صفر تا صد سئو صفحه محصول

سئو صفحه محصول چیست و چگونه صفحات محصول را سئو کنیم؟ اگر میخواهید که صفحات محصولات خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید و بهترین نتیجه را بگیرید، لطفا تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.
در این پست آموزش سئوی محتوا از کامی سئو قصد داریم از صفر تا صد شما را راهنمایی کنیم تا یک صفحه محصول را سئو کنید.

سئو صفحه محصول به چه معناست؟

هر چند در سئو فروشگاه اینترنتی، بهینه سازی کتگوری یا سئو دسته بندی ها از اهمیت بالایی برخوردار است و کمتر به سئو خود محصولات پرداخته میشود، اما گاها سئوی محصولات نیز اهمیت پیدا میکند و درافزایش بازدید سایت موثر واقع میشود. اگر شما با سئو آشنایی داشته باشید، احتمالا بحث سئو محتوا را شنیده اید. سئو محتوا یعنی بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو. صفحه محصول هم شامل یک سری فیلد است که محتوای صفحه را تشکیل میدهد و ما باید آن ها را بهینه سازی کنیم.
در کل سئو صفحه محصول به معنای بهینه سازی یک صفحه محصول برای موتورهای جستجو است، که کاربران با جستجوی آن محصول خاص سایت ما را در رتبه های برتر گوگل ببینند. اما بهینه سازی صفحات محصول به یک سری تکنیک و قواعد نیاز داره که ما باید آن را در صفحات خودمان پیاده سازی کنیم.

سئوی صفحه محصول مهمتر است یا سئوی دسته بندی؟

با توجه به اینکه بالا آمدن دسته بندی ها در یک وبسایت خدماتی یا فروشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است و صراحتا از سئوی صفحات محصول مهمتر است، اما این به معنی بی اهمیتی سئوی صفحات محصول ما نیست. سئوی این صفۆات در کنار صفحات دسته بندی و کتگوری ها معجزه میکند.

اگر شما دارای جنس و محصولات کمی هستید و یا بعضی از محصولات شما خاص هستند، حتما حتما بخشی از تمرکز خودتان را به سئوی صفحات این محصول ها به کار بگیرید. مخصوصا اگر محصولات شما سود آور هستند این کار خیلی مهم است.

اصول سئو محصولات شامل چه مورادی است؟

اصول سئو محتوا صفحه

اگر بخواهیم محصولات خود را سئو کنیم، همانطور که گفتم به پیاده سازی یک سری تکنیک نیاز داریم این تکنیک ها شامل موارد زیر است که در ادامه به صورت جداگانه به هرکدام خواهیم پرداخت.

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • سئو محتوای صفحه (تکنیک های سئوی محتوا)
  • نوشتن توضیحات محصول
  • استفاده از مولتی میدیا و عکس های جذاب
  • بهینه سازی سرعت و بحث تکنیکال سئو
  • استفاده از اسکیما
  • توجه به کنیبالیزیشن و محتوای تکراری
  • عدم ایجاد یک صفحه زامبی
  • توجه به تجربه کاربری صفحه
  • عدم پاک کردن صفحات (مشروط)
  • گذاشتن بخش نظرات
  • لینک سازی داخلی
  • لینک سازی خارجی برای محصول ویژه

١- تحقیق کلمات کلیدی در سئو صفحه محصول

تحقیق کلمات کلیدی در سئو صفحه محصول

همیشه همه چی با تحقیق کلمات کلیدی آغاز میشود. تحقیقات للمه کلیدی از مهمترین پایه های سئو است و باید به درستی با استفاده از ابزارهای در دسترس و خود گوگل انجام شود. مخصوصا در رابطه با محصولات که سرچ آن ها اختصاصی است و باید فهمید که دقیقا مردم در رابطه با آن محصول چه چیزی را جستجو میکنند.
تحقیقات کلمه کلیدی رر با ابزارها و روش های مختلفی میتوان انجام داد. اما بهترین ابزار خود گوگل و پیشنهادات آن است. البته در بخش سئو صفحه محصول بیشتر از مواردی مانند خرید محصول X، قیمت محصول X، خرید اینترنتی محصول X و… استفاده میشود که باید به آن دقت کنیم.
همانطور که در بالا مشاهده میکنید، ما با استفاده از خود گوگل برای یک نوع مدل گوشی آیفون تحقیق کلمه کلیدی انجام داده ایم. این عبارت و کلمات پرجستجوترین عبارات در رابطه با این نوع مدل گوشی هستند.

٢- سئوی محتوای صفحه

دقیق آن چه را که برای اصول سئوی محتوا به شمار میرود و برای یک مقاله سئو شده آن را پیاده سازی میکنیم، باید برای سئو صفحات محصول نیز پیاده سازی کنیم. اینکه چطور محصولات را سئو کنیم تا حدود زیادی با محتوای سئو شده شامل سئو مقالات و لندینگ پیج ها هم پوشانی دارد. مهمترین موراد در این رابطه عبارت اند از:

  • یک عنوان برای صفحه لحاظ کنیم و از کلمه کلیدی در آن استفاده کنیم
  • متای دیسکریپشن را برای صفحه لحاظ کرده و از کلمه کلیدی در اول آن استفاده کنیم
  • یک هدینگ شامل توضیحات محصول اضافه کرده و کلمه کلیدی را در آن تکرار کنیم
  • برای تصاویر محصول، تگ متن جایگزین را پرکرده و از کلمه کلیدی در آن استفاده کنیم
  • یک دگمه افزودن به سبد خرید برای صفحه محصول داشته باشیم

٣- نوشتن توضیحات محصول

محصول نویسی خودش یک فن است. باید در بخش توضیحات محصول به تمام سوالاتی که ممکن است کاربر در رابطه با محصول با آن مواجه شود، پاسخ دهیم. محصول را به صورت شفاف و واضح برای مشتری توصیف کرده و آن را طوری توصیف کنیم که کاربر را وادار به اقدام کنیم. توضیحات محصول را سعی کنید حتما یکتا بنویسید. اما چند اصل مهم در رابطه با توضیحات محصول در سئو صفحه محصول را باید جدی بگیریم:

  • اغراق نکنیم
  • سعی کنیم به کوتاه ترین و در عین عال بهترین شکل محصول را توصیف کنیم
  • یک اقدام به عمل به صورت متنی داشطه باشیم
  • برای اینکه بهتر از رقبا ظاهر شوید، حتما حتما از محتوای یونیک استفاده کنی

یکی از مهترین اقدامات تولید محتوای سایت فروشگاهی، نوشتن محتوایی جذاب و کاربرپسند است که با استفاده از آن ما بتوانیم تمام شک و شبهه های کاربر را رفع کنیم.

٤- استفاده از ویدیو و تصویر برای محصول

چند رسانه در سئو محصولات

همیشه برای توصیف محصول متن کافی نیست. کاربر تا زمانی که محصول را به صورت بصری نبیند، آن را نمیخرد. باید سعی کنیم که از محصولات خودمان به صورت اختصاصی عکس و ویدیو بگیریم و آن ها را در صفحه محصول به کار ببریم. عکس گرفتن از تمام زوایای محصول خیلی مهم است تا کاربر تجربه کاربری خوبی داشته باشد و مهم تر از آن خیالش از کیفیت محصول راحت باشد و آن را بخرد.
اما یک نکته مهم در رابطه با استفاده از مولتی میدیا یا چند رسانه در محصول وجود دارد. آن هم بهینه سازی آن ها است. اگرچه تصاویری که میگیرید باید با کیفیت باشند، ولی باید اصل بهینه سازی تصاویر برای صفحاوت وب در آن ها رعایت شده باشد. همچنین برای ویدیو نیز همینطور. مقالات زیر در این رابطه میتواند برای شما مفید باشد.

٥- بهینه سازی سرعت صفحه و تکنیکال سئو

تکنیکال سئوی سایت فروشگاهی

یک اصل مهم در رابطه با سئو هر صفحه وبسایتی، بحث تکنیکال و سرعت آن است. سعی کنید که گالری صفحات، سورس و همه موارد را بهینه کنید. از موبایل فرندلی بودن صفحه اطمینان حاصل کنید که خیلی مهم است. همچنین کلیات بخش های سئو تکنیکال شامل :

  • استفاده از ssl
  •  موبایل فرندلی بودن
  •  سرعت سایت
  •  جلوگیری از محتوای تکراری در سایت
  •  استفاده از نقشه سایت یا(site map)
  •  AMP
  •  زبان نشانه گذاری محتوا
  •  ثبت سایت در گوگل و موتور های جستجوی مهم دیگر
  • شناسایی لینک های شکسته سایت
  • شناسایی صفحات زامبی

٦- استفاده از اسکیما در سئو صفحه محصول

استفاده از اسکیما در سئو صفحه محصولات

این ستاره هایی که در تصویر بالا میبینید، نمایش نظرات کاربران، رتبه ها و… که به آنها ریچ اسنیپت میگوییم. به خاطر کد های اسکیما این اطلاعات در این صفحه نمایش داده میشوند. به صورت خلاصه کدهای اسکیما، کدهای برنامه نویسی  شده هستند که با قرار گرفتن  در میان بقیه کدهای صفحه؛ باعث میشوند گوگل بهتر محتوای شما را بفهمد. اسکیما علاوه بر نمایش بهتر، روی بهبود سئو صفحه نیز تاثیر گذار است.

٧- توجه به کنیبالیزیشن و محتوای تکراری

امروزه محتوای تکراری و کنیبالیزیشن بلای جان فروشگاه های اینترنتی شده اند، آن هم به دلیل شباهت زیاد محصولات به هم و یا یک محصول با ویژگی های متفاوت که ممکن است کسی اشتباهی برای آن ها صفحات جداگانه بزند. خیلت خیلی دقت کنید که برای یک محصول دو یا چند صفحه متفاوت نسازید. این مسئله یک اصل مهم در سئو صفحه محصول است.
اگر محصول شما درچند رنگ یا چند سایز عرصه میشود، اصلا نیازی نیست که برای آن ها صفحات جداگانه بسازید.

راه های جلوگیری از کنیبالیزیشن

اگر از وردپرس استفاده میکنید، در وکامرس بخشی به نام محصول متغییر وجود دارد که آن جا میتوانید محصول را با ویژگی های متغییر تعریف کنید و اگر هم از سیستم مدیریت محتواهای دیگر استفاده میکنید، میتوانید آن را اختصاصی کنید.
یکی دیگر از مسائلی که ممکن است با آن دچار کنیبالیزیشن شوید، این است که صفحات بلاگ شما با صفحات محصول شما رقابت کنند. هرگز محصولات را به جز در موارد مقایسه و بعضی از موارد خاص به بخش بلاگ نبرید.

٨- ایجاد نکردن صفحات زامبی

یکی از مشکلات دیگری که فروشگاه های اینترنتی با آن موجه هستند، ایجاد حجم یادی از صفحات مختلف و بدون کاربرد است که گاها با بی توجهی ایجاد میشوند. این صفحات ممکن است در اثر ایجاد برچسب های اضافی، محصولات قدیمی، صفحه محصولات با تجربه کاربری ضعیف، صفحه محصول بدون توضیحات و… ایجاد شود.
یک صفحه با چنین ویژگی هایی یک به زامبی پیج مشهور است و به سئوی صفحه محصول و سئوی کلی سایت ما آسیب میزند. اگر در رابطه با برچسب ها دچار سردرگمی هستید، مقاله اصول صحیح برچسب گذاری در سایت را مطالعه بفرمایید.

٩- تجربه کاربری صفحه محصول

تجربه کاربری صفحه یکی از مهمترین مواردی است که گوگل به آن توجه ویژه ای دارد. این بخش در سئو صفحه محصول باید به خوبی رعایت شود. صفحات محصول شما باید کاملا ریسپانسیو، دارای عکس و لوگو جذاب، پیمایش آسان همه بخش ها، دکمه های افزودن به مقایسه و سبد خرید و… باشند تا کاربر نیازی به بیرون رفتن از صفحه برای کارهای جانبی نداشته باشد.

١٠- پاک نکردن محصولات ناموجود

یکی دیگر از اشتباهاتی که ممکن است در سئو صفحات محصول رخ دهد، پاک کردن صفحات محصول پس از ناموجود بودن است. این کار اشتباه است مگر اینکه در موراد خاص. صفحات را حذف نکنید، مخصوصا اگر قبلا بهینه شده باشند. اگر بعدا این محصولات یا مشابه آن ها موجود میشوند به هیچ عنوان صفحه حذف نشود.
اگر فکر میکنید که دیگه محصول موجود نخواهد شد، آن را به مشابه ترین محصول ریدایرکت کنید یا آن را با تگ کنونیکال به یک محصول دیگه ارجاع دهید. مگر اینکه صفحه محصول از سئوی خوبی برخوردار نباشه و صفحه بدی باشد. در این صوت آن را نوایندکس کنید و از سایت مپ و سایت آن را حذف کنید.

١١- بخش نظرات در سئو صفحه محصول

بخش کامنت ها در سئو صفحه محصول

همیشه وقتی ما محصولی را به صورت اینترنتی میخریم، به بخش نظرات آن حتما توجه میکنیم. این یک تجربه کاربری بهتری را به ما میدهد و میتوانیم از تجربیات دیگران در رابطه با این محصول استفاده کنیم. این بخش را حتما در صفحات محصول خود به کار ببرید. علاوه بر کامنت ‌گذاشتن یک نوع تولید محتوای خودکار است که به سئو صفحه محصول کمک زیادی میکند.

١٢- لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی همیشه یکی از اصول مهم سئو صفحه بوده. قاعدتا برای سئو صفحه محصول نیز کاربرد فراوانی دارد. لینک سازی از صفحات محصول به صفحات دسته بندی، از مقالات به محصول، قرار دادن لینک محصولات مشابه از کارهای مهمی است که میتوانید در لینک سازی داخلی از آن استفاده کنید.
اگر محصول خاصی دارید و دوست دارید که سئو آن صفحه رشد کند، از دیگر صفحات سایت با عین انکر کلمه کلیدی به آن لینک داخلی فالو بدهید.

١٣- لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی برای صفحه محصول هنگامی ارزشمند است که محصول شما خاص، ویژه و ارزشمند باشد و با فروش آن بتوانید سود خوبی کسب کنید. در غیر این صورت لینک سازی خارجی را بهتر است برای صفحات دسته بندی انجام دهیم. اگر دوست دارید برای یک محصول لینک سازی کنید، با آگاهی و دانش از لینک سازی و در قالب رپورتاژ آگهی این کار را انجام بدهید.

نتیجه گیری

اگر چه خیلی از صاحبان وبسایت های فروشگاهی روی سئو صفحه محصول کار نمیکنند و به سئو دسته بندی اهمیت بیشتری میدهند، اما کار روی سئوی محصولات میتواند به رشد وبسایت شما خیلی کمک کند. سعی کنید که محتوای یونیک برای وبسایت خود در بخش محصولات بسازید تا با کمترین درد سر رتبه های برتر گوگل را بگیرید.
نکات گفته شده بالا را تماما روی صفحات محصول اجرا کنید تا نتیجه این کار شما را شگفت زده کند. البته اولویت را روی سئو دسته بندی ها بزارید.

منبع :

yoast

ahrefs

سفارش تولید محتوای سئو شده از سایت کامی سئو

سفارش تولید محتوای متنی با کامی سئو

۲۸ دیدگاه دربارهٔ «صفر تا صد سئو صفحه محصول»

  1. خیلی عالی. سئو محتوا در صفحه محصول یعنی اینکه رعایت چگالی کلمات کلیدی و نوشتن متن مناسب برای محصول؟

    پاسخ
    • بله دقیقق، سئو محتوای محصول شامل به کاربردن کلمه کلیدی در آدرس، در متا دیسکریپشن در تایتل در تگ های آلت و… کلیه موراد مهم دیگر،

      پاسخ
  2. اگر یک محصول داشته باشیم، مثلا یک گوشی موبایل ک در دومدل با اسم یکسان ولی حافظه متفاوت ارائه بشه بهتره دو صفحه بسازیم یا یک صفحه؟

    پاسخ
    • یک صفحه باشه بهتره، چون خیلی کم اتفاق میوفته با حافظه اون مدل محصول جستجو بشه. ،\مگر اینکه در موارد خاص به بقیه ویژگی های دیگر هم تفاوت داشته باشه، مگر نه یک صفحه باشه بهتره

      پاسخ
  3. سلام. لازمه برای همه ی محصولات سایت این کار را انجام بدیم؟ من ی سایت دارم. که محصولاتش خیلی زیاده نمیرسم

    پاسخ
    • اگربرای شما این امکان فراهم نیست لازم نیست که همه محصولات خود را بهینه کنید. اما سئو صفحات محصولی که برای شما سود آور است یک بترگ برنده به حساب می آید. مخصوصا اگر برای آن محتوای یونیک و کاربر پسند بنویسید.

      پاسخ
  4. برەای محصولات کم، سئوی دسته بندی ها بهتر است یا سئوی خود محصولات؟ من یک فروشفگاه دارم نهاتا ١٠٠ محصول میفروشم و اضافه هم نمیکنم. رو کدومش کار کنم بهتر جواب میده

    پاسخ
  5. با سلام و تشکر از مقاله خوبتون. ببخشید موثر تربن کار برای اینکه محصولاتم تچ. نتایج دیده بشن چیه. بخدا خسته شدم از بس سئو کردم و نتیجه خوبی نکرفتم

    پاسخ
    • دوست عزیز سئو و بهینه سازی سایت نزدیک به ٢٠٠ فاکتور ریز و درشته. اگر بتونین استاندارد ها را رعایت کنید حتما دیده خواهید شد. رو دسته بندی ها کار کنید و محتوای خوب و عالی تولید کنید. رو سئوی صفحه محصول هم کار کنید تا زودتر رشد کنید. استراتژی لینک سازی داخلی و خارجی داشته باشید و….

      پاسخ
    • بستگی به خیلی چیزا داره. اگر محئصول شما خاصه و فروش زیادی داره و سود آوره میتوانید برای اون رپورتاژ یا لینک سازی کنید. اگر همنه یه محصول معمولیه بهتره دسته بندی هاتون را قدرت ببخشید

      پاسخ
  6. سلام. من یک فروشگاه دارم، تو جستجوی ی دسته بندی یک صفحه محصولم بالاتز از دسته بندیم قرار داره در حالی که نمیخوام اینطوری باشه؟ چیکار. کنم بهتره الان؟

    پاسخ
    • واقعیتش برای معرفی محصول حدودا ٢٠٠ تا ٣٠٠ کلمه کافیه و طوری که کاربرو قانع کنه و خوب محصول توصیف کنه. البته گار رقیباتنون کار کردن اونا را هم نررسی کنید که حدودا چقدر نوشتن

      پاسخ
  7. عالی بود. من افیلت مارکتینگ کار میکنم. با ی افزونه همه اطلاعاتو برمیدارم از سایت مبدا. اینو توصیه میکنید شما؟

    پاسخ
    • بهتره که خودتان برای محصول توضیحات بنویسید. همچنین سعی کنید که روی تصاویر لوگوی خودتان را بزارید و هم چنین برای لینک ها ازrel=”sponsored استفاده کنید.

      پاسخ
  8. سلام مهندس جان. بسیار خوب و عالی توضیح دادین. فقط ی مشکلی ک دارم اینه من محصولات کمی دارم، ایا منطقیه مثلا برای هر محصول 2000 کلمه توضیحات بنویسم؟

    پاسخ
    • سلام- بستگی داره به اینکه مخاطب این محصول کیه و آیاهمه جزئیات برایش مهمه یا خیر ولی در کل ٢٠٠٠ کلمه برای یک محصول اگر چ ضربه ای به سئوی سایتت نمیزنه و لی لامم نسیت اینقدر بنویسی

      پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید