لینک سازی در محتوا و نکاتی که باید آن را رعایت کنیم
لینک سازی در محتوا به شرطی که در جهت رفع نیاز کاربر باشد، بسیار حائز اهمیت است. همچنین یکی از فاکتورهای مهم اصول سئوی محتوا، لینک سازی در آن است.
اما رعایت یک سری اصول و قواعد در آن الزامی است. به عبارت دیگر قرار دادن لینک در محتوا ها دلبخواهی نیست. بلکه باید طبق استاندارد های گوگل باشد و در جهت رفع نیاز کاربر باشد. در این مقاله میخواهیم به چند تا از مهمترین قواعد لینک دهی در محتوا اشاره کنیم. پس با کامی سئو (مرجع آموزش سئوی محتوا) همراه باشید.
منظور ما از لینک سازی در این پست، صرفا لینک دهی در محتوا میباشد. مثلا لینک های داخل یک مقاله یا لینک هایی که در صفحه محصول و صفحات دیگر سایت، جهت رفع نیاز کاربر قرار می دهیم. اهمیت لینک سازی درون محتوا برای نوشتن مقاله سئو شده و محتوای بهینه بسیار ضروری است.
مهمترین نکات لینک سازی در محتوا
همانطور که میدونیم لینک سازی در محتوا ، یا لینک دهی در محتوا ها و صفحات سایت میتواند به دو صورت، خارجی و داخلی باشد.
یعنی اینکه ما در محتوا های خود به داخل خود سایت خودمان لینک می دهیم، یا اینکه به یک سایت دیگر لینک می دهیم. حال باید این لینک سازی به شیوه های اصولی باشد. طوری نباشد که به سایت ما صدمه بزند.
به همین خاطر لینک سازی یکی از حساس ترین کار های یک سایت است. اگر بدون مطالعه و غیر اصولی انجام شود باعث ضربه زدن به سایت می شود. ما در این جا به مهترین این نکات اشاره میکنم.
١- لینک های مرتبط
سعی کنید که همیشه لینک های مرتبط بسازید، استفاده از لینک های نامرتبط به موضوع باعث می شود که سایت شما توسط گوگل جریمه شود. لینک هایی که در داخل محتوا و مقالات استفاده میکنید، حتما باید لینک های مرتبط با همان محتوا باشند. یا حداقل یک وجه اشتراکی داشته باشند.
به عنوان مثال وقتی که شما در رابطه با هوش مصنوعی یک مقاله در سایت مینویسیید، نباید در آن به یک مقاله یا به یک سایتی که مرتبط به تاریخ است لینک بدین، مگر اینکه تاریخ هوش مصنوعی را بیان کند.
اگر بخواهیم واضح تر بگوییم، هرگز در داخل محتوای خود به منابع نا مرتبط لینک ندهید. یکی از مهمترین فاکتور های لینک سازی در محتوا و مقالات میتواند این نکته باشد که، با منابع و صفحات مرتبط لینک بدهیم.
هرچند لینک داخلی هرکجای سایت باشد مشکلی ندارد، اما باید هدف اصلی ما جلب رضایت کاربر باشد. بیخودی کاربر را سرکار نگذاریم و یا هدفمان تنها سبز کردن چراغ افزونه های سئو نباشد.
فرض کنید ما یک فروشگاه اینترنتی داریم، در صفحه یکی از محصولاتمون که کفش باشد نمیریم به محصولات خوراکیمون لینک بدهیم. مگر اینکه از سیستم های توصیه گر استفاده کرده باشیم. که بحث آنها کاملا جداست.
عدم استفاده از انکرتکست ثابت
همانطور که می دانید، یکی از روش های رایج لینک دهی استفاده از انکرتکست ها است. انکر تکست ها واژه ها یا عبارات کوتاهی هستند، که متنی اند و حاوی یک لینک هستند. امروزه استفاه از این شیوه لینک دهی بسیار رایج است.
اما نکاتی در رابطه با آن ها وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنیم. هرگز از یک انکرتکست یکسان در لینک دهی و لینک سازی در مقالات و محتوا هاتون استفاده نکنید. مگر اینکه بخواهید به صفحه اصلی تان با برند نیم لینک بدهید.
وقتی که شما در چند مقاله میخواهید به منبع آن اشاره کنید، هرگز این کار را انجام ندهید. مثلا برای همشون بنویسید منبع فلان جا و واژه منبع را انکر تکست قرار دهید. این کار کاملا اشتباه است. میتوانید از ترکیبات مختلفی برای این کار استفاده کنید.
لینک دهی با کلمه کلیدی
منظور از لینک دهی با کلید واژه در لینک سازی در محتوا چیست؟ یقینا لینک دهی به منابع خارجی و داخلی سایت با استفاده از کلید واژه مرکزی کار بسیار اشتباهی است. مثلا ما یک مقاله در رابطه با بورس و تحت عنوان تکنیک های بورس انتشار میدهیم.
