الگوریتم پنگوئن Google Penguin یک بهروزرسانی برای الگوریتم رتبهبندی گوگل است که برای اولین بار در سال 2012 انجام شد. در آن زمان، انتشار این بهروزرسانی تأثیرات عظیمی بر بسیاری از وبسایتها داشت. گوگل این بهروزرسانی را برای مبارزه با هرزنامههای وب در نظر گرفته است.
امروزه بهروزرسانی پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی موتور جستجوی گوگل است. بهروزرسانیهای الگوریتم پنگوئن اکنون بهطور مداوم انجام میشود و دیگر دستی نیست.
گوگل پنگوئن چیست؟
الگوریتم پنگوئن یکی از الگوریتمهای گوگل بو د که در تاریخ انتشار اولیه: 24 آوریل 2012 منتشر شد. به دنبال پاندا، بهروزرسانی پنگوئن توسط گوگل بهعنوان تلاشی جدید برای پاداش دادن به وبسایتهای باکیفیت بالا و کاهش حضور در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) وبسایتهای خلافکار ایجاد شد. پنگوئن معمولاً با طرحهای دستکاری لینک و کیورد استافینگ مقابله میکند.
عرضه اولیه پنگوئن بر 3.1 درصد از جستجوهای موتور جستجوی زبان انگلیسی تأثیر گذاشت. بین سالهای 2012 و 2016، این فیلتر از طریق 10 بهروزرسانی مستند انجام شد که در طول زمان تکامل یافت و بر درک جامعه SEO از شیوههای مشکلساز پنگوئن تأثیر گذاشت. از اوایل سال 2017، الگوریتمGoogle Penguin اکنون بخشی از الگوریتم اصلی گوگل است.
نحوه کار الگوریتم پنگوئن گوگل
نحوه کار الگوریتم پنگوئن بهصورت زیر است:
- طرحهای لینک سازی خارجی – توسعه، کسب یا خرید بک لینکها از وبسایتهای بیکیفیت یا نامرتبط، ایجاد تصویری مصنوعی از محبوبیت و مرتبط بودن در تلاش برای دستکاری گوگل برای کسب رتبههای بالا.
- پر کردن کلمات کلیدی – پر کردن یک صفحه وب با تعداد زیادی از کلمات کلیدی یا تکرار کلمات کلیدی در تلاش برای دستکاری رتبه از طریق ظاهر مربوط به عبارات جستجوی خاص.
آپدیت Google Penguin با چه اشکالی از وبسایتها مبارزه میکند؟
تمرکز اصلی الگوریتم پنگوئن روی لینک است. بر اساس آن، تکنیکها یا ویژگیهای زیر بهعنوان اسپم کاری در نظر گرفته میشوند:
- لینکهای غیرطبیعی: این بک لینکها میتوانند بهعنوانمثال با خرید لینک یا اجاره لینک از مزارع لینک تولید شوند.
- لینک مصنوعی: اگر عمدتاً لینکها را با عین انکر برای یک صفحه درست کرده باشیم.
- رشد سریع لینک: اگر یک وبسایت بهسرعت لینکهای ورودی زیادی را دریافت کند امکان دارد مورد جریمه الگوریتم Google Penguin گوگل قرار گیرد.
چگونه میتوانم بفهمم که پنگوئن گوگل من را جریمه کرده است؟
اول باید بین جریمه الگوریتم پنگوئن و جریمه دستی برای لینک سازی غیرطبیعی تفاوت قائل شویم. بهطور خلاصه، پنگوئن یک فیلتر فهرست گوگل است که برای همه وبسایتها قابلاعمال است، درحالیکه یک جریمه دستی گوگل برای یک وبسایت خاص است که Google تشخیص داده است.
این جریمههای دستی ممکن است نتیجه گزارش یک وبسایت مشخص توسط کاربران Google باشد و همچنین حدس زده میشود که Google ممکن است بهصورت دستی برخی از صنایع را نظارت میکند.
اگر تجزیهوتحلیل وبسایت شما کاهش رتبه یا ترافیک را در تاریخ مرتبط با بهروزرسانی الگوریتم پنگوئن نشان دهد، ممکن است تحت تأثیر این فیلتر قرارگرفته باشید؛ اما همه چیز نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است تا مطمئن شوید که شما توسط الگوریتم پنگوئن جریمهشدهاید.
پیامدهای عمل کردن خلاف الگوریتم Google Penguin
وبسایتهایی که به دستورالعملهای وبمستر Google پایبند نیستند تحت تأثیر بهروزرسانی پنگوئن قرار میگیرند (بهعنوانمثال، خرید بک لینک یا دستکاری لینکها به روشی دیگر). در نسخههای قبلی، بهروزرسانی Google Penguin در صورت شناسایی وباسپم، ارزش کل دامنه را کاهش میداد. این جریمه سایت درنهایت میتواند منجر به حذف از ایندکس و نتایج گوگل شود. امروزه فیلتر پنگوئن بر اساس URL کار میکند. اگر فیلتر با هرزنامه وب مواجه شود، این میتواند منجر به از دست دادن رتبه برای صفحات فرعی هم شود.
بهروزرسانی پنگوئن پیامدهای گستردهای برای دنیای سئو داشت. اگر بخش بزرگی از کار سئوکاران قبل از آن هنوز لینک بیلدینگ فعال و دریافت بک لینک از طریق ورودی مهمان یا تبادل لینک بود، لینک بیلدینگ از آن زمان سختتر شده است.
