چک لیست سئو چیست ؟
چک لیست سئو و تهیه آن یکی از مهمترین و بنیادی ترین اقدامات یک سئو کار برای شروع کار سئو روی یک وبسایت است و در یک قرار دادسئو لازم است که از چک لیست استفاده شود. در واقع چک لیست یک نوع استراتژی است که در طول مدت زمانی که یک وبسایت روش کار سئو انجام میشود.
میشود گفت یک نوع برنامه ریزی از پیش تعین شده است که باید در شروع، طول و پایان کار آن را لحاظ کنیم. همانطور که می دانیم سئو یک فرایند بسیار حساس است، با کمی مطالعه در باره چگونگی و چرایی سئو به اهمیت پیاده سازی آن پی خواهیم برد.
با توجه به این که فاکتور های زیادی برای پیاده سازی سئو روی یک وبسایت وجود دارد و پراکندگی زیادی در نکات و جزئیات آن موجود می باشد، پس یک چک لیست سئو به ما کمک می کند به نوعی برنامه ریزی رو این فاکتور ها داشته باشیم.
انواع چک لیست های سئو
در کل اگر بخواهیم واقع بینانه به مسئله نگاه کنیم، خود سئو یک عمل یکپارچه و منسجم است. و همه ی اعمالی که در سئو به کار می بریم با هم معنی پیدا می کند. اما برای آسانی کار و درک بهتر از سئو، بهتر است چک لیست هارا به دو بخش چک لیست قبل از انتشار سایت و بعد از انتشار سایت.
ما در این جا قصد داریم هردو چک لیست را به طور کامل بررسی کنیم و نکات و جزئیات را تا حدودی در مقاله ذکر کنیم. پس تا آخر این مقاله با کامی سئو همراه باشید.
چک لیست سئو قبل از انشار سایت
قابل از اینکه سایتمان را انتشار دهیم و دید عموم قرار دهیم، رعایت یک سری نکات لازم است. در فیلم کوتاه زیر ما به چند تا از مهمترین اقدامات لازم قبل از انتشار سایت اشاره کرده ایم.
انتخاب دامنه مناسب
انتخاب دامنه مناسب می تواند به سئو و برندینگ شما به صورت غیر مستقیم کمک کند. سعی کنید در هر حوزه ای که کار میکنید یک دامنه مناسب انتخاب کنید. تعداد کاراکترهای دامنه شما سعی کنید بیش از 8 کاراکتر نباشد و خوانا باشد.
سعی کنید از علامت ها و کاراکترهای غیر حروف در دامنه استفاده نکنید و تا حد امکان کلمه کلیدی و یا کلمات مربوط به حوزه خود را در آن به کار ببرید.
قالب بهینه در چک لیست سئو
انتخاب یک قالب بهینه می تواند بسیار به سئوی سایت شما کمک کند. قالبی که از سرعت لود خوبی برخوردار است و در عین حال کاربر پسند و کسل کننده نباشد.
یکی از فاکتور هیا مهم گوگل سرعت و کاربر پسندی قالب می باشد. پس سعی کنید در انتخاب قالب و یا کد نویسی آن نهایت صبر و حوصله را به خرج بدهید.
سعی کنید قالب شما طوری باشد که کاربر را سردر گم نکند و به کاربر احساس راحتی بدهد. برای قالب بهینه سایت خود صفحات ٤٠٤ اختصاصی بسازید.
عنوان سایت مناسب
یکی دیگر از مهمترین های چک لیست سئو قبلا از انتشار سایت، ذکر عنوان سایت می باشد. اینکه عنوان سایت شما چیست و مربوط به چه حوزه ای است به گوگل کمک میکند که سریعتر شما را بشناسد و آن را به کاربران معرفی کند. سعی کنید عنوان را زیر 60 حرف نگه دارید و یک یا چند کلمه کلیدی در آن قرار دهید.
توضیحات مربوط به سایت
اطمینان حاصل کنید که هر صفحه در سایت شما، به خصوص صفحات مهم سایت، دارای توضیحات SEO منحصر به فردی است. متن باید کوتاه و قابل خواندن باشد (5٠0-300 نویسه) ، و محتوای صفحه را توصیف کند.
هاست پرسرعت
هیچ وقت سعی نکنید برای یک سایتی که میخواهید کسب و کارتون را به آن بسپارید از هاست های رایگان استفاده کنید. از شرکت های معتبر هاسر بگیرید و متناسب به نیاز خودتون حجم هاست را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که هاست شما ماز سرعت مناسبی برخوردار است. پیش از انتخاب هاست گشتی در اینترنت بزنید و شرکت های معتبری که هاست میفروشند را بشناسید.
نمادک و لوگوی سایت
گوگل به سایت هایی که دارای نمادک و لوگو هستند اهمیت بیشتری می دهد و این به صورت غیر مستقیم به سئوی سایت شما کمک میکند. سعی کنید از لوگوهایی مربوط به حوزه کاریتون استفاده کنید.
استراتژی سئو بچینید
سئو به خاطر اینکه فرایند بسیار مهم و زمانبری است، پس حتما به برنامه ریزی و چیدن استراتژی نیاز دارد. سعی نکنید که همینطوری کارهای سایت را طبق علایق خود پیش ببرید. سعی کنید برای سئوی سایت خود یک استراتژی مناسب داشته باشید. بعد از روشن شدن زمینه کاری، کلمات کلیدی خود را با استفاده از ابزار های موجود در این زمینه استخارج کنید.
از سئوی کلاس سیاه دوری کنید و بیشتر به کارهایی که مربوط به داخل سایت خودتون میشه تمرکز کنید. سحی کنید استراتژی سئوی خود را مبنی بر محتوای جذاب و یونیک بسازید.
یکی از مهمترین های چک لیست سئو داشتن استراتژی سئو است. پس حتما آن را رعایت کنید. اگر هم در این مسیر دچار سردرگمی می شوید حیما از یک مشاور متخصص سئو کمک بگیرید.
استراتژی محتوا داشته باشید
میشود گفت که محتوا میتواند شما را به اوج میرساند. محتوا از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. شما باداشتن استراتژی محتوایی و چیدن برنامه ریزی برای تولید محتواهای جذاب قبل از اینکه سایتتون را انتشار دهید خیلی سایت خودتان را نزد گوگل محبوب می کنید.
حتما قبل از اینکه سایتتان را انتشار دهید چندین محتوای جذاب درآن قرار دهید. سعی کنید محتوا هاتون را بر اساس پاسخ به نیا کاربران در زمینه کاری خودتان پایه ریزی کنید.
محتوای خود را سئو کنید و از تصاویر، ویدیو و پاکدست در پست هاتون استفاده کنید. سئوی محتوا از اهمیت بسیار بالایی در سئو برخوردار است و بدون بهینه سازی محتوا شانس دیده شدن شما بسیار پایین است.
نصب افزونه های مهم
اگر شما هم مانند بسیاری از سایت های دیگر از پلت فرم وردپرس استفاده می کنید، سعی کنید نصب افزونه های مهم را در چک لیست سئوی خود قرار دهید. افزونه ها و ابزار های در زمیه سئو و بهینه سازی سایت خیلی مهم می باشند.
افزونه های yoast و Rank math در زمینه سئو، افزونه های امنیتی و افزونه های بهینه سازی سرعت سایت مانند WP rocket و بقیه افزونه های موجود بسیار مهم می باشند. همچنین مقاله سئوی سایت وردپرسی ما در این زمینه میتواند به شما کمک زیادی بکند.
نصب ssl
گوگل همیشه به سایت هایی که به کاربر اطمینان بیشتری میدهند توجه ویژه ای دارد. سعی کنید اگر میزبان شما دارای ssl رایگان است آن را حتما نصب کنید. برای این کار میتوانید از افزونه ی رایگان وردپرسی هم استفاده کنید. افزونه ی ssl واقعا ساده یکی از بهترین افزونه ها در این زمینه می باشد.
اگر چه ssl به صورت مستقیم رو سئوی سایت شما تاثیر نمیگذارد اما حتما سعی کنید آن را جزء چک لیست سئوی خود قرار بدهید.
در این مقاله اهمیت ssl برای سئو، به طور کامل ضرورت وجود ssl را برای سئو بیان کرده ایم. شما می توانید با خواندن آن به این صرورت های پی ببرید.
موقعیت مکانی و آدرس
گوگل از اینکه همیشه شما خودتان را نزد کاربر مخفی نگه دارید بیزار است. پس سعی کنید برای اینکه گوگل سایت شما را دوست داشته باشد سعی کنید که همیشه شفاف باشید. آدرس و موقعیت مکانی شما، آپشن های ارتباط باما و… خیلی به سئوی سایت شما کمک می کند.
اتصال به شبکه های اجتماعی
همیشه سوشیال سینگنال ها هم در برندینگ و هم در سئو خیلی به رشد کسب و کار شما کمک میکنند. سعی کنید قبل از اینکه یک وبسایت راه بندازید حتما یک پیچ تو اینستاگرام و یا بقیه شبکه های اجتماعی برای آن ایجاد کنید و به بردندینگ کار خود اهمیت بدهید. بردنیک به سئو و سئو هم به برندینگ خیلی کمک می کند. پس حتما در چک لیست سئوی خود این کار را بگنجانید.
در این چک لیست سئو قبل از انتشار سایت میتوان بسیاری دیگر از موارد دیگر را ذکر کرد. اما به همین مقدار بسنده میکنیم. در ادامه این آموزش به زودی به چک لیست سئو بعد از انتشار سایت میپردازیم.
چک لیست سئو بعد از انتشار سایت
بعد از اینکه موارد مربوط به قبل از انتشار را رعایت کردیم، حالا نوبت به چک لیست سئو بعد از انتشار و آنلاین شدن سایت می رسد. این موارد هم مانند قبل صروری هستند و باید آن ها را انجام بدهیم. پس بیایید با هم چک لیست بعد از انتشار سایت را بررسی کنیم.
معرفی سایت به گوگل و دیگر موتور های جستجو از چک لیست سئو
برای آنکه سایت شما برای موتور های جستجو آشنا باشد و آن ها بتوانند سایت شما را در نتایج بالا بیاورند، ایندکس کنند و به شما آمار بدهند. لازم است که سایت خود را در موتور های جستجوگر مهم، مخصوصا گوگل ثبت کنید.این کار یک اقدام مهم در چک لیست سئو بعد از انتشار سایت است.
با این کار شما وبسایت و حوزه کاری خودتان را به موتور های جستجو می فهمانید. و موتور های جستجوی شما سایت شما را می فهمند. بعد از اینکه سایت خود را در آن ها ثبت کردید، به شما یک پنلی می دهد و شما میتوانید داده ها و آمار و ارقام سایت خود را از آن رصد کنید.
یکی از مهمترین این پنل ها سرچ کنسول گوگل است که یکی از مهمترین تخصص های یک وبمستر ، تخصص در آن است. که انواع آمار و اورقام، بازدید ها و اشکالات فنی سایت را به ما گزارش می دهد. شما میتوانید از طریق مقاله آموزش معرفی سایت به موتور های جستجو این کار را انجام بدهید.
اعمال فاکتور های سئو تکنیکال
هر چند با اعمال بعضی از قوانین بالا شما تاحدودی سئو تکنیکال را رعایت کرده اید. اما هنوز مواردی نیز باقی مانده است که در چک لیست سئو خیلی مهم است. که باید آن ها را رعایت کنیم.
همانطور که می دانید سئو تکنیکال مربوط به کار های فنی یک وبسایت است . و هرا کاری غیر از لینک سازی و تولید محتوا جز این دسته از سئو حساب می شود. مواردی مانند هاست پر سرعت، قالب بهینه، نصب ssl را در بالا ذکر کردیم که جزح کار های اساسی سایت است.
اما هنوز موردی مانند موبایل فرندلی بودن، AMP و… باقی ماند است که باید آن ها را نیز اعمال کنیم. تا به نهایت کارایی برسیم. شما میتوانید با خواندن مقاله سئو تکنیکال به اهمیت آن پی ببرید و با فاکتور های مهم آن در سال ٢٠٢١ آشنا شوید.
تولید محتوای اصولی و سئو شده از حیاتی ترین موارد چک لیست سئو
اصولا همه ما به اهمیت محتوا پی برده ایم. و در واقع می شود گفت یک یک وبسایت بدون محتوا معنی ندارد. به همی خاطر تولید محتوا منظم و از آن مهمتر پایبندی به اصول سئوی محتوا از مهمترین فاکتور های و چک لیست سئو بعد از انتشار سایت می باشد. محتوایی را که تولید می کنید باید طبق استراتژی باشد و برای آن یک تقویم محتوایی لحاظ کنید.
تولید اصولی و درست محتوا به رشد وبسایت شما بسیار بسیار کمک می کند. و بازار یابی محتوایی نسبت به سایر روش های دیگر مانند تبلیغات برای شما به صرفه تر است.
یک نکته دیگر در رابطه با تولید محتوا این است که شما قبل از آن که سایت خود را انتشار دهید و آن را به گوگل معرفی کنید، بین ده تا بیست مقاله مفید در سایت خود داشته باشید. برای آنکه سایت شما یک سایت با دست خالی نباشد و گوگل از همون اول به آن بی توجهی نکند. و لازم است که محتوای شما سئو شده باشد. مهمترین موارد سئوی محتوا در لینک هایی پایین آورده شده است. شما با خوندن هر کدام از بخش ها می توانید محتوای خود را برای گوگل بهینه کنید.
- بهینه سازی عنوان
- بهینه سازی متا
- بهینه سازی تصاویر
- بهینه سازی ویدیو
- بهینه سازی بدنه اصلی محتوا
- بهینه سازی url
- نگارش مقاله سئو شده
سئوی داخلی و امور مربوط به آن
یکی از مهمترین ستون های سئوی وبسایت، کارهای مرتبط با سئوی داخلی است. هر وبسایتی برای اینکه موفق باشد که در سئو موفق باشد، باید اول سئوی داخلی خود را بهبود ببخشد. سئوی داخلی سایت مربوت به کارهای داخلی یک سایت است و به اموری مانند :
- تولید و انتشار محتوا
- لینک سازی داخلی
- سئوی محتوا
- معماری سایت
- و…
برای اینکه با مهمترین فاکتورهای سئوی دخلی آشنا شوید، حتما مقاله ما را در این رابطه مطالعه بفرمایید.
منبع :
https://backlinko.com/seo-checklist
https://www.semrush.com/blog/seo-checklist/
سفارش تولید محتوای سئو شده
تولید محتوای سئونشده یکی از اساسی ترین کارهای لازم برای یک وبسایت است. برای سفارش تولید محتوای متنی سحو شده لطفا لینک زئر رز دنبال کنید.
سفارش تولید محتوای متنی با بهترین کیفیت
کامل بهرامی: دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه ارومیه هستم. به حوزه کامپیوتر، برنامهنویسی و فناوری اطلاعات علاقهمندم و در حوزههای مذکور در مکتب خونه، مجله فرادرس، هاست ایران، مدیااد، تپسل، متریکس، سبز لرن و غیره تولید و ویراستاری محتوا انجام میدهم. هماکنون سه سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و بالای 6000 مقاله در سطح وب دارم. از سال ١٤٠١ به بعد به عنوان ویراستار و مدیر تیم نویسندهها در مکتب خونه فعالیت مستمر دارم.
۲ دیدگاه دربارهٔ «چک لیست سئو قبل و بعد از انتشار سایت»