مسیر 301 انتخاب مناسب‌تری بوده است. این استراتژی می‌تواند نه‌تنها در رتبه‌بندی موتورهای جستجو، بلکه باعث ایجاد مشکلاتی در نمایه‌سازی مداوم URL قدیمی و محبوبیت پیوند بین URL‌های قدیمی و جدید شود.
  • اگر در حال انجام تست A/B برای یک صفحه وب برای آزمایش عملکرد یا طراحی آن هستید، سناریوی دیگری برای تغییر مسیر 302 مناسب است. این درواقع تمرین خوبی برای راه‌اندازی نرم وب‌سایت شما است تا ببینید کدام نسخه مطلوب‌تر است یا تجربه کاربری بهتری ارائه می‌دهد. با استفاده از ریدایرکت 302، می‌توانید بازخورد مشتری و کاربر را در صفحه جدید خود بدون تأثیر بر رتبه سایت خود دریافت کنید.

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/URL_redirection

https://yoast.com/what-is-a-redirect/

سفارش تولید محتوا

برای سفارش تولید محتوا میتوانید هم اکنون از طریق صفحه سفارش تولید محتوا متنی با کامی سئو در ارتباط باشید. ما بهترین محتوا را برای وبسایت، وبلاگ و فروشگاه اینترنتی شما تهیه کنیم.

دیدگاه خود را بنویسید