انواع روش های سئو و بهینه سازی سایت به سه دسته کلی سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری تقسیم می شوند. به طور کلی هدف سئو افزایش بازدید و بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است.
اگر چه شایان ذکر است که یک نوع دیگر از دسته بندی سئو موجود می باشد، که این دسته بندی شامل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال است. اما هدف ما در این مقاله بحث روی انواع روش های سئو در معنای عام است. فاکتورهای سئو بالغ بر ٢٠٠ فاکتور مختلف هستند.
انواع روش های سئو و بهینه سازی سایت
اینکه چجوری و با چه روشی سایت خود را بهینه کنیم و ورودی های بیشتری از گوگل بگیریم. با اینکه موتور های جستجو برای رتبه بندی سایت ها و این که کدام سایت در اول نتایج قرار گیرد، یک سری استاندارد دارند، اما اگر واقع بینانه به مسئله نگاه کنیم گاها این استاندارد ها زیر پا گذاشته می شوند.
ابتدا در اسلاید های زیر یک دید کلی را از انواع روش های سئو پیدا خواهید کرد. سپس به سراغ تک تک این روش ها می رویم و به صورت جزئی تری وارد بخش های آن می شویم.
انواع سئو

همانطور که در بالا گفتیم، سئو به طور کلی به سه دسته کلاه سیاه، کلاه سفید و کلاه خاکستری تقسیم می شود. در این بخش به تک تک این مباحث خواهیم پرداخت.
سئو کلاه سفید

روش سئو کلا سفید از بهترین انواع روش های سئو است. پایداری آن از هر روش دیگری بیشتر و بهتر است. به طور خلاصه این روش مبنی بر استاندارد های گوگل است و طبق میل گوگل سایت را بهینه می کند.
اگر سایت شما به درستی و اصولی با این روش بهینه شود، بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت. این روش مناسب سایت هایی است که آینده نگر هستند. یعنی این که اهداف بلند مدت را مد نظر دارند.
سئو کلاه سفید روش زمان بری است و تلاش و صبر از مهمترین فاکتور های این روش هستند. بعد از اینکه سایت شما رتبه گرفت و در نتایج بهتر گوگل در کلمات کلیدی خودتان نمایش داده شود، نیز نیازمند تلاش است. اما نه به اندازه اوایل کار.
گوگل همیشه سایت هایی را که با این روش بالا می آیند را دوست دارد. و اصولا این روش پایداری نسبتا زیادی دارد و احتمال جریمه شدن شما توسط گوگل صفر است.
مهمترین فاکتور های سئو کلاه سفید:
به طور کلی مهمترین این فاکتور ها در سئو کلاه سفید عبارت ان از:
١- تولید محتوای اصولی
خیلی وقت ها حتما شنیده اید که بعضی از استادهای سئو می گویند:”محتوا پادشاهی می کند“. این سخن می تواند تا حدودی درست باشد. اما تاحدود زیادی به حوزه شما هم بستگی دارد. در بعضی حوزه ها رتبه گرفتن فقط با محتوا کمی سخت است. اما به هر حال تولید و سئوی محتوا از ستون های اصلی سئو به حساب می آید.
یکی از مهمترین فاکتور های تولید محتوای اصولی یونیک بودن آن است. شما برەای اینکه محتوای جذابی بسازید و گوگل از آن راضی باشد باید محتوای مختص خودتان را بسازید.
گوگل الگوریتم های زیادی دارد که کپی کنندگان محتوا را جریمه می کند. به خاطر همین یونیک بودن آن ها خیلی مهم است. اصولا یکی از مهمترین فاکتور های مقالات سئو شده یا محتوای سئو شده نیز یونیک بودن محتوا است.
همچنین استفاده از تصاویر و ویدیو ها نیز می تواند به صورت چشم گیری به سئوی کلاه سفید سایت شما کمک کند. هر چند گوگل تا بدین لحظه سایت های کپی کننده تصویر و ویدیو را آة چنان که باید جریمه نمیکند و خیلی براش مهم نیست، اما بهتر است که خودتان تصویر های اختصاصی و ویدیو های اختصاصی بسازید.
