صفر تا صد لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی (link building) هنوز هم برگ برنده ای است که در سئو و بهینه سازی یک وبسایت از اهمیت بالایی برخوردار است. لینک سازی خارج از سایت یکی از ارکان سئوی خارجی است و شامل فعالیت هایی است که در جهت ساخت بک لینک ها به کار گرفته میشود.

لینک سازی برای وبسایت از آن جا که بسیار حساس بوده و اگر توسط افراد متخصص انجام نشود، عواقب خوبی نخواهد داشت. در این مقاله آموزشی قصد داریم صفر تا صد اصول لینک سازی خارجی را با هم بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

فهرست محتوا نمایش

لینک سازی خارجی به چه معناست؟

لینک سازی برای وبسیات به دو دسته لینک سازی داخلی و خارجی تقسیم میشود. اگر شما کمی تو حوزه سئو و بهینه سازی سایت مطالعه داشته باشید، احتمالا با اصطلاح بک لینک آشنا هستید. بک لینک ها در واقع لینک هایی از سایت های خارج از وبسایت خودمان هستند که به سایت ما داده شده اند. حال خود لینک سازی خارجی به سه دسته :

انواع روش های لینک سازی خارجی

  • لینک سازی کلاه سفید (دیگران به محتوای خوب شما لینک بدهند)
  • لینک سازی کلاه خاکستری (لینک سازی در شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها، لینکهای پروفایلی و…)
  • لینک سازی کلاه سیاه (لینک سازی انبوه و بدون استراتژی)

تقسیم میشوند که ما در مقاله سئو خارجی به همه آن ها اشاره کرده ایم.

اهمیت لینک سازی یا اهمیت بک لینک برای سایت

همچنان در سئو بک لینک ها یکی از مهم ترین ارکان موجود هستند. همانطور که قبلا صحبت کردیم بک لینک ها از دید گوگل نشان دهنده کیفیت و ارزشمند بودن سایت هستند و این مهم است که سایت شما از سایت های مرتبط در کلمات مرتبط لینک
بگیرد. وقتی یک سایت مرتبط با دامنه قدرتمند به شما لینک می دهد خیلی بیشتر از آنچه فکر کنید در روند کاری تان تاثیر دارد. برایان دین بیش از یک میلیون نتیجه جستجو را تجزیه و تحلیل نمود و در نهایت اعلام کرد بک لینک ها همچنان به عنوان یکی از
شاخص ترین موارد در رتبه بندی گوگل محسوب می شوند. بنابراین لینک سازی خارجی همچنان یکی از مهمترین اولویت های سئو است.

به طور کلی اینکه تعداد دامنه های مرتبطی که به شما ارجاع می دهند روند صعودی داشته باشد خوب است. این بدان معنی
است که در طول زمان وب سایت های بیشتری به شما متصل خواهند شد. در واقع در مطالعه ای که برایان انجام داد تعداد حوزه های اشاره منحصربفرد قوی ترین همبستگی در کل مطالعه بود. وب سایت هایی که دارای حوزه ارجاع بیشتری بودند رتبه های بالاتری داشتند.

اهمیت لینک سازی خارجی در مطالعه برایان دین

متیو باربی با تجزیه و تحلیل یک میلیون URL به این نتیجه رسید که همچنان لینک ها بسیار ارزشمند هستند. به طور متوسط تعداد بک لینک های 2 نتیجه ب رتر صفحه اول گوگل معادل 38 % کل بک لینک های صفحه اول گوگل است.

مهمترین اصول لینک سازی خارجی چیست؟

یکی از مهمترین اصل های لینک سازی خارجی که حتما حتما باید به آن توجه داشته باشیم، اصل طبیعی بودن لینک سازی است. اما طبیعی بودن در لینک سازی به چه معناست و شامل چه مواردی میشود. در زیر به مهمترین نکات طبیعی بودن در چگونگی لینک سازی خارجی اشاره میکنیم:

  • در سایت های مرتبط و غیر مرتبط لینک ساخته شود.
  • در سایت هایی با دامین اتوریتی بالا و پایین لینک ساخته شود.
  • به صورت انکر، تصویر، کلمه کلیدی، نام برند و همه نوعه لینک ساخته شود.
  • برای بیشتر صفحات مهم لینک ساخته شود، نه فقط برای صفحه اصلی یا لندینگ پیج
  • لینک ها هم به صورت فالو لینک و هم به صورت نوفالو ساخته شوند.
  • مقید نبودن به زمان در لینک سازی.
  • در دوسه ماه اول، لینک سازی خارجی اصلا طبیعی نیست و بهتر است در طول این مدت روی سئو داخلی کار شود.
  • در سایت های داخلی و خارجی لینک ساخته شود. یعنی سایت های هم زبان و غیر هم زبان.
  • از سایت های اسپم لینک گرفته نشود.
  • از مزارع لینک، لینک نگیرید.
  • در شبکه های اجتماعی فعالیت مستمر داشته باشید و به وبسایت خود لینک دهید. اگر چه این روش روی سئوی سایت تاثیری ندارد، اما بازدید و برندینگ را بهبود میبخشد.
  • و…

هرگونه خطا در لینک سازی و غیر طبیعی رفتارکردن منجر به جریمه وبسایت شما خواهد شد. این کار توسط الگوریتمی به نام الگوریتم پنگوئن گوگل انجام خواهد شد. یا ممکن است گوگل به صورت شما را دستی جریمه کند.

لینک سازی خارجی در سایتهای مرتبط و غیر مرتبط

لینک گرفتن از سایت های مرتبط با حوزه کاری، به مراتب بهتر از لینک گرفتن از سایت های غیر مرتبط است. اما برای طبیعی جلوه دادن لینک سازی خارجی، بهتر است که از هردوی آن ها لینک بگیریم. اما بک لینک های مرتبط با حوزه کاری بهتر است که بیشتر باشند و بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

لینک سازی در سایت هایی با دامین آتوریتی بالا و پایین

یکی از فاکتورهای مهم برای گرفتن بک لینک، دامین اتوریتی است. بهتر است در سایت هایی که دامین اتوریتی بالایی دارند لینک بگیریم، اما باز هم گرفتن لینک از سایت های با دامین اتوریتی پایین و متوسط به شرطی که اسپم نباشند، توصیه میشود.
اما یک نکته ای که این جا حائز اهمیت است، این است که در لینک سازی در سایت هایی با دامین اتوریتی پایین کم باشند و زیاد روی آن ها کار نکنیم.

دامین اتوریتی چیست؟

دامین آتوریتی یا به انگلیسی Domain Authority یکی از پارامترهایی است که توسط شرکت MOZ برای تحلیل و آنالیز سایت‌ها ارائه‌شده است. در حقیقت معیاری برای بررسی اعتبار دامنه یک وب سایت به حساب می آید. این پارامتر به‌صورت کمی بین ۱ تا ۱۰۰ در نظر گرفته میشود. این عدد هرچقدر به ١٠٠ نزدیک باشد، بیانگر اعتبار و قدرت بالاتر سایت نزد گوگل و دیگر موتورهای جستجو خواهد بود.

Page Authority یا پیج اتوریتی چیست؟

معیار بالا برای دامنه کلی وبسایت است.اما Page Authority برای اعتبار یک صفحه از دامنه کلی وبسایت است که به صورت کمی بین ١ تا ١٠٠ اندازه گیری میشود.

لینک سازی به صورت انکر، بنر و…

انواع لینک سازی برای صفحات وبسایت

بهتر است که لینک سازی خارجی برای سایت خود را به شیوه های مختلف نجام دهیم. این شیوه ها عبارت اند از :

  • بک لینک به صورت انکر و کلمه کلیدی صفحات
  • بک لینک با برند نیم
  • بک لینک با بنر و تصویر
  • بک لینک انکرهای عمومی
  • با خود آدرس

لینک سازی برای بیشتر صفحات

یکی از اشتباهات رایج در لینک سازی خارجی، این است که فقط برای صفحه اصلی سایت یا لندینگ پیج لینک سازی کنیم. برای طبیعی جلوه دادن بیشتر و بهتر وبسایت و بک لینک های آن، بهتر است که برای اغلب صفحات مهم سایت، دسته بندی ها، لندینگ پیج ها، مقالات و… لینک سازی کنیم.

لینک به صورت فالو و نوفالو

اگرچه لینک های نوفاولو اعتباری به وبسایت شما منتقل نمیکنند، اما داشتن آن ها در بک لینک ها لازم و ضروری است. بید تمام سعی بر این باشد که لینک سازی طبیعی جلوه داده شود. اما بیایید باهم تفاوت لینک فالو و نوفالو را با هم یادبگیریم.

لینک فالو چیست؟

اگر شما از سایت با تگ فالو لینک بگیرید، متناسب با اعتبار صفحه، اعتباری به صفحه سایت شما منتقل میشود و برای بهبود رتبه  صفحه بسیار مفید است. در واقع فالو لینک به موتورهای جستجو اجازه میدهد که محتوای لینک را دنبال کنند.

لینک نوفالو چیست؟

از طرفی دیگر، لینک نوفالو برعکس لینک فالو است و از آن اعتباری به صفحه سایت شما منتقل نمیشود. در واقع این تگ مانع از دنبال کردن محتوای لینک شما توسط موتورهای جستجو میشود.

مقید نبودن به زمان در لینک سازی

یکی از نکته های مهمی که بایستی در چک لیست لینک سازی داخلی آن را به کار ببریم، مقید نبودن به زمان در ساخت بک لینک است. اما این به چه معناست؟
این به این معنی است که ما نباید سر یک زمان یا یک تایم مشخصی برای وبسایت خود لینک بسازیم. مثلا فقط روزهای جمعه را به لینک سازی اختصاص بدیم یا سر یک ساعت مشخص برای وبسایت خود لینک بسازیم. هیچ کار مشکوکی در لینک سازی نباید انجام بگیرد.

دوسه ماه اول لینک سازی نکنید

اصول طبیعی یک سایت به این صورت است که ابتدا روی محتوا، سئو محتوا و کارهای سئو داخلی کار انجام شود. احتمالش خیلی کم است که در هفته اول یا دوم یکی از صفحات شما بیاد بالا و لینک اول یا دوم باشد. بنابراین مردم آن را نمیبینند و به آن لینک نمیدهند.
اگر میخواهید یک لینکسازی اصولی انجام شود و گوگل هیچ گونه شک و شبهای به سایت شما نداشته باشد، بهتر است قضیه لینک سازی را چند ماه بعد از راه اندازی سایت آغاز کنید، اگرچه شما میتوانید از روز اول نیز لینک سازی انجام دهید.

لینک سازی در سایت های هم زبان و غیر هم زبان

لینک سازی در سایت های داخلی و هم زبان بهتر است، اما لینک سایت در سایت های خارجی و غیر هم زبان نیز لازم است. مخصوصا سایت هایی که دامین اتوریتی بالایی دارند. اما قبل زیاده روی کردن در لینک سازی آن هم در سایت های خارجی زیاد به نفع شما نخواهد بود.

لینک نگرفتن از مزارع لینک

مزارع لینک به سایت هایی گفته میشود که پر از لینک های خروجی هستند و به وبسایت یای مخلفی لینک داده اند. لینک سازی در این گونه وبسایت ها نه تنها هیچ اعتبار و ارزشی به سایت شما منتقل نمیکند، بلکه به سئوی سایت شما آسیب هم میزند.
mozbar ابزاری است که میتوانید با آن میزان دامین آتوریتی و پیج اتوریتی وبسایتی که درآن لینک میسازید را  بسنجید و از اسپم بودن آن ها مطمئن شوید.

لینک گرفتن از شبکه های اجتماعی

لینک گرفتن از شبکه های اجتماعی

اگرچه لینک گرفتن از شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم تو رتبه بندی صفحات شما دخیل نیست، اما یکی از بهترین راه کارها برای افزایش بازدید و ترافیک است. سعی کنید در شبکه های اجتماعی مانند لینکدین، فیسبوک و پینترست فعالیت مستمر داشته باشید.

لینک گرفتن از شبکه های اجتماعی و افزایش بازدید از طریق آن ها سرعت ایندکس مطالب شما را به شدت بالا میبرد. علاوه براین به برندینگ شما بسیار کمک میکند و یک راه عالی برای تقویت برندینگ است.

انواع بک لینک ها

انواع بک لینک ها در لینک سازی

به صورت کلی لینک هایی که به سایت ما وارد میشوند به چهار دسته تقسیم میشودن. این چهار دسته عبارت اند از :

  • فالو لینک (در بالا به آن اشاره کردیم).
  • نوفالو لینک (در بالا به آن اشاره کردیم).
  • لینک تجاری یا Sponsored لینک هایی که با هدف تجاری و حمایت مالی ساخته میشوند.
  • لینکی که توسط کاربر ساخته میشود یا UGC این لینک توسط مدیر سایت یا ادمین ساخته نمیشود، بلکه توسط کاربر در بخش کامنت ها ساخته میشود.

مزایای لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی از جهات گوناگونی به رشد وبسایت ما کمک میکند. این رشد در راستای افزایش ترافیک وبسایت خواهد بود. مهمترین مزیای لین بیلدینگ برای سایت عبارت اند از :

  • افزایش ترافیک ارگانیک
  • افزایش ترافیک غیر ارگانیک با لینک سازی در شبکه های اجتماعی
  • معتبر سازی وبسایت نزد موتور جستجو
  • افزایش تعامل با دیگر وبسایت ها
  • کمک به رشد برندینگ
  • و…

از آن جا لینک سازی داخلی یکی از مهمترین فاکتورهای سئو است، پس اهمیت آن برای سئو ی یک وبسیات بسیار بالا است. اما اهمیت آن در کجا قرار دارد؟ گوگل به وضوح اعلام کرده است که سایت هایی را که از دیگر سایت ها به آن ها لینک داده شود و لینک طبیعی باشد، را در اولویت سرپ خودش نشان میدهد.
اما چطوری لینک طبیعی بسازیم؟ مگر دیگران حاضرنف همینطوری به ما لینک بدهند؟ پاسخ قتعا خیر است، اما با توجه به یک استراتژی لینک سازی داخلی کاملا میتوان لینک سازی را طبیعی جلوه داد، بدون اینکه گوگل بفهمد و سایت ما را جریمه کند.

رپورتاژ آگهی در لینک سازی

رپورتاژ آگهی یکی از رایج ترین شیوه های گرفتن بک لینک برای وبسایت است. رپورتاژ آگهی اگر در وبسایت های معتبر و با تگ فالو انجام شود به بهبود اعتبار وبسایت بسیار کمک میکند و روی رتبه بندی وبسایت به شدت تاثیر گذار خواهد بود.
علاوه به افزایش اعتبار سایت از دید موتورهای جستجو، به افزایش کلیک و ترافیک غیر ارگانیک سایت نیز بسیار کمک میکند. برای اینکه صفر تا صد رپورتاژ را یاد بگیرید و از آن در استراتژی لینک سازی خارجی خود به کار ببرید، مقالالات ما در دسته رپورتاژ آگهی مطالعه بفرمایید.

یک نکته مهم در گرفتن بک لینک

نکته: زمانی که مردم به شما لینک می دهند سعی کنید آن محتوا را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. این کار به ایجاد سیگنال های اجتماعی برای آن محتوا و یا صفحه کمک می کند که به نوبه خودش در قدرتمندتر شدن صفحه شما تاثیربسزایی دارد.
به هر حال شما از این روش می توانید مطالب و صفحات خود را بیش از پیش قدرتمند کنید. از رسیدن ایده ها و مطالب به دیگر
وبلاگ نویسان نترسید و سعی کنید از آن ها بخواهید در خصوص ایده های شما و مطالبتان نظر بدهند.

ابزارهای آنالیز لینک سازی رقبا

یکی از مهمترین بخش های لینک سازی خارجی آنالیز بک لینک رقبا است. در هر حوزه ای که مشغول به فعالیت باشید قبل از اینکه شروع به لینک سازی کنید، آنالیز رقبا حتما لازم است. اینکه کمیت و کیفیت بک لینک های رقیب چگونه است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
ما باید سعی کنیم که از لحاظ لینک سازی از رقبای خود جلو بیفتیم و بهترین استراتژی لینک بیلدینگ را پیاده سازی کنیم. این کار با ابزارهای مختفی قابل بررسی است که در این جا به چند تا از آن ها اشاره میکنیم.

١- Majestic SEO

یک ابزار دقیق و کاربردی برای آنالیز لینک بیلدینگ رقبا است. تنها عیب آن پولی بودن برخی از امکانات و ویژگی های آن است. نسخه رایگان این ابزار قابلیت های زیر را دارد :

  • نشان دادن آدرس وبسایت هایی که لینک دادن
  • فالو یا نو فالو بودن لینک ها
  • انکر تکست ها

٢- ابزار Ahref

یکی دیگر از ابزارهای مهم برای آنالیز لینک رقبا است که دردو نسخه پولی و رایگان ارائه میشود. این ابزار بسیار دقیق و کاربردی بوده و برای آنالیز رپورتاژ آگهی رقبا یکی از بهترین ابزارها است که در لینک سازی خارجی از آن استفاده میشود.

یکی از بهترین ابزارهای موجود برای به دست آوردن نمایی متناسب از پروفایل بک لینک ها Ahrefs است. شما با کمک این ابزار می توانید تعداد کل بک لینک ها تعداد کل حوزه های ارجاع کلمات کلیدی ارگانیک و… را از طریق این ابزار بررسی کنید. یکی از ویژگی های فوق العاده آن اعلان بک لینک است. ما چندین ابزار پشتیبانی را آزمایش کردیم و قطعا یکی از بهترین ها در این زمینه است. اعلان های بک لینک به شما زمانی که از سراسر وب وب سایت های جدید به سایت شما متصل می شوند اعلان می دهد.

٣-ابزار تحلیل لینک SEMRUSH

یکی دیگر از ابزارهای مهم که به صورت پولی ارائه میشود و برای آنالیز لینک رقبا خیلی کاربردی است. با استفاده از این ابزار تمام جزئیات مربوط به بک لینک های یک وبسایت قابل ردیابی و پیگیری است.

٤- Backlink Watch

یک ابزار کاملا رایگان و خیلی حرفه ای با قابلیت های بسیار زیاد است. از جمله مهمترین کاربردهای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد بک لینک ها
  • انکر تکست لینک ها
  • فالو یا نوفالو بودن لینک ها
  • اعتبار صفحه
  • و…

نتیجه گیری

لینک سازی خارجی هنوز هم میتواند برگ برنده ای باشد برای رفتن به لینک یک گوگل، اما لینک بیلدینگ باید طبق استراتژی و کاملا به صورت تخصصی انجام شود. هرگونه اشتباهی در لینک سازی موجب پنالتی شدن وبسایت میشود و تمام زحمات شما را به باد خواهد داد.
اصل و اساس ساخت بک لینک برای سایت طبیعی رفتار کردن در لینک سازی خارجی است که باید به نکات گفته شده در این رابطه توجه ویژه ای داشته باشیم.

لینک سازی خارجی و اصولی برای وبسایت علاوه به افزایش قدرت دامنه و بهبود سئوی سایت، در افزایش بازدید سایت نیز بسیار موثر واقع میشود. بنابراین لینک سازی به صورت اصولی و درست نه تنها برای وبسایت شما ضرر ندارد، بلکه لازم نیز است.

سفارش تولید محتوای متنی و محتوای رپورتاژ آگهی

سفارش تولید محتوای سئو شده از سایت کامی سئو

اگر به فکر تولید محتوای ایده آل و عالی برای گرفتن ترافیک ارگانیک از گوگل هستید، همین الان روی لینک سفارش تولید محتوای متنی کلیک کنید و بهترین تجربه بیرون سپاری محتوا را با کامی سئو تجربه کنید. خدمات ما شامل:

  • مقاله نویسی
  • محصول نویسی
  • رپورتاژ آگهی
  • تولید تصاویر و اینفوگرافیک

۳ دیدگاه دربارهٔ «صفر تا صد لینک سازی خارجی»

دیدگاه خود را بنویسید