نقش یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در سئو ٢٠٢١

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در سئو و بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو، به دنبال ایجاد انقلابی عظیم هستند. گوگل میخواهد از یک انسان باهوش تر، سریعتر و دقیتر باشد. به همین دلیل چند سالی هست که از الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حوزه سئو  استفاده میکند. در این مقاله از کامی سئو قصد داریم نقش هوش مصنوعی در سئو را باتوجه به گفته ها خود گوگل و از منابع معتبر را بیان کنیم. پس باما همراه باشید.

آینده سئو: هوش مصنوعی و یادگیری ماشین چگونه بر محتوا تأثیر می گذارند

هوش مصنوعی در سئو

هوش مصنوعی و تأثیر آن بر صنایع مختلف بحث داغ بحث و گفتگو در چند سال گذشته بوده است. فضای بازاریابی دیجیتال به دلیل انقلابی بودن فن آوری های هوشمند، با تغییرات اساسی و استراتژیک روبرو شده است. با این وجود کار دشواری نیست، زیرا این صنعت پویا قبلاً در انطباق با تغییرات جدید فناوری از نظر رسانه های اجتماعی، سئو و بازاریابی محتوا موثر بوده است.

بهینه سازی موتور جستجو در طول سال ها تغییرات زیادی را تجربه کرده است، از بهینه سازی ساده صفحات فرود در دسکتاپ ها گرفته تا فرآیند پیچیده تر ایجاد محتوای جذاب که با کاربران هدف خود در سیستم عامل ها و دستگاه های مختلف مطابقت دارد. در حالی که ابزارهای اصلی آن همانند محتوای سازگار با کلمات کلیدی، لینک سازی و بهینه سازی متا تگ ها و عنوان  باقی مانده است. SEO همچنین شامل فاکتورهای استراتژی خود مانند جستجوی تلفن همراه، تجربه کاربر و بازاریابی شبکه های اجتماعی است.
در چند سال گذشته، نظریه های زیادی در مورد تغییرات پیش رو در استراتژی سئو مطرح شده است، بنابراین ما در این مقاله بیشترین موضوعات مورد بحث را جمع بندی کردیم. در اینجا چگونگی تأثیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بر آینده سئو و آنچه بازاریابان جستجو می توانند انجام دهند تا این فناوری های جدید (ish) را در استراتژی خود بگنجانند و در بالای بازی بمانند، وجود دارد.

الگوریتم های هوش مصنوعی در سئو

الگوریتم های هوش مصنوعی در سئو

تمرکز اصلی Google کاربر است. از سیستم های پنالتی گرفته تا هوش مصنوعی باهوش معنا، تمام تلاش ها برای بهبود ارتباط محتوای جستجوگر اختصاص یافته است. تمام دغدغه الگوریتم های گوگل در موتور جستجو نیز فقط و فقط کاربر هستند.

چند سال پیش هنگامی که گوگل RankBrain را معرفی کرد، “الگوریتم جستجوی مبتنی بر یادگیری ماشین که به Google کمک می کند تا نتایج جستجو را پردازش کند” متخصصان SEO شروع به بروزرسانی کردند. و سپس آنها واقعاً آن را از دست دادند وقتی مشخص شد که این الگوریتم “سومین عامل مهم در الگوریتم رتبه بندی همراه با لینک ها و محتوا است”، زیرا این بدان معنی است که بازاریابان دیگر نمی توانند از “روش های قدیمی لینک سازی انبوه و رتبه بندی با سیگنال های غلط استفاده کنند. ” اکنون، تنها محتوای با بالاترین کیفیت، رتبه برتر SERP های گوگل را کسب می کند.

RankBrain با افزودن به روزرسانی الگوریتم Hummingbird گوگل با کمک در تفسیر زمینه کلی سوالات جستجو و نشان دادن صفحات به کاربران که لزوماً کلماتی را که تایپ کرده اند، اما حاوی اطلاعات مربوط به ایده، دامنه یا حتی مکان پرس و جو هستند، معرفی کرد.

