منظور از الگوریتم های گوگل در موتور جستجو
الگوریتم های گوگل در موتور جستجو به زبان ساده، تعین می کنند که در پی جستجوی یک کلید واژه خاص در موتور جستجوی گوگل، کدام سایت ها در رتبه های اول قرار گیرند و کدام سایت ها در صفحات اول نشان داده نشوند. کلا این الگوریتم ها یک رده بندی خاص از سایت ها را به ما نشان می دهند.
این الگوریتم ها از فاکتور های خاصی پیروی می کنند و قواعد و قوانین متعددی دارند. هدف سئو و بهینه سازی سایت نیز پیاده سازی این قواعد و قوانین است. تولید و سئوی محتوا مهمترین نمواردی هستند که برای این الگوریتم ها اهمیت دارند.
گوگل از ابتدای اختراع موتور جستجو تا بدین جا از الگوریتم های متعددی استفاده کرده است و هم اکنون نیز از این الگوریتم ها به نحوی استفاده می کنس. اگر چه گوگل هرگز صریحا به شیو و جزئیات کار خود اشاره نکرده بود، اما در چندین سال گذشته ماهیت بسیاری از این الگوریتم ها را فاش کرد.
در این مقاله می خواهیم به بررسی انواع الگوریتم های گوگل در موتور های جستجو بپردازیم. میخواهیم شیوه کار آن ها را بیان کنیم و نکات لازم برای پیروی از آن ها را، جهت بهینه سازی سایت طبق استاندارد های گوگل یاد آوری کنیم. پس با ما همراه باشید.
انواع الگوریتم های گوگل در موتورهای جستجو
ابتدا در ویدیو کوتاه زیر به صورت سطحی با الگوریتم های گوگل در موتور جستجو آشنا می شویم. سپس در ادامه مقاله به صورت جزئی تر آن ها را مورد مطالعه قرار می دهیم.
الگوریتم کافئین
در 10 آگوست 2009 ، گوگل کافئین را اعلام کرد، که این امر به یکی از مهمترین به روزرسانیها در تاریخ موتور جستجو تبدیل می شود. کافئین قبل از آنکه یک الگوریتم باشد، یک ابتکار جدید از روش های گوگل در ایندکس کردن صفحات سایت بود.
این الگوریتم گوگل سرعت ایندکس کردن مطالب را تا ده ها برابر افزایش می داد و مطالب و محتوای جدید در سطح گوگل به روز تر می شدند. هدف گوگل نیز از این الگوریتم بازسازی موتور جستجو بود. در واقع ماهیت این الگوریتم با الگوریتم های قبلی ایندکس کننده فرق داشت و یک بروز رسانی از آن ها نبود.
اگر بخواهیم به طور خلاصه وار اهداف الگوریتم کافئین را بیان کنیم، باید بگیم که افزایش سرعت و دقت در بارگذاری نتایج از اصلی ترین اهداف آن است.
کار گوگل کافئین جستجو و ایندکس کردن صفحات جدید در سطح وب است. هم اکنون این الگوریتم به قدری قوی شده که به صورت زنده و مداوم این کار را انجام می دهد.
الگوریتم پاندا
Panda نام رسمی الگوریتم گوگل است که برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی کیفیت ایجاد شده است. این الگوریتم شانس نمایش محتوای بی کیفیت ، کوتاه و بی ارزش در نتایج جستجو را کاهش می دهد و به محتوای با کیفیت ، جذاب و منحصر به فرد مکان بهتری در نتایج جستجو می دهد.
الگوریتم پاندا هنگامی منتشر شد که کاربران از گسترش محتوای بی فایده و هرزنامه در نتایج جستجو شکایت داشتند.
با معرفی این الگوریتم ، گوگل استانداردی را برای طبقه بندی کیفیت صفحات منتشر کرد. این معیار کیفیت بر اساس رضایت کاربر در نظر گرفته شد و به سرعت به یکی از عوامل اصلی در رتبه بندی نتایج جستجو تبدیل شد.