با اینکه سئو کلاه سفید یکی از بهترین انواع روش های سئو است، اما بدون محتوای اصولی فایده چندانی ندارد.
برای اینکه بدانید چه محتوایی برای گوگل ارزشمند و سئو شده است، حتما مقاله ما را در رابطه با اصول سئوی محتوا را مطالعه بفرمایید.
بهنیه سازی سورس
یکی دیگر از فاکتور های سئو کلاه سفید شامل بهینه سازی سورس و قالبی است که سایت شما از آن استفاده میکند. بی شک به خاطر اینکه این عوامل مستقیما با رفتار مخاطب و کاربران شما ارتباط دارد برای گوگل هم مهم است.
اگر کاربری به سایت شما سربزند و یک سایت بی دروپیکر را ببیند فورا سایت شما را ترک می کند. یا اگر سایت شما دیر لود شود و سرعت مناسبی نداشته باشد نیز کاربر فورا سایت شما را ترک میکند.
این عوامل کم کم رو سئوی سایت شما تاثیر خواهند گذاشت. پس بهینه سازی سورس نیز تاحدود زیادی به سئوی کلاه سفید که یکی از انواع روش های سئو است کمک خواهد کرد.
اما بهینه سازی سورس هم نباید بیش از اندازه باشد، بیش از اندازه بهینه کردن سورس سایت نیز می تواند مخرب باشد و اتفاقا جزء نوعی سئوی کلاه سیاه محسوب می شود. پس دقت کنید که در این یکی مورد دچار اشتباه نشوید.
فعالیت در شبکه های اجتماعی
فعالیت در شبکه های اجتماعی و تبلیغات پست ها و محصولات در آن آن ها نیز یک روش سئوی کلاه سفید محسوب می شود. این کار به شدت به برندینگ شما کمک خواهد کرد. علاوه بر برندنگ به سئوی شما نیز کمک خواهد کرد.
شما فرض کنیند یک محصول در سایتتون دارید و در شبکه اجتماعی تلگرام برای آن تبلیغ میکنید و مخاطبان را ترغیب می کنید که به آن سر بزنند. مخاطب وارد صفحه محصول می شود، یا آن را می خرد و یا یا نظری می نویسد و … این کار خودش به صورت غیر مستقیم رو سئوی شما تاثیر میگذارد و روش بسیار مناسبی است.
لینک سازی در سئو کلاه سفید
با اینکه پیچیدگی لینک سازی بسیار گسترده است. ما اینجا به صورت مختصر در مورد لینک سازی در سئو کلاه سفید که یکی از انواع روش های سئو است حرف می زنیم.
به صور یک قاعده کلی لینک سازی داخلی از واجبات است و حتما باید انجام شود. به عنوان نمونه در همین مقاله ما چندین لینک داخلی در بدنه اصلی محتوا وجود دارد. این لینک ها جهت رفع و پیش بینی نیاز کاربران قرار داده شده است.
البته لینک های داخلی می تواند در هدر ، فوتر و سایر بخش های یک صفحه قرار بگیرد و جهت رفع نیاز کاربر باشد.
اما در مورد لینک های خارجی نیز می توان گفت اگر این لینک ها جهت رفع نیاز کاربر باشد، فریب نباشد و به سایت های معتبری لینک داده شود هیچ اشکالی ندارد و گوگل نیز خوشش می آید. فقط دقت داشته باشید که لینک سازی نیز یک سری قواعد و قوانینی دارد که در آینده به قواعد و قوانین آن به طور مفصل خواهیم پرداخت.
سئو کلاه سفید فاکتور های زیادی دارد که در این مقاله به چهار تا از اصلی ترین قواعد آن پرداختیم. پس تا همین جا یادتان باشد که سئو کلاه سفید بهینه سازی سایت طبق استاندارد ها و الگوریتم های گوگل است.