نحوه کار الگوریتم های گوگل و بهترین روش برای بهینه سازی آن  سالهاست که بحث داغ شده است. موقعیت Google این است که نمی توان برای آن بهینه کرد. در اوایل سال 2019 در Reddit AMA گری ایلیس، تحلیل گر روند وب مستر گوگل، RankBrain را توضیح داد:

“RankBrain یک مولفه رتبه بندی PR-sexy، یادگیری ماشین است که از داده های جستجوی تاریخی برای پیش بینی آنچه کاربر به احتمال زیاد برای جستجوی قبلاً دیده نشده کلیک می کند استفاده می کند.” جدیدترین به روزرسانی الگوریتم گوگل BERT، با تلاش برای درک هدف جستجوگر و تمرکز بر مفاهیم، به جای کلمات کلیدی، این ایده را یک گام فراتر می برد.

تعریفی کوتاه از نقش هوش مصنوعی در موتورهای جستجو

اینکه این فناوری های در حال توسعه هوش مصنوعی چه تاثیری بر SEO دارند، اساساً ادامه روندی است که سالها در رتبه بندی جستجو رخ داده است تمرکز بر ارتباط، کیفیت و ارزش محتوا. همانطور که ماشین ها بهتر می فهمند کدام نتیجه با هر جستجوی جستجو مطابقت دارد، بازاریابان باید در ایجاد محتوایی که به این کمک می کند بهتر شوند یعنی اینکه کاربران واقعاً می خواهند بخوانند.

بازاریابان موتور جستجو می توانند با توجه بیش از پیش به SERP ها و زیر سوال بردن از هر روش سنتی SEO که قبلاً استفاده شده است، خود می فهمند که تأثیر RankBrain و BERT چیست. آنها می توانند مانند کلمات کلیدی متداول یا عباراتی که غالب عناوین، منابع لینک ها در صفحات دارای لیست برتر و سن صفحات با بهترین عملکرد هستند، داده ها را جمع آوری کنند. این مشاهدات دانش در مورد اینکه چه مجموعه ای از عوامل رتبه بندی توسط AI برای یک موضوع خاص ترجیح داده می شود، فراهم می کند، بنابراین می توانید برای آن بهینه سازی کنید. در ادامه بیشتر با جنبه های هوش مصنوعی در سئو آشنا میشویم.

سئو با هوش مصنوعی چرا اهمیت پیدا کرده است؟

اهمیت هوش مصنوعی در سئو

اگرچه AI و SEO هر دو رشته پیچیده ای هستند که با هم استفاده می شوند، اما شما می توانید بهینه سازی وب سایت خود را آسان تر کنید. نکته ای که باید در مورد موتورهای جستجو به خاطر داشته باشید این است که آنها همیشه کاربر را در اولویت قرار می دهند. هدف آنها ارائه محتوایی است که در حد امکان مرتبط باشد.

به همین دلیل، SEO دیگر فقط مربوط به کلمات کلیدی نیست. این در مورد:

مفاهیم: ایده جستجوی جستجوگران چیست؟
زمینه: هدف از پرسش جستجوگران چیست؟
رضایت مشتری: مناسب ترین پاسخ به سوالات کاربر چیست؟
بنابراین، پر کردن محتوا با کلمات کلیدی دیگر کار نمی کند. برای رتبه بندی محتوای خود، شما نیاز به یک استراتژی عالی برای ایجاد لینک و بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر مجهز به هوش مصنوعی دارید.

امروزه (و در آینده) ، یکی از اصلی ترین عواملی که بر رتبه بندی تأثیر می گذارد ، تجربه کاربر است. و هوش مصنوعی یکی از بهترین روش ها برای ارائه یک تجربه مثبت به بازدید کنندگان وب سایت است. بیایید سریع شش راه را بررسی کنیم که می تواند در بهبود SEO سایت شما کمک کند. این روش ها به نام روش های هوش مصنوعی در سئو معروف اند.