با معرفی الگوریتم پاندا ، وب سایت هایی که در معرض جریمه محتوای بی کیفیت بودند ، با افزودن محتوای با کیفیت ، حذف کلمات زائد و بهبود تجربه کاربری و خوانایی محتوای صفحه ، صفحات آنها را اصلاح و بازسازی کردند. هم اکنون نیز پاندا یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل در موتور جستجو است.
علت پیدایش پاندا
در سال 2010 موتورِ جستجویِ گوگل دچار یک بحران اساسی شد. این بحران اساسی در پی افزایش محتوای بیکیفیت و کاهش شدید کیفیت نتایج جستجو به وجود آمده بود. این بحران مدل کسب و کار گوگل که بر پایه رضایت مشتری از نتایج جستجو است را با چالشی جدی مواجه کرده بود.
الگوریتم پنگوئن گوگل
الگوریتم پنگوئن روشی برای مبارزه با سایت هایی بود که می خواستند با استفاده از روش های غیرطبیعی از جمله پیوند هرزنامه رتبه های بالایی کسب کنند. الگوریتم پنگوئن هنوز در حال کار است و بخشی از هسته الگوریتم های گوگل است.
الگوریتم در فواصل زمانی مختلف از وب سایت ها بازدید می کند و در صورت مشاهده علائم هرزنامه در ارتباط یا سایر روش های غیرعادی، ممکن است سایت متخلف را مجازات کند.
قبل از معرفی الگوریتم پنگوئن ، هنگام مرور Google ، تعداد پیوندها نقش مهم تری در امتیازدهی وب سایت ها داشتند. به عبارت دیگر، قبل از معرفی این الگوریتم، ربات های گوگل هنگام رتبه بندی نتایج، به وب سایت هایی که پیوند بیشتری داشتند توجه بیشتری داشتند و آن را بدون در نظر گرفتن کیفیت محتوای وب سایت در بهترین رتبه بندی صفحه نتایج جستجو قرار می دادند. میشه گفت پاندا یکی از الگوریتم های گوگل در موتور جستجو است که به مبارزه با لینک سازی غیر طبیعی میپردازد.
اهداف پاندا
هدف از این الگوریتم دقیقاً کاهش اثربخشی روشهای کلاه سیاه و کنترل وضعیت توسط گوگل بود. پنگوئن با درک بهتر از روند پیوند دادن ، توانست وب سایتهایی را که پیوندهای طبیعی و معتبری دریافت می کنند، ارتقا دهد و وب سایتهایی را که از هرزنامه و پیوندهای جعلی دریافت می کنند از بالا به پایین رتبه بندی کند.
در ابتدا، Google الگوریتم خود را بر مجازات کردن سایتهای مخرب فقط بر روی پیوندهای ورودی متمرکز کرد و هیچ توجهی به پیوندهای خروجی وب سایت ها نکرد.
در واقع می شود گفت این الگوریتم برای مبارزه و شناسایی انواع روش های سئو مخرب به وجود آمد.
الگوریتم گورخر گوگل(از الگوریتم های گوگل در موتور جستجو و مختص فروشگاه های اینترنتی)
الگوریتم گور خر از الگوریتم های گوگل در موتور جستجو است که تمرکز آن روی فروشگاه های اینترنتی است. الگوریتم Google Zebra یا الگوریتم گورخر الگوریتمی است که با هدف نظارت بیشتر و بهتر بر تجارت الکترونیکی توسط گوگل به روز شده است. آنها به یکدیگر وابسته هستند ، بنابراین به عنوان یک متخصص در زمینه SEO ، باید در مورد این عناوین مطالعه کنید و اطلاعات کافی داشته باشید.
امروزه، با گسترش ارتباطات و دنیای دیجیتال، شبکه های اجتماعی، فروشگاه های آنلاین و ظهور مشاغل در اینترنت، که اصطلاحاً آن را تجارت الکترونیکی می نامیم ، گوگل احساس کرد که مردم دنیا می توانند از این فناوری ها بیشتر استفاده کنند برای یک زندگی راحت از الگوریتمی به نام گورخر برای خرید بیشتر و خرید با اطمینان و اطمینان بیشتر از این فروشگاه های آنلاین استفاده کنید.
ساختار کاری این الگوریتم به گونه ای است که تمام وب سایت های فروشگاه را از نظر فنی مورد بررسی قرار می دهد و اگر متوجه شود وب سایتی کاربران را فریب می دهد و از آنها کلاهبرداری می کند ، آن را به گوگل گزارش داده و در این صورت جریمه می کند مسیر. وب سایت های فروشگاهی برای جلب اعتماد مردم و فروش بیشتر باید از اصول و قواعد اساسی تجارت الکترونیکی پیروی کنند تا گوگل بتواند آنها را با این الگوریتم گورخر تأیید کند.
اما شاید از خود بپرسید که چرا این نام آیا الگوریتم گورخر است ؟؟؟ !!! در دنیای واقعی ، گورخر سیاه و سفید راه راه است و به همین دلیل آفات ، مگس ها و … را دفع می کند ، در دنیای اینترنت به دلیل این الگوریتم گورخر. گفته می شود کلاهبرداران و فروشگاه های ضعیف Google را دفع می کند. در میان الگوریتم های گوگل این الگوریتم تمرکزش را رو فروشگاه اینترنتی گذاشته است.
الگوریتم پیج لایوت
یکی از الگوریتم های گوگل در موتور جستجو ، page layout ast. الگوریتم صفحه آرایی یا پیج لایوت الگوریتم بزرگی مانند پاندا ، پنگوئن یا مرغ مگس خوار نیست ، اما به منظور جریمه سایت هایی که تبلیغات آزار دهنده در سایت خود دارند ، طراحی شده است. مانند تبلیغات پاپ آپ ، تبلیغات بین پست ها ، تبلیغات فلش در کناره های سایت که براساس الگوریتم Page Layout نمره منفی می گیرند.
این تبلیغات علاوه بر غیرحرفه ای بودن و مجازات شدن توسط گوگل ، عواملی مانند کاهش سرعت و انعطاف پذیری سایت ، کاهش محبوبیت در گوگل ، آزار مخاطبان و کاهش بازدیدکنندگان را در پی دارد.به همین دلایل ، الگوریتم PageLight برای مبارزه با چنین سایت هایی ایجاد شد.
بنابراین شما همچنین سعی می کنید جای تبلیغات در سایت های خود را هوشمندانه انتخاب کنید و تا جایی که می توانید از اندازه تصاویر خود بکاهید و سپس آنها را در سایت خود قرار دهید. گوگل با به روزرسانی الگوریتم طرح بندی یا الگوریتم طرح بندی صفحه ، به مدیران وب و مدیران سایت هشدار داده است که از تبلیغات بیش از حد در سایت خودداری کنند.
الگوریتم Pabge Layout هیچ تاثیری در سایتهایی که تبلیغات زیادی ندارند نخواهد داشت ، زیرا تبلیغات یکی از اصول اینترنت و تجارت الکترونیکی است ، گوگل به هیچ عنوان چنین چیزی را نمی خواهد ، تنها هدف گوگل این است که وقتی کاربر وارد سایت شما می شود بدون هیچ لرزش در محتوای شما پیمایش کند.
اگر سایت شما تبلیغات زیادی نیز در صفحه اول دارد ، سعی کنید آن را اصلاح کنید تا زمانی که خزنده Google وارد سایت شما شود ، در غیر این صورت Google شما را جریمه می کند.
الگوریتم پی دی لون گوگل از الگوریتم های گوگل در موتور جستجو و ضد هرزنامه
مت کاتز ، رئیس تیم وب اسپم گوگل ، گفت که paydayloans یکی از مهمترین به روزرسانیهای گوگل در مبارزه با محتوای هرزنامه است. هدف اصلی آن شناسایی و حذف وب سایت هایی است که در فروش وام های بالا پایان ، وام های پرداخت روز ، کازینوها ، پورنوگرافی و سایر نامه های ناخواسته مشارکت داشته اند.
مت کاتز همچنین گفت که سایر جریمه های قدرتمند پی دی لون شامل سایت هایی مانند بازار سیاه دارو و وام های رهنی و بیمه است که با وعده های دروغین به بازار تقلب آنلاین دامن زده اند. طبق آخرین اخبار گوگل ، این الگوریتم همه نتایج را در همه کشورها و به همه زبانها پوشش می دهد و تأثیر آن بر روی نتایج با زبانهای مختلف متفاوت است ، به عنوان مثال 0.2٪ از نتایج به زبان انگلیسی. گنجانده شده است.
مت کاتز ، رئیس الگوریتم های تحقیق در مورد هرزنامه گوگل نیز گفت که این الگوریتم فقط برای کاربران آمریکایی نیست ، بلکه شامل تمام جستجوهای جهانی گوگل است. جالب است بدانید که این الگوریتم 0.3٪ از نتایج جستجو شده در منطقه ایالات متحده را تشکیل می دهد ، در حالی که در ترکیه حدود 4٪ است. گفته می شود سایتهای اسپم در بین سایتهای ترک بسیار رایج است. پی دی لون یکی از الگوریتم های گوگل در موتور جستجو است که هدف آن پاکسازی است.
هدف از پی دی لون
هدف گوگل از ارائه این الگوریتم ها پاک سازی صفحات وب از محتوای نامناسب ، غیراخلاقی و غیراصولی است ، به عبارت دیگر می توان گفت مهمترین اولویت و هدف گوگل جلب رضایت کاربران است. بنابراین اگر همیشه وب سایت خود را به همان روشی مدیریت کنید که رضایت کاربران را جلب کند ، هرگز با جرایم گوگل روبرو نخواهید شد.
الگوریتم مرغ مگس خوار (یکی از الگوریتم های گوگل در موتور جستجو – الگوریتم هدف زن)
مرغ مگس خوار یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل در موتور جستجو است. وظیفه مرغ مگس خوار تأمین هر چه سریعتر نیازهای کاربران در صفحات جستجو است. الگوریتم Hummingbird با تمرکز بر عبارات جستجوی کاربر ، آن عبارات را به طور کامل تجزیه و تحلیل کرده و به کاربران امکان می دهد تا در کمترین زمان به پاسخ سوالات خود برسند.
با ظهور این الگوریتم ، همه نگران بودند که تغییراتی در بازدید و رتبه بندی سایت ایجاد شود.
گوگل با کمک الگوریتم Hummingbird توانست خواسته های کاربران اینترنت را بهتر درک کند و از طرف دیگر به دلیل سرعت این الگوریتم خدمات بیشتری را در اختیار آنها قرار دهد. به عنوان مثال ، عبارت “طراحی سایت” را در نوار جستجو تایپ کنید. علاوه بر مبحث درخواستی ، Google همه موارد مربوط به طراحی سایت را نیز در اختیار شما قرار می دهد. این اطلاعات می تواند مواردی مانند طراحی سایت و روشهای بهینه سازی ، آموزش طراحی سایت و نام سایتهایی باشد که طراحی سایت را انجام می دهند.
الگوریتم کبوتر گوگل
الگوریتم کبوتر اولین بار در تاریخ 20 آگوست 2013 راه اندازی شد. این الگوریتم تاکنون یکی از بزرگترین تأثیرات را در جستجوهای محلی Google داشته است. این به روزرسانی ابتدا توسط مجله Search Engine Land شناسایی شد و اطلاعات معتبری را در آن زمان از خود گوگل به دست آورد. الگوریتم کبوتر یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل در نتایج محلی است.
الگوریتم Pigeon برای پیوند دادن الگوریتم جستجوی محلی Google به الگوریتم جستجوی وب و ایجاد رتبه بندی براساس فاصله کاربر تا مکان طراحی شده است. از زمان معرفی این الگوریتم تا به امروز ، تغییراتی در نمایش مکان های Google در SERP (صفحه نتایج Google) ایجاد شده است. امروز ، نتایج مکان Google به عنوان یک لیست سه گانه از مکانهای خاص در بالای نتایج جستجو نمایش داده می شود. الگوریتم کبوتر از الگوریتم های محلی سازی است و هم اکنون یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل در موتور جستجو است.
تاثیر الگوریتم کبوتر روی سایت ها
الگوریتم کبوتر در ابتدا به گونه ای کار می کرد که با جستجوی مکان مورد نظر خود لیستی از چندین مکان دریافت می کنید. بعداً در به روزرسانی اولیه این الگوریتم ، تعداد مکانهایی که در صفحه نتایج مشاهده کردید افزایش یافت. این باعث رضایت صاحبان مشاغل شد زیرا فرصتی برای مشاهده در صفحات وب بود.
طولی نکشید که تغییرات جدیدی در کبوتر ایجاد شد و پس از آخرین به روزرسانی ، تعداد نتایج به سه رسید. کاهش تعداد نتایج خبر خوبی برای صاحبان مشاغل نبود ، اما باعث شد آنها تلاش بیشتری کنند تا از رقبای خود بهتر عمل کنند و به فکر استفاده از روشهایی بیفتند که الگوریتم کبوتر از آنها پشتیبانی می کند.
مقاله در حال کامل شدن است و در آینده تمام الگوریتم های گوگل که شناخته شده اند، را مورد بررسی قرار می دهیم.
الگوریتم رنک برین (از هوشمندترین الگوریتم های گوگل در موتور جستجو)
رنک برین یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل در موتور جستجو است که از هوش مصنوعی استفاده می کند. گوگل در چند سال اخیر تمام بودجه موتور های جستجو را رو افزایش دقت و سرعت در پاسخ به نیاز کاربران گذاشته. از همین الگوریتم رنک برین با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ، ایده نسبتا خوبی برای این کار بود. این الگوریتم همچنین یک کمک کننده به الگوریتم مرغ مگس خوار بود.
Google از الگوریتمRanbrain برای رتبه بندی صفحات وب در صفحه نتایج استفاده می کند. این سیستم در واقع یک هوش مصنوعی و یک ماشین یادگیری است که با کل سیستم رتبه بندی گوگل سازگار شده است. با این حال ، این الگوریتم در واقع بخشی از الگوریتم مرغ مگس خوار است.
خیلی ساده ، الگوریتم رتبه بندی گوگل از یک طرف با استفاده از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی کلمات را تفسیر و تفسیر می کند و از طرف دیگر سعی می کند هدف کاربران را برای جستجوی یک عبارت خاص پیدا کند تا بیشترین اهمیت را داشته باشد و نزدیکترین پاسخ به نیاز کاربر باشد.
هدف از ایجاد الگوریتم رنک برین
الگوریتم های قبل از رنک برین مانند پاندا ، مرغ مگس خوار و… باتوجه به اینکه بیشتر تمرکزشون رو درک کلمات بوده است، از همین رو گاها برخی از وبمستران با ترفند هایی آن ها را دور می زدند.
بیشتر اوقات آن ها آنقدر کلمه کلیدی را داخل محتوا می آوردند که گوگل آن ها را در فهرست بهترین نتایج نشان می داد. با اینکه محتوای آن ها بی کیفیت بود و شاید اصلا هدف کاربر هم نبود.از همین رو رنک برین امد و به جای تکیه به کلمه و کویری هایی که سرچ می شود، به مفهوم آن و محتواهای مرتبط به آن و ارتباط بدنه محتوا با هم پرداخت. تا با این کار دقت به پاسخ به نیاز کاربر را تا حدود زیادی افزایش دهد. هم اکنون الگوریتم رنک برین یکی از حیاتی ترین الگوریتم های گوگل است.
این الگوریتم دائما در حال یادگیری است و باتوجه به واکنش کاربران نسبت به محتوا، به آن رتبه می دهد.مقاله الگوریتم های گوگل در موتور جستجو در حال کامل شدن است و به زودی تمامی الگوریتم ها را پوشش می دهیم.
کامل بهرامی: دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه ارومیه هستم. به حوزه کامپیوتر، برنامهنویسی و فناوری اطلاعات علاقهمندم و در حوزههای مذکور در مکتب خونه، مجله فرادرس، هاست ایران، مدیااد، تپسل، متریکس، سبز لرن و غیره تولید و ویراستاری محتوا انجام میدهم. هماکنون سه سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و بالای 6000 مقاله در سطح وب دارم. از سال ١٤٠١ به بعد به عنوان ویراستار و مدیر تیم نویسندهها در مکتب خونه فعالیت مستمر دارم.
۷ دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با الگوریتم های گوگل در موتور جستجو و نحوه کار آن ها»