فرض کنید کلید واژه مرکزی ما تکنیک بورس است. اگر ما با همین انکر تکست یا با استفاده از یک تصویر کاه متن جایگزین آن دقیقا همین واژه است، به منابع خارجی و داخلی لینک بدهیم کار اشتباهی کردیم. این اشتباه یک اشتباه رایج در میان سئو کاران تازه کار است. به همین دلیل باید در لینک دهی در محتوا به آن توجه کنیم.
لینک دهی به سایت های معتبر در لینک سازی در محتوا
یکی از نکات مهمی که باید در لینک سازی در محتوا، در لینک دهی به منابع و سایت های خارجی رعایت کنیم این است که به سایت های معتبر لینک بدهیم.
عملا سایتی که ما به آن لینک میدهیم باید رنکش از رنک سایت ما بالاتر باشد. و امتیاز اسپم اسکور آن پایین باشد. اسپم اسکور یک معیاری است که بر اساس سنجش سایت یک امتیاز هرزنامه به آن اختصاص داده می شود.
این نمره توسط سایت moz به دیگر سایت ها داده می شود و شما میتوانید اسپم اسکور سایت ها را با آن محاسبه کنید. شـما میتوانید با استفاده از link و زبانه links در داخل سایت ماز به این ابزار دسترسی پیدا کنید.
نرخ های اسپم اسکور به صورت زیر است
1-30٪ میزان اسپم پایین
31-60٪ میزان اسپ متوسط
61-100٪ میزان اسپم بالا
به سایت هایی با رنک بالاتر از سایت خودتان لینک بدهید و اگر به آن ها لینک دادید، لینک های فالو بدهید. لزومی ندارد لینک نوفالو باشد. مگر اینکه سایت رقیب شما باشد.
همچنین یک مسئله دیگر در لینک سازی در محتوا این است که به سایت هایی با رنک پایینتر ااز سایت خود لینک ندهید. مگر اینکه مجبور باشید. در غیر این صورت توصیه نمی شود. شما میتوانید با خواندن این مقاله از سایت سئو ایران رتبه سایت ها را به دست بیارید. آن ها را باسایت خودتان مقایسه کنید. و اگر رنک آن ها از رنک شما بالاتر بود به آن ها لینک بدهید.
لینک های فالو باشه یا نوفالو
یک مسئله ای که بسیاری از سئو کاران و تولید کنندگان محتوا به آن اشاره میکنند، این است که اگر داخل یک مقاله یا یک صفحه به صفحات دیگر لینک دادیم، لینک ها فالو باشند یا نوفالو؟ قطعا این مشکل برای شما در لینک سازی در محتوا شاید به وجود آمده باشد.
اول از همه بیایید لینک های فالو و نوفالو را با هم بررسی کنیم که به چه لینک هایی فالو و به چه لینک هایی نوفالو میگوییند.
خوب به زبان ساده، لینک فالو اعتبار صفحه را از سایت مبدا به سایت مقصد انتقال می دهد و به بات های گوگل می گوید که لینک را دنبال کنید. اما لینک های نوفالو برعکس این اس. یعنی اعتباری از سایت مبدا به مقصد انتقال نمی دهند.
خوب پاسخ به سوال بالا به صورت زیر است:
اگر لینکی که به یک صفحه می دهید، یک لینک داجلی باشد، قطعا آن را فالو قرار دهدی. کلا همه ی لینک های داخلی فالو باشند.
اگر لینکی که می دهید به یک سایت خارجی باشد، بستگی دارد که لینک فالو باشد یا نوفالو. به عبارتی دیگر اگر سایت مقصد رنکش از رنک شما بالاتر بود و رقیب شما نبود فالو هم باشه مشکلی ندارد. اما اگر رنک سایت مقصد با رنک شما برابر بود و یا در یک حد بودین به آن لیک نوفالو بدهید. هر چند توصیه می شود تا حد امکان از لینک دادن به سایت های رقیب لینک خودداری کنید.
کامل بهرامی: دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه ارومیه هستم. به حوزه کامپیوتر، برنامهنویسی و فناوری اطلاعات علاقهمندم و در حوزههای مذکور در مکتب خونه، مجله فرادرس، هاست ایران، مدیااد، تپسل، متریکس، سبز لرن و غیره تولید و ویراستاری محتوا انجام میدهم. هماکنون سه سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و بالای 6000 مقاله در سطح وب دارم. از سال ١٤٠١ به بعد به عنوان ویراستار و مدیر تیم نویسندهها در مکتب خونه فعالیت مستمر دارم.
۷ دیدگاه دربارهٔ «اصول لینک سازی در محتوا»