آشنایی با زامبی پیج ها و خطرات آن ها

زامبی پیج ها (صفحات زامبی در سئو وبسایت) به صفحات خالی از محتوا و بی کیفت گفته میشوند. یکی از مشکلات بزرگ در سئو و بهینه سازی سایت هستند. طوری که در جدیدترین اظهارات گوگل این طور بیان شده است که، صفحات زامبی را از سایتتان حذف کنید. یا به آن ها روح تازه ای ببخشید. این صفحات اغلب به خاطر کم اهمیت بودن و بی ارزش بودن محتوای داخل آن ها، هم گوگل و هم کاربر را ناراحت میکنند.

در این پست آموزش از کامی سئو قصد داریم که با این صفحات آشنا شویم. روبه رو شدن با صفحات زامبی امروزه یکی از فاکتور های مهم سئو داخلی شده است. به گونه ای که گوگل حل مشکلات زامبی خیلی اهمیت میدهد. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

زامبی پیج ها در سئو وبسایت

زامبی پیج ها چی هستند؟

فرض کنید که در دنیای واقعی شما به کتاب فروشی شهرتان سر میزنید. در عین گشت و گذار در داخل کتاب فروشی که در حال پیدا کردن کتاب مورد علاقه تان هستید، در لابه لای قفس ها با کتاب های کهنه و کثیفی رو به رو می شوید. این کتاب های کهنه و به درد نخور همان صفحات زامبی یا زامبی پیج ها در دنیای وب هستند.

احتمال دارد در نگاه اول شما از دیدن این کتاب ها عصبی شوید و زود کتابفروشی را به مقصد یک کتافروشی دیگر ترک کنید. در دنیای وب هم همین گونه است. اگر شما در عین گشت و گذار در یک سایت، به صفحات به درد نخور و بی اهمیتی برخورد کردید، احتمالا که آن سایت را ترک خواهید کرد. اما احتمالا آن کتاب کهنه ای که در لابه لای قفسه های کتاب پیدا کردید، آن چنان به درد نخور نیست. صفحات زامبی نیز همین ویژگی را دارند. در کل صفحات زامبی را این طور میتوان تعریف کرد:

زامبی پیج ها، به صفحاتی از یک وبسایت گفته می شوند که نه قابلیت استفاده دارند و نه قابلیت عدم استفاده، بنابر این یک وبمستر یا سئوکار باید به درستی آن ها را تشخیص دهد و برای آن ها استراتژی احیا داشته باشد. با این کار روند سئو کلی یک وبسایت بهتر و بهتر خواهد شد. پس با ما همراه باشید که با همدیگر صفحات زامبی در سئو وبسایت را بشناسیم و شر آن ها را از وبسایت خود کم کنیم.

شناسایی زامبی پیج ها در یک وبسایت

به طور کلی به صفحاتی که به تجربه کاربری لطمه بزند و برای یک کابر مفید نباشد زامبی پیج گفته میشود. ما این صفحات را به طور کلی میتوان در چند دسته قرار داد. که مهمترین آن ها در دو لیست زیر آورده شده است.

  • مطالب کهنه و بدون استفاده سایت
  • لینک و پیوند های شکسته داخل سایت
  • تگ ها و برچسپ هایی که هیچ محتوایی ندارند
  • اخبار و اتفاقاتی که دیگر برای مردم مهم نیستند
  • دسته بندی های اضافی و بدون محتوا
  • صفحه هایی که هیچ کاربردی ندارند

انواع صفحات زامبی

  • محصولاتی که هیچ فروشی ندارند
  • محصولاتی که برای آن ها محتوایی تولید نشده
  • مطالب و محتوای تکراری (duplicate content)
  • صفحات ایندکس نشده که مدتی از انتشار آن ها گذشته است
  • صفحات یتیم (صفحاتی که نه لینک داخلی و نه لینک خارجی دارند و نه به آن ها لینک وارد شده است)

اغلب صفحات زامبی در سئو وبسایت در این دسته ها قرار میگیرند. که با هم به بررسی هرکدام از آن ها میپردازیم. پس تا آخر به خواندن این مقاله ادامه بدهید.

مطالب کهنه و بدون استفاده

به محتوا وصفحات سایت خود سر بزنید، ممکن است که صفحه ای ایجاد کرده باشید یا مقاله ای نوشته باشید که به درد نمیخورد و بازدیدی ندارد. این صفحات میتوانند به یک زامبی پیج تبدیل شوند. بنابرین یا آن ها را آپدیت کنید و به آن ها محتوا اضافه کنید. یا آن ها را نو ایندکس کنید و از نتایج گوگل و سایت حذف کنید.

لینک های شکسته نوعی زامبی پیج هستند

لینک های شکسته داخلی و خارجی یک صفحه میتوانند زامبی پیج باشند. سعی کنید تا حد امکان لینک شکسته نداشته باشید. خیلی زود زود سایت خود را با ابزات های چک لینک شکسته بررسی کنید تا از شر آن ها خلاص شوید و برای شما صفحه زامبی تلقی نشوند.

شما میتوانید در سایت https://www.brokenlinkcheck.com/ با وارد کردن لینک سایت خود، لینک های شکسته را شناسایی کنید.

تگ ها و برچسب های بی محتوا

فرض کنید که شما در زیر یک مقاله چندین تگ اضافه میکنید که اصلا با آن مقاله ارتباطی ندارند. فرض کنید شما یک گوشی شیاومی معرفی میکنید و در زیر آن برچسب گوشی سامسونگ یا لپ تاپ میزنید. این برچسب ها ممکن است برای شما یک صفحه زامبی تلقی شوند. پس در استفاده از برچسب ها دقت کنید که بیخودی برچسب نزنید.

یکی از عوامل مهی که در به وجود آمدن زامبی پیج ها نقش دارد، همین برچسب ها هستند. استفاده غیر اصولی و نادرست از تگ ها میتواند خیلی خطرناک باشد. بهتر است که برچسب گذاری در سایت را طبق اصول و مطالعات قبلی انجام بدیم.

اخبار و اتفاقات کهنه

اگر شما در یک سایت خبری فعالیت میکنید، باید دقت کنید که اخبار کهنه را پاک کنید. اخباری که جنبه مهمی ندارند و اگر در آینده مردم آن را ببیند هیچ واکنشی نخواهند داشت و برایشان مهم نیست. در کل یک نوع محتوای بی ارزش به حساب می آید و به درد نمیخورد. پس یک صفه زامبی به حساب می آید. که در شناسایی زامبی پیج باید به آن دقت کنیم.

دسته بندی های اضافی

این مورد بیشتر در مورد فروشگاه های اینترنتی اتفاق می افتد. اما ممکن است در مورد دیگر وبسایت ها نیز اتفاق بیافتد. فرض کنید شما میخواهید در آینده یک دسته محصول را به فروشگاه خود اصافه کنید، از قبل برای آن یک دسته قرار میدهید. این کار اشتباه است، مخصوصا اگر هیچ محتوایی برای آن ننویسید یا هیچ محصولی در آن قرار ندهید. میتوانید بعد از اینکه محصولات را آوردید، به آن دسته اضافه کنید و برای آن تولید محتوا کنید.

صفحات بدون کاربرد

ممکن است شما صفحاتی داشته باشید، محتوا هم داشته باشند اما این محتوا هیچ کاربردی نداشته باشند و هیچ مخاطبی حاضر نباشد به آن نگاه کند. این صفحات نیز میتوانند جزء زامبی پیج ها به حساب بیاییند و به سئوی سایت شما لطمه بزنند. پس در این یکی مورد هم دقت بفرمایید.

محصولات بدون فروش

ممکن است شما در فروشگاه خودتان دقیقا مانند فروشگاه کتابی که در بالا ذکر کردیم محصولاتی داشته باشید، که این محصولات هیچ فروشی ندارند. و هیچ کس به این محصولات شما سر نمیزند و همینطوری دست نخورده باقی مانده است. پس این صفات و این محصولات زامبی پیج هستند. که احتمالا یا باید برایشان تولید محتوای بیشتر و سئو شده انجام بدید که بهتر دیده شوند یا دیگر آن ها را در فروشگاه تان قرار ندهید. چون با این روند به صورت آنلاین سودی برایتان نخواهد داشت.

محصولات بدون محتوا

ممکن است شما محصولی ایجاد کنید که نه محتوایی دارد و نه عکسی. یا فقط عکس آن را گذاشته اید. یا فقط توضیحات آن را . اینگونه محصولات میتوانند برایتان به یک صفحه زامبی تبدیل شوند. پس در صفحه محصولات دقت کنید که در آن از عکس های مختلف محصول و توضیحات مربوط به آن به اندازه کافی استفاده کنید. یا اگر ممکن است حتی از آن فیلم هم بزارید.

محتوای تکراری نوعی زامبی پیج هستند

ممکن است شما محتوای خوبی هم داشته باشید، اما تکراری باشد. اگرچه شاید نزد کاربر قابل تحمل باشد، اما در آخر آن را سردرگم میکند. پس گوگل حتما آن را برای شما زامبی پیج در نظر خواهد گرفت. در یکی دو سال گذشته گوگل روی دوپلیکیت کانتنت ها به شدت تاکید کرده است. پس شما هم به توصیه های گوگل گوش دهید.

صفحات ایندکس نشده

این گونه صفحات نیز میتوانند یک نوع صفحات زامبی به حساب بیایند. اگر مدتی از انتشار صفحه یا مقاله شـما گذشته و هنوز ایندکس نشده است، فکری به حال آن بکنید. یا آپدیت کنید محتوای آن را یا دستی ایندکسش کنید. البته در این رابطه به مطالعه بیشتری نیاز دارید.

صفحات یتیم

صفحات یتیم به صفحاتی گفته می شوند که نه در آن ها لینکی خارج شده و نه به آن ها لینکی وارد شده است. این گونه صفحات نیز میتوانند از زامبی پیج ها باشند. پس سعی کنید که به آن ها از دیگر صفحاتتون لینک بدهید. یا از آن ها به دیگر صفحاتتون لینک بدهید. سعی کنید که اصول لینک سازی در محتوا و لینک سازی داخلی را در آن رعایت کنید. یا اگر میخواهید رو سئوی خارجی آن صفحه کار کنید، مطالعاتتون را بالا ببرید.

چگونگی یافتن صفحات زامبی یا ابزار یافتن زامبی پیج

راه های مختلفی برای یافتن زامبی پیج ها وجود دارد، اما مهمترین ابزاری که با آن میتوان به صورت دقیق صفحات زامبی را شناسایی کرد، ابزار سرچ کنسول گوگل است. در این ابزار صفحات سایت خود را در چند ماه گذشته آنالیز کنید و ببینید کدام صفحات سایت شما بازدید یا بازخورد مناسبی نداشته است.

همچنین ابزارهای دیگری مانند گوگل آنالتیکس و سایر ابزارهای سئویی دیگر نیز میتواند به شما کمک کنند که صفحات زامبی سایت خود را بیابید و آن ها را با استراتحی درست بهبود ببخشید.

روش های خلاص شدن از شر صفحات زامبی

زامبی ها پیج ها نه به درد میخورند به به درد نمیخورند

راه کارهای زیادی برای خلاص شدن از شر زامبی پیج ها وجود دارد که در این جا به مهمترین این راه کارهای صفحات زامبی اشاره میکنیم. از جمله :

  • ایجاد محتوای یونیک، سئو شده و مناسب برای آن صفحه
  • ریدایرکت ٣٠١ به مرتبط ترین صفحه
  • استفاده از تگ کنونیکال
  • no index کردن صفحه و سپس آن را از سایت مپ خود حذف کرده در نهایت صفحه زامبی را حذف کنید

جمع بندی در رابطه با صفحات زامبی

اگر میخواهید از صفحات زامبی دور باشید، سعی کنید گر صفحه ای را که ایجاد میکنید سئو فرندلی باشد. اگر مقاله ای یا محصولی را میخواهید در بخش وبلاگ یا دسته بندی ایجاد کنید، آن را بهینه کنید. تا به یک صفحه زامبی تبدیل نشود. میتوانید با آموزش های سئوی محتوای ما در لینک بالا محتوای سئو شده تولید کنید. یا میتوانید مقاله ما را در رابطه با نوشتن مقاله سئو شده مطالعه بفرمایید.

یکی دیگر از مواردی که باعث به وجود آمدن صفحات زامبی میشود، اشتباهات رایج در تولید محتوا است. ممکن است ما محتوای اشتباهی را برای یک کوئری بسازیم که هرگز دیده نخواهد شد. پس اگر میخواهید از این اشتباهات دوری کنید، مقاله ما در رابط با اشتباهات رایج در تولید محتوا میتواند خیلی به شما در کاهش صفحات زامبی کمک کند.

امیدوارم مقاله ما در رابطه با آشنایی با صفحات زامبی مورد توجه شما قرار گرفته باشد. خدمت به شـما افتخار ماست.

مدیریت سایت و نویسنده: کامل بهرامی

منبع : https://www.quora.com/What-are-zombie-pages-in-SEO

سفارش تولید محتوای سئو شده از سایت کامی سئو

سفارش تولید محتوای متنی سئو شده

۲۳ دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با زامبی پیج ها و خطرات آن ها»

    • بله قطعا بروز رسانی محتوا یک سینگنال خوب برای یک صفحه است که با استفاده از آن میتوانید صفحات خود را نجات دهید

      پاسخ
  1. اگر تگ هایاضافی را ریدایرکت کنیم یا براشون محتوای جذاب و مربوطه بسازیم گوگل میفهمه و دیگی یه زامبی پیج نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  2. بسیار خوب بود. صفحه محصولاتی که ساختیم و دیگه براش محصول نمیاریم ب زامبی پیج تبدیل میشه؟ چیکار کنیم این موقع؟

    پاسخ
    • سلام، بله قطعا تبدیل به یک صفحه زامبی میشه . بهتره یا به نزدیکترین محصول ریدایرکت یا کنونیکال کنید. یا deindex کنید و بعدا آن را ریمو کنید. راه کارهای زیادی وجود دارد خودتان اگر سرچ کنید منابع خوبی تو فارسی و انگلیسی به این موضوع پرداخته اند

      پاسخ
  3. سلام. من چند ماهیه ک ی مقاله توپ تو حوزه کاریم با تمام اصول سئو نوشتم، بازدید نمیخوره، این ی صفحه زامبی ب حساب میاد؟ چیکارشون کنم ب نظر شما. مننونذمیشم پاسخ بدید

    پاسخ
    • سلام، اینکه یک مقاله بازدید نخوره به معنی زامبی پیج بودن نیست ولی باید سعی کنید آن را بهبود بدید. با بروزرسانی محتوا، با بهینه سازی سورس و سرعت صفحه، با لینک سازی داخلی و خارجی و…

      پاسخ
  4. من یک دسته بندی ایجاد کردم ولی هنوز واسش محصول نزاشتم. یعنی زامبی پیجه و به سئو سایتم ضربه میزنه؟

    پاسخ
  5. سلام. من قالب سایتم یک سری صفحه پیش فرض داشت و قالب اماده بود. الان اونا زامبی پیج به حساب میان؟ راهکارش چیه دقیقا چیکارشون کنم؟

    پاسخ
    • سلام. بله قطعا زامبی پیج به حساب میان چون هیچ معنی ندارن و شاید اصلا ربطی به حوزه کاریتم نداشته باشن. اونا را باید بل از انتشار سایت ریمو کنید. اگر ایندکس شدن، به آن ها تگ نو ایندکس نو فالو اضافه کنین، آن ها را از سایت مپتون حذف کنید و بعد از اینکه به کلی از سرپ در اومدن آن ها را حذف کنید.

      پاسخ
    • اگر بازدید نمیخورن و کهنه شده ان میشه گفت که زامبی پیج هستند ولی این گونه محتوا ها را میتوان از این حالت با بالابردن کیفیت محتوا و بروز رسانن بیرون آورد

      پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید