اشتباهات رایج در تولید محتوا که باید از آن ها دوری کنیم

اشتباهات رایج در تولید محتوا میتوانند تمام کار و زحمات ما را بیهوده تلف کنند. تولیدمحتوا، مقالات وبلاگ، محتوای شبکه های اجتماعی و … می تواند یک چالش  بحث برانگیز باشد. حتی باسابقه ترین نویسندگان و تولید کنندگان محتوا نیز گاهی اوقات با اشتباهات رایج در تولید محتوا امکان دارد دست و پنجه نرم کنند. حتی منی که دارم این پست را در مورد این اشتباهات مینویسم.

من با مطالات در زمینه محتوا واشتباهات تولید محتوا متوجه شده ام که چندین اشتباه رایج وجود دارد که باعث می شود اعتبار محتوا را از بین ببرد و از اعتمادی که ممکن است بتوانند با مخاطبان خود ایجاد کنند کاسته شود. هدف ما این است که به شما کمک کنیم بفهمید این اشتباهات چیست و چگونه از آنها جلوگیری کنیم. پس با کامی سئو همراه باشید.

اشتباهات رایج در تولید محتوا کدام ها هستند

  • فقط هدف شما تبلیغات نباشد
  • محتوا را بهینه سازی کنید
  • خلق محتوا بسته به روش مصرف
  • ویرایش و بازبینی نکردن محتوا
  • عدم فراخوانی مخاطب به اقدام خاصی پس از خواندن آن
  • عدم پاسخ کامل به سوال کاربران
  • بهینه سازی نکردن عنوان
  • محتوای خیلی بلند یا خیلی کوتاه نوشتن
  • استفاده از محتوای خشک
  • محتوای اشتباه
  • آپدیت نکردن محتوا

1. محتوای شما فقط جنبه تبلیغاتی نداشته باشد و نیاز را درک کنید

عدم توجه به نیاز از اشتباهات رایج تولید محتوا

ایجاد محتوا برای مخاطبان خود را می توان به شروع رابطه شما با آنها تشبیه کرد. اگر فقط در مورد خودتان یا خدماتتان صحبت کنید، احتمالاً خیلی از هدف خود دور خواهید شد. شما باید وقت بگذارید و در مورد شخص مقابل اطلاعات کسب کنید. آنها به دنبال چه می گردند؟ نیازهای آنها چیست؟

هنگامی که در حال نوشتن یک پست برای تبلیغ یک محصول هستید، احتمالا وسوسه انگیز میشود که بلافاصله به آن ها بگویید محصولات و خدمات شما چقدر عالی هستند. نوشتن در مورد خود و تبلیغات بیش از حد در واقع یک نام دارد آن هم تبلیغات است، نه تولید محتوا و مردم از آن متنفرند. مگر اینکه محتوای شما ریپورتاژ گونه باشد. مردم تا زمانی که متوجه نشوند شما راه حلی برای مشکل آنها ندارید، به محتوای شما توجه نمیکنند.

وقتی افراد در حال جستجو در وب هستند، به دنبال پاسخ هستند. با درک در مورد نحوه تفکر، رفتا ، گفتگو و جستجوی مشتری در حین حرکت در فرآیند خرید و تمرکز بر روی پاسخگویی به سوالات، باعث ایجاد اعتبار و اعتماد می شوید. پس از درک این موارد میتوانید، بیشتر درمورد خود و محصولات خود بنویسید. پس یکی از اشتباهات رایج تولید محتوا پرداختن فقط و فقط به جنبه تبلیغاتی آن است.

2.سئو نکردن محتوا (از اشتباهات رایج تولید محتوا)

عدم بهینه سازی محتوا از اشتباهات رایج در تولید محتوا

این درست است که ما نباید برای موتورهای جستجو محتوا بنویسیم، اما اگر آن ها را نیز بهینه نکنیم کسی آن ها را نمیبیند. در حالی که اولین هدف شما نوشتن برای خواننده است، شما قطعاً می خواهید اصول سئوی محتوا را نیز را رعایت کنید.
به عنوان و زیر عنوان خود توجه کنید. به این نکته فکر کنید که افراد برای یافتن محتوای شما در جستجو چه نوع کوئری هایی تایپ می کنند آیا توضیحات متای شما چیزی است که مورد علاقه آنها باشد تا جایی که باعث می شود برای خواندن مقاله شما روی آن کلیک کنند؟ آیا URL بهینه دارید دارید؟

آیا تصاویر یا فیلم ها را در محتوای خود دارید؟ اگر دارید، آیا برای بارگیری سریع بهینه شده اند؟ رسانه بارگیری آهسته باعث می شود افراد سایت شما را ترک کنند. کاهش اندازه محتوای رسانه ای باعث بارگذاری سریعتر آن می شود. این کار را می توانید با ابزارهایی مانند فتوشاپ یا با یک گزینه آنلاین رایگان مانند Optimizilla انجام دهید.

سفارش تولید محتوای سئو شده از سایت کامی سئو

سفارش تولید محتوای متنی سایت با بهترین کیفیت و به صورت کاملا سئو شده

نکات مهم در سئوی محتوا

به این فکر کنید که چه کسی به دنبال مطالب شما است. در مطالب، عنوان ها و زیر عنوان های خود از کلماتی استفاده کنید که افراد جستجو می کنند. از اشتباهات رایج تولید محتوا میتواند این گزینه ها باشد. پس برای اینکه به تمام نکات و جزئیات بهینه سازی محتوا پی ببرید حتما موضوعات ما را در رابطه با بهینه سازی محتوا مطالعه بفرمایید.
بیشتر از 50٪ از کل ترافیک اینترنت از طریق تلفن همراه است. از آنجا که برخی از موتورهای جستجو مانند گوگل رویکرد اول موبایل را برای نمایه سازی در نظر می گیرند، مهم است که محتوای شما برای تلفن همراه مناسب باشد.

به محتوای خود در دستگاه تلفن همراه خود نگاه کنید. یعنی اینکه بررسی کنید محتوای شما موبایل فرندلی است یا خیر؟ آیا سریع بارگیری می شود؟ پیمایش آسان است؟ آیا متن به اندازه کافی بزرگ است که به راحتی در دستگاه تلفن همراه خوانده می شود؟ ساختن محتوای شما برای تلفن همراه همچنین باعث می شود موتور جستجو دوستانه و از همه مهمتر خواننده پسند باشد.

تولید محتوای سئو شده بخش زیادی از فاکتورهای سئو را شامل میشود که مستقیاما مربوط به سئو داخلی یا سئو صفحه مربوط میشوند.

3- سبک اشتباه در تولید محتوا

سبک اشتباه در تولید محتوا

مردم چگونه در وب مقالات و محتوا ها را مطالعه می کنند؟
مردم بندرت صفحات وب را کلمه به کلمه می خوانند. در عوض، مطالعات نشان می دهد که 79٪ از افراد صفحه را اسکن و اسکرول می کنند، کلمات و جملات جداگانه را انتخاب می کنند، در حالی که تنها 16٪ کلمه به کلمه را می خوانند.

مطالب خود را با زیرنویس های فراوان برای تجزیه متن خود آسان کنید. پاراگرافهایی کوتاه، آسان برای خواندن بنویسید. از نقاط گلوله و متن مهم پررنگ استفاده کنید. استفاده از جداول یکی دیگر از روشهای عالی برای اسکن محتوای شماست. یک جدول می تواند ایده های پیچیده را خرد کرده و درک آنها را آسان تر کند. بنابر این یکی از اشتباهات رایج تولید محتوا میتواند این نکات باشد.

مقالات و محتوای وب با یک کتاب یا یک مقاله معتبر علمی فرق میکند، کتاب ها و مقالات خوانندگان خاص خودشان را دارند. برای اینکه شما یک مقاله کامل و یک مقاله سئو شده بنویسید، میتوانید مقاله ما را در رابطه با نگارش مقاله سئو شده مطالعه بفرمایید، تا دچار اشتباهات رایج در تولید محتوا و مقالات نشوید. همچنین کلیه ی مقالات آموزش سئو محتوا ما در این رابطه بسیار پر اهمیت هستند.

4. تصحیح و بازبینی نکردن از اشتباهات تولید محتوا

عدم ویرایش محتوا از اشتباهات تولید محتوا

یکی دیگر از اشتباهات رایج درتولید محتوا میتواند عدم بازبینی محتوای توسط خودمان باشد. شما ممکن است فکر کنید این کار چیز مهمی نیست. اما اینطور نیست و مهم است.  این مرحله اغلب نادیده گرفته می شود. مطمئناً، وقتی محتوای خودمان را تصحیح یابازبینی می کنیم، بعضی اوقات می بینیم که به جای آنچه در واقع گفتیم، منظورمان چیست که بگوییم. یاتفره رفته ایم. یک تکنیک عالی برای غلبه بر این اشتباه رایج تولید محتوا خواندن مطالب با صدای بلند است. یک روش عالی برای غلط املا، خواندن مطالب به عقب است.

مهمترین اهداف بازبینی و تصحیح محتوا عبارت اند از:

5. عدم فراخوانی به اقدام (CTA)

عدم فراخوانی یا دعوت به اقدام در تولید محتوا

وقتی شخصی محتوای شما را خواند، می خواهید بعد چه کاری انجام دهد؟ برای کمک به خواننده خود در گام بعدی باید یک فراخوان برای اقدام به محتوای خود اضافه کنید. یکی از اشتباهات رایج در تولید محتوا همین گزینه است. هدفی برای محتوای خود نداریم.
شما وقتی در باره یک محصول یک مقاله نوشتی و تمام نیاز های اطلاعاتی آن شخص را در مورد این محصول رفع کردی نیاز داری تا یک دعوت به اقدام انجام بدی، این دعوت به اقدام میتواند خرید کردن باشد، یا میتواند نظر دادن و درگیر کردن مخاطب باشد و… .

6. عدم پاسخ کامل به نیاز کاربران

عدم پاسخ کامل به نیاز کاربران از اشتباهات رایج در تولید محتوا

خود را جای خواننده خود قرار دهید.
آنها به دنبال پاسخ بودند و محتوای شما را پیدا کردند. آیا مطالب شما به طور کامل به سوال آنها پاسخ می دهد؟ به هر آنچه ممکن است نیاز باشد خواننده شما درباره موضوع شما بداند فکر کنید و تلاش کنید تا به بهترین شکل در ارائه این اطلاعات و محتوا ها مفید باشد. برای این کار:

  • محتوای رقبا را بررسی کنید
  • از آن ها ایده بگیرید
  • کاستی های آن را بر طرف کنید
  • نیاز مخاطبان را در بخش کامنت ها و نظرات بخوانید  و جنبه های منفی را بهبود ببخشید
  • و…

پیوند به سایر مقالاتی که اطلاعات بیشتری در مورد موضوع ارائه می دهند. به محتوای خود و همچنین به منابع خارجی پیوند دهید. مردم نه تنها این کار را مفید می دانند، بلکه موتورهای جستجو دوست دارند آن پیوندها را از منابع خارجی بسیار معتبر ببینند. پس یکی از اشتباهات رایج تولید محتوا میتواند عدم درک نیاز کاربران به صورت درست باشد.

7. عدم صرف زمان کافی در عنوان محتوا

بهینه نکردن عنوان در تولید محتوا

به گزارش معتبر از اسناد خارجی، به طور متوسط از هر 10 نفر هشت نفر عنوان را می خوانند، اما از هر 10 نفر فقط دو نفر بقیه مقاله را می خوانند.
وقتی وقت خود را برای نوشتن یک مقاله عالی صرف میکنید، به دلیل تیتر ضعیف نمی خواهید مردم از کنار آن بگذرند. وقتی عنوان را درست می گیرید، شانس بسیار بیشتری خواهید داشت که شخصی که محتوای شما را ببیند آن را بخواند.
نوشتن چندین عنوان برای هر مقاله و سپس انتخاب بهترین مقاله نکته خوبی است. بسیاری از محتوانویسان از این روش استفاده می کنند. کلمات کلیدی را در آن بگنجانید تا جستجوگران بتوانند به راحتی مطالب شما را پیدا کنند.
با مرور زمان، عناوین خود را تغییر دهید تا ببینید کدام یک از آنها بهترین نرخ کلیک را دارند و افراد را در صفحه طولانی تر نگه می داریم. مطالعه مقاله بهینه سازی عنوان در این رابطه میتواند خیلی به شما کمک بکند.

8. محتوای زیاد بلند یا زیاد کوتاه نوشتن ( از اشتباهات رایج دیگر تولید محتوا)

حجم نامطلوب محتوا از اشتباهات رایج در تولید محتوا

یکی دیگر از اشتباهات رایج در تولید محتوا میتواند، عدم توجه به حجم محتوای مورد نیاز کاربر باشد. هیچ دلیل قانع کننده ای وجود ندارد که محتوای بلندتر بهتر از محتوای کوتاه تر است، یا محتوای کوتاه تر بهتر از محتوا بلند تر است. همه این ها تنها به یک چیز بر میگردد، پرسونای مخاطب. در حدی محتوا بنویسید که کاربر قانع و راضی باشد. نه یک محتوای ناقص تحویل بدهید، نه یک محتوا با اطلاعات اضافی و به درد نخور برای مخاطب. مهمترین کار برای پی بردن به چقدر نوشتن نکات زیر است:

  1. بررسی بهترین محتوا ها در این زمینه (تحلیل محتوای رقبا)
  2. کامل کردن محتوای آن ها (کم یا زیاد کردن محتوا)

استفاده از محتوا تاپیک کلاستر در این یکی مورد میتواند به شما کمک کند تا از اشتباهات محتوایی در زمینه طول محتوا خیلی کمک کند. محتوا تاپیک کلاستر هم اکنون یکی از رایج ترین ترند های تولید محتوا در وب است.

9. استفاده از محتوای خشک

محتوای خشک از اشتباهات تولید محتوا

وقتی از تولید محتوا حرف میزنیم، منظور ما فقط تولید محتوای متنی نیست. محتوا میتواند در انواع مختلفی وجود داشته باشد. اعم از محتوای ویدیویی، متنی و…. منظور از محتوای خشک، محتوای بی روح و غیر جذاب هستند. محتوایی که نه تصویر جذابی دارند، نه ویدیو دارند و نه هیچی دیگر. این محتوا های غالبا از متن تشکیل شده اند. هر چند این محتوا کامل و دقیق باشد، اما باز هم از لحاظ روانشناسی کاربر پسند نیست.

پس میتوان به عنوان یکی از اشتباهات رایج در تولید محتوا به این گزینه نیز اشاره کرد. استفاده از محتوای ترکیبی و کاربر پسند به شدت توصیه میشود. این محتوا ها، مخاطبین را عاشق محتوای شما میکند. پس به آن دقت کنید.

10. محتوای اشتباه

محتوای اشتباه از اشتباهات رایج در تولید محتوا

محتوای اشتباه میتواند بلای جان زحمات ما باشد. شمادر هر زمینه ای که کار میکنیدم، بسته به نوع کوئری که کاربر سرچ میکند، محتوا فرق میکند. پس باید مواظب باشیم که محتوای هدف را به کاربر ارائه دهیم. به عنوان نمونه فرض کنید کاربر سرچ میکند، گوشی موبایل سامسونگ A50. خوب هدف و درد کاربر از سرچ این کلمه چی هست؟؟؟ این کاربر چه نوع محتوایی میخواهد؟

خوب معلومه، میخواهد اطلاعاتی راجع به این گوشی کسب کند، قیافشو ببیند و … . پس لازم است برای این کلمه تصاویر، توضیحات و حتی فیلم تهیه کنیم تا کاربر را راضی کنیم که محتوای ما را بخواند.

یا وقتی که کاربری سرچ میکند روش حل معادله درجه ٢، پس معلومه درد این کاربر با تصویر حل نمیشه، پس یا باید تن باشه یا ویدیو و… از نمونه های دیگر که ممکن است از استباهات رایج درتولید محتوا باشند و ما به آن ها دقت نکنیم.

11. آپدیت نکردن محتوا

محتوای وب مانند محتوای شبکه های اجتماعی نیست. این محتوا نیاز به آپدیت کردن دارند و شما هرازگاهی یا طبق یک تقویم محتوایی  باید آن ها را آپدیت کنید. یکی از اشتباهات رایج در تولید محتوا این است که ما به آپدیت کردن آن ها توجهی نمیکنیم. اگر محتوای ما آپدیت نشود هر چند که محتوای خوبی باشد به مرور جایگاه خود را از دست میدهد. زیرا ممکن است که رقبا آپدیت محتوا داشته باشند.

اگر محتوا آپدیت نشود، به مرور احتمالا به یک زامبی پیج تبدیل شود و هیچ ترافیک و بازدیدی نداشته باشد. پس آپدیت محتوا را حتما در تقویم محتوا خود بگذارید.

12. محتوای تکرای

یکی از اشتباهات رایجی که گاها به صورت ناخواسته ممکن اسی با آن مواجه شویم، محتوای تکراری یا duplicate content است. محتوای تکراری به محتوایی گفته میشود که به ازای یک سرچ، چند آدرس از یک وبسایت بالا بیایید. یک وبمستر یا تولید کننده محتوا باید آگاه باشد که از دوپلیکیت کانتنت دوری کند.

نتیجه گیری

تولید محتوای خود را جدی بگیرید. زیرا شما برای محتوای خود زمان صرف میکنید. اجتناب از این  اشتباهات رایج در تولید محتوا به شما کمک می کند محتوای بهتری بنویسید که موتورهای جستجو و مشتریان بالقوه آن را به راحتی پیدا کنند.

این مقاله درحال کامل شدن است.

نویسنده: کامل بهرامی

منابع:

https://www.impactplus.com/blog/7-common-content-creation-mistakes-that-can-cost-you

https://7learn.com/digital-marketing/content-marketing/what-is-call-to-action

۱۶ دیدگاه دربارهٔ «اشتباهات رایج در تولید محتوا که باید از آن ها دوری کنیم»

دیدگاه خود را بنویسید