این روش از مهمترین و بهترین انواع روش های سئو به حساب می آید و به صورت تضمینی کسب و کار شما را متحول خواهد کرد.
سئو کلاه خاکستری، یکی از انواع روش های سئو
همانطور که می دانید SEO کلاه سیاه در حال تقلب در قوانین گوگل است و SEO کلاه سفید در حال پیروی از این قوانین است ، بنابراین از این حروف می توان فهمید که SEO کلاه خاکستری ترکیبی از هر دو روش است.
سئو کلاه خاکستری راهی برای پیروی از برخی قوانین Google است و نه برخی دیگر. در واقع ، آنها از این روش گوگل اجتناب می کنند تا متوجه نشود! بنابراین ، این روش بیشتر توسط سئوکاران حرفه ای انجام می شود. اگر افراد غیرحرفه ای این کار را انجام دهند ، نمی توانند از مجازات گوگل فرار کنند.
ترفند های سئو کلاه خاکستری
همانطور که گفتیم ، انواع روش های سئو ترفند های گونوگونی دارند. مانند سئو کلاه سفید، سئوی کلاه خاکستری هم یک سری ترفند دارد. در این جا به مهترین این روش ها اشاره خواهیم کرد.
ترفند های سئوی کلاه خاکستری بیشتر در دسته لینک سازی خارجی قرار میگیرند. اگرچه بحضی از ترفند های دیگر آن مربوط به سئوی خود داخل صفحه است که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.
١- خرید دامنه های قدیمی و غیرفعال
خرید دامنه های قدیمی ومنقضی شده یکی از ترفند های سئو کلاه خاکستری است. دامنه های منقضی شده زیادی وجود دارد که می توانید خریداری کنید ، اما باید به خاطر داشته باشید که محتوای موجود در این دامنه ها مربوط به محتوای سایت شما است. همچنین باید بررسی کنید که این دامنه ها قبلاً توسط Google جریمه نشده اند.
پس از بررسی این موارد ، کلمات کلیدی سایت خود را در محتوای آنها پیدا کرده و به سایت خود پیوند دهید. حتی می توانید در این سایت ها مطالب جدید بنویسید و از کلمات کلیدی مرتبط برای لینک دادن به سایت خود استفاده کنید.
٢- فعالیت در شبکه های اجتماعی
در این مورد، شما در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، تویتر، لینکدین و… حسابی میسازید. در آن مطلبی را مینویسید و به سایت خود لینک می دهدید. این روش هم یک ترفند کلاه خاکستری است.
٣- طراحی و ساخت مجدد سایت
اگر شما بیاید و سایت خود را از نو طراحی کنید، گوگل آن را به عنوان یک نوع محتوای جدید تشخیص می دهد و برای آن ها ارزش قائل می شود. و ممکن است به آن ها رتبه دهد. بنابریین با این کار هم می شود یک نوع سئو کلاه خاکستری انجام داد.
٤- سئو کلاه خاکستری با کامنت
درباره مطالب سایت خود نظر دهید درج نظر می تواند صفحه شما را به روز کند. همچنین، برای پاسخگویی به مخاطبان ، اگر پاسخ به صفحه دیگری مربوط است، یک لینک در نظر بگذارید. اظهار نظر فقط در مورد سایت شما نیست. شما می توانید با اظهار نظر در سایت های پربازدید و استفاده از نام و خدمات خود و حتی با دادن آدرس سایت موقعیت بهتری برای سایت خود ایجاد کنید. می شود گفت کامنت مارکتینگ، بخشی از سئو کلاه خاکستری است و آن هم جزئی از انواع روش های سئو است.
٥- ساخت پروفایل در سایت های معروف و پربازدید
ایجاد یک نمایه یا پروفایل در سایتهایی مانند آمازون یا ترلو می تواند با دادن پیوند به شما همراه باشد. با این کار شما یک نمایه ایجاد کرده اید و می توانید در مورد خود و فعالیت خود در آن صحبت کنید و آدرس وب سایت خود را در قسمت تماس وارد کنید.
یکی از بهترین سایتهایی که می توانید این کار را انجام دهید ، انجمن ها و سایت های پرسش و پاسخ است. این سایت ها به دو زبان فارسی و زبانهای دیگر موجود هستند و با کمی کار روی آنها می توانید سایت خود را از طریق قسمت امضا و آدرس سایت در پروفایل خود پیوند داده و معرفی کنید و حتی موضوع را وارد کنید و به آن لینک بدهید.
٦- گوگل ادز یا خریدن بازدید از گوگل
یکی دیگر از تکنیک های SEO کلاه خاکستری خرید ورودی های Google در بعضی از زمان های سال است. فرض کنید نوروز است! یا به جایی از سال می رسیم که پشت سر هم تعطیلات داشته باشیم. اگر سایت شما روزانه 500 بازدید داشته باشد، در چنین مواقعی از سال افت شدید بازدیدکننده وجود دارد و این بر رتبه و موقعیت سایت شما تأثیر می گذارد. چرا؟سایتی موفق و آینده نگر، سایتی است که ورودی های آن برابر یا بیشتر از قبل باشد.
در این موارد بهتر است تا آنجا که ممکن است یک ویزیت خریداری کنید تا در آن زمان به عقب برگردید.برای این کار می توانید از تبلیغات Google استفاده کنید یا Google Input را خریداری کنید. نحوه استفاده از یک روش بسته به میزان استفاده شما از استراتژی های کلاه سیاه متفاوت خواهد بود.روش های دیگری از از انواع روش های سئو در سئوی کلاه خاکستری وجود دارد. اما موارد بالا جزء مهمترین آن ها بودند.
سئوی کلاه سیاه
یکی از انواع روش های سئو است که قوانین موتورهای جستجو را دور میزند. این روش سئو کاملا خطرناک بوده و در صورتی که موتورهای جستجو بفهمند شما این کار را انجام داده اید، سایت شما را جریمه میکنند.
ترفندهای زیادی از سئوی کلاه سیاه وجود دارد که با استفاده از آن ها میتوان زود ولی گذرا رتبه گرفت. در این بخش با برخی از ترفندهای سئوی کلاه سیاه آشنا میشویم و آن ها را با هم مورد بحث و گفتگو قرار میدهیم. مهمترین این ترفند ها عبارت اند از :
- استفاده بیش از حد از عبارات کلیدی در متن
- کپی محتوا
- کامنت هایا سپم
- خرید لینک و مزرعه لینک
- محتوای نامرئی
- ریدایرکت های مشکوک
- صفحات Doorway
- و…
انواع روش های سئو کلاه سیاه میتواند از این تعداد خیلی بیشتر باشد. ما در این جا به همیمممقدار کفایت میکنیم و آن ها را مورد بررسی قرار میدهیم.
سفارش تولید محتوای متنی
اگر دوست دارید برای وب سایت خود بهترین و باکیفیت ترین محتوای سئو شده را داشته باشید، همین حالا از طریق لینک سفارش تولید محتوای متنی سفارش خود را ثبت کنید.

کامل بهرامی: دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه ارومیه هستم. به حوزه کامپیوتر، برنامهنویسی و فناوری اطلاعات علاقهمندم و در حوزههای مذکور در مکتب خونه، مجله فرادرس، هاست ایران، مدیااد، تپسل، متریکس، سبز لرن و غیره تولید و ویراستاری محتوا انجام میدهم. هماکنون سه سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و بالای 6000 مقاله در سطح وب دارم. از سال ١٤٠١ به بعد به عنوان ویراستار و مدیر تیم نویسندهها در مکتب خونه فعالیت مستمر دارم.
4 دیدگاه دربارهٔ «انواع روش های سئو و نحوه کار آن ها»