اکنون تلاشهای بیشتری برای استفاده از محتوای باکیفیت بالا برای افزایش لینک های کلاه سفید داوطلبانه به وبسایت شما انجام میشود. درعینحال، کانالهای بازاریابی دیگری مانند رسانههای اجتماعی بهمنظور افزایش اعتبار دامنه وبسایت و درنتیجه دریافت بک لینک و ترافیک مورداستفاده قرار میگیرند.
نحوه بهبودی از الگوریتم پنگوئن گوگل
برخلاف پنالتی شدن توسط گوگل که باید پس از بهینهسازی دوباره با سئو کلاهسفید، درخواست بازنگری در Google ارسال کنید، چنین درخواستی برای لغو جریمه پنگوئن ارائه نمیکنید. در عوض، اقدام برای رفع مشکلات اغلب دفعه بعد که Googlebot برای خزیدن سایت شما میآید. مراحل بازیابی برای رهایی از جریمه پنگوئن گوگل عبارتاند از:
- حذف هرگونه لینک غیرطبیعی که بر روی آنها کنترل دارید، ازجمله لینکهایی که خودتان ایجاد کردهاید یا باعث شدهاید در وبسایتهای شخص ثالث قرار داده شوند.
- رد لینکهای هرزنامهای که نمیتوانید کنترل کنید
- بازنگری در محتوای وبسایت شما برای رفع بهینهسازی بیشازحد، اطمینان از اینکه کلمات کلیدی بهطور طبیعی بهجای رباتیک، تکراری یا بیمعنی در صفحاتی که هیچ رابطهای بین موضوع و کلمات کلیدی مورداستفاده وجود ندارد پیادهسازی شدهاند.
درمجموع، پنگوئن برای رفع یک ضعف شدید در سیستم گوگل ایجاد شد که باعث شد الگوریتم آنها توسط تعداد زیادی لینک باکیفیت پایین و بهینهسازی بیشازحد کلمات کلیدی صفحات فریب بخورد. برای جلوگیری از بیارزش شدن وبسایت شما توسط گوگل به دلیل اعمال هرزنامه، تمام محتوایی که منتشر میکنید باید منعکسکننده زبان طبیعی باشد.
مقاله پیشنهادی: آشنایی با الگوریتم برت گوگل
حقایق دیگر در مورد بهروزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل
پنگوئن ابتدا بهعنوان یک «فیلتر» مجزا راهاندازی شد که نتایج جستجو از طریق آن عبور میکرد، اما در سپتامبر ۲۰۱۶، گوگل اعلام کرد که پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی رتبهبندی موتور جستجو شده است.
جان مولر، کارمند گوگل، پنگوئن را یک الگوریتم گسترده سایت نامید، به این معنی که وجود تعداد زیادی لینک باکیفیت پایین که به یک صفحه از وبسایت شما اشاره میکنند، میتواند باعث کاهش اعتماد گوگل بهکل وبسایت نوبت.
بهروزرسانی پنگوئن چه زمانی انجام شد؟
- اولین بهروزرسانی الگوریتم Google Penguin در 24 آوریل 2012 عرضه شد. همچنین بهعنوان پنگوئن 1.0 شناخته میشود. دو بهروزرسانی دادهها در اواخر همان سال انجام شد. در اینجا این خود الگوریتم نبود که بهروز شد، بلکه فقط پایگاه داده موردنیاز برای آن بود.
- در 22 می 2013 دومین بهروزرسانی پنگوئن در پنگوئن 2.0 انجام شد. تقریباً چهار ماه بعد، گوگل یکبار دیگر بهروزرسانی دادهها را انجام داد.
- در 17 اکتبر 2014 گوگل بهروزرسانی پنگوئن 3.0 را آغاز کرد. تا آن زمان تمام بهروزرسانیها بهصورت دستی اجرا میشد.
- باتجربه بهروزرسانی پنگوئن 4.0 در پاییز 2016، این بهروزرسانی بخشی از الگوریتم اصلی گوگل شد. از آن زمان به بعد تنظیمات بیشتر الگوریتم پنگوئن بهطور مداوم انجامشده است، درست مانند تغییرات بهروزرسانی پاندا و دیگر دستی نیستند.
تفاوت الگوریتم پاندا با الگوریتم پنگوئن
الگورتم پنگوئن و پاندا از سال 2016 تا کنون بیشترین تأثیر را در رتبه بندی وب سایت داشته اند. به روز رسانی الگوریتم پاندا فیلتری است که برای جریمه کردن محتوای ضعیف، کپی و بی کیفیت از رتبه بندی طراحی شده است. در حالی که پنگوئن فیلتری است که برای جریمه کردن وبسایتهایی که تکنیکهای ایجاد لینک بد و پر کردن کلمات کلیدی دارند طراحی شده است.
منابع:
https://www.searchenginejournal.com/google-algorithm-history/penguin-update/
https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Penguin
سفارش تولید محتوا
هم اکنون از طریق وبسایت کامی سئو بهترین مقالات و متن های سئو شده را از طریق صفحه سفارش تولید محتوا سفارش دهید. خدمات ما در این راستا:
- تولید محتوای وبلاگ
- تولید محتوای رپورتاژ
- تولید محتوای محصول
- و…
کامل بهرامی: دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه ارومیه هستم. به حوزه کامپیوتر، برنامهنویسی و فناوری اطلاعات علاقهمندم و در حوزههای مذکور در مکتب خونه، مجله فرادرس، هاست ایران، مدیااد، تپسل، متریکس، سبز لرن و غیره تولید و ویراستاری محتوا انجام میدهم. هماکنون سه سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و بالای 6000 مقاله در سطح وب دارم. از سال ١٤٠١ به بعد به عنوان ویراستار و مدیر تیم نویسندهها در مکتب خونه فعالیت مستمر دارم.