سئو چیست و چه اهمیتی دارد ؟

سئو چیست و کاربرد های سئو در دنیای دیجیتال

سئو چیست؟ سوالی که ذهن بسیاری از اقشار جامعه که به نوعی با گوگل سرو کار دارند را به خود درگیر کرده است. SEO اختصاری است که مخفف کلمه بهینه سازی برای موتور جستجو است(search engine optimization). در واقع سئو فرآیند بهینه سازی وب سایت شما برای دریافت ترافیک ارگانیک یا بازدید بدون تبلیغات از صفحه نتایج موتور جستجو است.

 

فکر میکنم که با فیلم کوتاه بالا تا حدودی به سوال اینکه سئو چیست و چه کاربردی دارد به پاسخ سوال خود رسیده باشید. به عبارت دیگر ، معنای SEO شامل ایجاد برخی تغییرات در طراحی وب سایت و محتوای شما است که باعث جذابیت بیشتر سایت شما برای موتور جستجو می شود. در واقع شما این کار را به امید اینکه موتور جستجو وب سایت شما را به عنوان نتیجه برتر در صفحه نتایج موتور جستجو نشان دهد، انجام می دهید.

بهینه سازی و سئو کردن سایت نیز خودش انواع و اقسام دارد. بعضی از این روش های روش های استانداردی هستند و بعضی از آن ها بر خلاف قوانین موتور های جستجو هستند.

برای اینکه با این روش ها آشنا شوید مقاله ما را در رابطه با انواع سئو را مطالعه بفرمایید. بخش اعظم سئو از تولید محتوا و لینک سازی(لینک سازی خارجی و لینک سازی داخلی) تشکیل شده است. تقریبا میشود گفت عناصر دیگر در رابطه با seo نسبت به این دو فاکتور کمترین اهمیت را دارند.

سئو چگونه کار میکند؟

سئو چیست و هداف از سئو

 

برای اینکه  بهتر بفهمیم که سئو چیست و چه کاربردی دارد باید درک کنیم که سئو چگونه کار می کند. موتورهای جستجو می خواهند بهترین خدمات را برای کاربران خود ارائه دهند. این به معنای ارائه نتایج در صفحات موتور جستجو است که نه تنها با کیفیت بالا بلکه با آنچه جستجوگر به دنبال آن است نیز مرتبط است. به منظور انجام این کار، موتورهای جستجو وب سایت های مختلف را اسکن یا پیمایش می کنند تا بهتر درک کنند سایت ها مربوط به چه حوزه ای است و آیا پاسخگوی نیاز کاربر می باشد.

سئو به موتورهای جستجو  کمک می کند تا نتایج مرتبط تری را به کسانی که در جستجوی موضوعات خاص یا کلمات کلیدی هستند، ارائه دهند. به همین ترتیب، موتورهای جستجو سایت را اسکن می کنند تا تعیین کند که آیا سایت شما مناسب است و طبق استاندارد های آن ها است یا خیر. به همین ترتیب اگر سایت شما بهینه و طبق استاندارد های سئو باشد در رتبه های بالا قرار می گیرد.

پس میشه گفت در پاسخ به سوال سئو چیست گفت: سئو SEO فرایندی است که سازمان ها برای اطمینان از رتبه بالای سایتشان در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی و عبارات مرتبط انجام می دهند.

سئو چیست با یک مثال

سئو چیست همراه با یک نمونه

 

به عنوان مثال، بگذارید بگوییم که شما مقاله ای در مورد درست کردن یک نوع غذای خاص دارید. برای اینکه مطالب خود را در معرض دید افراد هدف  قرار دهید ، احتمالاً این کار را انجام می دهید. شما سعی خواهید کرد این پست وبلاگ خود را بهینه کنید تا به عنوان نتیجه برتر برای هر کسی که عبارت “ساخت این نوع غذا” را جستجو می کند، نشان داده شود. اگر مقاله شما پاسخگوی نیاز کاربر باشد و کم و کسری نداشته باشد، و از همه مهمتر سئو فرندلی باشد و در آن یک سری استاندارد رعایت شده باشد، بدون شک مقاله شما در دید عموم قرار میگیرد.

البته بحث سئو خیلی پیچیده است و به فاکتور های بسیار زیادی بستگی دارد و رسیدن به نتیجه دلخواه در سئو مستلزم تلاش و صبر فراوانی است. سئو بیش از ٢٠٠ فاکتور دارد. مقاله ما در رابطه با فاکتورهای سئو میتواند کمک زیادی به درک این فاکتور های برای شما بکند.

فواید سئو

سئو می تواند فواید بسیاری برای کسب وکار های آنلاین داشته باشد، هم برای برندینگ و هم در افزایش فروش و بازدید سایت شما سئو حرف اول را می زند. با بهبود سئو سایت خود می توانید در گسترش قابلیت مشاهده در موتورهای جستجو تلاش کنید. این کار به شما کمک می کند تا مشتریان بالقوه بیشتری را جلب کرده و آنها را به خود وابسته کنید، بر خلاف تبلیغات هزینه نمیخواهد و در سئو مشتری خودش به سوی شما می آید.

با ایجاد محتوای جذاب و موثر متمرکز بر سئو یا یک با رعایت اصول سئوی محتوا می توانید شانس خود را برای ایجاد ترافیک ارگانیک و  هدفمند بیشتر کنید. تنظیم وب سایت و محتوای خود برای قابلیت مشاهده و خوانایی بیشتر، به شما کمک می کند تا SEO خود را معنی دهید و به رشد کسب و کار خود کمک کنید.

قبل از اینکه هر وبسایتی کار سئوی خود را شروع کند، باید پایبند یک استراتژی و یک برنامه ریزی خاص باشد تا نتیجه بدهد. بدون استراتژی یک پروژه سئو چندان موفق نخواهد بود. لازمه این استراتژی تهیه یک چک لیست برای کارهای سئوی سایت است. اینکه قبل از اینکه سایتمان را انتشار دهیم  چه کارهایی لازم است انجام دهیم. و بعد از انتشار سایت چه کارهایی باید انجام دهیم، خیلی مهم است.

همچنین مطالعه مقاله مزایا و معایب سئو شما را به خوبی با برتری ها و نقاط ضعف سئو آشنا میکند و شما میتوانید تصمیم بگیرید از سئو برای بازاریابی کسب و کار خود استفاده کنید یا خیر.

اهمیت سئو

اهمیت سئو در چیست ؟

 

بعد از اینکه فهمیدیم سئو چیست و چگونه کار میکند، دنبال فواید سئو میرویم. باید ببینیم که وجود سئو چه تاثیری در دنیای ارتباطات و کسب و کار ها دارد.

مهمترین اهمیت سئو شامل موارد زیر می شود.

١- افزایش بازدید و ترافیک ارگانیک

مهمترین موردی که می تواند به عنوان مزیت سئو و اهمیت استفاده از تکنیک های سئو مطرح شود افزایش بازدید وب سایت شما است. شما نمی توانید برای همیشه روی دوستان و آشنایان حساب کنید و وب سایت و خواسته های خود را توسط آنها معرفی کنید. حتی بک لینک از سایت های دیگر ظرفیت محدودی دارد.

شما نمی توانید هر روز و هر شب در استوری های اینستاگرام با گفتن جملاتی مانند “لمس” و “بالا کشیدن” مخاطبان خود را به سمت سایت خود سوق دهید. بهترین دوستی که همیشه می تواند از شما مراقبت کند و ادعای شما را به دیگران معرفی کند Google است.

٢- اعتماد کاربران و بازدید کنندگان

بازدید کننده ای که محتوا را جستجو می کند و شما را میابد، معمولاً بیش از شخصی که از شما می خواهد به هر طریق دیگری از وی بازدید کند به سایت شما اعتماد می کند (با فرض ضعیف بودن و بی اساس بودن). و این تجارت با هدف فریب مخاطب روبرو نیست و حسن نیت شما را احساس خواهد کرد).

این واقعیت که مخاطب احساس می کند در وب جستجو کرده و محتوای شما را یافته و کشف کرده است ماهیتی کاملاً متفاوت با این واقعیت دارد که احساس می کند شما به سایت هدایت شده اید.

٣- سئو اعتبار و آبروی یک سایت است

شاید اگر بگوییم که مهمترین اهمیت سئو چیست، همین مورد باشد. سئو آبروی یک سایت است. و اگر سایتی سئوی آن قوی باشد، معتبر است و به یک برند تبدیل خواهد شد.

فرض کنید شما سایت یا وبلاگ خود را به شخصی معرفی کرده اید و او می خواهد سایت شما را تأیید کند.

به طور معمول، او  اگر متخصص باشد حداقل از سه روش استفاده خواهد کرد:

  • برخی از درخواست های شما را می خواند (ارزیابی محتوای مستقیم)
  • رتبه الکسای سایت شما را بررسی می کند (به عنوان برآورد مخاطبان خود)
  • چند کلمه کلیدی مرتبط با موضوع سایت خود جستجو کنید
    در مورد رتبه بندی الکسا، شما ممکن است بتوانید این بهانه را مطرح کنید که ادعای شما تخصصی است و مخاطبان کمی دارد و هیچ کس نباید انتظار مخاطبان زیادی را داشته باشد. اما این واقعیت که Google همچنین مایل نیست مطالب شما را به دیگران توصیه کند، دیگر به سادگی قابل قبول نیست.

عبارت “SEO به هر حال یک تکنیک است” حدود پنج یا ده سال پیش معنی پیدا کرد. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هر روز قدرت بیشتری پیدا می کنند و عدم ارائه توسط موتورهای جستجو می تواند تا حدی به این معنی باشد که شما به نیازها و نگرانی های مخاطبان آنلاین خود توجه نکنید و برای خود بنویسید.

٤- سئو یکی از مهمترین ترفند های بازار یابی محتوایی است

نقش سئو در بازاریابی محتوایی چیست

اگر کسی از شما بپرسد سئوچیست احتمالا اولین چیزی که به ذهن شما میرسد، میگویید یک نوع ترند بازاریابی است. بر هیچ کسی پوشیده نیست که یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی محتوایی و یکی از ترند های جذاب بازاریابی محتوایی سئو است. امروزه بر بستر وب فروشگاه ها و وبلاگ های متعددی قرار گرفته اند. از همین رو سئو اهمیت بسیار زیادی در بازار یابی محتوایی دارد. بیش از ٨٠ درصد بازاریابی وب از طریق موتور های جستجو انجام میشود.

موتورهای جستجو از طریق بهینه سازی وب سایت ها برای موتور های جستجو ترافیک فوق العاده مناسبی را به سایت انقال میکنند. این ترافیک از طریق سئو و تولید محتوا ایجاد میشود.

خوب تا این جا فهمیدیم که سئو چیست و چه اهمیتی دارد. پس حتما قبل از اینکه سایتی را آنلاین کنیم، باید به فکر سئو کردن آن باشیم. و طبیعتا سایت بدون سئو یک کار بی ارزش خواهد بود. مگر اینکه هزینه های زیادی برای تبلیغات بپردازید.

چه کارهایی سئو است؟

برای اینکه بدانیم به چه کارهایی سئو گفته میشود و سئو چیست دقیقا بهتر است ابتدا با وظایف اصلی موتورهای جستجو آشنا شویم.
موتورهای جستجو دو وظیفۀ اصلی بر عهده دارند:

  •  جستجو (خزیدن) میان صفحات وب سایتها و ثبت اطلاعات آن ها
  •  نمایش بهترین نتایج به کاربر هنگام جستجوی یک عبارت خاص

موتورهای جستجو برای اینکه وظیفۀ اول خود را به درستی انجام دهند، قوانین و استانداردهایی برای مدیران وب سایتها تعریف کرده اند که بهتر است آ نها را در وب سایتشان رعایت کنند.
هرچه این قوانین بیشتر رعایت شوند، موتورهای جستجو امتیاز بالاتری برای آن و بسایت در نظر گرفته و احتمال اینکه و بسایت موردنظر را در رتب ه های بالاتری قرار دهند افزایش می یابد.
البته قضیه به این سادگی هم نیست. اگر این امکان وجود داشت که صرفا با رعایت قوانین اعلام شده از سوی موتورهای جستجو به رتبه های اول برسیم، بسیاری از وب سای تها در صفحه اول نتایج قرار داشتند درصورت یکه صفحۀ اول نتایج گوگل فقط برای ۱۰ و بسایت جا دارد و مابقی وب سایتها در صفحات بعدی نمایش داده میشوند.

چه کارهایی سئو نیست؟

برای اینکه به خوبی درک کنیم سئو چیست، باید نقیض آن را نیز بتوانیم درک کنیم. یک مدیر خوب دائما در حال کار بر روی و بسایت خود است تا بتواند با انتشار محتوای مفید، تبلیغات، بازاریابی آنلاین و… به جذب مخاطبان بیشتر و درنتیجه افزایش فروش بپردازد؛ اما سؤالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که:

آیا به تمامی فعالیتهایی که مدیر یک و بسایت بر روی سایت خود انجام میدهد تا بازدیدکنندگان
بیشتری جذب کند سئو گفته میشود؟
– قطعا خیر.
مدیر یک و بسایت ممکن است از روشهای مختلفی برای جذب بازدیدکننده استفاده کند. ممکن است در وبسایتهای مختلفی تبلیغات کند، با استفاده از ایمیل مارکتینگ سعی در جذب بازدیدکننده از طریقارسال ایمیل به کاربران را داشته باشد و یا با استفاده از سرویس تبلیغات گوگل، تبلیغات کلیکی خریداری کند.
قطعا هیچکدام از موارد بالا تأثیر مستقیمی بر روی سئوی و بسایت موردنظر نخواهند داشت و تنها میتوانند به افزایش بازدید کمک کنند. در واقع سئو صرفا به اقداماتی گفته میشود که باعث جذب بازدید طبیعی از موتورهای جستجو شود. سایر قداماتی که برای جذب بازدیدکننده و افزایش فروش انجام میشود را میتوان در دسته بندی بازاریابی اینترنتی قرارداقد.

وظایف یک سئو کار

در یک پروژه و قرارداد سئو، یک سئو کار وظایف متعددی به عهده دارد که باید برای گرفتن رتبه های برتر آن را انجام دهد. این وظایف عبارت اند از:

  • بهبود سئوی کلی سایت
  • حل مشکلات فنی و تکنیکال
  • سئوی محتوا
  • امور مرتبط با سئوی داخلی سایت
  • استراتژی لینک سازی خارجی
  • و…

سئو فقط مختص به گوگل است؟

یکی از سؤالاتی که ممکن است برای بسیاری از کاربرانی که ب هتازگی با مباحث سئو آشنا شده اند ایجاد شود این است که آیا سئو فقط مختص به موتور جستجوی گوگل است؟ ازآنجایی که گوگل محبوبترین و پراستفاده ترین موتور جستجو در بیشتر کشورهای جهان ازجمله ایران است، معمولا مدیران وبسایتها و همین طور متخصصان سئو تلاش می کنند وب سایتشان در رتبه های اول گوگل قرار گیرد اما قطعا به این معنی نیست که سایر موتورهای جستجو بی اهمیت هستند.

هنوز هم موتورهای جستجوی دیگر مانند یاهو و بینگ، کاربران خود را دارند و تا جایی که میتوانیم باید سعی کنیم بازار این مخاطبان را نیز از دست ندهیم. البته بد نیست بدانید که بسیاری از قوانین موتورهای جستجو با یکدیگر همپوشانی دارند؛ یعنی هنگامی که وبسایت خود را برای گوگل بهینه میکنید، به صورت خودکار رتبه های خوبی در سایر موتورهای جستجو نیز دریافت میکنید.

آیا سئو کار سختی است؟

بهتر است برات اینکه به جواب سوال سئو چیست پاسخ روشنی بدهیم، سختی و آسانی آن را نیز مورد مطالعه قرار دهیم. تمامی کارها سختی و آسانی خود را دارند و نمیتوان گفت که کاری سخت یا آسان است اما میتوانم به شما قول بدهم که حتی اگر هیچ چیزی در مورد سئو نمیدانید، با مطالعه بیشتر در این زمینه ها میتواند سرنخ آن را بیابید.
البته این نکته را فراموش نکنید که «تجربه » عامل بسیار مهمی در سئو است که فقط با آزمو نوخطا و گذر زمان به دست می آید.

کسب درآمد از طریق سئو

کسب درآمد از سئو امروزه خیلی سر زبان ها افتداه است و سئو به عنوان یکی از شاخه های دیجیتال مارکتینگ، یک شغل پردرآمد به حسابمی آید و حد و مرزی ندارد. شما از طریق راه های متفاوتی میتوانید با سئو کسب درآمد کنید. حتی بدون اینکه در جایی استخدام بشید. مهمترین راه های کسب درآمد از سئو عبارت اند از :

  • تولید و سئوی محتوا
  • فروش محصولات
  • وبمستری
  • ارائه خدمات
  • مشاوره سئو
  • فروش تبلیغات
  • و…

نویسنده : کامل بهرامی

مقالات جداب ما:

مقاله سئو شده و نکات فوق العاده کاربردی برای نوشتن آن؟

سفارش تولید محتوا سئو شده

 

سفارش تولید محتوای سئو شده از سایت کامی سئو
سفارش تولید محتوای سایت

۱۲ دیدگاه دربارهٔ «سئو چیست و چه اهمیتی دارد ؟»

دیدگاه خود را بنویسید