روش های استفاده از هوش مصنوعی در بهبود سئو سایت

روش های بهبود سئو سایت با هوش مصنوعی

حالا که فهمید AI چیست و چگونه می تواند روی  سئوی سایت شما تأثیر بگذارد، بیایید چند روش را برای استفاده از هوش مصنوعی در سئو را بررسی کنیم تا با تاکتیک های مدرن SEO آشنا شویم.

کشف فرصت با هوش مصنوعی

یکی از مهمترین جنبه های سئو، کشف فرصتهای پنهان رتبه بندی است که از آنها استفاده نشده است. این یکی از زمینه هایی است که نشان می دهد هوش مصنوعی در سئو به کمک به افزایش رتبه وب سایت شما موثر است. در دو سال گذشته ابزارهای قدرتمند SEO با استفاده از هوش مصنوعی ظهور کرده اند و به شما دید عمیق تری در مورد:

  • کلمات کلیدی شما باید هدف قرار دهید
  • لینک سازی اصولی

این کار و سایر بینشهایی که می توانید از نرم افزار SEO مجهز به هوش مصنوعی بدست آورید، برای ایجاد یک استراتژی محتوا که باعث افزایش تصاعدی سئو وب سایت شما می شود، بسیار مهم است. با رقابت شدیدتر برای رتبه بندی بالا، باید کلمات کلیدی، ایده های موضوعی و سایر فرصت های موتور های جستجو را پیدا کنید که خیلی رایج نیستند. فرصت هایی را پیدا کنید که رقابت شما از آنها استفاده نمی کند و شانس بیشتری برای رتبه بندی خواهید داشت. مسلماً، یافتن این فرصت ها به صورت دستی نیاز به خلاقیت، وقت و تلاش زیادی دارد.

با این حال، با کمک نرم افزارهای SEO مجهز به هوش مصنوعی، مانند BrightEdge می توانید سریعتر فرصت های طلایی سئو را کشف کنید. این یکی از دلایل اصلی است که هوش مصنوعی در سئو سایت شما به کار گرفته شود.

تولید محتوا با هوش مصنوعی

تولید محتوا با هوش مصنوعی

کشف فرصت های محتوا تنها قسمت کوچکی از نبرد برای تسلط بر SERP است. شما همچنین باید محتوایی ایجاد کنید که مورد توجه قرار گیرد. این جایی است که هوش مصنوعی در سئو سایت شما خودش را به خوبی نشان میدهد. اما چطور؟

هنگامی که از ابزاری مانند BrightEdge برای یافتن کلمات کلیدی استفاده کردید، هوش مصنوعی در سئو به شما کمک کند بدانید چه نوع محتوایی را باید ایجاد کنید. هنگامی که با کلمه کلیدی مورد نظر خود تغذیه می شوید، ابزارهای دارای هوش مصنوعی وب را برای محتوای ایجاد شده در اطراف کلمه کلیدی جستجو می کنند. در چند ثانیه، موارد زیر را پیدا خواهید کرد:

  • خلاصه مطالب برای بهره برداری
  • موضوعات داغ روز
  • تعداد متوسط ​​بخشهایی که باید شامل شوند

با استفاده از بینش هایی از این دست، ایجاد محتوای متناسب با مشکلات خاص مخاطبان خود، به طور خلاصه، محتوای شخصی سازی شده که قصد کاربر را برآورده می کند، آسان تر می شود. نه تنها این، بلکه هوش مصنوعی می تواند به شما کمک کند اطمینان حاصل کنید که محتوای ایجاد شده برای هر مرحله از قیف شما مرتبط است. ایجاد محتوا دیگر فقط ایجاد محتوای بی کیفیت و رتبه بندی نیست. این در مورد ایجاد محتوایی است که برای کاربران مفید خواهد بود. و این دقیقاً همان چیزی است که هوش مصنوعی به شما در انجام آن کمک می کند.

سئو محتوا با هوش مصنوعی

سئو محتوا باه هوش مصنوعی

مدت زمان زیادی است که بهینه سازی محتوا در مورد کلمات کلیدی، لینک سازی داخلی، بک لینک و سایر روشهای سئو داخلی رایج است. این فاکتور ها هنوز مهم هستند. اما موتورهای جستجو اکنون بیش از آن شاخص ها را مورد بررسی قرار می دهند. موتورهای جستجو بهتر می فهمند که هدف جستجوگر هنگام جستجو دقیقاً چیست.

چگونه می توانید محتوای خود را برای قصد کاربر بهینه کنید؟

درست حدس زدید با کمک AI. ابزارهای هوش مصنوعی به شما کمک می کنند:

  • خوشه های موضوعی ایجاد کنید که به سوالات کاربران پاسخ دهند و رتبه بندی کنند
  • از طول مطلوب مطالب موردنظر خود مطلع شوید
  • به درستی از کلمات کلیدی و کلمات کلیدی LSI استفاده کنید

با استفاده از هوش مصنوعی، می توانید محتوای خود را مطابق با استانداردهای E.A.T Google موجود در رهنمودهای کیفیت جستجو، بهینه کنید. شما می توانید محتوایی ایجاد کنید که به طور ماهرانه ای به درخواستهای کاربر پاسخ دهد. و این نوع محتوایی است که Google دوست دارد در خدمت کاربران خود باشد. این هم یکی از خدمات هوش مصنوعی در سئو سایت به حساب می آید.

اما هوش مصنوعی به کمک بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو ختم نمی شود. ابزارهای نوشتاری مجهز به هوش مصنوعی مانند Atomic Reach و Grammarly  نیز به شما کمک می کنند که نوشتن شما خواندن دلپذیری را ایجاد کند. البته بیشتر این ابزار ها برای زبان انگلیسی هستند.

سفارش تولید محتوا سایت

تجربه کاربری اولویت برتر برای رتبه بندی است

تجربه کاربری در سئو با هوش مصنوعی

موتورهای جستجو با در نظر گرفتن میزان مشارکت کاربر و ایجاد الگوهای پیوند در هنگام ارزیابی سایت، بصری بیشتری پیدا کرده اند. مدتی است که تجربه کاربر از اولویت های اصلی Google است. طبق استاندارد های Backlinko’s Google RankBrain ،Google چهار سیگنال اصلی تجربه کاربر را بررسی می کند:

Organic Click-through Rate: تعداد کاربرانی که روی یک نتیجه جستجوی مشخص کلیک می کنند.
زمان ساکن: مدت زمانی که کاربر در سایت شما سپری می کند.
نرخ گزاف گویی: چه تعداد کاربر بلافاصله پس از ورود از وب سایت شما خارج می شوند.
Pogo-sticking: چند بار است که کاربر با کلیک بر روی دکمه برگشت به نتایج جستجو بازگشت و لینک های دیگری را امتحان می کند.
می بینید که چقدر مهم است که وقتی کاربر از طریق محتوای شما کلیک می کند، محتوای مناسب باشد. اگر اینگونه نباشد، روی همه آن سیگنالهای UX و همچنین رتبه شما تأثیر می گذارد.

علاوه بر کیفیت محتوای صفحات، باید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما در همه مرورگرها و دستگاه ها به راحتی قابل پیمایش و دسترسی است. بخش اعظم این فاکتور به موبایل فرندلی بودن و سازگاری با دستگاه های موبایل برمیگردد.

باتوجه به گفته های بالا نقش هوش مصنوعی در سئو روز به روز بیشتر و بیشتر خواهد شد. طوری که پیش بینی میشود در آینده پیش بینی میشود گوگل آنقدر هوشمند خواهد شد که بهترین تجربه های کاربری را به کاربرانش پیشنهاد میدهد. این هم یک انقلاب هوش مصنوعی در سئو خواهد بود.

 هوش مصنوعی در رابطه با تجربه کاربری چگونه عمل میکند؟

با موتورهای جستجو که بیشتر به نیاز های کاربران واقعی انسان فکر می کنند، می توانند تعیین کنند که آیا صفحه شما UX مثبت به کاربران ارائه می دهد یا خیر. این بدان معناست که وقتی کاربر سوالی برای جستجو وارد می کند، موتورهای جستجو می خواهند مطمئن شوند آیا اتفاقات زیر خواهد افتاد یا خیر.

  • مطالب مرتبط و معتبر
  • صفحاتی با ساختار مناسب
  • صفحاتی با پیمایش آسان
  • صفحاتی که سریع بارگیری می شوند
  • وب سایت های موبایل پسند

اگر کاربران بتوانند از یک تجربه شخصی در وب سایت شما لذت ببرند، این امر باعث افزایش زمان سکونت و به اشتراک گذاری محتوای شما می شود. هر دو سیگنال هایی برای موتورهای جستجو هستند که محتوای شما ارزش رتبه بندی بالاتر در SERP ها را دارد. ابزارهای SEO امروزی مجهز به هوش مصنوعی، مانند Market Brew می توانند از موتورهای جستجو تقلید کرده و در مورد کارهایی که می توانید برای بهبود UX وب سایت خود انجام دهید توصیه هایی می کنند.

جستجوی صوتی در حال تغییر بازی SEO است

جستجوی صوتی در رابطه با هوش مصنوعی در سئو

این آمار را در نظر بگیرید:

بیش از 66 میلیون آمریکایی صاحب یک بلندگوی هوشمند هستند (حدود 25٪ از جمعیت بزرگسال!).
محتواهایی که در جستجوی دسک تاپ رتبه بالایی دارند نیز به احتمال زیاد به عنوان پاسخ جستجوی صوتی ظاهر می شوند: حدود 75٪ از نتایج جستجوی صوتی در 3 مورد برتر برای آن جستجو قرار می گیرند.
31٪ از کاربران تلفن های هوشمند در سراسر جهان حداقل هفته ای یک بار از فناوری صدا استفاده می کنند.

تفاوت اصلی بین جستجوی گفتاری و جستجوی متنی در نحوه طرح سوالات است. اگر می خواهید بدانید جنیفر لوپز چند ساله است ، “سن جنیفر لوپز” را تایپ می کنید. اگر از Amazon Echo استفاده می کنید، می گویید، “الکسا، جنیفر لوپز چند ساله است؟”

سوالات صوتی مکالمه هستند، به این معنی که شما باید برای آن جستجوها بهینه سازی کنید. به عبارت دیگر، شما باید آن کوئری های دم بلند را بزنید و از همه مهمتر، اطمینان حاصل کنید که محتوای شما در سه نقطه برتر برای آن سوالات قرار گرفته است.

وقتی نوبت به جستجوی گفتاری می رسد، هیچ صفحه ای از نتایج برای انتخاب وجود ندارد. فقط یک نتیجه وجود دارد. برای سوالات مربوط به نام تجاری و کلمات کلیدی و عبارات مهم شما، باید یک نتیجه باشید.

بهینه سازی برای جستجوی صوتی

Statista پیش بینی می کند که در چند سال آینده تعداد دستیارهای صوتی در سراسر جهان به 8.4 میلیارد نفر برسد – این تعداد بیش از جمعیت جهان است. بیشتر جستجوهای صوتی به صورت سوالات است، بنابراین یکی از راه های اصلی بهینه سازی برای voice پاسخ دادن به سوالاتی است که افراد می پرسند.

اینجاست که ابزارهای هوش مصنوعی در سئو وارد عمل می شوند. به عنوان مثال، ابزارهایی مانند Frase با نشان دادن سوالاتی که جستجوگران از شما می پرسند، به شما در ایجاد محتوای بهینه شده صوت کمک می کنند. سپس می توانید محتوا را در پی پاسخ به این سوالات ایجاد کنید.

جنبه دیگر جستجوی صوتی این است که این مکالمه است. اینجاست که اصول هوش مصنوعی مانند NLP وارد عمل می شود. ابزارهای محتوای هوش مصنوعی مانند Grammarly و Hemmingway می توانند به شما کمک کنند محتوای مکالمه ای بیشتری را با پیشنهاد تغییرات صدا و برجسته سازی متن های خواندنی بیشتر ایجاد کنید. نکته ای که باید در مورد VSEO مورد توجه قرار گیرد این است که بسیار پر رقابت است. این به این دلیل است که دستیارهای صوتی فقط یک پاسخ می دهند آن هم جواب درست در بالای SERP ها.

مقیاس پذیر کردن سئو سایت

بخش قابل توجهی از SEO کار دستی خسته کننده ای است که دستیابی سریع به نتیجه را برای بازاریابان موتورهای جستجو دشوار کرده است. اما هوش مصنوعی آن را تغییر داده است.

ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی با جمع آوری داده ها ، تجزیه و تحلیل و ترجمه آنها به مراحل عملی ، بسیاری از کارهای سخت را از SEO جستجو کرده اند،با این حال بیش از این خواهید فهمید که نرم افزار SEO هوش مصنوعی، مانند Alli AI  می تواند به سئو تکنیکال شما نیز کمک کند. به عنوان مثال، می تواند به شما کمک کند:

  1. ممیزی وب سایت را انجام دهید
  2. بهینه سازی خودکار محتوا
  3. مشکلات محتوای تکراری را برطرف کنید

در بخش سئو داخلی، نرم افزار AI SEO می تواند با تجزیه و تحلیل محتوای عملکرد بالا، به شما در مقیاس سازی محتوای خود کمک کند. سپس این نرم افزار می تواند به شما در ایجاد استراتژی و خلاصه مطالب محتوایی بهینه شده کمک کند. در نتیجه، شما می توانید به سرعت تلاش های خود را در زمینه جستجوگرها جستجو کنید بدون اینکه بیش از حد به نیروی انسانی وابسته باشید.

هوش مصنوعی در سئو می تواند جنبه های طاقت فرسا، پیش پا افتاده و وقت گیر سئو را در اختیار بگیرد. این کار تیم شما را برای انجام کارهای دیگری که نیاز به توجه انسان دارند آزاد می کند. این هم یکی از کاربرد های مهم هوش مصنوعی در سئو به حساب می آید.

نتیجه نهایی

نتیجه گیری در رابطه با هوش مصنوعی در سئو سایت

چندی پیش، هوش مصنوعی صرفاً یک مفهوم علمی تخیلی بود که شما را از یک جلسه بازاریابی (یا هر جلسه ای یا هر اتاق) خنداند. امروزه، ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی به اندازه ابزارهای SEO در حال رایج شدن هستند و استفاده از آنها در کنار هم به ما امکان می دهد افق رویداد بازاریابی را به اهداف غیرقابل تصوری برسانیم.

این فناوری های پیشرفته، بازاریاب ها را مجبور می کند تا استراتژی های مفصلی را توسعه دهند که انواع بیشتری از محتوا، دستگاه ها و ابزارها را به این معادله اضافه کند. اما هر چقدر هم از فناوری استفاده می کنید، ابتدا تمرکز باید همیشه بر روی کاربر باشد. بله، یادگیری ماشینی و فناوری هوش مصنوعی در سئو عوامل رتبه بندی را متحول می کنند، اما فقط برای انعکاس بهتر نیازها و انتظارات جستجوگران انسانی.

محقق: کامل بهرامی

مقالات جذاب ما :

۱۳ دیدگاه دربارهٔ «نقش یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در سئو ٢٠٢١»

  1. بسیار عالی و کاربردی بود، هوش مصنوعی در سئو در دیجیتال مارکتینگ و در همه حوزه های دیگر سلطان خواهد شد

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید