سئو تکنیکال (سئو فنی) چیست؟

سئو تکنیکال به چه معناست؟

سئو تکنیکال یا به قول بعضی ها تکنیکال سئو به معنای بهینه سازی وب سایت از لحاظ فنی است. یعنی اینکه از لحاظ فنی عیب و نواقص وبسایت را بر طرف کنیم. با این کار به خزنده های گوگل کمک میکنیم که بهتر و مؤثر سایت ما را ایندکس کنند. در این مقاله با ارئه یک چک لیست سئوی تکنیکال به بررسی جوانب و چالش های آن میپردازیم.

سئوی تکنیکال و جوانب آن

SEO فنی(تکنیکال سئو) به معنای بهبود جنبه های فنی وب سایت به منظور افزایش رتبه بندی صفحات آن در موتورهای جستجو است. ساختن سریعتر وب سایت برای خزیدن و قابل فهم برای موتورهای جستجو از ارکان بهینه سازی فنی است. حجم زیادی از فاکتورهای سئو مربوط به سئو فنی سایت هستند. این فاکتورها بیشطر در قالب سئو کلاه سفید ظاهر میشوند و بخش قابل توجهی از تکنیکال سئو را تشکیل میدهند.

سئو فنی  یا سئو تکنیکال بخشی از سئو در صفحه است که بر بهبود عناصر وب سایت شما برای گرفتن رتبه های بالاتر تمرکز دارد. اگر بخواهیم به زبان ساده تر سئوی فنی یا technical seo را تعریف کنیم، شامل همه اعمال برروی یک سایت به جز لینک سازی و تولید محتوا می شود. در ادامه بیشتر با مفهوم آن آشنا می شویم.

ابتدا در فیلم کوتاه زیر به مهمترین چک لیست های تکنیکال سئو اشاره میکنیم و سپس مسئله را بازتر میکنیم و در مورد آن ها صحبت میکنیم.

چک لیست تکنیکال سئو

چک لیست سئو تکنیکال ٢٠٢١

فاکتور های زیادی در سئو تکنیکال دخیل هستند. برای آن که یک وبسایت عالی از لحاظ فنی داشته باشیم، لازم است تمامی این فاکتور ها را در نظر بگیریم و آن را در پروژه های خود به کار بگیریم. سئوی تکنیکال یکی از مهمترین فاکتور های سئو در ٢٠٢١ است. این اهمیت روز به روز بیشتر می شود و گوگل به سایت هایی که از لحاظ فنی بهینه تر هستند رتبه بهتری می دهد.

مهمترین این فاکتور های تکنیکال سئو که در ادامه به هر کدوم از این بخش ها به طور جداگانه خواهیم پرداخت، عبارت اند از:

  • استفاده از ssl
  •  موبایل فرندلی بودن
  •  سرعت سایت
  •  جلوگیری از محتوای تکراری در سایت
  •  استفاده از نقشه سایت یا(site map)
  •  AMP
  •  زبان نشانه گذاری محتوا
  •  ثبت سایت در گوگل و موتور های جستجوی مهم دیگر
  • شناسایی لینک های شکسته سایت
  • شناسایی صفحات زامبی

١- نصب ssl در سایت

استفاده از ssl از فاکتور های مهم سئو تکنیکال

Secure Sockets Layer – SSL – یک فناوری امنیتی است که پیوند رمزگذاری شده ای را بین یک وب سرور و یک مرورگر ایجاد می کند. با استفاده از SSL می توانید سایتی را به راحتی برای کاربرانتان امن کنید. با این کار URL وب سایت به جای «http: //» با «https: //» شروع می شود.

در سال 2014 گوگل اعلام کرد که آنها می خواهند “HTTPS در همه جا” را ببینند و وب سایت های امن HTTPS در نتایج جستجو بر وب سایت های غیر ایمن اولویت دارند.

بنابراین ، در صورت امکان ، اطمینان از امنیت سایت شما منطقی است – این کار با نصب یک گواهینامه SSL در وب سایت شما انجام می شود ، اگرچه اکثر سازندگان برتر وب سایت و میزبان ها اکنون به طور پیش فرض SSL را شامل می شوند.

شما میتوانید مقاله ما را در رابطه با اهمیت ssl برای سئو را در این رابطه مطالعه بفرمایید.

2- موبایل فرندلی بودن سایت از فاکتور های مهم سئو تکنیکال

موبایل فرندلی بودن از فاکتور های مهم سئو تکنیکال

به دلیل گسترش روز افزون دستگاه های موبایل و استفاده از آنها، امروزه یکی از فاکتور های مهم سئو تکنیکال شاید بشه گفت مهمترین آنها موبایل فرندلی بودن است. طراحی وب سایت «رسپانسیو» یعنی اینکه وبسایت شما در هر دستگاه هوشمند پیمایش وبی به راحتی نمایش داده شود و نیاز به اسکرول کردن به چپ و راست و زوم کردن نداشته باشد. در این رابطه مطالعه مقاله ما در رابطه با موبایل فرندلی بودن میتواند برای شما مفید باشد.

گوگل در مورد این واقعیت واضح است که داشتن یک سایت پاسخگو توسط الگوریتم های خود یک سیگنال رتبه بندی بسیار قابل توجه است و با معرفی رویکرد mobile first index برای ایندکس محتوا ، اکنون یک وب سایت واکنش گرا بیش از هر زمان دیگری مهم است. به صورت کلی گوگل روی رویکرد مهمی به نام سئو موبایل بسیار تاکید میکند و هم اکنون در سال ٢٠٢٢ بسیار حائز اهمیت است.

بنابراین منطقی است که اطمینان حاصل کنید وب سایت شما کاملاً موبایل فرندلی است و در بهترین قالب ممکن برای کاربران موبایل، رایانه لوحی یا دسک تاپ نمایش داده می شود. میتوانید با ابزار های تست موبایل فرندلی بودن  سایت خود را با آن تست کنید.

3- سرعت سایت در تکنیکال سئو

سرعت سایت در سئوی تکنیکال یا سئو تکنیکال

یکی از فاکتور های مهم سئوی تکنیکال که گوگل به آن اهمیت ویژه ای می دهد، سرعت بارگذاری سایت است. کاربران سایتی را دوست دارند که در کمترین زمان بالا بیاد و آن ها اصلا انتظار نکشند.

موتورهای جستجو سایتهایی را که سریع بارگیری می شوند ترجیح می دهند: سرعت صفحه به عنوان سیگنال مهم رتبه بندی در نظر گرفته می شود.

روش های مختلفی وجود دارد که می توانید سایت خود را تسریع کنید:

از هاست سریع استفاده کنید.
از ارائه دهنده سریع DNS (‘نام نام دامنه’) استفاده کنید.
“درخواست های HTTP” را به حداقل برسانید – استفاده از اسکریپت ها و افزونه ها را به حداقل برسانید.
به جای چندین صفحه سبک CSS یا CSS درون خطی از یک صفحه سبک CSS (کدی که برای نمایش نحوه نمایش وب سایت خود به مرورگر وب سایت استفاده می شود) استفاده کنید.
اطمینان حاصل کنید که فایل های تصویری شما تا حد ممکن کم حجم  هستند .
صفحات وب خود را فشرده کنید (این کار با استفاده از ابزاری به نام GZIP انجام می شود).
کد سایت خود را کوچک کنید – از هرگونه فضای غیر ضروری ، قطع خط یا تورفتگی در HTML ، CSS و Javascript خود ، خودداری کنید.

بنابر نکات گفته شده یکی از فاکتور های مهم تکنیکال سئو سرعت سایت است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

اگر شما از وردپرس استفاده میکنید، افزونه های خوبی تو این زمینه وجود دارند که میتوانند در افزایش سرعت سایت به شما کمک کنند. افزونه هایی مانند لایت اسپید و راکت از مهمترین این افزونه ها هستند.

٤- جلوگیری از بروز محتوای تکراری

جلو گیری از محتوای تکراری در سئو تکنیکال

محتوای تکراری می تواند برای کاربران گیج کننده باشد (و در واقع برای الگوریتم های موتور جستجو هم همینطور). این کار  همچنین می تواند مورد سو استفاده قرار گیرد. برای دستکاری رتبه بندی جستجو و یا به دست آوردن بازدید بیشتر. به همین خاطر گوگل به شدت به آن گیر میدهد. پس یادتان باشد برای رعایت اصول سئو تکنیکال این کار را نکنید.

موتورهای جستجو علاقه چندانی به محتوای تکراری در یک وبسایت ندارند و گوگل و بینگ به مدیران وب توصیه می کنند که هر گونه مشکل محتوای تکراری را پیدا کنند. ما در مقاله تحت عنوان محتوای تکراری و فاکتورهای مربوط به آن، به حل مشکلات مربوط به محتوای تکراری در سئو تکنیکال پرداخته ایم. همچنین یکی از عوامل مهمی که در  ایجاد محتوای اتکراری نقش دارند، استفاده نادرست از برچسب ها است، که در مقاله اصول برچسب گذاری در سایت به این مشکل پرداخته ایم.

٥- استفاده از sitemap در سئو تکنیکال

نقشه سایت در سئو تکنیکال

نقشه سایت XML فایلی است که به موتورهای جستجو کمک می کند وب سایت شما را در حین خزیدن درک کنند – می توانید تصور کنید که مانند یک “نقشه راه جستجو” از انواع مختلف است و به موتورهای جستجو می گوید دقیقاً هر صفحه کجاست.

همچنین شامل اطلاعات مفیدی در مورد هر صفحه در سایت شما ، از جمله

آخرین تغییر صفحه
چه اولویتی در سایت شما دارد؛
چند مرتبه به روز می شود.
در وردپرس ، سایت XML شما به طور خودکار با افزونه های یواست و رنک مث ایجاد می شود. اگر از پلت فرم دیگری استفاده می کنید ، برای ایجاد نیاز به استفاده از یک نقشه ساز نقشه سایت دارید. و پس از ساخت سایت مپ باید آن را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید.

یکی از بهترین نقشه ساز های سایت که به صورت آنلاین کار میکند، سایت پروسایت مپ است. شما با ورد کردن آدرس سایت خود در آن میتوانید سایت مپ خود را بسازید و دانلود کنید و آن را در سرچ کنسول ثبت کنید.

همچنین راهنمای کامل ساخت نقشه سایت ما در این رابطه به شما کمک میکند که بدون دردسر برای سایت خود و به آسانترین روش یک سایت مپ بسازید و آن را در سرچ کنسول سابمیت کنید.

٦- AMP و نقش آن در تکنیکال سئو

AMP و نقش آن در سئو تکنیکال

AMP پروژه ای است که توسط Google پشتیبانی می شود و هدف آن سرعت بخشیدن به ارسال محتوا در دستگاه های تلفن همراه از طریق استفاده از کد ویژه معروف به AMP HTML است. اخیرا AMP به یکی از فاکتور های تکنیکال سئو تبدیل شده است.

نسخه های AMP صفحات وب شما به سرعت در دستگاه های تلفن همراه بارگیری می شوند. آنها این کار را با کم کردن محتوا و کد شما تا حد امکان ، با گذاشتن متن ، تصاویر و فیلم دست نخورده اما غیرفعال کردن متن ، نظرات و فرم ها انجام می دهند.

از آنجا که آنها خیلی سریع بارگیری می شوند ، نسخه های AMP صفحات به احتمال زیاد توسط کاربران شما خوانده و به اشتراک گذاشته می شوند ، که باعث افزایش زمان بازدید کاربر و تعداد لینک های زیادی می شود که به محتوای شما اشاره می کنند . که این میتواند خود به خود به سئوی سایت شما کمک زیادی بکند. از همین رو یکی از اهداف سئو تکنیکال فعال کردن این ویژگی در سایت شما می باشد.

آموزش فعال سازی AMP در وردپرس

٧- زبان نشانه گذاری محتوا یا اسکیما در سئو تکنیکال

زبان نشانه گذاری محتوا در تکنیکال سئو

خیلی وقت ها شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که سوالی را در گوگل مطرح کنید، یا دنبال چیزی بگردید که بخواهید اطلاعاتی راجع بهش بدونید.بدون انکه روی سایتی کلیک کنید به جواب خود رسیده باشید. با دقت به تصویر پایین نگاه کنید.

اکسیما در سئو تکنیکال

باتوجه به تصویر بالا، ما بدون اینکه روی لینک سایت کلیک کنیم، به جواب خود رسیدم و اطلاعات سطحی در مورد بورس را کسب کردیم. این روش چند سالی هست که شده است و گوگل به این صفحات اهمیت می دهده. در واقع این ترفند به یکی از فاکتورهای سئو تکنیکال تبدیل شده است.

افزونه های متعددی در سایت های وردپرسی برای ساختن اسکیما وجود دارد. همچنین اگر سایت شما اختصاصی کد نویسی شده است، نیز می توانید آن را برای صفحات و مقالاتتون پیاده سازی کنین. مخصوصا برای محتوا و مقاله سئو شده استفاده از اسکیما میتواند خیلی به شـما کمک کند.

همچنین این کار باعث می شود یکی یا دوتا از رقیبانتون در صفحه حذف شوند و احتمالا شانس کلیک برروی شما بیشتر شود. بنابر این در تکنیکال سئو به اسکیما توجه کنید و اگر برایتان ممکن است برای بعضی از صفحات مهمتان آن را پیاده سازی کنید.

٨- شناسایی لینک های شکسته در سئو فنی

شناسایی لینک های شکسته در سئو فنی

یکی دیگر از فاکتورهای مهم سئو تکنیکال شناسایی لینک های شکسته است. ممکن است شما در صفحات یا مقالاتتون برچسب هایی ایجاد کرده باشید که بعدا آن ها را حذف کرده باشید. یا ممکن است شما محصول یا مقالاتی را از سایتتان حذف کرده باشید. اگر شما این کار را اصولی انجام ندهدید به سئو سایت شما آسیب وارد میشود.

بعضی وقت ها ممکن است که شما از قالب های آماده استفاده کنید و خیلی از صفحات این قالب را پاک کنید، باز هم با این کار صفحات شکسته زیادی ایجاد میکنید. قبل از اینکه شما سایتتان را به گوگل معرفی کنید باید این کار را انجام دهید. اما را هکارهایی برای حل بحران لینک های شکسته نیز وجود دارد.

شما ابتدا از طریق لینک زیر https://www.brokenlinkcheck.com/ لینک های شکسته خود را پیدا کنید، سپس میتوانید راه کار های زیر را به کار ببرید. این راه کار ها عبارت اند از:

  • ریدایرکت آن ها به مرتبط ترین صفحات یا به صفحه اصلی سایت
  • از ایندکس خارج کردن آن ها توسط سرج کنسول گوگل
  • ساخت صفحاتی با محتوای مناسب برای آن ها

البته ابزارهای متعدد دیگری برای شناسایی لینک های شکسته نیز وجود دارد. اگر شما از ورد پرس استفاده میکنید، پلاگین های مختلفی در این رابطه وجود دارند که میتوانید از آن ها استفاده کنید.

٩- شناسایی صفحات زامبی یا زامبی پیج ها در تکنیکال سئو

زامبی پیج ها در تکنیکال سئو

یکی دیگر از مشکلات سئو تکنیکال که باید با آن مبارزه کرد، صفحات زامبی یا زامبی پیج ها هستند. این صفحات به صفحاتی گفته میشوند که از نظر گوگل و کاربر هیچ ارزش محتوایی ندارند و صفحات مرده اند. ما در مقاله زامبی پیج ها به طور کامل در مورد آن ها توزیع داده ایم. شما میتوانید این مقاله را مطالعه بفرمایید و این صفحات را شناسایی کنید. همچنین راه کارهای برخورد با آن ها را نیز بیان کرده ایم .

مهمترین این صفحات عبارت اند از:

  • تگ های اصافی
  • محصولات بدون فروش
  • صفحات داری محتوا کم و بی ارزش
  • محتوای تکراری
  • صفحات یتم
  • و…

کسب درآمد از سئوی تکنیکال

سئوی تکنیکال امروزه به عنوان یک ترند جالب و پیچیده به عنوان یکی از منبع های کسب درآمد از سئو شناخته میشود. اگر هرکسی که تخصص کافی و دانش برنامه نویسی خوبی داشته باشد و بتواند عملکرد متورهای جستجو را به خوبی درک کند میتواند به راحتی با بهینه سازی وب سایت دیگران پروژه بگیرد و از آن کسب درآمد کند.

آیا سئوی فنی بخشی از وظیفه یک سئو کار است؟

سئوی فنی یا تکنیکال سئو به دلیل فنی بودن و لازم بودن دانش فنی و برنامه نویسی برای آن، در برخی موارد جزء وظایف یک سئو کار به حساب نمی آید. اما در حد معمول و برای بهینه سازی سرعت و برخی از کارهای معمول دیگر یک سئو کار باید به تحلیل سئوی فنی بپردازد.

اگر مشکلات وبسایت به حدی باشد که کار از دست سئو کار خارج شود و نیاز به برنامه نویس باشد، لازم است که آن را به یک برنامه نویس حرفه ای بسپاریم. در واقع در یک نمونه قرارداد سئو، بخشی بزرگی از سئوی تکنیکال سایت به عهده سئوکار و بخش دیگری از آن به عهده برنامه نویس است.

نتیجه گیری

سئوی تکنیکال یا سئوی فنی بخش مهمی از بهینه سازی وب سایت است که به کارهای فنی یک وبسایت مرتبط میشود. امروزه سئوی فنی فنی به اندازه سئو داخلی و تولید محتوا اهمیت دارد زیرا مستقیما با تجربه کاربری سروکار دارد. موبایل فرندلی بودن، سرعت لود مناسب، ساختار صحیح سایت و… از مهمترین بنکاتی هستند که در سئو تکنیکال بایس به آن ها توجه کنیم.

منابع :

https://www.perfectsearchmedia.com/blog/ultimate-technical-seo-checklist

https://cognitiveseo.com/blog/17963/technical-seo-checklist/

سفارش تولید محتوای سئو شده از سایت کامی سئو

هم اکنون سفارش تولید محتوا سئو شده با بهترین کیفیت

۱۶ دیدگاه دربارهٔ «سئو تکنیکال (سئو فنی) چیست؟»

    • تکنیکال سئو هر کاری غیر از لینک سازی و تولید محتواست. ولی سئو داخلی مربوط به کارهایی مانند تولید و سئو محتوا، لینک سازی داخلی و… است دوست عزیز

      پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید