صفر تا صد سئوی دسته بندی ها

سئوی دسته بندی ها یکی از مهمترین گام های سئو و بهینه سازی سایت است که در سایت های خدماتی و فروشگاهی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با بهینه سازی صفحات دسته بندی بخش بزرگی از سئو و بهینه سازی سایت های فروشگاهی و خدماتی  انجام میپذیرد. در این پست آموزشی از کامی سئو قصد داریم صفر تا صد سئوی صفحات دسته بندی را با هم مورد بررسی قرار دهیم. سئوی کتگوری ها بخش مهمی از آموزش سئوی محتوا است که در کامی سئو به آن میپردازیم. با ماهمراه باشید.

صفحات دسته بندی به چه صفحاتی گفته میشود؟

صفحات دسته بندی سایتصفحات دسته بندی به مادر یا ریشه صفحات محصول، صفحات مقالات، خدمات و… یک وبسایت گفته میشود. این صفحات برای ایجاد تعامل بهتر و سریعتر کاربر با وبسایت میشوند و از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، بنابراین سئو دسته بندی ها نیز از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است. در صفحات دسته بندی شما میتوانید محصولات یا خدمات مشابه و هم کانسپت را در دسته هایی قرار دهید. به نمونه زیر از صفحات دسته بندی توجه کنید.

صفحات دسته بندی میتوانید شامل سلسله مراتب زیادی باشد. به عنوان نمونه فرض کنید ما یک صفحه دسته بندی تحت عنوان کفش داریم، این دسته بندی شامل زیر دسته بندی های زیر خواهد بود:

  • کفش زنانه
  • کفش مردانه
  • کفش پسرانه
  • کفش ىچگانه

احتمالا دسته بندی بالا از این نیز جزئی تر شود، این مورد بستگی به کلمه کلیدی ریشه و گسترده بودن آن دارد.

سئوی دسته بندی یعنی چی؟

اصول سئوی صفحات دسته بندی سایت

سئو دسته بندی به معنای بهینه سازی صفحات دسته بندی برای موتورهای جستجو است. این بهینه سازی شامل موارد بسیار زیادی از جمله سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی است که هر کدام از آن ها را جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد. مهمترین اصول سئوی صفحات دسته بندی شامل موارد زیر است:

  • انتخاب یک اسم مناسب و کوتاه برای صفحات دسته بندی
  • یک محتوای عالی و طبق اصول سئو برای صفحه
  • استراتژی لینک سازی داخلی بری صفحات دسته بندی
  • تکنیکال سئو در صفحات دسته بندی
  • تفاوت قائل شدن بین صفحات دسته بندی و برچسب ها
  • تعداد دسته بندی های زیاد نباشد
  • تعداد زیر دسته ها زیاد نباشد
  • لینک سازی خارجی برای صفحات دسته بندی

سئوی دسته بندی مهمتر است یا سئوی صفحه محصول؟

یکی از سوال های رایجی که اغلب صاحبان وبسیات برایشان پیش می آید این است که سئوی دسته بندی ها مهمتر است یا سئوی صفحه محصول؟ همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم اگر دسته بندی ها دارای سئوی خوبی باشند رنک و اعتبارشان را به صفحات محصول نیز منتقل میکنند.

در یک فروشگاه اینترنتی سئوی دسته بندی ها مهمتر است، اما این به این معنی نیاست که ما روی سئوی صفحات محصول کار نکنیم. اگر شما محصولات خاص و کمی دارید سئوی دسته ها و سئوی صفحه ها هم زمان باهم معجزه میکنبد و ترافیک زیادی را برای سایت شما به همراه دارد.

انتخاب نام دسته بندی ها

نام صفحات دسته بندی

یکی از مهمترین گام های سئوی صفحه دسته بندی، انتخاب نام آن است. نامی که برای صفحات خود انتخاب میکنید بسیار مهم و حائز اهمیت هستند. از جمله مهمترین ویژگی هایی که باید نام یک صفحه دسته بندی داشته باشد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوتاه (در یک تا سه کلمه نهایتا)
  • یک کلمه پر رقابت در حوزه کاری شما
  • کلمه ای با قابلیت گستردگی برای قراردادن زیر دسته بندی ها و محصولات

تولید محتوا برای صفحات دسته بندی

یکی دیگر از موارد مهم در بهینه سازی صفحات دسته بندی، تولید یک محتوای جذاب و کاربر پسند برای آن است. صفحات دسته بندی شما به گونه ای نباشد که فاقد محتوای اصلیش باشد و فقط محصولات یا مقالات مربوط به دسته بندی در آن قرار داشته باشد. به عنوان نمونه اگر شما یک دسته بندی با نام گوشی سامسونگ دارید، یک محتوای بالای ٣٠٠ کلمه ای جذاب برای آن با رعایت اصول سئوی محتوا بنویسید.
استفاده از ویدیو، تصاویر زیبا و مرتبط با دسته بندی نیز میتواند به سئوی کتگوری های سایت شما خیلی کمک کند. سعی کنید از تمام امکانات محتوایی برای بهینه سازی صفحه استفاده کنید. اما نکته حائز اهمیت این است که محتوای شما باید کاربر پسند باشد و به تجربه کاربری خدشه ای وارد نکند.
محتوای صفحات دسته بندی بهتر است که در پایین صفحه قرار بگیرند. دقیقا محتوا رابعد از محصولات قرار دهید، این فاکتور به سئوی صفحات دسته بندی کمک زیادی میکند و در عین حال کاربرپسند نیز است. تولید محتوای سایت فروشگاهی جه برای صفحات محصول و چه برای صفحات دسته بندی اهمیت بالایی دارد و باید به طور خاص آن ها را تولید کنیم.

لینک سازی داخلی بری صفحات دسته بندی

لینک سازی داخلی در سئوی دسته بندی ها

یکی از فاکتورهای مهم سئوی یک وبسایت، چیدن استراتژی لینک سازی داخلی صحیح برای آن است. این استراتژی در سئوی صفحه دسته بندی دوچندان حائز اهمیت است. بیشتر کار و انرژی تیمی و فردی در وبسایت های فروشگاهی و خدماتی روی صفحات دسته بندی و لندینگ پیج ها انجام میشود که لینک سازی داخلی بخش مهمی از آن است.  موارد زیر در بهبود سئوی کتگوری، بسیار مهم است :

  • لینک های داخلی از صفحات محصول به صفحات دسته بندی
  • لینک داخلی از صفحات مقالات به صفحات دسته بندی
  • لینک داخلی از صفحات دسته بندی مرتبط به صفحه دسته بندی دیگر
  • لینک داخلی از بخش بلاگ و مقالات به صورت عین انکر به صفحه دسته بندی
  • قرار دادن لینک دسته بندی های مهم در منوی هدر سایت

لینک های داخلی را به صورت فالو قرار دهید و سعی کنید با عین کلمه کلیدی به این دسته از صفحات لینک دهید.

تکنیکال سئوی صفحات دسته بندی

تکنیکال سئوی دسته بندی ها

همه بخش های سئوی وبسایت به هم وابسته هستند و برای یک استراتژی سئوی خوب و عالی نیازمند این هستیم که همه بخش های آن را به خوبی پیش ببریم. تکنیکال سئو در صفحات دسته بندی بسیار حائز اهمیت است. از جمله موارد مربوط به آبن میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بهبود سرعت صفحه
  • موبایل فرندلی بودن صفحه
  • استفاده از داده های ساختار یافته
  • سایت مپ
  • اطمینان از اینکه محتوای صفحه تکراری نباشد (محتوای تکراری)
  • ساختار url مرتب و عالی (طبق بهینه سازی url)

تفاوت قائل شدن بین دسته بندی و برچسب

همانطور که در مقاله اصول صحیح برچسب گذاری در سایت نیز به آن اشاره کردیم، بین دسته بندی ها و برچسب ها باید تفاوت قائل شویم. انتخاب نامی مشابه و همانند دسته بندی ها برای یک برچسب موجب ایجاد مشکلات زیادی از جمله هم نوع خواری صفحات یا کنیبالیزیشن میشود.

تعداد دسته های مناسب

یکی از مشکلات بزرگی که در سئوی دسته بندی ها با آن دست و پنجه نرم میکنیم، تعداد آن ها است. هر چقدر تعداد این دسته بندی ها بالاتر برود، رقابت گسترده تر و سخت تر میشود. بنابراین مگر در موارد محدود و در صورت فراهم بودن نیرو و بودجه کافی باید تعداد دسته بندی ها بالا رود.
به تعدادی مناسب و محدود برای سایت خود دسته بندی ایجاد کنید و در این زمینه ها شروع به فعالیت کنید. هرچقدر تعداد دسته بندی ها و موضوعات یا محصولات شما محدود تر باشند احتمال موفقیت شما نیز بیشتر است. بنابراین به این نکته توجه کنید.

تعداد زیر دسته های مناسب

تعداد زیر دسته های مناسب یکی دیگر از فاکتورهای سئوی دسته بندی است که باید مورد توجه قرار گیرد. این بدین معنی است که شما نباید تعءداد زیر دسته های خود را زیاد افزایش دهید طوری که معماری و ساختار سایت شما را زیاد پیچیده و نامرتب کند. هر زیر دسته را بهایتا تا ٣ عمق ادامه دهید و بیشتر از این آن را ادامه ندهید.

همچنین یک نکته دیگر در این رابطه این است که هر زیر دسته یک محصول یا موضوع مرتبط و جزئی تر از دسته مادرش باشد و بدین گونه نباشد که موضوعات و محصولات بی ربط را در دسته ها و زیر دسته های مادر و فرزند قرار دهید.

لینک سازی خارجی در بهینه سازی کتگوری ها

اگر شما هم صاحب یک فروشگاه اینترنتی یا یک وبسایت خدماتی هستید، احتمالا بیشتر انرژی خود را روای قدرت صفحات دسته بندی میگذارید. لینک سازی خارجی برای صفحات دسته بندی خیلی به رشد آن صفحات کمک میکند و اصل مهمی در سئوی دسته بندی ها به شمار میرود. بنابراین بهتر است استراتژی لینک سازت خارجی خود را برای این صفحات به کار ببرید تا صفحه شما قدرت بیشتری بگیرد.

سئوی دسته بندی در وردپرس

وردپرس به خاطر وجود امکانات زیاد و پلاگین های مختف یکی از محبوبترین سیستم های مدیریت نحتوا است. برای سئوی دسته بندی ها در وردپرس شما کافی استڤیکی از افزونه های سئو مانند یاست یا رنک مث  را داشته باشید تا با خیال راحت آن ها را بهینه سازی کنید.

برای این منظور ما از افزونه yoast استفاده میکنیم. این افزونه امکلنات خوبی برای بهینه سازی دسته بندی ها به ما میدهد. به تصویر زیر توجه کنید.

سئوی صفحات دسته بندی در ورد پرس
با استفاده از این افزونه ما میتوانین دسته ها و زیر دسته های مختلف را تولید کرده و برای آن ها توضیحاتی را ارائه دهیم و به صفحات آن ها مولتی میدیا اصافه کنیم. همچنین میتوانیم برای آن ها کارهای مرتبط با اصول سئو محتوا مانند متا دیسکریپشن و عنوان سئو تعریف کنیم.

نشان دادن محتوای دسته بدنی در وردپرس

این مسئله کاملا اختیاری است اما مقوله های شاخص گذاری در گوگل می تواند ارتباط محتوای شما را افزایش دهد تا رتبه صفحه ارتقاء یابد و باعث افزایش ترافیک شما و بهبود عملکرد وردپرس تان شود. بسیاری از تم های وردپرس به طور پیش فرض دسته بندی ها را نشان نمی دهند. مراحل زیر را دنبال کنید تا دسته بندی تان را ایجاد کرده و آن را در سایت نمایش دهید. این کار به شدت برای سئوی دسته بندی های شما مفید خواهد بود.

مرحله ١ :

برای تایید اینکه دسته بندی شما در گوگل رتبه بندی و نشان داده شود می شود گزینه “ظاهر جستجو” را در افزونه Yoast باز کنید. سپس بخش ” طبقه بندی ها” را باز کرده و اطمینان حاصل کنید که “نمایش دسته ها در نتایج جستجو” روی “بلی” تنظیم شده باشد.

سئوی دسته بندی در وردپرس

مرحله ٢ :

توضیحات دسته خود را در بخش ویرایش دسته بندی ها اضافه کنید که می خواهید فهرست کنید.

قدرت بخشیدن به دسته بندی با سئو صفحات محصول

یکی از مواردی که با استفاده از آن میتوان به بهینه سازی صفحات دسته بندی کمک زیادی کرد، سئو صفحه محصول و لینک دادن از این صفحات به دسته بندی ها است. این کار به شدت به افزایش قدرت صفحات کتگوری کمک میکند و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
اگر شما یک صفحه محصولی داشته باشید که به صورت اصولی و درست ترافیک ارگانیک بگیرید و بالا بیاد و از آن به صفحات کیگوری خود لینک بدهید، این صفحه کتگوری شما رشد فوق العاده ای خواهد داشت. این کار از آن جا حائز اهمیت است که بالا آمدن با محصول آسانتر از بالا آمدن با دسته بندی است و به راحتی میتوانید از آن برای قدرت بخشیدن به کتگوری ها استفاده کنید.

نتیجه گیری

سئو دسته بندی ها اساسا به کارهای سئو حول صفحات دسته بندی گفته میشود. این کار به خصوص در وبسایت های فروشگاهی و خدماتی از اهمیت بالایی برخوردار است. سئو دسته بندی ها و چگونگی پیاده سازی آن همچنین به وب سایت شما کمک میکند که ساختار سایت مناسبی داشته باشد. نکات گفته شده در این مقاله به شما کمک میکند که صفحات دسته بندی خود را به بهترین شکل ممکن بهینه کنید.

منبع ١

منبع ٢

سفارش تولید محتوای صفحات دسته بندی

اگر شما هم صاحب یک کسب و کار هستید و میخواهید برای صفحات دسته بندی خود یک محتوای اصولی و طبق استانداردهای سئوی محتوا تهیه کنید، هم اکنون از طریق لینک پایین میتوانید بهترین محتوا را برای صفحات خود سفارش دهید. خدمات ما شامل موارد زیر است :

  • مقاله نویسی
  • محصول نویسی
  • رپورتاژ آگهی
  • طراحی لندینگ پیج
  • و…
    سفارش تولید محتوای سئو شده از سایت کامی سئو

۶ دیدگاه دربارهٔ «صفر تا صد سئوی دسته بندی ها»

    • لینک از صفحه دسه بندی به صفحه محصول معنی خاصی نداره چون تو خود صفحه دسته بندی لینک محصول وجود داره. لینک از صفحات دسته بندی به محصول به بهبود سئوی دسته بندی کمک میکنه

      پاسخ
    • بستگی به جنس کلمه کلیدی اون کتگوری داره. ول؛ی ۆحدودا تا ١٠٠٠ کلمه همراه تصویر و ویدیو و… اینا بزارید خوبه

      پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید