متن جایگزین تصویر (alt) چیست و چه تأثیری بر روی سئو دارد؟

متن جایگزین تصویر یکی از فاکتورهای مهم سئو است که در بهینه‌ سازی تصاویر سایت شما تأثیر به سزایی خواهد گذاشت؛ و این‌یکی از فاکتورهای متعدد و مهم در سئو محتوا است. با توجه به این موضوع امروز زوایا و نکات مهمی در مورد متن جایگزین عکس را برای شما معرفی می‌کنیم.

متن آلت یا متن جایگزین تصویر چیست؟

عکس‌ها در سطح اینترنت خیلی مهم و کلیدی به‌حساب می‌آیند و تقریباً در همه سایت‌ها موجود هستند. ولی تصاویر چگونه درسایت‌ها نشان داده می‌شوند؟ درواقع هرعکس به کمک این کد نشان داده می‌شود:

<“img src=“image.jpg” alt=“example” title=”example>

این تگ HTML یا یک زبان نشانه‌گذاری یا Markup language است که وب‌سایت با استفاده از این تگ، تصاویر را از منبع اطلاعاتی خودش به بیننده نشان می‌دهد. کد بالا 2 ویژگی اصلی دارد:

  1. title
  2. alt

درباره‌ی title در ادامه متن توضیحاتی کوتاه ارائه می‌شود ولی alt برای ما مهم است. در واقع alt یا متن جایگزین تصویر، ویژگی بوده که در سطح وب به هر تصویر اضافه می‌شود و داخل آن متنی قرار می‌گیرد. این متن برای بیان مختصر ویژگی‌های تصویر مورد نظر است.

کاربرد alt چیست؟

اهدافی که ما برای آن متن جایگزین تصویر قرار می‌دهیم 4 مورد است:

کاربرد متن جایگزین عکس

  • اولین هدف برای نابینایان است که به آن‌ها کمک می‌کند که با وسایل صوتی که برای خواندن متن‌های وب‌سایت در اختیار دارند و استفاده می‌کنند وقتی در ادامه به تصویر برسند متن جایگزین تصویر را برای کاربر به‌صورت صوتی پخش می‌کند تا کاربر متوجه هدف تصویر شود.
  • هدف بعدی برای زمانی است که به سایت مورد نظر وارد شده‌اید و به دلایل گوناگونی مانند کندی اینترنت یا مشکلات دیگر قادر به دیدن تصاویر نیستید؛ مثلاً می‌خواهید مقاله‌ای را بخوانید ولی تصاویر نشان داده نمی‌شود در این صورت متن جایگزین هرتصویر قابل روئیت می‌شود.
  • سومین هدف از این قراراست که بارها برای ما اتفاق افتاده که کلمه یا موضوعی را در google سرچ کنیم و گوگل تصاویر مرتبط با آن موضوع یا کلمه را در قسمت (google images) برای ما نشان دهد؛ که این وظیفه را ربات‌های گوگل انجام می‌دهند که با استفاده از این ویژگی متن جایگزین تصویر یا (alternative text) ربات موضوع تصویر را شناسایی و نمایش می‌دهد.
  • چهارمین و آخرین هدف کمک به بهینه‌سازی محتوا با متن جایگزین تصویر است. همان‌گونه که در مقاله سئو تصاویر گفته شده است برای سئو شدن محتوا متن جایگزین بهینه شده نقش و کمک اساسی ایفا خواهد کرد.

البته نگارش و اینکه چه نکاتی باید برای نوشتن رعایت شود؛ یک مبحث جدا است که در ادامه بیان می‌شود.

آموزش استفاده از متن جایگزین تصاویر

قبل از همه باید متوجه شویم که نحوه‌ی نوشتن متن آلت برای عکس چگونه است. البته جواب کاملی برای این سؤال نیست و جواب‌های متفاوتی وجود دارد. برای مثال نوشتن متن جایگزین در صفحات گوناگون در اینترنت نسبت به سیستم تولید محتوای آن فرق می‌کند. روش نوشتن متن آلت در سایت اختصاصی با سایت‌های دیگر متفاوت است.

از آنجایی که در داخل وب بیشتر صفحات از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند؛ در مابقی مقاله به شما نحوه‌ی اضافه کردن متن جایگزین در وردپرس را خواهیم گفت. برای اضافه کردن عکس مرحله به مرحله انجام دهید، ابتدا باید فایل تصویری بارگذاری یا گزینش شود. بعد از گزینش و بارگذاری تصویر چند گزینه برای شما قابل روئیت می‌شود.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید از گزینه‌های که نشان داده شده است یک گزینه متن جایگزین تصویر یا همان آلت هست؛ که با استفاده از آن متن دلخواه نوشته می‌شود و برای تمام تصاویر صفحه اقدام می‌کنیم.

 نکات مهم در نوشتن متن جایگزین عکس

بعداز این که متوجه شدیم که چطوری متن جایگزین عکس بنویسیم باید مواردی که لازم است رو رعایت کنیم یاد بگیریم.

  • متن جایگزین تصویر باید با تصویر مربوطه همخوانی دقیقی داشته باشد.
  • نباید متن از 125 کاراکتر بیشتر باشد.
  • بهتراست که یک توصیف کوتاه آورده شود جای اینکه کلمات بی‌معنی و بی‌ربط نوشته شود.
  • در نوشتن توصیف بهتر است از کلمه‌هایی مانند «عکسی از … » استفاده نشود.
  • به هیچ وجه متن جایگزین عکس‌های یک سایت یکی نباشد و غیرتکراری باشد.
  • بهتر از در متن جایگزین از کلمه کلیدی اصلی و یا کلمات مرتبط با کلمه کلیدی استفاده شود.

چطور متن جایگزین تصاویر را سئو کنیم؟

خوب راستش را بخواهید ما مجبوریم برای سئو کردن محتوا و تصاویر کمی از گفته‌های گوگل فاصله گرفته و نسبتاً سئو کلاه خاکستری را در آن اجرا کنیم. با توجه به این موضوع؛ برای سئو کردن تصاویر به کمک متن جایگزین این نکات را رعایت کنیم:

  • بعضی‌اوقات در متن جایگزین عکس از کلمه کلیدی بهره برده شود.
  • از لغات با معنی و کلیدی و مرتبط در کنار کلمه اصلی به کار برده شود.
  • نباید به هیچ وجه ممکن چند تا کلمه اصلی را پشت سرهم در متن جایگزین به کار برده شود.
  • بهتر است برای عکس اصلی مقاله و سایت از لغات اصلی بهره ببریم.
  • در نوشتن کلمات کلیدی در متن جایگزین تصویر افراط نکنید (کمتر از 50 درصد عکس‌ها با متن جایگزین کلمات اصلی باشد). مثلاً اگر عکس شما تصویر یک محصول باشد به‌جز نام مشخصات دیگری از محصول نیز مانند نوع، تاریخ و غیره را در متن جایگزین اضافه کنیم.

قرار ندادن متن جایگزین در تصاویر به سئو آسیب میزند؟

مدت‌ها است که میان سئوکارها در عرصه وب درباره‌ی تأثیر متن جایگزین عکس جدل بحث‌وجدل وجود دارد. برخی سئوکارها تاثیر متن آلت تصویر را کم می‌دانند و در برابر آن تعداد زیادی معتقد هستند که بودن آن اثربخشی زیادی در سئو محتوا و سایت می‌تواند داشته باشد.

 ویژگی title در تصاویر چیست؟

در کدی که اوایل مقاله روئیت کردیم همراه با متن جایگزین یک خصوصیت دیگر به نام عنوان title وجود داشت. در حقیقت این خصوصیت تااندازه‌ای مانند متن جایگزین تصویراست ولی استفاده کمی دارد؛ وقتی موس را بر روی عکس قرار بدیم، نوشته عنوان آن به شیوه‌ی قاب کوچک قابل روئیت است. می‌توانیم در صفحه‌های سایت هم مانند؛ کاری که برای متن جایگزین انجام دادیم نوشته عنوان عکس‌ها را هم بیاوریم اگر ذکر هم نکردیم زیاد مهم نیست.

کلام آخر

به پایان نوشته «متن جایگزین تصویر» رسیدیم. در این نوشته تلاش کردیم تمام موارد را به شیوه‌ی روان برای شما بیان کردیم ولی بازم پرسشی درباره‌ی هر قسمت از این مبحث دارید، پرسش خود را در قسمت دیدگاه‌ها بیان کنید.

۱ دیدگاه دربارهٔ «متن جایگزین تصویر (alt) چیست و چه تأثیری بر روی سئو دارد؟»

دیدگاه خود را بنویسید